Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.2°C / 13.3°C
    2 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.0°C / 12.8°C
    2 BF
    28%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.1°C / 16.0°C
    1 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.8°C / 9.0°C
    1 BF
    76%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 9.0°C
    2 BF
    71%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.0°C / 11.7°C
    2 BF
    68%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.0°C / 8.0°C
    2 BF
    61%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 3.3°C / 16.0°C
    2 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.3°C / 15.0°C
    2 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    9°C 9.0°C / 9.0°C
    1 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.0°C / 14.0°C
    2 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.6°C / 10.6°C
    1 BF
    80%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    1 BF
    62%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.7°C / 13.3°C
    2 BF
    59%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.3°C / 14.0°C
    4 BF
    51%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.2°C / 13.9°C
    2 BF
    62%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.0°C / 11.1°C
    2 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.0°C / 10.6°C
    2 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.0°C / 8.0°C
    2 BF
    61%
Ο Μαραντόνα και ο Καμί
AP Photo/Marcos Brindicci
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Μαραντόνα και ο Καμί

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ενα από τα θέματα που ετέθη στο τραπέζι του δημόσιου λόγου αυτές τις τελευταίες ημέρες είναι η σχέση του καλλιτέχνη με το έργο του. Δεν είναι καινοφανής η συζήτηση, απασχολεί παλαιόθεν αν ταυτίζεται η προσωπικότητα του καλλιτέχνη με το καλλιτεχνικό δημιούργημα. Η δεύτερη αφορμή έγιναν οι απόψεις του ζωγράφου Τσόκλη. Δεν γνωρίζω τον άνθρωπο, ωστόσο όσα άστοχα διετύπωσε δεν ακυρώνουν το έργο του.

Η πρώτη αφορμή προήλθε από τον θάνατο του Μαραντόνα. Πλημμύρισε το σύμπαν από εκδηλώσεις, δηλώσεις και αφιερώματα. Προφανώς, το ποδόσφαιρο όταν ασκείται από άτομα αυτού του επιπέδου γίνεται τέχνη. Το υλικό για την καλλιτεχνική του έκφραση είναι το ίδιο το σώμα, το οποίο αποτυπώνει τις εμπνεύσεις, τις φιγούρες, το σταμάτημα της μπάλας, τον συντονισμό των διαφόρων μελών, τις επινοήσεις, ιδίως στις τρίπλες, στις οποίες ο καλλιτέχνης πραγματοποιεί με εταίρο τον αντίπαλο ποδοσφαιριστή, θυμίζοντας πρόπλασμα του καλλιτεχνικού πατινάζ.

Είναι το ίδιο το σώμα που χρησιμοποιείται και στα εργαστήρια των ζωγράφων και των γλυπτών ή της λογοτεχνίας. Η ποδοσφαιρική τέχνη, σ’ αντίθεση με τις γνωστές τέχνες, είναι άυλη, δεν έχει απτό καλλιτεχνικό δημιούργημα. Υπ’ αυτή την έννοια, συγγενεύει περισσότερο με τον χορό.

Δεν ήταν στις προθέσεις μου να ασχοληθώ με τον Μαραντόνα, τον καλλιτέχνη του ποδοσφαίρου. Ενα παραπάνω κείμενο, τι θα προσέφερε. Ωστόσο, η άποψη που διατυπώθηκε από γνωστό αστέρα των τηλεοπτικών παραθύρων άλλαξε τον ρυθμό εντός μου. Γελοία προσωπικότητα χαρακτήρισε τον θανόντα. Αναμφίβολα, ο καθείς δικαιούται να έχει την άποψή του. Ωστόσο, ένας τέτοιος χαρακτηρισμός, την ώρα που ο τάφος είναι νωπός, αντιβαίνει και στα πολιτισμικά ήθη της χώρας. Σεβόμαστε τον νεκρό την ώρα της ταφής του.

Ομως, προκύπτει ένα άλλον μείζον θέμα. Ολοι έγραψαν, πόνεσαν, μίλησαν, συγκλονίστηκαν με τον θάνατό του κινδυνεύουν να χαρακτηριστούν τουλάχιστον παραπλανημένοι ή συνοδοιπόροι ενός γελοίου; Οι τηλεοπτικοί αστέρες παραλογίζονται εσχάτως. Εχουν την εντύπωση ότι οι μύθοι δημιουργούνται από τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Δεν μπορούν να αντιληφθούν τη δύναμη και τη συναισθηματική νοημοσύνη του πλήθους. Μπορεί να παραπλανηθεί για λίγο. Εχει όμως αλάνθαστο κριτήριο για όσους συμμετέχουν στις δημόσιες τελετουργίες. Καθένας μπαίνει στη θέση του. Οι πολλοί στη λησμοσύνη. Οι λίγοι και εκλεκτοί τοποθετούνται στον θρόνο της ευγνωμοσύνης.

Εκεί τοποθετήθηκε ο Μαραντόνα. Γιατί ήταν γήινος, συνεπής, υπονόμευε τον εαυτό του ως πρότυπο. Πρωτίστως ήταν ένας καλλιτέχνης. Ενας μάγος. Λατρεύτηκε από τον κόσμο, γιατί του χάρισε τη δυνατότητα να ονειρεύεται. Σε καιρούς τυποποίησης του χάρισε τη φαντασία ως αντίδοτο. Γιατί το ποδόσφαιρο μαζί του ήταν ένα ταξίδι στην ουτοπία. Για τούτο θα τον υποδεχτεί στον άλλο κόσμο ο Καμί. Να παίξουν μονότερμα. Γιατί ήταν και οι δυο ασυμβίβαστοι.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ένας μύθος πέρασε σε μία άλλη διάσταση
Ήταν διαπεραστικός πρωτίστως με τα απίστευτα πεπραγμένα του στα γήπεδα, ήταν διαπεραστικός με όλα τα συστατικά στοιχεία του ταμπεραμέντου του, ήταν διαπεραστικός με την εν γένει ζωή και τα πολυσύνθετα βιώματά...
Ένας μύθος πέρασε σε μία άλλη διάσταση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Θεάρεστη πρωτοβουλία ή his master’s voise;
Προχθές, η διοίκηση του Αιγάλεω, ενόψει δημιουργίας νέας Super league 2, πρότεινε «οικονομική ευρωστία ως προϋπόθεση συμμετοχής των ομάδων στην κατηγορία».
Θεάρεστη πρωτοβουλία ή his master’s voise;
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Διότι δεν συνεμορφώθην...»
Θεωρώ καθήκον να «συνδράμω» με δημιουργικές προτάσεις για τον ορισμό πλαισίου το οποίο θα έστελνε στο πυρ το εξώτερο καλλιτέχνες και καλλιτεχνικά προϊόντα τα οποία απειλούν την έννομη τάξη, καθώς πολλοί έχουν...
«Διότι δεν συνεμορφώθην...»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το μαρτίτσι
Δυο νήματα, κόκκινο κι άσπρο, που δένονται στον καρπό. Φοριέται από την αρχή ώς το τέλος Μαρτίου. Είναι ένας μήνας αλλαγών αλλά και αβεβαιότητας.
Το μαρτίτσι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υπόθεση Λιγ(να)δη
Αν τα θύματα ανήκαν σε οικογένειες υπουργών οι διαδικασίες που θα ακολουθούνταν θα είχαν διαφορετική αντιμετώπιση από τον πολιτικό κύκλο.
Υπόθεση Λιγ(να)δη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Λάμπρω η Κοσμηριώτισσα
Η Λάμπρω παρέσυρε στο διάβα της όλα τα στερεότυπα. Παθιασμένη, πολέμησε στο πλευρό όσων αγωνίστηκαν για την απελευθέρωση της πόλης. Χωρίς να ζητήσει ανταμοιβή.
Η Λάμπρω η Κοσμηριώτισσα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας