Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τηλεκπαίδευση στο Νηπιαγωγείο: Υπό ποιες προϋποθέσεις;
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Τηλεκπαίδευση στο Νηπιαγωγείο: Υπό ποιες προϋποθέσεις;

  • A-
  • A+

Βρισκόμαστε στα μέσα του δεύτερου κύματος της πανδημίας και οι ειδικοί προειδοποιούν για την έλευση του τρίτου κύματος στις αρχές του νέου έτους. Το lockdown παρατείνεται για μια εβδομάδα και κανείς δε μπορεί να προσδιορίσει με βεβαιότητα το πότε και το αν τα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα επαναλειτουργήσουν , μιας και αυτό θα είναι το πρώτο βήμα «εξόδου». 

Στο πλαίσιο αυτό εφαρμόζεται η τηλεκπαίδευση για τους μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με τα προσωπικά δεδομένα των μαθητών και εκπαιδευτικών να μην διασφαλίζονται πλήρως,  ενώ τα μέχρι τώρα αποτελέσματα κάθε άλλο παρά επαρκή μπορούν να χαρακτηριστούν. Η επικοινωνιακή τακτική της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ με στόχο την παρουσίαση μιας επίπλαστης πραγματικότητας σύμφωνα με την οποία όλα βαίνουν καλώς, είναι μια προσπάθεια κάλυψης της ολιγωρίας που παρατηρήθηκε όλο το προηγούμενο διάστημα αναφορικά με την προετοιμασία και οργάνωση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ώστε να αντιμετωπισθούν οι κοινωνικές ανισότητες και να αποφευχθούν οι αποκλεισμοί μαθητών από τη σύγχρονη τηλεδιδασκαλία.

Ας παραμείνουμε όμως στην πιο ευαίσθητη και ιδιαίτερη ηλικία των παιδιών που φοιτούν στην Προσχολική Εκπαίδευση σχετικά με την  τηλεκπαίδευση. Το Υπουργείο Παιδείας επέδειξε προχειρότητα και έλλειψη σχεδιασμού και δεν αναφερόμαστε μόνο στις αστοχίες του συστήματος και την ταλαιπωρία εκπαιδευτικών και μαθητών να συνδεθούν στην εκπαιδευτική πλατφόρμα, αλλά σε ειδικότερα προβλήματα.

Άραγε το Υπουργείο Παιδείας έχει σαφή αντίληψη του ποσοστού των μαθητών Νηπιαγωγείου που αδυνατούν να συμμετάσχουν στην τηλεκπαίδευση, καθώς δε διαθέτουν υπολογιστή ή ούτε καν σύνδεση στο διαδίκτυο; Οι δηλώσεις για συμμετοχή στο μάθημα μέσω σταθερού τηλεφώνου το λιγότερο που μπορούν να χαρακτηριστούν είναι αστείες. Ακόμη και η συμμετοχή των μαθητών μέσω σύγχρονου κινητού τηλεφώνου είναι προβληματική λόγω των ιδιαιτεροτήτων της μικρής τους ηλικίας.

Η αντίληψή μας, από την καθημερινή επαφή μας με τους μαθητές, καθώς και η εικόνα που διαμορφώνουμε από συναδέλφους ανά την επικράτεια, είναι δραματική, με το 30% περίπου των μαθητών να απέχει συστηματικά από την εξ αποστάσεως σύγχρονη τηλεδιδασκαλία, λόγω έλλειψης των αναγκαίων μέσων. Επίσης, αξίζει να αναφέρουμε ότι υπάρχει και μια μεγάλη κατηγορία μαθητών που έχουν αδέλφια, τα οποία φοιτούν στο Δημοτικό Σχολείο.

Συνεπώς, οι κοινές ώρες  τηλεκπαίδευσης (14:10-16:20 για το Νηπιαγωγείο και 14:10-17:20 για το Δημοτικό Σχολείο) καθιστούν απαγορευτική την παρακολούθηση των μαθημάτων από τους μαθητές των Νηπιαγωγείων αν η οικογένειά τους δε διαθέτει περισσότερους από έναν υπολογιστές. Δυστυχώς οι εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας για  παροχή απαραίτητου τεχνολογικού εξοπλισμού σε μαθητές παρέμειναν ένα επικοινωνιακό παιχνίδι προς την ελληνική κοινωνία το οποίο συντηρείται ακόμη από την περίοδο του πρώτου lockdown. 

Επιπλέον, η ώρα που επιλέχθηκε για την τηλεκπαίδευση στο Νηπιαγωγείο (14:10-16:20 )είναι αψυχολόγητη και ακατάλληλη. Δε χρειάζεται να είναι κάποιος ειδικός ή γονιός για να γνωρίζει ότι η παραπάνω ώρα για τα παιδιά των 4-6 ετών είναι ώρα χαλάρωσης, ξεκούρασης και ύπνου  και συνεπώς αντιπαραγωγική για εκπαίδευση. 

Είναι απαραίτητο να επισημάνουμε ότι, πέραν όλων των άλλων, στα πλαίσια της τηλεκπαίδευσης δεν υπήρξε καμία απολύτως μέριμνα με στόχο την άρση των αντικειμενικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως οι Ρομά μαθητές, οι οποίοι φοιτούν σε Τμήματα Ένταξης. 

Σε αυτήν τη δύσκολα διαχειρίσιμη πραγματικότητα, με τις πολλές αντιξοότητες και το αβέβαιο μέλλον, θεωρούμε ότι θα πρέπει να υπάρξει άμεσα αναθεώρηση της μεθοδολογίας που εφαρμόζει το Υπουργείο Παιδείας. Ως Νηπιαγωγοί της τάξης και της πράξης και έχοντας ως γνώμονα την επίτευξη των σκοπών και στόχων της Προσχολικής Εκπαίδευσης, προτείνουμε τον συνδυασμό της σύγχρονης και της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης των μαθητών του Νηπιαγωγείου, καθώς και την αλλαγή της ώρας της σύγχρονης τηλεδιδασκαλίας, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η επικοινωνία και η ανατροφοδότηση των μαθητών από τον/την εκπαιδευτικό, συγκεκριμένες ημέρες και ώρες της εβδομάδας και παράλληλα να επιτυγχάνεται ο καθημερινός σχεδιασμός, οργάνωση και υλοποίηση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων μέσω της ασύγχρονης μεθόδου τηλεκπαίδευσης. Η παραπάνω επιλογή θεωρούμε ότι συμβάλλει στην προστασία των μαθητών από την καθημερινή και υπερβολική έκθεσή τους στην οθόνη του υπολογιστή, ενώ θα μειώσει σημαντικά τον μεγάλο αριθμό των μαθητών που, όπως προαναφέραμε, αποκλείονται από την εκπαιδευτική διαδικασία. 

Έχουμε ήδη σημαντική και συσσωρευμένη εμπειρία για τα πολλά τρωτά σημεία της τηλεκπαίδευσης, όπως αυτή έχει εξελιχθεί μέχρι σήμερα. Το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να αξιολογήσει όλα τα δεδομένα και να επανασχεδιάσει συστηματικά και ολοκληρωμένα τη διαδικασία της εξ αποστάσεως τηλεδιδασκαλίας, σε συνεργασία με τους φορείς των εκπαιδευτικών. 

*Η Σπανού Μαρία και η Ρατκίδου Φωτεινή είναι νηπιαγωγοί ΠΕ60

ΑΠΟΨΕΙΣ
Επιστολή-έκκληση γονιού με υποκείμενο νόσημα
Μια επιστολή που βάζει επί τάπητος το πολύ σοβαρό ζήτημα των γονιών με υποκείμενα νοσήματα, τους οποίους αγνοούν το υπουργείο Παιδείας και το σύνολο της κυβέρνησης.
Επιστολή-έκκληση γονιού με υποκείμενο νόσημα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Mόλις το 10% των σχολείων μπορεί να υποστηρίξει την τηλε-«εκπαίδευση»
Το υπουργείο Παιδείας καλεί όλα τα Γυμνάσια και τα Λύκεια να κάνουν σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αλλά καθόλου δεν έχει φροντίσει τα σχολεία να μπορούν να την υποστηρίξον.
Mόλις το 10% των σχολείων μπορεί να υποστηρίξει την τηλε-«εκπαίδευση»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οκτώ μέρες μόνο!
Μετρώντας το σκορ η υπουργός Παιδείας έχει δύο αστοχίες στα δύο μέτρα που έλαβε για την αντιμετώπιση της πανδημίας στις σχολικές μονάδες που αφορούν τόσο στις μάσκες όσο και στην τηλεκπαίδευση.
Οκτώ μέρες μόνο!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ανοιγμα των σχολείων με σχέδιο τα ανοικτά παράθυρα
Το θέμα το βασικό είναι ότι εμμονικά αρνούνται να πάρουν μέτρα για τη διασφάλιση της υγείας των μαθητών, των εκπαιδευτικών αλλά και των οικογενειών τους.
Ανοιγμα των σχολείων με σχέδιο τα ανοικτά παράθυρα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ανεπαρκής πολιτική ηγεσία στο υπ. Παιδείας
Το μήνυμα στην αρχή της σχολικής χρονιάς ήταν πως ο κορονοϊός δεν κολλάει στα σχολεία. Τα σχολεία, όμως, είναι κλειστά από τη Δευτέρα 9 Νοεμβρίου 2020, για να περιοριστεί η διασπορά του κορονοϊού.
Ανεπαρκής πολιτική ηγεσία στο υπ. Παιδείας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πανδημία μιας… «ελεύθερης πτώσης» της εκπαίδευσης
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επιδόθηκε μάλλον σε έναν υπερβάλλοντα «μεταρρυθμιστικό οίστρο», επιφέροντας ακόμα μεγαλύτερη αβεβαιότητα και ανασφάλεια.
Η πανδημία μιας… «ελεύθερης πτώσης» της εκπαίδευσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας