Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αστυπάλαια: η περίπτωση της συγκροτημένης καταστροφής
© Αρχιπέλαγος Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αστυπάλαια: η περίπτωση της συγκροτημένης καταστροφής

  • A-
  • A+

Το νησί της Αστυπάλαιας ήταν το πρώτο νησί στο οποίο αποβιβάστηκαν οι κοκορόφτεροι στις αρχές της δεύτερης δεκαετίας του 1900. Εννοώ τούς κυριολεκτικά κοντοτιέρους φασίστες του μουσολινικού καθεστώτος. Το νησί αυτό υπήρξε θύμα πολλών κατακτητών και «επενδυτών» της κακιάς ώρας, από τους πειρατές του Μπαρμπαρόσα μέχρι κάποιους Κύπριους επενδυτές, που συνεισέφεραν και αυτοί αισθητικά με την οικοδόμηση εξοχικών κατοικιών που το συνολικό τους ύψος ξεπερνά κατά πολύ την κορυφογραμμή των χαμηλών λόφων, κλασικό δείγμα αρχοντοχωριατισμού και καρακιτσαριού, που έγινε στα χρόνια του ύστερου νεοφιλελευθερισμού, τις πρόσφατες δεκαετίες. Τώρα τη σειρά της συγκροτημένης καταστροφής παίρνουν οι Δυτικές επενδύσεις.

Το νησί, άγνωστο σε πολύ κόσμο, θα ανήκει στην πρωτοπορία των τεχνολογικών επενδύσεων, που έχουν σαν πρόσφατη «επένδυση» το ψηφιακό «σύννεφο» (cloud), παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο «σύννεφο» ανήκει τεχνολογικά (και αρχαιολογικά) στη γενιά 4G, την ίδια στιγμή που πριν από λίγες μέρες οι Κινέζοι εκτόξευσαν στο διάστημα τον πρώτο δορυφόρο 6G. Οποία πρόοδος! ή, με άλλα λόγια, καθρεφτάκια για τους πλήρως ανενημέρωτους ιθαγενείς.

Η πλέον πρόσφατη Δυτική επένδυση, ή μήπως «επένδυση» τύπου αεροδρομίου στο Ελληνικό, είναι επί θύρας, και ονομάζεται επένδυση σε φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες αλλά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα από μια γνωστή γερμανική εταιρεία που πρωτοσυστάθηκε επί 3ου Ράιχ με το γνωστό «σκαθάρι» -το Volks Wagen (αυτοκίνητο του λαού), που αποτελούσε ένα από τα μεγάλα σκάνδαλα του ναζιστικού καθεστώτος, αφού η υπόσχεση ήταν ότι οι εργαζόμενοι θα πλήρωναν με δόσεις για την απόκτηση του συγκεκριμένου αυτοκινήτου (σχεδιασμένο από τον μηχανικό Πόρσε, φιλαράκι του Χίτλερ), η οποία διεκόπη όταν ανακαλύφθηκε ότι οι οικονομικές ανάγκες του 3ου Ράιχ δεν μπορούσαν να στηρίξουν πλέον αυτό το σύστημα των δόσεων, και έτσι ελάχιστοι Γερμανοί απέκτησαν όντως το πολυδιαφημισμένο αυτοκίνητο, ενώ οι υπόλοιποι έμειναν με τις δόσεις στο χέρι.

Επιστρέφοντας στο τώρα, η Αστυπάλαια, με 1.200 το πολύ κατοίκους (πολύ περισσότερους τους καλοκαιρινούς μήνες), θα είναι το πρώτο νησί που θα έχει ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ηλεκτροκίνητο δημοτικό λεωφορείο και ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά, όλα αυτά δώρα της πολυεύσπλαχνης εταιρείας VW (σε ευχαριστώ, ω εταιρεία!) που ακόμη τρέχει στα δικαστήρια με το λογισμικό που είχε εγκαταστήσει για να εμφανίζει μειωμένους ρύπους, μαζί με άλλες (γερμανικές) εταιρείες. Η σκόπιμη αδιαφάνεια του σχεδίου αυτού δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά που δημιουργούνται από τη σιγή ασυρμάτου.

Προφανώς δεν θα υπάρξουν απαντήσεις ή θα «καλυφθούν» από ανακοινώσεις εταιρειών Δημοσίων Σ(χ)έσεων. Ενα είναι σίγουρο, ωστόσο: οι επίδοξοι κάτοικοι της Αστυπάλαιας θα μείνουν όπως έμειναν και αρκετοί Γερμανοί πριν από πολλά χρόνια, με τα κλειδιά του φαντασιωμένου (ηλεκτρικού πλέον) αυτοκινήτου στο χέρι, μαζί με τα τουλάχιστον εκατοντάδες φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες, διαλύοντας ό,τι έχει απομείνει από την αισθητική του νησιού, και περιμένοντας τον Γκοντό του Μπέκετ. Ας πρόσεχαν.

* ομότιμος καθηγητής Τμήματος ΕΜΜΕ Πανεπιστημίου Αθηνών

ΑΠΟΨΕΙΣ
30 χρόνια μετά
Αν μπορούσαμε να γυρίσουμε τον χρόνο πίσω και να παρατηρήσουμε τι συνέβαινε στη χώρα μας 30 χρόνια πριν, θα καταλαβαίναμε πως τόσο οι ανάγκες όσο και τα προβλήματα παραμένουν ίδια.
30 χρόνια μετά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Είναι ζωτική ανάγκη η προσαρμογή στα νέα κλιματικά δεδομένα
Ο πλανήτης μας ήδη βιώνει μια άνευ προηγουμένου ανθρωπογενή κλιματική αλλαγή. Καλούμαστε να προσαρμοστούμε στις ήδη υφιστάμενες και συνεχώς εντεινόμενες επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης.
Είναι ζωτική ανάγκη η προσαρμογή στα νέα κλιματικά δεδομένα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Όλα ή τίποτα για το περιβάλλον
Το 1987 οι REM κυκλοφορούν το "It's the end of the world as we know it", στιγματίζοντας μια ολόκληρη γενιά. Η οικολογική συνείδηση, αναπόσπαστο κομμάτι του κυρίαρχου ρεύματος την περίοδο των χίπηδων, που σαν...
Όλα ή τίποτα για το περιβάλλον
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η διαλεκτική σχέση τους για μια βιώσιμη περιβαλλοντική πολιτική
Ολα σήμερα δείχνουν την ανάγκη μιας ριζικής αναθεώρησης της περιβαλλοντικής πολιτικής που εφαρμόζεται στην Ευρώπη και στη χώρα μας.
Η διαλεκτική σχέση τους για μια βιώσιμη περιβαλλοντική πολιτική
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενεργειακή δημοκρατία
Η κλιματική αλλαγή και οι νέες μεγάλες ανισότητες κατέχουν ήδη πρωτεύουσα θέση στην πολιτική ατζέντα και η ενεργειακή δημοκρατία είναι η προοδευτική απάντηση στα μέτωπα που θα καθορίσουν τις εξελίξεις.
Ενεργειακή δημοκρατία
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Κι όμως, οι αφίσες στο μετρό του Παρισιού ήταν μια εικαστική παρέμβαση
Τι κι αν το μετρό στο Παρίσι χρησιμοποιήθηκε ως το «μέσο» για να προσελκυστεί το ενδιαφέρον για ένα ζήτημα που προκαλεί ολοένα και περισσότερες κοινωνικές αντιδράσεις από τις αγνοημένες τοπικές κοινωνίες σε...
Κι όμως, οι αφίσες στο μετρό του Παρισιού ήταν μια εικαστική παρέμβαση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας