• Αθήνα
    Θύελλα
    28°C 25.1°C / 30.2°C
    4 BF
    47%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.2°C / 28.8°C
    5 BF
    41%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.0°C / 30.4°C
    3 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    4 BF
    36%
  • Αλεξανδρούπολη
    Θύελλα με βροχοπτώσεις
    20°C 18.5°C / 19.9°C
    4 BF
    88%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 26.0°C
    4 BF
    47%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.2°C / 22.4°C
    5 BF
    33%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.1°C / 29.1°C
    2 BF
    37%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 21.5°C / 25.2°C
    2 BF
    66%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.6°C / 26.9°C
    3 BF
    50%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.4°C / 26.8°C
    3 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.7°C / 26.7°C
    3 BF
    54%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    4 BF
    83%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    28°C 27.9°C / 28.4°C
    5 BF
    39%
  • Λαμία
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    29°C 29.5°C / 29.5°C
    2 BF
    75%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.3°C / 24.8°C
    3 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 25.3°C / 28.8°C
    0 BF
    37%
  • Καβάλα
    Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
    19°C 19.3°C / 19.4°C
    4 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 25.3°C / 27.7°C
    2 BF
    53%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.2°C / 21.2°C
    4 BF
    58%
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο «εγγενής αυταρχισμός» των ανισοτήτων

  • A-
  • A+

Η διεύρυνση των ανισοτήτων, που τα τελευταία χρόνια οξύνεται, περιθωριοποιεί και φτωχοποιεί, όλο και περισσότερο, μεγάλα τμήματα της κοινωνίας.

Πρόκειται για μια γενική διαπίστωση, όχι μόνο αριστερής προέλευσης. Η κρίση του παγκοσμιοποιημένου νεοφιλελευθερισμού αναγνωρίζεται ακόμα και από σοβαρούς συντηρητικούς και φιλελεύθερους.

Ας μην ξεχνάμε ότι οι ανισότητες δεν είναι «φυσιολογικό προϊόν» της οικονομίας ή της τεχνολογίας, αλλά αποτέλεσμα συγκεκριμένων πολιτικών επιλογών.

Οι φιλελεύθερης νοοτροπίας πολιτικές ηγεσίες απέτυχαν παταγωδώς να μειώσουν τις κοινωνικές ανισότητες. Το μοντέλο του ανταγωνισμού χωρίς όρια και της ανεξέλεγκτης εν πολλοίς κυριαρχίας των παγκοσμιοποιημένων αγορών και των τραπεζών λειτούργησε εξοντωτικά εις βάρος της μεγάλης πλειονότητας των πολιτών. Απορύθμισε τις κοινωνίες, επικίνδυνα.

Αυτές οι πολιτικές επιλογές συσσώρευσαν και συσσωρεύουν φόβο, ανασφάλεια και αγανάκτηση σε μεγάλα τμημάτων των λαών. Ενισχύονται οι τάσεις αντίστασης και απόρριψης. Ενώ παράλληλα δημιουργείται και ένα «περιβάλλον επικίνδυνο» που ευνοεί τον ανορθολογισμό, τον ακροδεξιό λαϊκισμό, την εθνική εχθροπάθεια, τις θεωρίες συνωμοσίας κ.λπ.

Η Δημοκρατία φαίνεται να μην ισχύει για όλους, με την ουσιαστική της έννοια. Αφήνει όλο και περισσότερο μεγάλα τμήματά της «απ’ έξω». Διολισθαίνει σε μια «ολιγαρχική δημοκρατία».

Στην ουσία το μοντέλο της φιλελεύθερης δημοκρατίας έχει υπονομευθεί από την έκταση και το βάθος των ανισοτήτων που δημιούργησαν οι νεοφιλελεύθερες οικονομικές πολιτικές.

Τα πράγματα όμως γίνονται ακόμη χειρότερα όταν δει κανείς την αντίδραση των πολιτικών ηγεσιών απέναντι σ’ αυτή την κρίση. Το «φάρμακο» που επιλέγουν είναι η ενίσχυση του «αυταρχισμού» και η αποδυνάμωση των «θεσμικών αντίβαρων». Είναι δύο επιλογές που τείνουν να γίνουν εγγενή στοιχεία των σημερινών νεοφιλελεύθερων κρατικών σχηματισμών (βλέπε τελευταία και Γαλλία, νόμος Συνολικής Ασφάλειας). Προωθούνται μέσα από τον έλεγχο της νομοθετικής και της δικαστικής εξουσίας στον βαθμό που μπορούν. Επίσης, η δουλειά γίνεται πιο απροσχημάτιστα με την αναβάθμιση και ενίσχυση του ανεξέλεγκτου ρόλου των κατασταλτικών μηχανισμών.

Ως «όχημα» χρησιμοποιούνται συνήθως οι «καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης». Αλλοτε πραγματικές και άλλοτε προσχηματικές.

Ο συνταγματικός νομοθέτης έχει προνοήσει επαρκώς για τη νόμιμη και δίκαιη αντιμετώπιση των πραγματικών και υφιστάμενων «καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης».

Παρ' όλα αυτά, είναι πλέον έντονη η τάση περιορισμού των «κανόνων της αναλογικότητας» και του «συστήματος εγγυήσεων» των ατομικών ελευθεριών και δικαιωμάτων, όπως επίσης και η παράκαμψή τους, με οριακής συνταγματικότητας κατασκευές.

Με την πανδημία τα στοιχεία αυτά ενισχύθηκαν αδικαιολόγητα, παρά την επάρκεια που παρέχει ο καταστατικός νόμος.

Στον οικονομικό τομέα, η κυβέρνηση επιχειρεί να αντιμετωπίσει την όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων με περισσότερο... νεοφιλελευθερισμό! Λες και το «φάρμακο» είναι η «κοινωνική ομοιοπαθητική» με… μεγάλες δόσεις ανεργίας, μειώσεις μισθών, συμπίεση των μεσαίων στρωμάτων, πτωχεύσεις, ιδιωτικοποίηση τμημάτων του δημόσιου τομέα κ.λπ.

Αντιλαμβανόμενη την κοινωνική αντίδραση που έρχεται, «φλερτάρει» με πολιτικές αυταρχισμού και μειωμένης κοινωνικής λογοδοσίας ως εργαλείο κοινωνικού ελέγχου. Πρόκειται για εξαιρετικά επικίνδυνο συνδυασμό.

Η αντιμετώπιση της πανδημίας προφανώς είναι το μείζον πρόβλημα. Είναι όμως εξαιρετικά βλαπτική η χρησιμοποίησή της σαν «συγχωροχάρτι» για αστοχίες, καθυστερήσεις και λανθασμένες επιλογές.

Δυστυχώς, οι χειρισμοί της κυβέρνησης είναι κατώτερες των αναγκών της Υγείας, της Παιδείας, της κοινωνίας και της οικονομίας. Τα «όρια αντίδρασης» που η ίδια έθεσε, έχουν κυρίως «ιδεοληπτικές» αφετηρίες, σε συνδυασμό με τον εφησυχασμό και τη διαχειριστική ανικανότητά της.

Σήμερα η αντιμετώπιση μιας κρίσης πολλαπλών στοιχείων στη «συσκευασία της μιας» δεν γίνεται με τις τρέχουσες και συνήθεις πολιτικές.

Χρειάζεται ένας ριζοσπαστικός μεταρρυθμισμός με επίκεντρο τη μείωση των ανισοτήτων και των αποκλεισμών μέσω της εμβάθυνσης της Δημοκρατίας.

Η επιστροφή στην «απορρύθμιση» της προηγούμενης κανονικότητας οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε νέα και μεγαλύτερα αδιέξοδα…

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί εκφέρεσαι απρεπώς;
Κι ακούω έναν καθωσπρέπει κύριο να λέει: - Χρησιμοποίησε απρεπή εκφορά λόγου! Αυτό δεν είναι πολιτισμός! Αυτό δεν είναι υγιής αντιπαράθεση!
Γιατί εκφέρεσαι απρεπώς;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Του πλούτου αχορταγιά, τση δόξας πείνα
Περί απληστίας ο λόγος. Το βυζαντινό λεξικό Σούδα την ονομάζει αδηφαγία. Με άλλο λόγια, αναφέρεται σε μια διαρκή ανάγκη που ουδέποτε ικανοποιείται. Διασώζεται η φράση «άπληστος πίθος», που ανακαλεί στη μνήμη...
Του πλούτου αχορταγιά, τση δόξας πείνα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προλαβαίνουμε
Αλλοι πενήντα σήμερα. Και άλλοι τόσοι χθες. Ανθρωποι που χάθηκαν να γίνονται αριθμοί της καθημερινότητας. Από πότε αρχίσαμε να επιτρέπουμε να μετατρέπονται οι άνθρωποι τόσο στυγνά σε στατιστικά στοιχεία; Είναι...
Προλαβαίνουμε
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κοινωνία θα γράψει τον επίλογο της κυβέρνησης που ευθύνεται για τη βίαιη φτωχοποίησή της
Αδιαπραγμάτευτη είναι η ανάγκη για μια γενναία αύξηση του κατώτατου μισθού στα 800 ευρώ, με μια ενδεχόμενη επιπλέον αύξηση σε δεύτερη φάση, μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης και του ΦΠΑ στα βασικά προϊόντα...
Η κοινωνία θα γράψει τον επίλογο της κυβέρνησης που ευθύνεται για τη βίαιη φτωχοποίησή της
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πανδημία και ο φιλόσοφος
Μια έκτακτη ανάγκη όπως του κορονοϊού απαιτεί να σκεφτούμε τι σημαίνει η πανδημία για εμάς, να θέσουμε ερωτήσεις για τις βαθύτερες επιπτώσεις της στη ζωή μας και να σκεφτούμε τις συνέπειές της για το μέλλον.
Η πανδημία και ο φιλόσοφος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας