• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 10.8°C / 16.2°C
    1 BF
    93%
  • Θεσσαλονίκη
    Ομίχλη
    8°C 7.6°C / 7.6°C
    0 BF
    100%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    3 BF
    81%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    0 BF
    93%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 9.0°C
    2 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 5.4°C
    2 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 16.6°C
    1 BF
    94%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 17.8°C
    2 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    5 BF
    80%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.4°C / 18.4°C
    5 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 15.2°C
    3 BF
    76%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    4 BF
    70%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 4.5°C / 4.5°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 4.5°C / 4.5°C
    2 BF
    81%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 19.8°C / 20.8°C
    3 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.0°C / 16.4°C
    0 BF
    71%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 9.4°C
    2 BF
    87%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.7°C / 9.7°C
    0 BF
    86%
  • Καστοριά
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    1 BF
    96%

Ο ζωγράφος Κώστας Λούστας (1933- 2014)

  • A-
  • A+

Φωτεινές, πολύχρωμες, ποικίλες  και σκιερές αντανακλάσεις στο έργο του ποιητή,  βιολιστή και ζωγράφου Κώστα Λούστα.

Η αναζήτηση της αλήθειας  στην τέχνη.

Ο ζωγράφος που δεν δέχτηκε  να συνθηκολογήσει ούτε με τον ίδιο τον εαυτό του.

Η αστραπιαία οπτική αντίληψη του θέματος.

Έχεις τα πινέλα, έχεις τα χρώματα, ζωγράφισε τον παράδεισο και μπες μέσα. Νίκος Καζαντζάκης

Η ζωή και ο βίος.

Ο Κώστας Λούστας σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, με δάσκαλο τον Γιάννη Μόραλη, από το 1953 έως το 1958.

Η πρώτη του ατομική έκθεση στη Θεσσαλονίκη το 1961, πραγματοποιήθηκε στη Χ.Α.Ν. με επιμέλεια του ποιητή Γιώργου Βαφόπουλου.

Στην Ελλάδα το έργο του παρουσιάστηκε σε πάρα πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις.

Έλαβε πολλές τιμητικές διακρίσεις και βραβεία.

Από το 1963 και επί σειρά ετών, ο Κώστας Λούστας έζησε και εργάστηκε στη Νέα Υόρκη, παρουσιάζοντας παράλληλα τη δουλειά του σε διεθνούς φήμης γκαλερί και ιδρύματα του εξωτερικού.

Το 1991, ο Δήμος Θεσσαλονίκης τίμησε την τριαντάχρονη καλλιτεχνική του παρουσία με μια ατομική έκθεση στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο ενώ το 1993 τον βράβευσε για την προσφορά του στα εικαστικά, κατά την παρουσίαση της σειράς 80+1 Πορτραίτα Προσωπικοτήτων της Θεσσαλονίκης.

Παράλληλα με τη ζωγραφική, ο Λούστας ασχολήθηκε με τη λογοτεχνία, τη μουσική και τη δημοσιογραφία, ενώ σε όλη του τη ζωή δεν σταμάτησε να παίζει βιολί που ήταν το μεγάλο του πάθος.

Το αυτοβιογραφικό του βιβλίο με τίτλο «Εκατό και Πλέον Δαχτυλίδια για Πρίγκιπες» εκδόθηκε από τις εκδόσεις Ιανός το 2005.

Πολλά χρόνια πριν από αυτή την έκδοση, είχε τιμηθεί από τον Σύλλογο Ελλήνων Λογοτεχνών για την προσφορά του στις τέχνες και τα γράμματα, και για το ποιητικό του έργο από τις Νομαρχίες Κοζάνης και Φλώρινας.

Ο Κώστας Λούστας υπήρξε ένα από τα τρία ιδρυτικά στελέχη του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Φλώρινας και επί σειρά ετών στέλεχος της εικαστικής επιτροπής των Δημητρίων. Υπήρξε μέλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και ως και το 2008 μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Ερωτήματα και διαπιστώσεις για την τέχνη ενός «αθόρυβου» βιολιστή  ζωγράφου.

- Η ζωγραφική του Κώστα Λούστα: Είναι μοντέρνα, επαναστατική, απλή, αφαιρετική; Εντάσσεται σε κάποιο κίνημα τέχνης;

- Ένα πορτραίτο είναι επιτυχημένο όταν δείχνει περισσότερο την εξωτερική ή την εσωτερική όψη του απεικονιζόμενου;

-Το τελικό έργο του Κώστα Λούστα ζωγραφίστηκε σε απόλυτη εξάρτηση και ταύτιση με το μοντέλο του.

-Γιατί ονομάστηκε «σπινθηροβόλος πολίτης του κόσμου»;

-Οι πινελιές του Κώστα Λούστα χαρακτηρίστηκαν απλόχερες, γεμάτες αυτοπεποίθηση.

-Γιατί πολλά έργα του Κώστα Λούστα χαρακτηρίζονται αφηρημένα και ταυτόχρονα αναπαραστατικά και πλήρη καλλιτεχνικής ατμόσφαιρας;

- Πόσο βοήθησε ο σκεπτόμενος Λούστας τη ζωγραφική του να εξελιχθεί σε μια τέχνη αληθινή, τίμια, και άμεσα κατανοητή;

-Η μουσική  η ποίηση, η δροσιά μιας εφηβικής ορμής, το σχέδιο, το χρώμα, η ποικιλία στην έκφραση συνθέτουν ένα πολύγωνο που εμπεριέχει και χαρακτηρίζει όλα τα έργα του. Ο Σεζάν θα ανακάλυπτε στα έργα Λούστα τα αγαπημένα του γεωμετρικά σχήματα: κύβους, κώνους, σφαίρες.

-Γιατί η τοποθέτηση του έργου στο κάδρο μας παραπέμπει σε παράξενα αλλά καλαίσθητα φωτογραφικά καδραρίσματα;

- Ο Κώστας Λούστας μέσα από τα έργα του υποδεικνύει τη γνώση του για την πορεία της  Μοντέρνας ζωγραφικής αλλά δεν ξεχνά την ακαδημαϊκή και παραδοσιακή τέχνη.

-Αισθάνεσαι  καθαρά στα έργα Λούστα την ευχάριστη ποιητική, πολύχρωμη και μυρωδάτη  αύρα τους ακόμα κι αν αυτό που ζωγραφίζει είναι ένα απλό καθημερινό θέμα.

-Για τη ζωγραφική του Κώστα Λούστα γράφει ο Κοσμάς Λιναρδάτος στη Βραδυνή στις 21-11-1983:

Τα τεμπελόξυλα στην άκρη της θάλασσας, τα κατάρτια των ψαράδικων καραβιών, τα ψάρια στο αλμυρό νερό και η λευκή άμμος στις αλυκές συνθέτουν με μοναδικά χρώματα έναν άλλο κόσμο, γεμάτο ομορφιά, ποίηση, γαλήνη μα και προσμονή.

-Καλλιτέχνης με γόνιμη πορεία και προσωπικό έργο, δημιουργός πάντα ανήσυχος, που δεν δέχεται να συνθηκολογήσει ούτε με τον ίδιο τον εαυτό του ο Κώστας Λούστας έρχεται να μας αιφνιδιάσει με τις δημιουργίες του,..περισσότεροι από 80 πίνακες προσώπων και προσωπικοτήτων της Θεσσαλονίκης αλλά και με την έκταση και το χαρακτήρα των μορφοπλαστικών του διατυπώσεων. Χρύσανθος Χρήστου, καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης, Ακαδημαϊκός. Από τον κατάλογο της Ατομικής έκθεσης « 80+1 Πορτρέτα Προσωπικοτήτων της Θεσσαλονίκης, 1993.

-Με συνεχή και πλούσια παραγωγή 50 ετών..με «ζωγραφική καθαυτή», δηλαδή αστραπιαία οπτική αντίληψη του θέματος και γρήγορη μεταγραφή του στο τελάρο, με κινήσεις και χρώματα εξπρεσιονιστικά, σχεδόν βίαια, αλλά και αθώα… Ο Λούστας ζει το τοπίο, «γίνεται ένα» με τη βορειοελλαδίτικη υγρασία που βαραίνει τα χρώματα και θυμίζει τις τονικότητες των Ολλανδών τοπιογράφων. Χάρης Καμπουρίδης, Ιστορικός- Κριτικός της Τέχνης, Τα Νέα, 25-10-2006.

Οι ζωγραφικοί πίνακες έχουν μια δική τους ζωή που πηγάζει από την ψυχή του καλλιτέχνη. Βίνσεντ Βαν Γκογκ.

*Αρχιτέκτων. Ιστορικός Αρχιτεκτονικής. Ιστορικός Τέχνης.

**Αφιερωμένο στην αγαπημένη φίλη και ταλαντούχα ζωγράφο Μαρία Γιαννακάκη που έχει γενέθλια σήμερα 13-11-2020.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι είναι τέχνη;
«Η τέχνη είναι ένα σφυρί με το οποίο δίνουμε σχήμα στον κόσμο και δεν είναι καθρέφτης όπου καθρεφτίζεται ο κόσμος». Βλαντίμιρ Μαγιακόφσκυ.
Τι είναι τέχνη;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Θέλω να είμαι λεία σαν τ' αγάλματα
Βρισκόμαστε μπροστά σ` ένα έργο του Μποτιτσέλι, ένα γυναικείο πορτραίτο μεγάλης και καθοριστικής σημασίας για τον τρόπο σκέψης σε σχέση με την ομορφιά.
Θέλω να είμαι λεία σαν τ' αγάλματα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εξπρεσιονισμός
Εξπρεσιονισμός είναι η υποκειμενική, απαισιόδοξη, έντονη, πολύ εκφραστική, στρεβλή, παραμορφωμένη παρουσίαση του κόσμου.
Εξπρεσιονισμός
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φρανθίσκο Γκόγια (1746- 1828)
Ερωτήματα για τη ζωή και το έργο του Γκόγια. Το αενάως αναγεννώμενο θαύμα της ζωής. Ο Διαφωτισμός και ο Γκόγια. Ο θρίαμβος της όρασης επί...
Φρανθίσκο Γκόγια (1746- 1828)
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η αναζήτηση του όντως εξέχοντος.
Τα έργα δεν τα "δημιουργούν" μόνο οι καλλιτέχνες, αλλά και οι παντοειδείς επιμελητές, ερμηνευτές, ιστορικοί, κριτικοί, οι οποίοι πολλές φορές υπερτονίζουν τα ασήμαντα και άλλες φορές αδιαφορούν για τα...
Η αναζήτηση του όντως εξέχοντος.
ΑΠΟΨΕΙΣ
Άλλο Μοντέρνα και άλλο Σύγχρονη τέχνη
Ο μοντερνισμός ήταν μια ολιστική αλλαγή σε σχέση με οποιοδήποτε καλλιτεχνικό κίνημα είχε υπάρξει. Μια άρνηση στις παραδοσιακές και ακαδημαϊκές αρχές της τέχνης.
Άλλο Μοντέρνα και άλλο Σύγχρονη τέχνη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας