• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.0°C / 29.6°C
    3 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 25.8°C / 30.2°C
    2 BF
    55%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.0°C / 27.1°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    57%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 23.0°C / 27.0°C
    1 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 23.4°C
    3 BF
    73%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    48%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 26.0°C
    3 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 25.7°C
    2 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 27.4°C
    5 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    5 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.2°C / 28.2°C
    3 BF
    62%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    0 BF
    50%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.2°C / 26.5°C
    2 BF
    50%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 26.0°C
    2 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.9°C / 29.0°C
    3 BF
    45%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.1°C / 25.1°C
    3 BF
    53%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 27.8°C
    3 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    1 BF
    62%
ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το τέλος της Πολιτικής και η αρχή της «Πολιτικής»

  • A-
  • A+

Κάθεσαι στην τηλεόραση για να σκοτώσεις την ώρα σου και αισθάνεσαι προσβεβλημένος. Διαβάζεις τις εφημερίδες και αυτά που γράφουν σε κάνουν να αισθάνεσαι ανυπεράσπιστος. Περπατάς στον δρόμο για να ξεπιαστείς από την πολυθρόνα και τον καναπέ και αντιλαμβάνεσαι ότι είσαι σε ομηρία.

Καλείσαι να διαχειριστείς αυτήν την άγνωστη καθημερινότητα, που πριν εμφανιστεί την ήξερες από τα βιβλία και συνειδητοποιείς ότι η ζωή σου είναι σε αναστολή και εσύ εξαρτημένος. Αρνείσαι να σκεφτείς πώς θα είσαι όταν αυτοί που διαφεντεύουν την τύχη σου κρίνουν ότι ήγγικεν η ώρα για το τέλος της «πολιορκίας». Αδυνατείς να αποτρέψεις τον πανικό που σε κυριεύει για το δυστοπικό μέλλον που ξεπροβάλλει μπροστά σου και για το οποίο εσύ έχεις το μικρότερο μερίδιο ευθύνης. Αναζητάς την αλήθεια μόνο στις συσπάσεις των προσώπων αυτών που επέλεξες να σε εκπροσωπήσουν, καθώς η εμπειρία των προηγούμενων μηνών σε δίδαξε ότι οι λέξεις και οι φράσεις τους δεν σημαίνουν απολύτως τίποτα. Οργίζεσαι από την ανημπόρια σου.

Αγωνίζεσαι να αυτοπειθαρχήσεις και να περιορίσεις την ένταση που σε κυριεύει κάθε φορά που συλλογάσαι ότι η τύχη της οικογένειάς σου βρίσκεται σε χέρια ανθρώπων που δεν εμπιστεύεσαι επειδή τα κίνητρα και οι επιδιώξεις τους είναι θαμπά και δυσανάγνωστα. Συγκρατείσαι, παρά τον φόβο που σου προκαλεί η εικόνα ενός αύριο χωρίς λεφτά, χωρίς δουλειά ή και χωρίς περιουσία. Θλίβεσαι, για το πόσο εύθραυστος ήταν ο μικρόκοσμός σου που πριν από μόλις λίγους μήνες τον θεωρούσες ασφαλή, ακλόνητο και αδιατάρακτο και με απόγνωση διαπιστώνεις ότι εκεί έξω δεν υπάρχει κανείς να σε προστατέψει.

Μπορεί οι παραπάνω φράσεις να κριθούν από πολλούς υπερβολικές, αλλά όσοι ταλαντεύονται μεταξύ των περιορισμένων ορίων της εύθραυστης ισορροπίας είναι πολύ πιθανόν να αναγνωρίσουν σε αυτές σκέψεις και συναισθήματα, που βουίζουν σαν τις μέλισσες γύρω τους και δεν τους αφήνουν να γαληνέψουν. Μπορεί οι φιλόσοφοι και οι ιστορικοί να μην έχουν καταλήξει στο αν μια κρίση, σαν και αυτήν που περνάμε, είναι «η αρχή του τέλους» ή το «τέλος της αρχής», αλλά σήμερα εκατομμύρια άνθρωποι έχουν πειστεί ότι το οικοδόμημα που με τόση επιμονή και μεθοδικότητα τους επέβαλαν τα τελευταία χρόνια είναι σαθρό και ότι οι διαχειριστές του παρόντος και του μέλλοντός τους είναι είτε ανίκανοι είτε υποκριτές και χυδαία υπολογιστές.

Δεν χρειάζεται να είναι κανείς πολιτικός επιστήμονας και δημοσκόπος για να αντιληφθεί ότι για πολλούς ανθρώπους η πανδημία αυτή ήταν η χαριστική βολή στην ήδη κλονισμένη σχέση τους με την πολιτική, τους πολιτικούς και με όσους διεκδικούν ρόλο στα δημόσια πράγματα. Τα «εγώ», τα «προτεταμένα δάχτυλα» που ψέγουν, οι δακρύβεκτες κρίσεις «αυτοκριτικής», οι ανεπιτήδευτες κρίσεις «αυταρχισμού», οι πατρικές «παραινέσεις», οι φανταχτερές εκδηλώσεις «πανσοφίας», όχι μόνο δεν περιόρισαν την αμφισβήτηση στο πολιτικό και μιντιακό δυναμικό, αλλά έκαναν την ήδη μεγάλη απόσταση αγεφύρωτη.

Ετσι, η πανδημία για πολλούς ανθρώπους εξελίχθηκε σε θρίαμβο του Ατομικού και σε πανωλεθρία του Συλλογικού, καθώς η αντίληψη της συλλογικής υπευθυνότητας θάφτηκε κάτω από τα συντρίμμια των ειδυλλιακών εικόνων της Σαντορίνης και των καθησυχαστικών παραινέσεων των τηλεοπτικών διαγγελμάτων. Και όλα δείχνουν ότι για κάποιους από αυτούς η απώλεια θα είναι οριστική, αφού η πραγματικότητα που βιώνουν σήμερα και ο τρόμος για το δυσοίωνο αύριο είναι πολύ πιο ισχυρά από τις προσφωνήσεις οικειότητας και τις ανούσιες και άνευ αντικρίσματος καταγγελτικές δηλώσεις.

Αν κάποιος απέτυχε σε αυτούς τους 12 μήνες ήταν η πολιτική, γιατί στην πράξη αποδείχτηκε ανίκανη να συνειδητοποιήσει τον ανθρώπινο πόνο και απρόθυμη να τον αμβλύνει. Φάνηκε αμήχανη στο να επιλέξει ανάμεσα σε μια αμφιλεγόμενη οικονομική αποτελεσματικότητα και στην αναγκαιότητα του να προφυλάξει το πιο σημαντικό ανθρώπινο αγαθό: την υγεία. Επέδειξε την ευαισθησία του τεχνοκράτη, την κρίση του λογιστή και τον κυνισμό εκείνων που ξεδιαλέγουν τους ανθρώπους. Αποκάλυψε τις αδυναμίες και τις δυσλειτουργίες όλων των πολιτικών που εφάρμοσε την τελευταία εικοσαετία και τις οποίες -όμοια με έναν καλό πωλητή- πλασάρισε με την αμφίεση της «καινοτομίας».

Στην πραγματικότητα, η διαχείριση που έκαναν και που τη βάφτισαν «Πολιτική» δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την Πολιτική όπως την ξέραμε και όπως τη δίδαξαν οι κορυφαίοι κλασικοί της αρχαιότητας, που συχνά πυκνά επικαλούνται. Υπό το πρίσμα αυτό, θα μπορούσε κάποιος να σκεφτεί ότι το πολιτικό σύστημα θεώρησε την πανδημία μοναδική και ανεπανάληπτη ευκαιρία για να επιβάλει μια νέα, διαφορετική εκδοχή του «πολιτικού», την οποία θα προσπαθήσει, μετά το τέλος της πανδημίας, να επιβάλει ως κανονικότητα.

 * δημοσιογράφος, συγγραφέας

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αμνηστία διά της «κανονικότητας»
Η αλήθεια είναι ότι η ψευδαίσθηση της «κανονικότητας» είναι βολική και δοκιμασμένη τακτική, όχι μόνο για να ωραιοποιεί και να δικαιολογεί, αλλά και για να αποπροσανατολίζει.
Αμνηστία διά της «κανονικότητας»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πολιτική της αμηχανίας
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πολλοί άνθρωποι, ενδεχομένως οι περισσότεροι, δεν ξέρουν ή δεν έχουν τον τρόπο να αντιμετωπίσουν καταστάσεις που απρόβλεπτα και απροειδοποίητα εισβάλλουν στη ζωή τους.
Η πολιτική της αμηχανίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η εμπιστοσύνη και η σκοπιμότητα
Η πανδημική απειλή δοκιμάζει όχι μόνο τις αντοχές των ανθρώπων αλλά και την εμπιστοσύνη σε αυτούς που καλούνται να τη διαχειριστούν.
Η εμπιστοσύνη και η σκοπιμότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανδημία και πολιτική
Αυτά τα γενικά και κεντρικά προβλήματα, η επανάκτηση των κοινών αγαθών που αφορούν όλη την κοινωνία, κυρίως το επίκαιρο πρόβλημα της ταλαιπωρημένης και απαξιωμένης Δημόσιας Υγείας, είναι αδύνατον να λυθούν με...
Πανδημία και πολιτική
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η θεωρία των δύο άκρων είναι σωστή
Η θεωρία των δύο άκρων, στο μέτρο που εξισώνει τον κομμουνισμό με τον ναζισμό και την Αριστερά με την Ακροδεξιά, είναι μια ανιστόρητη απόπειρα ιστορικού αναθεωρητισμού με κακόβουλη πολιτική στόχευση. Ωστόσο,...
Η θεωρία των δύο άκρων είναι σωστή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ποιον τύπο πολιτικής αντιπαράθεσης έχει ανάγκη η δημοκρατία μας;
Η πρόσφατη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής με θέμα το νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση επανέφερε στο προσκήνιο μια χρόνια δομική παθογένεια της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας μας.
Ποιον τύπο πολιτικής αντιπαράθεσης έχει ανάγκη η δημοκρατία μας;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας