• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.9°C / 22.3°C
    1 BF
    74%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.4°C / 21.3°C
    1 BF
    65%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 18.3°C / 22.7°C
    2 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 11.9°C / 14.4°C
    0 BF
    95%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 15.0°C / 19.3°C
    0 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 15.6°C
    2 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 15.2°C
    2 BF
    92%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 22.2°C
    1 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.3°C / 22.9°C
    3 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 23.8°C
    3 BF
    78%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.2°C / 21.2°C
    3 BF
    79%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 20.1°C
    0 BF
    72%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.8°C / 20.5°C
    2 BF
    75%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    1 BF
    94%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.0°C / 22.7°C
    2 BF
    58%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.3°C / 21.0°C
    2 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.7°C / 23.9°C
    2 BF
    74%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.3°C / 11.3°C
    0 BF
    88%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οσο τα σκόρδα αρηγεύουν

  • A-
  • A+

Στην Αμοργό τα σκόρδα με μεγάλες και χοντρές σκελίδες τα ονομάζουν χοντρόφελα, έτσι γράφεται σε λαογραφικό λεξικό του νησιού (Στρατουδάκης 2014). Δεν γνωρίζω αν οι κάτοικοι της Αθήνας είχαν υπόψη τους αυτή την ποικιλία, τότε (1918) που εισέβαλε σαρωτική η ισπανική γρίπη. Αναστατωμένοι οι πολίτες προσέτρεξαν στη συνδρομή διαφόρων μαντζουνιών, κάτι που θεωρείται παλαιόθεν το τελευταίο καταφύγιο των αιφνιδιασμένων και απελπισμένων ανθρώπων μπροστά σε μια απειλή που αναστατώνει τους ρυθμούς ζωής τους.

Ανάμεσα σ’ αυτά τα μαντζούνια περίοπτη θέση κατείχαν τα σκόρδα, μιας και υπήρχε η πεποίθηση πως μπορούσαν να υψώσουν ασπίδα προστασίας γύρω από τον άνθρωπο. Με άλλα λόγια, το σκόρδο να γίνει γριποδιώκτης, να λειτουργήσει δηλαδή όπως τα διάφορα αποτροπαϊκά σύμβολα που προστάτευαν τα σπίτια και τους ιερούς χώρους από κάθε είδους απειλές, προπάντων τις αόρατες υπερφυσικές.

Τις τελευταίες δεκαετίες, ιδίως από τότε που «εκπολιτιστήκαμε», τα σκόρδα έγιναν το σύμβολο μιας πολιτισμικής διαφοροποίησης. Από τη μια μεριά όσοι έτρωγαν ωμά σκόρδα, αυτοί που έρχονταν από τον πολιτισμό της υπαίθρου. Από μια άλλη εποχή. Ηξεραν πως έχουν πολλές χρήσιμες ιδιότητες για τον ανθρώπινο οργανισμό. Η ωμή σκορδοφαγία συνιστούσε εγγύηση χαμηλών πτήσεων στην αρτηριακή πίεση. Σ’ αυτή την κατηγορία η οσμή του σκόρδου αποτελούσε μέρος της καθημερινής τους δίαιτας. Η μυρουδιά ήταν οικεία σε όλους τους χώρους και μαζί με άλλες μυρουδιές συγκροτούσε την παλέτα των πολιτισμικών οσμών και γεύσεων του τόπου.

Από την άλλη βρίσκεται η σύγχρονη εποχή. Ξεκίνησε από τις πόλεις, εξαπλώθηκε παντού. Η σκορδοφαγία αντίκειται στον νέο πολιτισμικό κώδικα. Η οσμή σύρει μια διαχωριστική γραμμή που εξοβελίζει τους χρήστες στο παρελθόν. Ακόμη και η έρμη η σκορδαλιά ενοχοποιήθηκε ως απάδουσα στα νέα ήθη. Βεβαίως όσοι/ες μαγειρεύουν, για επαγγελματικούς ή μη λόγους, γνωρίζουν πως το μαγειρεμένο σκόρδο, ενταγμένο σε άλλο περιβάλλον, μπορεί να προσδώσει διαφορετική γεύση στο φαγητό. Εν ολίγοις το σκόρδο είναι αποδεκτό μαγειρεμένο. Οχι ωμό που ταυτίζεται με μια παλιότερη εποχή. Πιο ακατέργαστη.

Το σκόρδο όμως είναι η εικόνα της εποχής μας. Είναι ο Ιανός των κηπευτικών. Είναι αυτό που φαίνεται. Που μυρίζει. Κι αυτό που δεν γνωρίζουμε, οι πολλαπλές ευεργετικές ιδιότητές του. Ισως η ωμή σκορδοφαγία να συνέδραμε την κοινωνική απόσταση στον καιρό της πανδημίας. Με προβληματίζει που δεν έχει ενταχθεί στις οδηγίες προς τους πολίτες για την προστασία τους.

Οσο τα σκόρδα αρηγεύουν (αραιώνουν), τόσο χοντραίνουν. Αυτά καταθέτει η παροιμία. Η απόσταση στη διάρκεια της καλλιεργητικής περιόδου τα καθιστούν περισσότερο ελκυστικά στους πάγκους των μανάβικων. Ομως δεν συμβαίνει το ίδιο με τις ανθρώπινες σχέσεις με τις συνεχείς καραντίνες, μόλο που κάποιες φορές η επιλογή είναι μονόδρομη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κουρκούτι
Το κουρκούτι είναι μια διατροφική πρόταση, πρωτίστως για πρωινό. Και όχι μόνο. Ηταν η τροφή, κατά κανόνα, των φτωχών στρωμάτων. Μια απλή συνταγή, που εντάσσεται στην τακτική της οικιακής οικονομίας των...
Κουρκούτι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ιδιώτευση
Η ιδιώτευση βρίσκεται σε διάσταση με τη διαρκή αναζήτηση της συλλογικότητας. Μεταφέρει η λέξη την ανάγκη για εστίαση στο άτομο και την απομάκρυνση από διεκδικήσεις όπου το άτομο γίνεται μέρος του «εμείς».
Ιδιώτευση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η σκιά του κι αυτός
Ευκίνητη και γρήγορη η σκιά του σηκώθηκε μαζί του από το καφενείο σε πλήρη αντίθεση με το σώμα που στηριζόταν στο μπαστούνι. Τον ακολούθησε μέχρι το τέλος του δρόμου. Μέχρι εκεί που τους ακολούθησε και το...
Η σκιά του κι αυτός
ΑΠΟΨΕΙΣ
Του πλούτου αχορταγιά, τση δόξας πείνα
Περί απληστίας ο λόγος. Το βυζαντινό λεξικό Σούδα την ονομάζει αδηφαγία. Με άλλο λόγια, αναφέρεται σε μια διαρκή ανάγκη που ουδέποτε ικανοποιείται. Διασώζεται η φράση «άπληστος πίθος», που ανακαλεί στη μνήμη...
Του πλούτου αχορταγιά, τση δόξας πείνα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αμήχανη Ανάσταση
Το Μεγαλοβδόμαδο, ιδίως από τη Μεγάλη Πέμπτη και μετά, οι εκκλησιές γέμισαν. Με αποκορύφωση στην περιφορά των επιταφίων.
Αμήχανη Ανάσταση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αυτοπεποίθηση
Επανέρχεται ένα ζήτημα που οδήγησε σε στρεβλή ένταξη των εσωτερικών μεταναστών στις πόλεις. Ενοχοποιήθηκε η αγροτική καταγωγή. Θεωρήθηκε μειονέκτημα, αν όχι στίγμα, με αποτέλεσμα να συγκροτηθεί το κίνημα του...
Αυτοπεποίθηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας