• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 2.2°C / 6.3°C
    0 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C -1.4°C / 4.1°C
    0 BF
    63%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.0°C / 6.8°C
    1 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -4°C -4.1°C / 0.9°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    2 BF
    86%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C -1.0°C / 3.4°C
    1 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -4°C -4.6°C / -0.9°C
    1 BF
    68%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.6°C / 3.6°C
    2 BF
    74%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 5.4°C / 6.9°C
    3 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    2 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.5°C / 8.5°C
    2 BF
    58%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    4°C 4.0°C / 4.0°C
    3 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.5°C / 8.5°C
    2 BF
    67%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -4.1°C / 1.0°C
    0 BF
    78%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    2°C -1.5°C / 2.3°C
    1 BF
    82%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    7°C 3.8°C / 7.1°C
    2 BF
    44%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    5°C 2.4°C / 6.6°C
    1 BF
    82%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    4°C -0.7°C / 3.8°C
    1 BF
    60%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    2°C -1.3°C / 4.2°C
    1 BF
    72%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    -4°C -4.2°C / -4.2°C
    1 BF
    79%
© Pop Nukoonrat | Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μέσα κοινωνικής δικτύωσης (ΜΚΔ) και πολιτική

  • A-
  • A+

Η πιο πρόσφατη έρευνα για τα ΜΚΔ έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο. Η αρχική έκθεση είναι διαθέσιμη στο http://www.digitalnewsreport.org/survey/2020/overview-key-fi... Μια συντομότερη εκδοχή είναι διαθέσιμη στο http://www.digitannewsreport.org/survey/2020/how-do-people-..., της οποίας παρουσιάζουμε τα κυριότερα συμπεράσματα, που έχουν συγκεντρωθεί από τον Richard Fletcher, κύριο υπεύθυνο ερευνών του Ινστιτούτου Ρόιτερς. Τα συμπεράσματα:

Πώς τα κοινά (τα ακροατήρια) ζητούν από τα ΜΜΕ (ΜΚΔ) να καλύπτουν τα πολιτικά θέματα;

Καθώς η δομή του περιβάλλοντος των ΜΜΕ έχει μεταβληθεί κατά τα τελευταία χρόνια, έτσι έχει μεταβληθεί και η σχέση ανάμεσα στην πολιτική και τη δημοσιογραφία. Η ανάπτυξη στις πλατφόρμες σαν τα ΜΚΔ και τους βιντεότοπους (video sites) σημαίνει ότι οι πολιτικοί μπορούν τώρα να επικοινωνούν με το κοινό αμεσότερα. Αυτό επιτρέπει στους πολιτικούς να παραμερίζουν σε μεγάλο βαθμό την ενδελεχή έρευνα από τα ΜΜΕ –αυτό που έπρεπε να «καταβάλλουν» ώστε να περάσει το μήνυμά τους ευρύτερα– αποδεικνύοντας τη μετατόπιση της ισορροπίας των εξουσιών και παρέχοντας στους πολιτικούς την εμπιστοσύνη να παρακάμπτουν τους κανόνες που συνήθιζαν να καθορίζουν τις σχέσεις τους με τα ΜΜΕ. Για παράδειγμα, σκεφτείτε περιπτώσεις όπου τα πολιτικά κόμματα χρησιμοποίησαν τα ΜΚΔ για να διαδώσουν ξαναγραμμένες εκδοχές συνεντεύξεων μέσω βίντεο που κάνουν τους δικούς τους υποψηφίους να φαίνονται καλύτεροι ή τους αντιπάλους τους να φαίνονται χειρότεροι.

Ασφαλώς, πολλά δεν έχουν αλλάξει, αλλά υπάρχει μια αντίληψη πως τα ειδησεογραφικά ΜΜΕ παλεύουν ώστε να προσαρμοστούν σε αυτόν τον νέο κόσμο, και πιθανόν να μην είναι πάντοτε σε θέση να επιρρίπτουν την ευθύνη στους πολιτικούς για τις πράξεις τους σχετικά με αυτό που φτάνει τελικά στο κοινό.

Δημοσιογράφοι, πολιτικοί, ακαδημαϊκοί και άλλοι παρατηρητές έχουν προσφέρει μια γκάμα απόψεων σε αυτά που θα πρέπει να ανταποκριθούν τα ΜΜΕ, αλλά οι απόψεις των ειδησεογραφικών ΜΜΕ σπάνια ζητούνται – κάτι που φαίνεται περίεργο δεδομένου ότι πολλές επιχειρήσεις των ΜΜΕ έχουν επικεντρωθεί με αυξανόμενο ρυθμό στα ακροατήρια τα τελευταία χρόνια. Λίγοι θα μπορούσαν να ισχυριστούν ότι τα ακροατήρια θα πρέπει να υπαγορεύουν καθ’ ολοκληρίαν την άσκηση της δημοσιογραφικής πρακτικής ή την πολιτική που έχουν οι τεχνολογικές πλατφόρμες, αλλά αυτό που σκέφτονται συνεχίζει να έχει βαρύτητα εφόσον η δημοσιογραφία είναι ενταγμένη στα συμφραζόμενα των ακροατηρίων.

Σε αυτό το τμήμα παρουσιάζουμε στοιχεία για το πώς τα ακροατήρια θεωρούν/αντιλαμβάνονται τρία βασικά ζητήματα: (1) εάν τα ΜΜΕ θα πρέπει να αναφέρουν ψευδείς δηλώσεις των πολιτικών, (2) εάν οι πολιτικοί θα μπορούν να διαφημίζονται σε πλατφόρμες και (3) εάν οι πλατφόρμες θα πρέπει να ελέγχουν τη βασιμότητα των πολιτικών διαφημίσεων.

Κάπως ασυνήθιστα, τείνουμε να βρίσκουμε ξεκάθαρες απαντήσεις στις ερωτήσεις αυτές μεταξύ διαφόρων χωρών και μεταξύ διαφορετικών δημογραφικών ομάδων. Οι περισσότεροι άνθρωποι θεωρούν ότι οι δημοσιογράφοι θα πρέπει να αναφέρουν ψευδείς δηλώσεις των πολιτικών ακόμη και εάν αυτό τους αποφέρει αδικαιολόγητη προσοχή, και οι περισσότεροι θεωρούν ότι οι πλατφόρμες πρέπει να μπλοκάρουν πολιτικές διαφημίσεις που περιέχουν ανακρίβειες ακόμη και αν αυτό σημαίνει πως οι πλατφόρμες καθίστανται κριτές της αλήθειας. Ωστόσο, το εάν ή όχι οι άνθρωποι θεωρούν ότι θα πρέπει τα πολιτικά κόμματα να διαφημίζονται κατ’ αρχάς σε πλατφόρμες φαίνεται να εξαρτάται από τους ισχύοντες κανόνες της πολιτικής διαφήμισης στην τηλεόραση.

Τις πιο πολλές φορές και στις περισσότερες χώρες, υπάρχει συναίνεση για τα θέματα αυτά που εκτείνεται σε όλο το πολιτικό φάσμα Αριστεράς-Δεξιάς. Αλλά διαπιστώνουμε διαφορετικές απόψεις όταν έχουμε να κάνουμε με άτομα που έχουν διαφορετικό επίπεδο ενδιαφέροντος για την πολιτική με αυτούς που έχουν μεγάλο ενδιαφέρον να προτιμούν περισσότερο ανοιχτά περιβάλλοντα πολιτικής επικοινωνίας που αντανακλούν το status quo (την ισχύουσα τάξη πραγμάτων).

Τα ζητήματα που καλύπτονται εδώ είναι περίπλοκα, και έτσι ο σχεδιασμός ερωτήσεων για την άντληση των απόψεων του κόσμου για αυτές τις ερωτήσεις είναι προκλητικός. Για να τις απλοποιήσουμε για τους ερωτώμενους, τις έχουμε πλαισιώσει ως απαντήσεις του τύπου ή αυτό/ή εκείνο, ζητώντας τους να επιλέξουν μία από τις δύο επιλογές (μαζί με ένα δεν ξέρω/δεν απαντώ) και τις έχουμε διατυπώσει με έναν τρόπο που υπαινίσσεται τα υποκείμενα ενδιαφέροντα. Ασφαλώς, υπάρχει ένας άπειρος αριθμός εναλλακτικών διατυπώσεων, που ο καθένας τους μπορεί να προσφέρει διαφορετικά αποτελέσματα.

Η μελέτη καταλήγει: Αλλά εάν ο τρόπος που οι πολιτικοί και τα πολιτικά κόμματα χρησιμοποιούν τα ΜΜΕ μεταβάλλεται στα βασικά του σημεία, τότε τα ΜΜΕ πρέπει επίσης να προχωρήσουν σε αλλαγές. Δεν υπάρχει καμία ποσότητα στοιχείων για τις προτιμήσεις των ακροατηρίων που να μας λέει ακριβώς με ποιο τρόπο, αλλά μπορεί να προβάλλει μερικά από τα προβλήματα με υπερ-απλουστευμένες απαντήσεις. Για παράδειγμα, λέγεται μερικές φορές πως ο τρόπος χειρισμού των πολιτικών που ψεύδονται είναι να μην αναφέρονται πλέον αυτά που λένε. Μα σε κανένα δεν αρέσει να αισθάνεται πως του κρύβουν πράγματα. Ετσι, αυτοί που το λένε αυτό περιγράφουν ένα περιβάλλον ΜΜΕ στο οποίο θα τους άρεσε να κατοικούν, ή κάποιο περιβάλλον στο οποίο θα προτιμούσαν να ζουν άλλοι;

*Ομότιμος καθηγητής Τμήματος ΕΜΜΕ Πανεπιστημίου Αθηνών

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενημέρωση, όχι fake news: το ιστορικό ραντεβού της Ευρώπης
Πριν από τρεις μήνες, στις 12 Σεπτεμβρίου, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφιζε μαζικά υπέρ ενός προσχεδίου-οδηγίας που θα επιτρέπει επιτέλους στον Τύπο και στα Πρακτορεία Ειδήσεων να ελπίζουν ότι θα αμείβονται από...
Ενημέρωση, όχι fake news: το ιστορικό ραντεβού της Ευρώπης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αρκάς: η θλιβερή κατάπτωση μιας μεγαλοφυΐας
Όσοι περάσαμε δεκαετίες θαυμάζοντας το πάλαι ποτέ υψιπετές χιούμορ του Αρκά, γινόμαστε πλέον θεατές μιας συνεχούς δοσολογικής χορήγησης μεμονωμένων αποσπασματικών σκίτσων, προς τέρψιν ενός αδηφάγου...
Αρκάς: η θλιβερή κατάπτωση μιας μεγαλοφυΐας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πες μου ποιός το λέει για να σου πω τί σημαίνει
Στο υπό κατασκευή ελληνικό λεξικό των ταγών της ενημέρωσης και των πολιτικών της μεγάλης δεξιάς παράταξης κάποιες έννοιες απόκτησαν νέες ερμηνείες αποκλειστικά και μόνο με το ποιος τις εκφωνεί.
Πες μου ποιός το λέει για να σου πω τί σημαίνει
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ελληνικό ποδόσφαιρο - ώρα μηδέν
Ο ελληνικός αθλητισμός ως κοινωνική αναφορά στην καθημερινότητα των πολιτών έχει «ταυτιστεί» με το ποδόσφαιρο και τα συνακόλουθά του, αφού αυτό το άθλημα μονοπωλεί σχεδόν αποκλειστικά το ενδιαφέρον της...
Ελληνικό ποδόσφαιρο - ώρα μηδέν
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι εξουσίες ανάποδα
Κάθε τόσο οι πολιτικοί προσπαθούν να εμφανιστούν σαν αθώα βρέφη που πέφτουν με διάφορους μυστήριους τρόπους θύματα των δημοσιογράφων. Το τροπάριο το έχουμε ακούσει τόσο πολλές φορές, ώστε μάθαμε να το...
Οι εξουσίες ανάποδα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι πήγε στραβά
Η αναστολή της απεργίας των δημοσιογραφικών ενώσεων πριν την ώρα της αποτελεί ασφαλώς υποχώρηση. Οφείλουμε να το παραδεχτούμε όσο κι αν το ονομάζει η ανακοίνωση της ΠΟΕΣΥ «συνέχιση του αγώνα» με άλλη «μορφή»....
Τι πήγε στραβά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας