Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γύρω απ’ το καζάνι
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γύρω απ’ το καζάνι

  • A-
  • A+

Αρκετοί έχουμε χρησιμοποιήσει το γνωμικό «Ενός κακού μύρια έπονται», του τραγικού συγγραφέα Σοφοκλή. Ετσι με τις απαγορεύσεις και τους περιορισμούς λόγω κορονοϊού δεν πραγματοποιούνται πολλές κοινωνικές, φιλικές, συγκεντρώσεις.

Αυτές που συναντώνται οι φίλοι κι οι γνωστοί, οι παρέες στη γειτονιά, στο χωριό. Τέτοιες μέρες απανταχού της Ελλάδας ανάβουν τα καζάνια για να τρέξει το τσίπουρο, η τσικουδιά, η ρακή, το απόσταγμα. Μόνο φέτος οι πολυάριθμες συντροφιές εκλείπουν. Τέσσερα, πέντε άτομα, άντε στη ζούλα ακόμα κάνα δυο καζανιάζουν τα στέμφυλα των σταφυλιών. Ομως το καζάνιασμα θέλει παρέα, να τρέξει το πιοτό στα ποτήρια, ψήσιμο κρεατικών, μεζέδες, γλυκά, μουσική και χορό. Αυτά τα χάσαμε για φέτος· ή μήπως όχι;

Πέρσι τέτοιες μέρες βρέθηκα σε χωριό της Δυτικής Λέσβου για την απόσταξη. Οι πρωτεργάτες αμπελουργοί είχαν βάλει φωτιά και ξεκίνησαν νωρίς το απόγευμα. Να γίνει η πρώτη απόσταξη, αυτή δεν πίνεται, για να ακολουθήσουν οι άλλες με το καθαρό απόσταγμα. Ωρα με την ώρα οι καλεσμένοι κι οι περαστικοί πλήθυναν. Οποιος ερχόταν έπαιρνε κι ένα ποτήρι στο χέρι, για τσίπουρο ή κρασί. Στην αυτοσχέδια ψησταριά έριχναν συνέχεια κάρβουνα και στη σχάρα κοψίδια, λουκάνικα, μπριζόλες, συκώτι. Γλυκές ντομάτες για σαλάτα. Κι οι πρώτες τσακιστές ελιές· «κλαστάδες» στη γλώσσα της περιοχής. Ολα ντόπιων παραγωγών.

Το τσίπουρο και το κρασί μάς ένωσε σε μια μεγάλη παρέα. Από κοντά κι η μουσική, με ένα ακορντεόν, ένα λαούτο κι ένα μπουζούκι. Οι μουσικοί συνταίριασαν, αν και δεν είχαν παίξει μαζί νωρίτερα. Τραγούδια του γλεντιού, της παρέας, καρσιλαμάδες και συρτά, μερακλίδικά, γνωστά και άγνωστα. Στον πλαϊνό δρόμο έσερναν τον χορό οι χορευτές και κάθε τόσο έμπαζαν στον χορό, τραβώντας τον από το χέρι, και κάποιον αναποφάσιστο.

Αυτός που είχε την ευθύνη για τη φωτιά την τροφοδοτούσε όποτε χρειαζόταν. Κάποιος άλλος έλεγχε το κλείσιμο του καζανιού, μη τυχόν και σπάσει ή ζύμη που ενώνει το καζάνι με τον άμβυκα. Κι από κάτω να ρέει ζεστό το αγνό απόσταγμα, το τσίπουρο. Οι παλαιότεροι και μυημένοι να λένε στους νιόφερτους «πιες από αυτό, τούτο είναι πιοτό». Κι ευχές να δίνουν και να παίρνουν: «στην υγειά μας», «καλοξόδιαστο να ’ναι», «και του χρόνου». Ακολουθούσε άλλος ένας γύρος κεράσματα και μεζελίκια. Κάποια στιγμή βγήκαν τα γλυκά· δίπλες και λουκουμάδες.

Η μυσταγωγία κράτησε αρκετά μετά τα μεσάνυχτα, για όσους άντεξαν. Οπως έγινε γνωστό οι μικροί παραγωγοί πήραν λιγοστή ποσότητα τσίπουρο. Γιατί από το «άντε να πιούμε άλλο ένα» κι «άντε στην υγεία μας» το περισσότερο καταναλώθηκε αυτό το βράδυ.

* συγγραφέας, διδάκτορας Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ασθενή σώματα και πειθάρχηση
Εγκλεισμός και πολιτικές ελέγχου και πειθάρχησης – Περιπλανώμενα ασθενή σώματα στην Αθήνα και στον Πειραιά του Μεσοπολέμου.
Ασθενή σώματα και πειθάρχηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το κοινό μας «ψέμα»
Ο ιός έφερε στην πόρτα του ένα σωρό παράξενα πράγματα. Σαν ντελιβεράς που δεν τον έχουν καλέσει. Κι εκείνος άνοιξε και μπήκαν μέσα ο φόβος, η ανασφάλεια, η ανεργία, η μοναξιά, η αποστασιοποίηση.
Το κοινό μας «ψέμα»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το «value for money» κράτους και κοινωνίας μάλλον απέτυχε...
Kαι τώρα που η Ελλάδα γνωρίζει από πρώτο χέρι τι εστί κορονοϊός, τώρα είναι που «ανάβουν» όλα τα μέτωπα και απαιτούνται έξτρα και σχεδόν υπερβατικές σε κάποιους τομείς διαχειρίσεις, για να διατηρηθεί ένα...
Το «value for money» κράτους και κοινωνίας μάλλον απέτυχε...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κοινωνική ψαθυρότητα και η εξέγερση που επέρχεται
Η δημιουργία ζωντανών-νεκρών είναι ένα εγχείρημα-απόρροια του «δευτερεύοντος φόβου» όπου η συμπεριφορά της ανθρώπινης ύπαρξης τροποποιείται ή μάλλον προσανατολίζεται με βάση τον φόβο της εξουσίας.
Η κοινωνική ψαθυρότητα και η εξέγερση που επέρχεται
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ελοκντάνιασε ο Χαμένος
Ο Χαμένος, λοιπόν, είναι ένας μήνας που γεννά αντιφατικά συναισθήματα. Προετοιμάζει τη βασιλεία του σκοταδιού κι αυτό αναπόφευκτα προκαλεί αλλαγές στις ζωές. Καλές για τους αγρότες που ετοιμάζονται είτε να...
Ελοκντάνιασε ο Χαμένος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί η πολιτική απέτυχε να αντιμετωπίσει την πανδημία;
Δεν χρειάζεται να πάμε στο διάστημα, παρά μόνο να ανοίξουμε την πόρτα μας έξω από το σπίτι μας για να κατανοήσουμε ότι η πολιτική απέτυχε στην αντιμετώπιση της πανδημίας.
Γιατί η πολιτική απέτυχε να αντιμετωπίσει την πανδημία;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας