Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οταν το πάθημα δεν γίνεται μάθημα
EUROKINISSI/ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οταν το πάθημα δεν γίνεται μάθημα

  • A-
  • A+

Το άνοιγμα των σχολείων, πέρα από το γεγονός ότι αποτελεί μια αναγκαιότητα, ιδιαίτερα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, επιβλήθηκε και από την προχειρότητα με την οποία υλοποιήθηκε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ή τηλεκπαίδευση κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά.

Πράγματι, η τηλεκπαίδευση που εφαρμόστηκε κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά δεν κατάφερε να ανταποκριθεί ούτε στο ελάχιστο στις βασικές λειτουργίες/στόχους του σχολείου, που είναι η κοινωνικοποίηση και η μετάδοση γνώσεων, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήσαμε σε γονείς και εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η αλληλεπίδραση που είχαν οι μαθητές με τους συμμαθητές τους ήταν ανύπαρκτη και με τους δασκάλους ελάχιστη. Τα μαθήματα αρχικά αφορούσαν επαναλήψεις και στη συνέχεια έγιναν κάποιες παραδόσεις.

Οι νέες γνώσεις που απέκτησαν οι μαθητές αυτό το διάστημα ήταν ανύπαρκτες ή ελάχιστες. Οι εκπαιδευτικοί, εργαζόμενοι πολλές ώρες, προσπάθησαν να προσαρμόσουν τα μαθήματα στις ανάγκες της τηλεκπαίδευσης. Ομως, υπήρχαν πολλά προβλήματα καθώς οι πλατφόρμες δεν λειτουργούσαν ή ήταν πολύ αργές, οι γονείς δεν είχαν e-mails ή πρόσβαση στο Διαδίκτυο, μαθητές «χάθηκαν» κ.λπ. Μόνο η (τηλε)φύλαξη των παιδιών σε έναν ελάχιστο βαθμό μπόρεσε να εκπληρώσει τη λειτουργία της φύλαξης των παιδιών [και αυτό με τη μορφή της (τηλε)απασχόλησης].

Η αποτυχία της τηλεκπαίδευσης δεν αποτέλεσε «μάθημα» ώστε να γίνουν οι κατάλληλες προετοιμασίες ενόψει της επικείμενης σχολικής χρονιάς. Καμία επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν πραγματοποιήθηκε, καμία πρόνοια για τον απαραίτητο τεχνικό εξοπλισμό των μαθητών (αλλά και των εκπαιδευτικών) δεν λήφθηκε, καμία ομάδα εργασίας ειδικών επιστημόνων δεν παρήγαγε εκπαιδευτικό υλικό κατάλληλο για την τηλεκπαίδευση. Η διά ζώσης εκπαίδευση αναγκαστικά ήταν μονόδρομος ανεξαρτήτως των συνθηκών.

Καθώς όμως οι συνθήκες όσον αφορά την πανδημία όχι μόνο δεν βελτιώθηκαν, αλλά, αντίθετα, χειροτέρεψαν, το -αναγκαίο- εγχείρημα της διά ζώσης εκπαίδευσης διαφαίνεται ως επικίνδυνο για την υγεία των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των οικογενειών τους. Γι’ αυτόν τον λόγο έπρεπε να ληφθούν κατάλληλα μέτρα. Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση εξήγγειλε μέτρα ασφάλειας, μεταξύ των οποίων και η παροχή μάσκας και παγουριού σε κάθε μαθητή. Κι εδώ όλη η ελληνική κοινωνία έβαλε τα γέλια, καθώς οι μάσκες ήταν υπερβολικά μεγάλες για τους μαθητές από τη μια μεριά και η χωρητικότητα των παγουριών πολύ μικρή από την άλλη. Και ο σαρκασμός σε αυτό το φιάσκο περίσσεψε: ο «μέσος όρος» που προκύπτει από τον συμψηφισμό τους είναι «κανονικός».

Ετσι, η σχολική χρονιά ξεκινά χωρίς καμία προετοιμασία για τη διά ζώσης εκπαίδευση, που, σύμφωνα με έρευνες (βλ. έρευνες του Θάνου και συνεργατών και έρευνα του αντιπρύτανη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Στ. Νικολόπουλου), επιθυμούν μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς και χωρίς καμία προετοιμασία -σε περίπτωση που οι συνθήκες το επιβάλλουν- για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Τι χρειάζεται να γίνει σε αυτήν την (πρωτόγνωρη) κατάσταση που βιώνουμε; Για τη διά ζώσης εκπαίδευση είναι αναγκαίο στα σχολεία να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές (συμπεριλαμβανομένου του εξοπλισμού) αφενός και αφετέρου να ενισχυθούν οι υπηρεσίες υγιεινής. Για την πιθανότητα της τηλεκπαίδευσης χρειάζεται επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τεχν(ολογ)ικός εξοπλισμός μαθητών και εκπαιδευτικών και διαμόρφωση εκπαιδευτικού υλικού από επιστημονικές ομάδες. Βέβαια, μπορεί να εφαρμοστεί και υβριδική μορφή εκπαίδευσης, ορισμένα μαθήματα να διδάσκονται διά ζώσης (π.χ. Γλώσσα, Μαθηματικά κ.λπ.) και ορισμένα άλλα εξ αποστάσεως (π.χ. Ιστορία, Θρησκευτικά, κ.λπ.). Το ζητούμενο είναι να υπάρχει οργάνωση και σχεδιασμός.

*αναπλ. καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών (ΠΤΝ) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

ΑΠΟΨΕΙΣ
Μαθηματική συνηγορία υπέρ της καλλιτεχνικής παιδείας
Πολλά έχουν ήδη γραφεί, και θα γραφούν περισσότερα, για το ζήτημα του εξοβελισμού των καλλιτεχνικών μαθημάτων από το ωρολόγιο πρόγραμμα των ελληνικών...
Μαθηματική συνηγορία υπέρ της καλλιτεχνικής παιδείας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Επικοινωνιακά και υποκριτικά σχέδια του ΥΠΑΙΘ για εκπαίδευση εξ αποστάσεως
Η μνημονιακή παιδεία, με τα τόσα προβλήματα, ξαφνικά μετατρέπεται εικονικά σε τεχνολογική άνοιξη. Επικοινωνιακά και υποκριτικά, παίζοντας με την αγωνία των μαθητών και των γονιών τους, παρουσιάζει ότι όλα...
Επικοινωνιακά και υποκριτικά σχέδια του ΥΠΑΙΘ για εκπαίδευση εξ αποστάσεως
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα πανεπιστήμια σε δεύτερη μοίρα
Οι φοιτητές που συμμετέχουν στο BLOCO ΔΙΠΑΕ γράφουν για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το παράρτημα του ΔΙΠΑΕ στη Σίνδο όσο και για τις διεκδικήσεις τους περί των ακαδημαϊκών τους μαθημάτων.
Τα πανεπιστήμια σε δεύτερη μοίρα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ηλεκτρονικές εκλογές: Εμείς συνένοχοι στο φόνο δε θα γίνουμε! - Καμιά συμμετοχή!
Η προσπάθεια της κυβέρνησης να επιβάλει την ηλεκτρονική ψηφοφορία ως εργαλείο και συνολικότερα με το ιδεολόγημα της ηλεκτρονικής «δημοκρατίας» όπου όλα γίνονται δια μέσου του υπολογιστή, εντάσσεται σε ένα...
Ηλεκτρονικές εκλογές: Εμείς συνένοχοι στο φόνο δε θα γίνουμε! - Καμιά συμμετοχή!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οκτώ μέρες μόνο!
Μετρώντας το σκορ η υπουργός Παιδείας έχει δύο αστοχίες στα δύο μέτρα που έλαβε για την αντιμετώπιση της πανδημίας στις σχολικές μονάδες που αφορούν τόσο στις μάσκες όσο και στην τηλεκπαίδευση.
Οκτώ μέρες μόνο!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας