• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.4°C / 24.0°C
    1 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.3°C / 23.3°C
    3 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.5°C / 23.2°C
    1 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    1 BF
    49%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    0 BF
    77%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.0°C / 23.0°C
    1 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    1 BF
    34%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.2°C / 20.2°C
    1 BF
    58%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 19.9°C
    3 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 17.9°C / 22.9°C
    1 BF
    46%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.4°C / 20.8°C
    1 BF
    45%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    4 BF
    53%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.8°C / 23.9°C
    2 BF
    41%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.5°C / 21.7°C
    1 BF
    49%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 22.1°C / 22.8°C
    1 BF
    48%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.8°C / 23.8°C
    0 BF
    36%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.3°C / 19.9°C
    2 BF
    68%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.7°C / 22.7°C
    2 BF
    83%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    2 BF
    47%
EUROKINISSI/ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οταν το πάθημα δεν γίνεται μάθημα

  • A-
  • A+

Το άνοιγμα των σχολείων, πέρα από το γεγονός ότι αποτελεί μια αναγκαιότητα, ιδιαίτερα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, επιβλήθηκε και από την προχειρότητα με την οποία υλοποιήθηκε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ή τηλεκπαίδευση κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά.

Πράγματι, η τηλεκπαίδευση που εφαρμόστηκε κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά δεν κατάφερε να ανταποκριθεί ούτε στο ελάχιστο στις βασικές λειτουργίες/στόχους του σχολείου, που είναι η κοινωνικοποίηση και η μετάδοση γνώσεων, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήσαμε σε γονείς και εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η αλληλεπίδραση που είχαν οι μαθητές με τους συμμαθητές τους ήταν ανύπαρκτη και με τους δασκάλους ελάχιστη. Τα μαθήματα αρχικά αφορούσαν επαναλήψεις και στη συνέχεια έγιναν κάποιες παραδόσεις.

Οι νέες γνώσεις που απέκτησαν οι μαθητές αυτό το διάστημα ήταν ανύπαρκτες ή ελάχιστες. Οι εκπαιδευτικοί, εργαζόμενοι πολλές ώρες, προσπάθησαν να προσαρμόσουν τα μαθήματα στις ανάγκες της τηλεκπαίδευσης. Ομως, υπήρχαν πολλά προβλήματα καθώς οι πλατφόρμες δεν λειτουργούσαν ή ήταν πολύ αργές, οι γονείς δεν είχαν e-mails ή πρόσβαση στο Διαδίκτυο, μαθητές «χάθηκαν» κ.λπ. Μόνο η (τηλε)φύλαξη των παιδιών σε έναν ελάχιστο βαθμό μπόρεσε να εκπληρώσει τη λειτουργία της φύλαξης των παιδιών [και αυτό με τη μορφή της (τηλε)απασχόλησης].

Η αποτυχία της τηλεκπαίδευσης δεν αποτέλεσε «μάθημα» ώστε να γίνουν οι κατάλληλες προετοιμασίες ενόψει της επικείμενης σχολικής χρονιάς. Καμία επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν πραγματοποιήθηκε, καμία πρόνοια για τον απαραίτητο τεχνικό εξοπλισμό των μαθητών (αλλά και των εκπαιδευτικών) δεν λήφθηκε, καμία ομάδα εργασίας ειδικών επιστημόνων δεν παρήγαγε εκπαιδευτικό υλικό κατάλληλο για την τηλεκπαίδευση. Η διά ζώσης εκπαίδευση αναγκαστικά ήταν μονόδρομος ανεξαρτήτως των συνθηκών.

Καθώς όμως οι συνθήκες όσον αφορά την πανδημία όχι μόνο δεν βελτιώθηκαν, αλλά, αντίθετα, χειροτέρεψαν, το -αναγκαίο- εγχείρημα της διά ζώσης εκπαίδευσης διαφαίνεται ως επικίνδυνο για την υγεία των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των οικογενειών τους. Γι’ αυτόν τον λόγο έπρεπε να ληφθούν κατάλληλα μέτρα. Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση εξήγγειλε μέτρα ασφάλειας, μεταξύ των οποίων και η παροχή μάσκας και παγουριού σε κάθε μαθητή. Κι εδώ όλη η ελληνική κοινωνία έβαλε τα γέλια, καθώς οι μάσκες ήταν υπερβολικά μεγάλες για τους μαθητές από τη μια μεριά και η χωρητικότητα των παγουριών πολύ μικρή από την άλλη. Και ο σαρκασμός σε αυτό το φιάσκο περίσσεψε: ο «μέσος όρος» που προκύπτει από τον συμψηφισμό τους είναι «κανονικός».

Ετσι, η σχολική χρονιά ξεκινά χωρίς καμία προετοιμασία για τη διά ζώσης εκπαίδευση, που, σύμφωνα με έρευνες (βλ. έρευνες του Θάνου και συνεργατών και έρευνα του αντιπρύτανη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Στ. Νικολόπουλου), επιθυμούν μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς και χωρίς καμία προετοιμασία -σε περίπτωση που οι συνθήκες το επιβάλλουν- για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Τι χρειάζεται να γίνει σε αυτήν την (πρωτόγνωρη) κατάσταση που βιώνουμε; Για τη διά ζώσης εκπαίδευση είναι αναγκαίο στα σχολεία να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές (συμπεριλαμβανομένου του εξοπλισμού) αφενός και αφετέρου να ενισχυθούν οι υπηρεσίες υγιεινής. Για την πιθανότητα της τηλεκπαίδευσης χρειάζεται επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τεχν(ολογ)ικός εξοπλισμός μαθητών και εκπαιδευτικών και διαμόρφωση εκπαιδευτικού υλικού από επιστημονικές ομάδες. Βέβαια, μπορεί να εφαρμοστεί και υβριδική μορφή εκπαίδευσης, ορισμένα μαθήματα να διδάσκονται διά ζώσης (π.χ. Γλώσσα, Μαθηματικά κ.λπ.) και ορισμένα άλλα εξ αποστάσεως (π.χ. Ιστορία, Θρησκευτικά, κ.λπ.). Το ζητούμενο είναι να υπάρχει οργάνωση και σχεδιασμός.

*αναπλ. καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών (ΠΤΝ) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κριτική στα νέα Προγράμματα Σπουδών Ιστορίας
Δεν μπορεί παρά να προκαλεί δυσάρεστη έκπληξη η υποβάθμιση της σύγχρονης Ιστορίας και ειδικά εκείνης που συνδέεται με τους ολοκληρωτισμούς και τον κομμουνισμό.
Κριτική στα νέα Προγράμματα Σπουδών Ιστορίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μαθηματική συνηγορία υπέρ της καλλιτεχνικής παιδείας
Πολλά έχουν ήδη γραφεί, και θα γραφούν περισσότερα, για το ζήτημα του εξοβελισμού των καλλιτεχνικών μαθημάτων από το ωρολόγιο πρόγραμμα των ελληνικών...
Μαθηματική συνηγορία υπέρ της καλλιτεχνικής παιδείας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Επικοινωνιακά και υποκριτικά σχέδια του ΥΠΑΙΘ για εκπαίδευση εξ αποστάσεως
Η μνημονιακή παιδεία, με τα τόσα προβλήματα, ξαφνικά μετατρέπεται εικονικά σε τεχνολογική άνοιξη. Επικοινωνιακά και υποκριτικά, παίζοντας με την αγωνία των μαθητών και των γονιών τους, παρουσιάζει ότι όλα...
Επικοινωνιακά και υποκριτικά σχέδια του ΥΠΑΙΘ για εκπαίδευση εξ αποστάσεως
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Να υποδεικνύουν οι γονείς ποιος εκπαιδευτικός θα προσληφθεί στο σχολείο... »!
Νομίζαμε ότι τα είχαμε ακούσει και τα είχαμε δει όλα από βουλευτές και επιτελείς του κυβερνώντος κόμματος πχ προτάσεις για υπαγωγή των σχολείων στους Δήμους, προτάσεις για αξιολόγηση των σχολείων από τους...
«Να υποδεικνύουν οι γονείς ποιος εκπαιδευτικός θα προσληφθεί στο σχολείο... »!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1964 και ο Λουκής Ακρίτας
Η μεταρρύθμιση άρχισε να οικοδομεί τη λαϊκή παιδεία και παρείχε εγγυήσεις προς την κοινωνική πρόοδο. Καταργήθηκε από τη δικτατορία, αλλά οι βασικές διατάξεις της επανήλθαν μετά το 1974.
Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1964 και ο Λουκής Ακρίτας
ΑΠΟΨΕΙΣ
10.000 που είναι κρούσματα σήμερα, χθες ήταν στο σχολείο!
Σήμερα Τρίτη βρέθηκαν ακόμα 10.000 μαθητές και εκπαιδευτικοί θετικοί. Όλοι αυτοί προσήλθαν χθες στα σχολεία, επομένως κάποιοι από αυτούς θα μετέδωσαν τον ιό στους συμμαθητές ή στους συναδέλφους τους.
10.000 που είναι κρούσματα σήμερα, χθες ήταν στο σχολείο!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας