• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.4°C / 17.4°C
    2 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.3°C / 15.7°C
    0 BF
    87%
  • Πάτρα
    Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
    12°C 12.0°C / 14.5°C
    3 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
    8°C 7.0°C / 7.9°C
    2 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.7°C
    3 BF
    88%
  • Βέροια
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    11°C 10.0°C / 13.3°C
    1 BF
    92%
  • Κοζάνη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    6°C 6.4°C / 7.3°C
    1 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 11.6°C / 12.4°C
    5 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.4°C / 17.5°C
    4 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    5 BF
    94%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.2°C / 18.5°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 15.1°C / 15.1°C
    6 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    1 BF
    90%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.5°C / 12.5°C
    2 BF
    79%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.7°C / 12.5°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 18.8°C
    3 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 17.7°C
    5 BF
    54%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.3°C / 15.5°C
    1 BF
    91%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 10.7°C / 15.1°C
    2 BF
    77%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    2 BF
    91%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ολα είναι δράση!

  • A-
  • A+

Αν αργά το βράδυ κάνετε ζάπινγκ στα κανάλια, θα διαπιστώσετε ότι όλες σχεδόν οι ταινίες που προβάλλονται είναι ταινίες δράσης. Δεν προλαβαίνεις να μετράς πτώματα, συγκρούσεις κάθε είδους, καταδιώξεις και καταστροφές, όλα αυτά ενδυναμωμένα με εκκωφαντική ηχητική επένδυση.

Η δράση στο σινεμά δεν αποτέλεσε απ’ την αρχή ένα είδος. Αντίθετα, ήταν ένα επιπλέον «προσόν» πολλών άλλων ειδών (αστυνομικά, γουέστερν, περιπέτειες κ.ά.) Μόλις τη δεκαετία του ’80, η ταινία δράσης έγινε ένα ξεχωριστό είδος, αρχής γενομένης με το «Ράμπο» (1982). Υπερτροφικοί ήρωες, αν και υπερβολικά μόνοι, κατόρθωναν να υπερασπιστούν τις αξίες που η Αμερική είδε να καταρρακώνονται με τον πόλεμο του Βιετνάμ, μέσα σ’ ένα απόλυτα μανιχαϊστικό σύμπαν (ο καλός ήρωας απέναντι στους πανίσχυρους κακούς) και με σταθερές αρχές το «o σκοπός αγιάζει τα μέσα» και την αποθέωση της αυτοδικίας.

Κι όμως… ΟΛΑ στο σινεμά είναι δράση, κίνηση! Κάθε πλάνο ταινίας, οποιασδήποτε ταινίας, είναι δράση. Μια ερωτική σκηνή, μια στιγμή μοναξιάς ή αποχωρισμού, προδοσίας ή θανάτου. Απλά, το ερώτημα είναι ποια δράση αναζητεί ο θεατής.

Οποια δράση κι αν είναι αυτή, πριν από τη λήψη κάθε πλάνου ο σκηνοθέτης δίνει την εντολή που τη θέτει σε κίνηση: ACTION! Και στο τέλος της λήψης, δίνει και το επόμενο πρόσταγμα: CUT! Ακριβώς ανάμεσα σ’ αυτές τις δύο προσταγές του σκηνοθέτη βρίσκεται όλη η ουσία του κινηματογράφου. Ο Αλέν Μπαντιού το έχει διατυπώσει έξοχα: «το σινεμά είναι λήψη και μοντάζ, τίποτε άλλο». Δηλαδή ACTION και CUT!

Ομως αυτό το CUT σημαίνει αυτόματα ότι το σινεμά τεμαχίζει τη δράση, την κόβει, την παγώνει, την ακινητοποιεί. Και το λογικό επακόλουθο: όσο πιο έντονη είναι η δράση, όσο πιο καταιγιστική, τόσο και πιο ψεύτικη, πιο τεχνητή. Οσες εκατοντάδες ή και χιλιάδες πλάνα συνθέτουν ένα σύμπαν που δεν επιτρέπει στον θεατή να πάρει ανάσα, εξίσου χιλιάδες κοψίματα και παγώματα της δράσης έχουν προηγηθεί που χάρη στο μοντάζ και τα εφέ εξασφαλίζουν την ψευδαίσθηση της συνέχειας.

Και τι ειρωνεία! Το τόσο παρεξηγημένο (για… έλλειψη δράσης) πλάνο-σεκάνς είναι τελικά αυτό που αφήνει τη δράση ν’ αναπτυχθεί, δεν την εκβιάζει κάθε στιγμή διακόπτοντάς την, σέβεται τον εσωτερικό της ρυθμό και πολλές φορές μάλιστα, την αφήνει να ολοκληρωθεί.

Αν, τώρα, ύστερα απ’ όλα αυτά, αναρωτιέται κανείς γιατί τα κανάλια επιμένουν καθημερινά στις ταινίες δράσης, είναι επειδή συνθέτουν ένα ιδανικό ντουέτο με τις διαφημίσεις! Εκείνο που ενδιαφέρει και στις δύο περιπτώσεις είναι η άσκηση επιρροής, η επιβολή, το «πέταγμα στη μούρη» μιας δράσης που δεν αφήνει κανένα περιθώριο για όνειρο ή σκέψη. Κι έτσι ο θεατής, παγιδευμένος στο θέαμα των ταινιών που εναλλάσσεται αρμονικά μ’ αυτό των διαφημίσεων, θα νιώσει και λίγο υπερήρωας πριν κλείσει τα μάτια για ύπνο, εξουθενωμένος και από τη δουλειά της μέρας και από το μονολιθικό τηλεοπτικό μενού της νύχτας.

* σκηνοθέτης, διευθυντής Film Studies BA MA, New York College, Athens

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Παγίδα στην καταραμένη κοιλάδα
Αν το ζητούμενο στην ταινία του Jodie Copelan ήταν να εφαρμοστεί το «δόγμα Χίτσκοκ» σε μια ταινία γουέστερν, το «Ambush at Cimarron pass» μπορεί τότε να περηφανεύεται ότι είναι ο απόλυτα επιτυχημένος...
Παγίδα στην καταραμένη κοιλάδα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Στις πίστες των 60s
Θρυλικό road movie του Monte Hellman, με το οποίο πέρασε στη σινε-αιωνιότητα. Το «2 Lane Blacktop», σε αντίθεση με πολλά φιλμ χαμηλού προϋπολογισμού, δεν περίμενε δεκαετίες για να αναγνωριστεί από τους...
Στις πίστες των 60s
ΑΠΟΨΕΙΣ
Tenet ή… η τρέλα του μεγαλείου!
Υπάρχουν σκηνοθέτες που αφήνουν τη δουλειά τους να μιλήσει γι’ αυτούς χωρίς να πασχίζουν να επιδείξουν σε κάθε πλάνο τις αρετές τους. Υπάρχουν και οι άλλοι, εκείνοι που θέλουν να δείχνουν με κάθε τρόπο πόσο...
Tenet ή… η τρέλα του μεγαλείου!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ρήξεις και όρια του μοντέρνου κινηματογράφου
Η ταινία του Λούμετ «Ο ενεχυροδανειστής» είναι μια σύγχρονη τραγωδία. Πρέπει να δούμε την ταινία στον τρόπο που συγκροτείται κινηματογραφικά και στον τρόπο που εντάσσεται στο κίνημα του μοντέρνου...
Ρήξεις και όρια του μοντέρνου κινηματογράφου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι «ελαφοκυνηγοί»
Ενας μεγάλος διάλογος έντονων αντιπαραθέσεων είχε ανοίξει -κυρίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης - για την ταινία του Γιώργου Λάνθιμου «Ο φόνος του ιερού ελαφιού». Στο 70ό Φεστιβάλ των Κανών, η ταινία...
Οι «ελαφοκυνηγοί»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η δυστοπία ως ιδεολογία
Μάλλον η μοναδική κινηματογραφική ταινία που με έχει τρομάξει στην ενήλικη ζωή μου είναι το «Funny games» του σημαντικού Αυστριακού σκηνοθέτη Μίχαελ Χάνεκε.
Η δυστοπία ως ιδεολογία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας