Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Επικίνδυνη εκπαιδευτική αναστροφή!
Eurokinissi-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επικίνδυνη εκπαιδευτική αναστροφή!

  • A-
  • A+

Κατά την έναρξη του σχολικού έτους 1934-35 στο μικτό εξατάξιο Δημοτικό Σχολείο Σκαλοχωρίου Λέσβου υπηρετούσαν δύο δάσκαλοι, ενώ είχαν εγγραφεί 195 μαθητές και μαθήτριες, οπότε οι γονείς τους συνήλθαν στο Κοινοτικό Κατάστημα και εξέδωσαν ψήφισμα σύμφωνα με το οποίο: «Οι συνελθόντες α) Διαμαρτύρονται διά την άστοργον εγκατάλειψιν του σχολείου παρά τας καταβληθείσας ενεργείας, β) Αξιούν τον άμεσον διορισμόν των προταθέντων υπό του Επιθεωρητού δύο διδασκάλων, γ) Δηλούν ότι μέχρι το διορισμό τούτων τα τέκνα των θα παύσουν φοιτώντα εις το σχολείον» (εφημ. «Ταχυδρόμος» Μυτιλήνης 24-10-1934, φύλλο 2.646. Αρχείο Δημόσιας Βιβλιοθήκης Μυτιλήνης). Λόγω της παραπάνω κινητοποίησης ευτύχησε να έχει τον πρώτο διορισμό της η Αρσακειάς δασκάλα και μητέρα μου Σαπφώ Καρέκου καθώς και ακόμα ένας συνάδελφός της.

Το σχολικό έτος 1958-59 παρακολούθησα τα μαθήματα της Στ’ τάξης του μικτού εξαταξίου Δημοτικού Σχολείου Καλλονής Λέσβου που αριθμούσε 59 μαθητές, ενώ την επόμενη χρονιά συνέχισα στην Α’ τάξη των 49 μαθητών του μικτού εξαταξίου Γυμνασίου Καλλονής ως πρωτεύσας αριστούχος στις γραπτές εισαγωγικές εξετάσεις από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. Το 1975, ως φυσικός του Πανεπιστημίου Αθηνών, διορίστηκα στο μικτό εξατάξιο Γυμνάσιο Θέρμου Αιτωλοακαρνανίας, που είχε τμήματα με ανώτατο αριθμό μαθητών τους 30 και η τριακονταπενταετής εκπαιδευτική μου υπηρεσία ολοκληρώθηκε το σχολικό έτος 2009-10 στο μικτό τριτάξιο Μαράσλειο Γενικό Λύκειο Αθηνών με τμήματα 25 μαθητών για τα μαθήματα γενικής παιδείας και λιγότερους για τα τμήματα κατεύθυνσης Β’ και Γ’ Λυκείου, όπου λόγω πανελληνίων εξετάσεων ένα τμήμα των 25 χώριζε υποχρεωτικά στα δύο, το ένα με 13 και το άλλο με 12 μαθητές!

Φέτος μεσούντος του κορονοϊού η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, υιοθετώντας την εισήγηση της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως, ψήφισε στη Βουλή την αύξηση του από το 2019 θεσμοθετημένου μέγιστου αριθμού μαθητών στα Δημοτικά σχολεία και Νηπιαγωγεία από 22 σε 25, αποδεχόμενη παράλληλα τις θέσεις κάποιων ειδικών που καταλαμβάνοντας θέσεις πολιτικής προστασίας, χάριν της προστασίας της πολιτικής, πρότειναν να παρακολουθούν το πολύωρο ωρολόγιο πρόγραμμα 25 μαθητές αντί της πρότασης των εκπαιδευτικών για 15 μαθητές ανά τάξη, όπως συμβαίνει στην Ιταλία, και κόντρα στην εισήγηση του εκπροσώπου της Επιτροπής Λοιμωξιολόγων, καθηγητή Σωτήρη Τσιόρδα, ο οποίος υποστήριξε από τηλεοράσεως ότι αποτελεί προϋπόθεση «η απόσταση (1 με 2 μέτρα) μεταξύ των θρανίων, διπλών ή μονών, πάντως με έναν μαθητή».

Ανατρέχοντας στην από το 1934 συνεχή μείωση του ανώτατου αριθμού μαθητών ανά τάξη από τους 100 στους 22 του 2019, εύχομαι η σημερινή επικίνδυνη εκπαιδευτική αναστροφή, που ψήφισε η κυβέρνηση των «αρίστων», να αποσυρθεί άμεσα!

* συγγραφέας

ΑΠΟΨΕΙΣ
Όλα κανονικά... Τα σχολεία ανοίγουν με πάνω από 25.000 κενά!
Το πρώτο κουδούνι σήμερα βρίσκει σχολεία, εκπαιδευτικούς και μαθητές στην πιο κρίσιμη συνθήκη στη ζώσα μνήμη και πιο ανέτοιμους από ποτέ, αν εξαιρέσει κάποιος την τραγική περίοδο Διαμαντοπούλου, όταν αντί για...
Όλα κανονικά... Τα σχολεία ανοίγουν με πάνω από 25.000 κενά!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η παιδαγωγική της πανδημίας
Η επαναλειτουργία των σχολείων με ασφάλεια, με υψηλά επίπεδα υγιεινής, είναι αυτονόητη και αδιαπραγμάτευτη. Οι υιοθετούμενες παιδαγωγικές πρακτικές όμως είναι διακύβευμα.
Η παιδαγωγική της πανδημίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα παιδιά της χορωδίας
Τι πρόκειται να γίνει άραγε με ομαδικά μαθήματα Χορωδίας, Μελοδραματικής, Υποκριτικής, Χορού και άλλα, όπου η διάδραση ανάμεσα στους σπουδαστές είναι ουσιαστικό κομμάτι της διαδικασίας;
Τα παιδιά της χορωδίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εξετάσεις προτύπων: απλή αλλαγή, παραλλαγή ή αλλοίωση;
Οι εισαγωγικές εξετάσεις των προτύπων ήταν ανέκαθεν, από μόνες τους, μια ιδιαίτερα πιεστική και πολλές φορές ψυχοφθόρα διαδικασία που απαιτεί τεράστια ψυχικά αποθέματα.
Εξετάσεις προτύπων: απλή αλλαγή, παραλλαγή ή αλλοίωση;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για την τηλεκπαίδευση ξανά...
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και ιδίως η μερική δεν αντικαθιστά τη διδασκαλία. Απλώς συνιστά συμπληρωματική της δυνατότητα και λύση ανάγκης.
Για την τηλεκπαίδευση ξανά...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας