• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.5°C / 34.1°C
    3 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.3°C / 31.6°C
    3 BF
    45%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.4°C / 32.7°C
    3 BF
    48%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    4 BF
    64%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 29.1°C / 29.9°C
    4 BF
    51%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 29.5°C
    1 BF
    38%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 18.4°C / 25.9°C
    3 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 30.2°C / 30.2°C
    3 BF
    45%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.2°C / 31.4°C
    4 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 28.5°C
    1 BF
    54%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.3°C / 33.8°C
    2 BF
    45%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 27.7°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    4 BF
    61%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    32°C 29.5°C / 31.9°C
    0 BF
    31%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 28.9°C / 33.8°C
    3 BF
    27%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.8°C / 28.8°C
    5 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    32°C 30.1°C / 34.3°C
    3 BF
    31%
  • Καβάλα
    Θύελλα
    27°C 25.3°C / 26.6°C
    3 BF
    60%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 28.4°C
    2 BF
    38%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    46%
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΦΑΝΗ ΤΡΥΨΑΝΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για την «αρχαιολογία της εργολαβίας»

  • A-
  • A+

Από τον ακαδημαϊκό κ. Μιχάλη Τιβέριο λάβαμε την παρακάτω επιστολή:

Αξιότιμε κ. Διευθυντά,

Στο φύλλο της εφημερίδας σας της 8-9-2020 δημοσιεύτηκε άρθρο με τίτλο «Η αρχαιολογία της εργολαβίας» το οποίο υπογράφεται από τον αρχαιολόγο κ. Στέφανο Γιματζίδη – άλλοτε μαθητή μου, που πλέον εργάζεται εδώ και καιρό στο εξωτερικό. Το γεγονός αυτό εξηγεί ώς ένα μόνον σημείο –αλλά δεν δικαιολογεί– τις πάμπολλες ανακρίβειες τις οποίες εμπεριέχει το δημοσίευμα αυτό.

Και αυτό διότι μπορεί να έχει παντελή άγνοια των τεχνικών λεπτομερειών των συγκεκριμένων υποθέσεων αλλά δεν μπορεί να δημοσιεύει ως αυτόκλητος τιμητής συκοφαντικά «κουτσομπολιά» και φήμες. Μάλιστα ο ίδιος έχει δημοσιεύσει και στο παρελθόν, και πάλι στην εφημερίδα σας (30-12-2019), ένα άρθρο για το ίδιο θέμα το οποίο περιέχει ακόμη πιο τερατώδεις ανακρίβειες, την ύπαρξη του οποίου πληροφορήθηκα με αφορμή το νεότερο δημοσίευμα. Το γεγονός ότι τότε δεν έλαβα γνώση και δεν απάντησα προφανώς τον ενθάρρυνε να επανέλθει στον ολισθηρό κατήφορο.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά συγκεκριμένα το πρόσωπό μου, η αναφορά ότι «τη θέση συμβούλου σε μόνιμη βάση για λογαριασμό διαφόρων εταιρειών καταλάμβανε το ίδιο πάντα πρόσωπο, ο Μιχάλης Τιβέριος …» είναι απολύτως παραπλανητική. Οι μόνες εταιρείες στις οποίες ανέλαβα οποτεδήποτε ρόλο συμβούλου ήταν κρατικές και αυτό σημαίνει ότι συντηρούνταν από τον Ελληνα φορολογούμενο και απέβλεπαν στην ικανοποίηση του δημοσίου συμφέροντος.

Συγκεκριμένα υπήρξα α) σύμβουλος για αρχαιολογικά θέματα της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΑΕ (1996-2011), β) της ΔΕΗ ΑΕ για ένα συγκεκριμένο έργο στο βορειοελλαδικό χώρο (2004-2007) και γ) σύμβουλος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ για το μετρό Θεσσαλονίκης από το 2011 έως και το 2014 (με τη σύμφωνη γνώμη και του τότε Υπουργείου Πολιτισμού). Η προσφορά συμβουλών σε εταιρείες δημόσιου συμφέροντος ασφαλώς και δεν αποτελεί ψόγο. Το γεγονός δε ότι η ΔΕΗ έχει και ιδιώτες μετόχους ουδόλως αναιρεί τον πρωτίστως δημόσιο χαρακτήρα της, ιδίως μάλιστα την περίοδο που συνεργάστηκα μαζί της.

Ως ανώτατος δημόσιος λειτουργός πίστευα και πιστεύω ότι έχω υποχρέωση να προσφέρω τις όποιες υπηρεσίας μου στο ελληνικό κράτος, όταν αυτό μου ζητείτο από τις κάθε φορά δημοκρατικά εκλεγμένες κυβερνήσεις του. Σημειώνω δε ότι δεν αναζήτησα εγώ τις συγκεκριμένες εντολές αλλά τις ανέλαβα κατόπιν παρακλήσεως και σε βάρος του ερευνητικού μου χρόνου.

Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις η όποια πληρωμή γινόταν πάντα μέσω της Επιτροπής Ερευνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στο επιστημονικό προσωπικό του οποίου ανήκω. Επομένως οι πληροφορίες (30-12-2019) ότι υπήρξα «έμμισθος σύμβουλος όχι μόνο της Αττικό Μετρό, αλλά και διαφόρων άλλων μεγάλων εταιρειών στην κατασκευή σιδηροδρόμων, αυτοκινητοδρόμων και αγωγών φυσικού αερίου» είναι όχι μόνο ψευδείς και ανυπόστατες αλλά θα έλεγα και κακοήθεις. Και μάλιστα συκοφαντικές όχι ως προς αυτό που ευθέως λέγουν αλλά ως προς αυτό που υπονοούν.

Το εάν ήμουν το κατάλληλο ή όχι πρόσωπο για να αναλάβει τον ρόλο αυτό, αποδεικνύεται από τις έως σήμερα διακρίσεις μου και βέβαια από την πληθώρα των αναφορών της διεθνούς βιβλιογραφίας στο έργο μου, το οποίο είναι φυσικά πολύ πιο πολύπλευρο από ό,τι υπονοεί ο υπογράφων στα παραπάνω άρθρα.

Ως προς τα αναφερόμενα σημειώνω ότι ο ίδιος ο κ. Γιματζίδης για πολλά χρόνια συμμετείχε, με υπεύθυνη θέση ως συνεργάτης μου, στις ανασκαφές που διηύθυνα στο Καραμπουρνάκι και κυρίως στη Σίνδο Θεσσαλονίκης, αντικείμενο των οποίων δεν ήταν εικονογραφικά θέματα αγγείων. Χαρακτηριστικά είναι μάλιστα τα όσα γράφει για την επιστημοσύνη μου ο ίδιος ο κος Γιματζίδης στον πρόλογο της διδακτορικής του διατριβής, Die Stadt Sindos (2010), σελ. 11. Ειδικά για την ποιότητα της εργασίας μου στην Αττικό Μετρό ΑΕ σημειώνω ότι αρμόδιος υπουργός έχει κάνει ιδιαίτερη αναφορά σε αυτήν στη Βουλή των Ελλήνων.

Τέλος, θα ήθελα να σημειώσω ότι αν και θεωρώ αυτονόητο ότι μια εφημερίδα με παράδοση σεβασμού της πολυφωνίας όπως η δική σας δεν μπορεί να παρέμβει σε κείμενα εξωτερικών συνεργατών, θα ανέμενα για τον ίδιο δεοντολογικό λόγο να είχε προσφέρει την ευκαιρία να δώσω έγκυρα και έγκαιρα και εγώ την άποψη μου αποφεύγοντας την δημιουργία καταφανώς αναληθών εντυπώσεων.

Μιχάλης Τιβέριος, ακαδημαϊκός,
ομοτ. καθηγητής του ΑΠΘ


Η απάντηση του κ. Στέφανου Γιματζίδη:

Αγαπητοί αναγνώστες της «Εφ.Συν.», αγαπητέ κ. Τιβέριε, αφορμή για τη δημόσια παρέμβασή μου σχετικά με το πολύπαθο μετρό της Θεσσαλονίκης είναι η αποτυχημένη διαχείριση των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν κατά τις εργασίες κατασκευής του. Το θέμα του πρόσφατου άρθρου μου με τίτλο «Η Αρχαιολογία της Εργολαβίας» είναι η διάβρωση των θεσμών και η υποβάθμιση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.

Η ονομαστική αναφορά στον κ. Τιβέριο έγινε διότι είναι ο μόνος αρχαιολόγος που γνωρίζω ότι υπηρέτησε επί σειρά ετών ως έμμισθος σύμβουλος διαφόρων Ανώνυμων Εταιρειών (δεν υπάρχει τίποτε «τερατώδες», «ανακριβές» ή «παραπλανητικό» σε αυτό), τις οποίες ο ίδιος κατονομάζει, και με σχέση εργασίας, που ο ίδιος γνωρίζει και δεν αφορά κανέναν (πολύ περισσότερο δεν μας αφορά ο τρόπος καταβολής της αμοιβής του). Σημασία έχει όμως ότι η σχέση αυτή δεν υπόκειτο στον έλεγχο του κατεξοχήν αρμόδιου δημόσιου φορέα (Αρχαιολογική Υπηρεσία).

Ο κ. Τιβέριος διαμαρτύρεται διότι κατονομάστηκε παλιότερα ως σύμβουλος εταιρειών στην κατασκευή μετρό, αυτοκινητόδρομων (ώς εδώ καλά), σιδηρόδρομων και αγωγών αερίου (φευ!). Αντί των δυο τελευταίων επικαλείται στο βιογραφικό του τους αγωγούς της ΔΕΗ.

Δεν αντιλαμβάνομαι βεβαίως ποια διαφορά κάνουν τα καλώδια από το αέριο στην προκειμένη περίπτωση (χωρίς υπονοούμενα). Φυσικά δεν είναι παράνομο να προσφέρεις επί πληρωμή συμβουλές σε κάποια από αυτές ή άλλες εταιρείες.

Υπάρχει όμως θέμα όταν καταγγέλλονται από διαφόρους φορείς ως παράτυπες και παράνομες σημαντικές αποφάσεις για τα αρχαία του μετρό, οι οποίες ελέγχονται. Οι ίδιοι φορείς καταγγέλλουν θεσμικές ακροβασίες όπου διακυβεύεται η τύχη αρχαιοτήτων.

Ο κ. Τιβέριος προσποιείται ότι δεν αντιλαμβάνεται το αυτονόητο: πώς είναι δυνατόν, δηλαδή, ως κλασικός αρχαιολόγος (στο οποίο νομίζω ότι συμφωνούμε) να (συν)διαχειρίζεται την τύχη των πιο σημαντικών αρχαιοτήτων βυζαντινών χρόνων που βρέθηκαν ποτέ στην Ελλάδα.

Εχοντας υπηρετήσει ως μόνιμος αρχαιολόγος της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας με οργανική θέση στη Θεσσαλονίκη, από την οποία παραιτήθηκα, όταν ανέλαβα προ ετών νέα καθήκοντα στην Αυστριακή Ακαδημία των Επιστημών, στη Βιέννη, παρακολουθώ ανήσυχος τα τεκταινόμενα.

Κλείνω την απαντητική επιστολή μου με την προσδοκία ότι η γνωμοδότηση για απόσπαση των αρχαιοτήτων του μετρό, η οποία εκδόθηκε σε παράνομη –σύμφωνα με το Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων– συνεδρίαση του ΚΑΣ λόγω της παρουσίας των κ. Τιβέριου και Κορρέ, θα ανακληθεί.

ΥΓ. «Ολισθηρός κατήφορος» είναι να στέκεσαι απομονωμένος έναντι της παγκόσμιας επιστημονικής κοινότητας αγνοώντας τις εκκλήσεις της και να μη γνωρίζεις τα όριά σου.

Στέφανος Γιματζίδης,
Διευθυντής ερευνητικών προγραμμάτων, Αυστριακό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο, Αυστριακή Ακαδημία των Επιστημών


Οι επιστολές δημοσιεύτηκαν στο φύλλο της «Εφ,Συν.» τη Δευτέρα 14/09/2020.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η αρχαιολογία της εργολαβίας
Η Θεσσαλονίκη εξακολουθεί να ζει στη δίνη των εξελίξεων της κατασκευής του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου της. Οι επιφυλάξεις με τις οποίες άκουσε η κοινωνία της πόλης τις πρόσφατες εξαγγελίες για την ολοκλήρωση...
Η αρχαιολογία της εργολαβίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ολέθρια επιλογή
Η δημοσίευση στην «Εφ.Συν.» της... ανύπαρκτης, όπως η κυβέρνηση ισχυριζόταν, οριστικής στατικής μελέτης για την κατασκευή του υπόγειου σταθμού Βενιζέλου αποδομεί και καταρρίπτει τη ρητορική τής «μη λύσης»
Ολέθρια επιλογή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κυρία Ευταξία της Θεσσαλονίκης
«Και ήταν θέαμα οικτρό να βλέπεις τότε τη μητρόπολη της ομοφροσύνης να έχει καταντήσει θάλασσα διχονοίας». Αγίου Δημητρίου Θαύματα.
Η κυρία Ευταξία της Θεσσαλονίκης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας