• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.2°C / 29.6°C
    1 BF
    42%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.6°C / 24.2°C
    0 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.0°C / 26.0°C
    0 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    1 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 20.2°C / 22.6°C
    0 BF
    72%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 18.4°C
    2 BF
    59%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.6°C / 25.7°C
    1 BF
    80%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.2°C / 28.3°C
    2 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    1 BF
    66%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.5°C / 26.8°C
    4 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 26.8°C
    2 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.7°C / 24.7°C
    1 BF
    75%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 23.5°C
    0 BF
    73%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.5°C / 25.1°C
    2 BF
    51%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 21.8°C / 25.4°C
    3 BF
    79%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.4°C / 29.8°C
    2 BF
    35%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    2 BF
    60%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.2°C / 24.3°C
    2 BF
    71%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 18.8°C
    2 BF
    74%
AP Photo/File
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Μηδείς αγεωμέτρητος εισίτω»

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

★ Στη μνήμη του Χρίστου Χαραλαμπόπουλου, ενός συναδέλφου-διαμάντι, που έφυγε από κοντά μας τα ξημερώματα της Κυριακής, αναδημοσιεύουμε αυτό το κείμενό του από τον ιστότοπο yabasta.gr, με ημερομηνία 25 Μαρτίου 2016. Κι όπως σημείωσε στα social ένας άλλος αγαπητός φίλος για τον Χρίστο μας: «Δανείζομαι το μότο της αγαπημένης του Μπαρτσελόνα: Κάτι περισσότερο από ένας ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ δημοσιογράφος, κάτι περισσότερο από ένας ΥΠΕΡΟΧΟΣ άνθρωπος. Καλό ταξίδι ΑΡΧΟΝΤΑ!».

Κάποτε, παρακολουθούσα στο πανεπιστήμιο από ευχαρίστηση και μόνον και όχι γιατί ήταν μάθημά μου, τις παραδόσεις ενός πολύ μυστήριου καθηγητή που δίδασκε Ιστορία της Τέχνης. Μυστήριου, γιατί βοηθώντας τους φοιτητές να κατανοήσουν τεχνοτροπίες και κινήματα τέχνης χρησιμοποιούσε τη βοήθεια όλων των επιστημών. Από τη φιλοσοφία, τα μαθηματικά, τη φυσική, τη γεωμετρία ακόμη και την ιατρική.

Ο μυστήριος αυτός τύπος έλεγε συχνά ότι οι ρίζες της επιστήμης ποτέ δεν βρίσκονται καθ’ ολοκληρίαν μέσα στην επιστήμη, όπως και ότι οι ρίζες της τέχνης δεν βρίσκονται ολοκληρωτικά μέσα στην τέχνη. Τότε, νέοι και αδαείς καθώς ήμασταν, ο ισχυρισμός του μας φαινόταν σαν προκλητική επίδειξη μιας καθηγητικής αυθεντίας.

Και ο φίλος μου ο Μωρίς –άρρωστος οπαδός της Σαιντ Ετιέν– που σπούδαζε αρχιτεκτονική μια μέρα τού το είπε. Ο Μυστήριος καθηγητής τότε με πολλή κατανόηση στη νεανική μας αλαζονεία, μας είχε υποδείξει μια σχέση ανάμεσα στον Πικάσσο και τον Αϊνστάιν. Δύο ανθρώπους που ουδέποτε είχαν συναντηθεί και που εκεί γύρω στα 1910 άρχιζαν να ανατρέπουν την οπτική των ανθρώπων τόσο στην τέχνη –ο Πικάσσο με τον πίνακά του «Οι δεσποινίδες της Αβινιόν»– όσο και ο Αϊνστάιν με τη διερεύνηση της έννοιας του χωροχρόνου και τη θεωρία της σχετικότητας.

Ο Μυστήριος μας είχε μιλήσει για το έργο ενός πολυπράγμονα φιλόσοφου και επιστήμονα Γάλλου, του Πουανκαρέ, που είχε διαμορφώσει κάποιες εξαίρετες απόψεις για τη μη ευκλείδεια γεωμετρία. Τον Πουανκαρέ, τον θεωρούσαν εκείνο τον καιρό και λίγο «φευγάτο». Ομως το έργο του επηρέασε τόσο τον Πικάσσο, που με τον κυβισμό –τη γεωμετρία– ανέτρεψε την έννοια της προοπτικής στη ζωγραφική, όσο και τον Αϊνστάιν, που ήξερε ότι οι αισθήσεις μας δεν αρκούν για την παρατήρηση κάποιων συμβάντων ή εννοιών που βρίσκονται πέρα από τη φαινομενική πραγματικότητα.

Ο Αϊνστάιν λοιπόν προχώρησε στην ανατροπή της αντίληψής μας για τον χώρο και τον χρόνο με τη θεωρία της σχετικότητας. Ούτε τότε καταλάβαμε κάτι σχετικό. Οπότε ο Μυστήριος, που κατάλαβε ότι είχε να κάνει με φοιτητές της διανοητικής κλίμακας «γκα-γκα» γύρισε σελίδα.

Μας ρώτησε αν βλέπαμε ποδόσφαιρο και αν γνωρίζαμε τον μεγάλο Αγιαξ της περιόδου 1970-1973. Του είπαμε πως φυσικά και τον γνωρίζαμε. Μας ξαναρώτησε πού πιστεύαμε ότι βρίσκονταν οι ρίζες του ολοκληρωτικού ποδοσφαίρου, του total football, που έπαιξε εκείνη η ομάδα. Του απαντήσαμε διάφορα. Στον Μίχελς, τον Κρόιφ, την πολύ καλή φουρνιά παικτών εκείνης της ομάδας, στη φυσική τους κατάσταση…

Ο Μυστήριος μας είχε απαντήσει τότε «είστε άσχετοι. Οι ρίζες του total football βρίσκονται έξω από το ποδόσφαιρο. Βρίσκονται στην αρχιτεκτονική και στην ιδέα περί ευμετάβλητου χώρου». Μείναμε με το στόμα ανοιχτό. Ο Μυστήριος, που ομολόγησε ότι λάτρευε τον Αγιαξ, την πιο γεωμετρική ομάδα από καταβολής ποδοσφαίρου, μας είπε ότι όπως ο Ολλανδός αρχιτέκτονας Κορνέλυς Λέλυ τον 19ο αιώνα συνέλαβε την ιδέα των φραγμάτων που θα μεγάλωναν το καλλιεργήσιμο έδαφος των Κάτω Χωρών, έτσι και ο Μίχελς με τον Κρόιφ μετέφεραν αυτή την ιδέα στο ποδόσφαιρο.

Βοηθούμενοι από μια εξαιρετική ομάδα ταλαντούχων παικτών, βάσισαν το total football πάνω στην ιδέα ότι ο χώρος του γηπέδου είναι ευμετάβλητος. Μπορεί να μεγαλώσει ή να μικρύνει αναλόγως του πώς θέλει να τον χρησιμοποιήσει κανείς. Οπως ακριβώς το έδαφος της Ολλανδίας.

Οσο οι παίκτες του Αγιαξ είχαν την μπάλα στην κατοχή τους, απλώνονταν στο γήπεδο προσπαθώντας να μεγαλώσουν τις πραγματικές του διαστάσεις. Αντίθετα, όταν έχαναν την κατοχή, πρέσσαραν ψηλά προς την αντίπαλη περιοχή και σε ασφυκτικό βαθμό, προσπαθώντας να μικρύνουν τις διαστάσεις του γηπέδου. Τότε, στα μέσα περίπου της δεκαετίας του ‘80, ο Μυστήριος εκείνος καθηγητής μάς είπε ότι ωραίο ποδόσφαιρο θα ξαναδούμε όταν επανεφεύρουμε την έννοια του ευμετάβλητου χώρου στο ποδόσφαιρο.

Αυτά τα λόγια του τα θυμήθηκα ξανά όταν είδα την Μπάρτσα του Γκουαρντιόλα –δηλαδή του Γιόχαν Κρόιφ– να ανακαλύπτει εκ νέου, με την κατοχή, τον κενό χώρο. Την έννοια που κάνει την ποδοσφαιρική τακτική να προχωρά και να επαναλαμβάνεται συνεχώς μέσα στον χρόνο, με τη μορφή μιας ιδιόμορφης χρονικής ταλάντωσης, ορίζοντας το ποδοσφαιρικό πρότυπο της κάθε εποχής. Μια αγωνιστική φιλοσοφία, μια ποδοσφαιρικη Καινή Διαθήκη, που ο ιπτάμενος Ολλανδός επέλεξε να μεταφέρει με κιβωτό την Μπαρτσελόνα.

Κάποιος είχε ονοματίσει τον Κρόιφ ως «Πυθαγόρα με ποδοσφαιρικά παπούτσια» για να υπογραμμίσει την καθοριστική του συμβολή στην ανάδειξη της σπουδαιότητας του κενού χώρου στο παιχνίδι. Και αν πραγματικά θα θέλαμε να τον τιμήσουμε για όσα προσέφερε στο ποδόσφαιρο, θα βάζαμε έξω από τα γήπεδα την επιγραφή που υπήρχε στην είσοδο της ακαδημίας του Πλάτωνα.

«Μηδείς αγεωμέτρητος εισίτω».
Τότε, όμως, δεν ξέρω πόσοι θα έμπαιναν μέσα.

*δημοσιογράφος προβοκάτωρ

ΑΠΟΨΕΙΣ
Στις προδιαγραφές καλά το πάει, μένουν τα πειστήρια
Αν κάποιος θέλει να το περιγράψει συνοπτικά το όλο πράγμα, θα μιλήσει για έναν αποκλεισμό. Όμως, ο αποκλεισμός του ΠΑΟΚ από τον Άγιαξ την περασμένη εβδομάδα στην ουσία μπορεί να είναι κάτι το εντελώς...
Στις προδιαγραφές καλά το πάει, μένουν τα πειστήρια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κάποτε και σήμερα
Κάποιες ημερομηνίες έχουν τη δική τους σημειολογία. Και αυτό επειδή κατά το παρελθόν συνέβησαν σε αυτές γεγονότα που η υφή και η σημασία τους...
Κάποτε και σήμερα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το ελληνικό ποδόσφαιρο προχωράει χάρη και στις αντιφάσεις του
Το ελληνικό ποδόσφαιρο προχωράει μέσα στο χρόνο έχοντας κατά βάση ως καύσιμη ύλη δύο βασικά συστατικά στοιχεία: τις αντιφάσεις του και την...
Το ελληνικό ποδόσφαιρο προχωράει χάρη και στις αντιφάσεις του
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα παιδιά «Στα ψηλά βουνά» θα σώσουν το δάσος
Αν όλοι είχαμε βιώσει αυτά που περιγράφει ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου στο υπέροχο βιβλίο του «Τα ψηλά βουνά», θα είχαμε σώσει τα δάση. Ας βάλουμε τις πρακτικές του παιδικού αγαπημένου βιβλίου στο σχολείο.
Τα παιδιά «Στα ψηλά βουνά» θα σώσουν το δάσος
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Οτιδήποτε κι αν κάνετε, δεν θα περάσετε κύριοι Βραζιλιάνοι»...
Μπορεί η Αργεντινή να εκλάβει την επιτυχία στο Κόπα Αμέρικα του 2021 ως πρελούδιο για ένα ακόμα καλύτερο μέλλον; Αν μαρκάρουν έτσι, και αν θέλουν να παίξουν καλό ποδόσφαιρο, γιατί όχι;
«Οτιδήποτε κι αν κάνετε, δεν θα περάσετε κύριοι Βραζιλιάνοι»...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σημειώσατε Χ
Είναι πιο δύσκολο να μιλάς για φυγή αν είσαι της θεωρητικής κατεύθυνσης. Φίλοι μου φαρμακοποιοί, μηχανικοί, γιατροί μιλούν μια διεθνή γλώσσα. Εμείς δεν μπορούμε να παίξουμε με τους ίδιους όρους. Μόνο αν...
Σημειώσατε Χ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας