Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ξεφυλλίζοντας...
EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ξεφυλλίζοντας...

  • A-
  • A+

Σ’ ένα παλιό τεύχος του περιοδικού Horos 8-9 (1990-1991), σελ. 207-214, ξαναδιάβασα ένα άρθρο του επιγραφολόγου Αγγελου Ματθαίου με τον τίτλο «Δύο επιγραφές της Κέας και η επιστημονική δεοντολογία» (στο εξής: Α.Μ. σελ...) αναφερόμενο σε δημοσίευση της κ. Λίνας Μενδώνη, υπουργού Πολιτισμού της κυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη.

Οπως έδειξε η μελέτη του Αγγελου Ματθαίου η κ. Λίνα Μενδώνη αιτιάται για ηθελημένη «παρασιώπηση ή μείωση» της επιστημονικής προσπάθειας που προηγήθηκε της δικής της. Αντί δηλαδή να ακολουθήσει την επιστημονική δεοντολογία σεβόμενη το έργο των κατά πολλών δεκαετιών μεγαλύτερων και καταξιωμένων επιστημόνων, παρουσίασε ως δικά της επιστημονικά πορίσματα, όπως συνέβη για παράδειγμα με τα πορίσματα του Μάρκελλου Μιτσού, χωρίς να του αποδίδει τα επιβαλλόμενα και οφειλόμενα πρωτεία.

Ο Ματθαίου συνεχίζει γράφοντας ότι η κ. Μενδώνη «υφάρπαξε» (sic) επιστημονικά συμπεράσματα άλλων μελετητών χωρίς καν να τους αναφέρει ακόμη και ως υποσημείωση στη μελέτη της (Α.Μ. σελ. 211). Ο έγκυρος ερευνητής και ένας από τους μεγαλύτερους εν ζωή επιγραφικούς καταλήγει στο εξής δυσάρεστο συμπέρασμα: «Η κ. Μενδώνη με τα ατοπήματά της δείχνει ότι όχι μόνο δεν σεβάστηκε το έργο δύο [ο άλλος είναι ο Eu. Vanderpool] παλαιών και έγκυρων επιγραφικών, αλλά ότι δεν έχει κατανοήσει μια θεμελιώδη επιστημονική αρχή· στην επιστήμη δεν υπάρχει κανείς μόνος του· πριν από εμάς υπήρξαν άλλοι που προσέφεραν πολλά, και γι’ αυτό οφείλει ο καθένας μας να αναγνωρίζει και να σέβεται το έργο τους. Χωρίς το πάθος, τη σοφία και τους μόχθους τους οι γνώσεις μας για τον αρχαίο κόσμο θα ήσαν πολύ λιγότερες και το έργο μας πολύ δυσκολότερο… Η κ. Μενδώνη θητεύει και συχνάζει εδώ και πολύν καιρό σε ακαδημαϊκούς χώρους και κύκλους» -και πολιτικούς θα προσθέταμε- «ώστε θα έπρεπε να έχει διδαχθεί πριν από όλα, τι επιβάλλει η επιστημονική αξιοπρέπεια και δεοντολογία» (Α.Μ. σελ. 211-212).

Μετά τις τρεις δεκαετίες που πέρασαν από τη συγγραφή του άρθρου η κ. Μενδώνη διέπρεψε, όχι στην επιγραφική, αλλά σε άλλο χώρο, αφού έγινε ένας από τους ισχυρότερους πολιτικούς παράγοντες της χώρας, που μάλιστα, ή καλύτερα, επειδή είναι και στο απυρόβλητο. Γιατί πώς μπορεί να είναι διαφορετικά, αφού η κ. Μενδώνη υπηρέτησε ως Γενική Γραμματέας δέκα υπουργούς πολιτισμού, δύο εκ των παρατάξεων που κυβέρνησαν την Ελλάδα στη Μεταπολίτευση: το ΠΑΣΟΚ του Κώστα Σημίτη και του Γιώργου Παπανδρέου και τη Νέα Δημοκρατία του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, καθώς και του σχήματος ΠΑΣΟΚ-Νέας Δημοκρατίας, του Αντώνη Σαμαρά, εκτός από τις υπηρεσιακές κυβερνήσεις που ούτως ή άλλως δεν άλλαζαν το κυβερνητικό καθεστώς, αλλά πρόσθεταν χρόνο στη θητεία της κ. Μενδώνη στο υπουργείο Πολιτισμού.

Θα αναρωτηθεί κανείς: είναι ανάγκη ο υπουργός Πολιτισμού της Ελλάδας να ανήκει πολιτικά σε ένα κόμμα; Χρειάζεται ιδεολογία για την προστασία και ανάδειξη των αρχαίων; Δεν είναι η μέριμνα για την προστασία του πολιτιστικού μας πλούτου αυτονόητη, όπως η μέριμνα για την παιδεία και την υγεία; Η απάντηση είναι ότι οι νεοέλληνες καλούμαστε, υπηρετώντας τις αρχαιολογικές επιταγές, να διατηρούμε τα μνημεία όπως μας κληροδοτήθηκαν, συντηρώντας και αναδεικνύοντάς τα χωρίς να «ωραιοποιούμε» την κατάσταση στην οποία βρίσκονται. Γι’ αυτόν βέβαια τον σκοπό χρειαζόμαστε μια ιδεολογία η οποία να βασίζεται σε ένα σύστημα αδιαπραγμάτευτων επιστημονικών αξιών. Μακριά, πολύ μακριά από το «στείλε μας τα γλυπτά του Παρθενώνα, γιατί έρχονται και οι εκλογές» που είπε, χωρίς να ξέρει ότι βιντεοσκοπείται, ο Κώστας Σημίτης στον Τόνι Μπλερ.

Για την Ελλάδα, που είναι χώρα πολιτισμού, δεν περιποιεί τιμή σε κανέναν το γεγονός ότι το επιστημονικό παρελθόν της θεσμικής προϊσταμένου των πολιτιστικών πραγμάτων, έχει αποδειχθεί ότι υφάρπαξε και οικειοποιήθηκε επιστημονικά πορίσματα χωρίς να αποδίδει τα οφειλόμενα σε όσους πρώτοι τα διατύπωσαν. Ακόμα χειρότερα, όταν αναλογίζεται κανείς ότι η κ. Μενδώνη εθήτευσε και θητεύει για περισσότερο από δύο δεκαετίες στο υπουργείο Πολιτισμού, στην αρχή ως γενική γραμματέας και τώρα ως υπουργός.

*Αρχιτέκτων μηχανικός, επί τιμή προϊστάμενος Τμήματος Μελετών Μνημείων Προϊστορικών Χρόνων της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο μαύρος πολιτισμός, μαύρες μέρες
Η συζήτηση στα προηγούμενα χρόνια γινόταν πάνω σε ένα έμμονο δίλημμα γύρω από τον πολιτισμό: κρατικοδίαιτος ή με τους κανόνες της αγοράς; Και με τα δύο στρατόπεδα έχανε ο πολιτισμός.
Ο μαύρος πολιτισμός, μαύρες μέρες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ζούμε κάτω από τον ίδιο πολιτισμό, κυρία Μενδώνη;
Ενας οργανισμός συλλογικής διαχείρισης πνευματικής ιδιοκτησίας πρέπει να υπάρχει, που θα εκπροσωπεί το σύνολο των δημιουργών και των δικαιούχων, κι αυτός δεν είναι άλλος από την ΕΔΕΜ.
Ζούμε κάτω από τον ίδιο πολιτισμό, κυρία Μενδώνη;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τέχνη και κακοτεχνία στη σύγχρονη εποχή
Θα ήταν περίεργο, και κοινωνιολογικά και πολιτισμικά παράδοξο, αν η πολυεπίπεδη και πολύπλευρη κρίση που μαστίζει τις σύγχρονες κοινωνίες δεν είχε τον καταστροφικό της αντίκτυπο και στον δημιουργικό χώρο της...
Τέχνη και κακοτεχνία στη σύγχρονη εποχή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το αγαθό και το αληθές
Το βασικό χαρακτηριστικό του αρχαιοελληνικού πολιτισμικού «παραδείγματος», το αγαθό –όπως κυρίως αυτό εκφράζεται στη σωκρατική, την πλατωνική και την αριστοτελική φιλοσοφία– εξοστρακίστηκε, στη σύγχρονή μας...
Το αγαθό και το αληθές
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κινούνται ελεύθερα μονάχα όσοι παλαντζάρουν ανάμεσα στις αντιφατικότητες...
Ένας προοδευτισμός που αλλοιώνει τα πάντα στο βωμό του εκσυγχρονισμού (που βολεύει τους λίγους) είναι εξίσου αποκρουστική και βλαβερή συνθήκη με έναν συντηρητισμό που απομονώνει (και φθείρει τους πολλούς).
Κινούνται ελεύθερα μονάχα όσοι παλαντζάρουν ανάμεσα στις αντιφατικότητες...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ηξερε το ποιόν αυτών που τον βρίζανε...
Δεν γράφω αυτό το κομμάτι για να υπερασπιστώ την κυρία Μενδώνη, απλώς θα ήθελα κάποιος να μου πει τα σπουδαία και τα θετικά που έχουν καταφέρει οι μέχρι πέρυσι υπουργοί Πολιτισμού τουλάχιστον τα τελευταία 20...
Ηξερε το ποιόν αυτών που τον βρίζανε...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας