• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.7°C / 16.1°C
    2 BF
    84%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.2°C / 14.2°C
    0 BF
    80%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.3°C / 15.9°C
    3 BF
    75%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    4 BF
    82%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.0°C / 12.9°C
    1 BF
    86%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 6.7°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.7°C / 15.6°C
    2 BF
    91%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.0°C / 16.4°C
    4 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    6 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.6°C / 17.9°C
    3 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    4 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    5 BF
    72%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.5°C / 7.5°C
    1 BF
    76%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 7.5°C / 12.8°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 17.8°C
    0 BF
    85%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.9°C / 16.3°C
    2 BF
    67%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 9.9°C / 11.6°C
    2 BF
    89%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.4°C / 13.9°C
    0 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    2 BF
    91%
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τομές στην εκπαίδευση την πρώτη τετραετία του ΠΑΣΟΚ. Αφορμές για σκέψεις στο παρόν

  • A-
  • A+

Το ΠΑΣΟΚ στην πρώτη κυβερνητική θητεία του (1981-1985) προχώρησε σε πραγματικές τομές στον χώρο της εκπαίδευσης, το μέγεθος των οποίων δεν έχει αποτιμηθεί σε βάθος. Ορισμένες από αυτές ακυρώθηκαν στην πορεία από το κόμμα που τις εισήγαγε. Ομως, αξίζει να παρουσιάσουμε επιγραμματικά κάποιες από αυτές, αφού και σήμερα αποτελούν σημεία διεκδίκησης αλλά και σημεία συζήτησης στον χώρο της εκπαίδευσης.

■ Καθιέρωσε το μονοτονικό σύστημα στην εκπαίδευση.

■ Κατάργησε τις εισαγωγικές εξετάσεις από το Γυμνάσιο προς το Γενικό και το Τεχνικό Λύκειο αμβλύνοντας σημαντικά τις εκπαιδευτικές ανισότητες και μειώνοντας σημαντικά τη φροντιστηριακή δαπάνη της οικογένειας.

■ Κατάργησε τους επιθεωρητές εκπαίδευσης και εισήγαγε τον θεσμό του σχολικού συμβούλου.

■ Θεσμοθέτησε νέο κανονισμό των μαθητικών κοινοτήτων.

■ Εκανε υποχρεωτική την ίδρυση συλλόγου γονέων σε κάθε σχολείο.

■ Καθιέρωσε ως επίσημη σχολική εορτή την εξέγερση του Πολυτεχνείου (εγκύκλιος ΥΠΕΠΘ Γ/10279/11-11-1981).

■ Κατάργησε την υποχρέωση των μαθητριών να φορούν σχολική ποδιά.

■ Δημιούργησε το Πολυκλαδικό Λύκειο. Το σχολικό έτος 1984-85 λειτούργησαν πειραματικά τα πρώτα 14 Ενιαία Πολυκλαδικά Λύκεια. Στο πρόγραμμά τους εισάγονται νέα μαθήματα, όπως η Τεχνολογία και Παραγωγή, Στοιχεία Πολιτικής Οικονομίας, Πληροφορική και Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές, Οικολογία και Περιβάλλον, Προβλήματα της Κοινωνίας και του Ανθρώπου. Ο αρχικός σχεδιασμός ήταν τα ΕΠΛ να παρέχουν πρόσβαση στα ΑΕΙ, όπως και τα Γενικά Λύκεια, με διαφορετικά κριτήρια συμβατά με τα προγράμματα σπουδών τους. Ομως, αυτό δεν συνέβη ποτέ. Οσοι επιθυμούσαν να συνεχίσουν σε ΑΕΙ έπρεπε στην Γ' Λυκείου να επιλέξουν τη φοίτηση σε κάποια από τις 4 Δέσμες.

■ Από το 1983 εισήγαγε νέα μαθήματα στο Λύκειο, όπως η Πολιτική Οικονομία, η Κοινωνιολογία, νέα προγράμματα σπουδών Ιστορίας, με έμφαση στην οικονομική και κοινωνική ιστορία, και νέα εγχειρίδια. Η προσπάθεια αυτή, σε αρκετές περιπτώσεις, συνάντησε έντονες αντιδράσεις, με κορυφαία την απόσυρση του βιβλίου «Ιστορία του Ανθρώπινου Γένους» της Α' Λυκείου που ήταν γραμμένο από τον ιστορικό Λευτέρη Σταυριανό.

■ Δημιουργία 220 Μεταλυκειακών Προπαρασκευαστικών Κέντρων για υποψηφίους-ες της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που έδιναν πανελλαδικές μετά την αποφοίτησή τους από το Λύκειο. Τα Μεταλυκειακά Προπαρασκευαστικά Κέντρα ήταν δωρεάν. Ηταν ένα μέτρο με σαφές ταξικό πρόσημο.

■ Δημιουργία τεσσάρων δεσμών στην Γ' Λυκείου. Αυτό το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν έχει μελετηθεί ως προς τη μεταβολή που έφερε στην κοινωνική σύνθεση των επιτυχόντων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι θέσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ήταν περίπου το 1/3 των σημερινών. Κατά συνέπεια, δεν έχει νόημα η σύγκριση με το σήμερα. Ομως, σε εκείνες τις συνθήκες, του μικρότερου σε σχέση με σήμερα αριθμού εισακτέων ίσχυσε η διαπίστωση των Bourdieu και Passeron, ότι η εξέταση σε αντικείμενα των κλασικών σπουδών (Αρχαία Ελληνικά, Λατινικά) ευνοεί τα παιδιά από οικογένειες με υψηλό μορφωτικό κεφάλαιο και κλείνει τον δρόμο προς το Πανεπιστήμιο σε παιδιά από τα λαϊκά στρώματα.

Η δημιουργία της Δ' Δέσμης, όπου οι μαθητές μπορούσαν να αποφύγουν την εξέταση στα Αρχαία Ελληνικά και τα Λατινικά, λειτούργησε σαν παρακαμπτήριος για χιλιάδες παιδιά από τα λαϊκά στρώματα που μπόρεσαν να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στις σχολές Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών. Αυτό δεν σημαίνει ότι και στην Δ' Δέσμη δεν υπήρχαν κάποιες «σχολές ελίτ» που προσέλκυαν μαθητές-τριες από τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα.

Ομως, η εξέταση σε αντικείμενα όπως η Κοινωνιολογία, η Πολιτική Οικονομία (που αντικατέστησε την Κοινωνιολογία μετά το 1992, επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας) εμπόδισε σημαντικά «το κοινωνικό παρελθόν να μετατραπεί σε σχολικό παθητικό». Το σύστημα των δεσμών σε συνδυασμό με την αύξηση των τμημάτων ήταν στοιχείο εκδημοκρατισμού της εκπαίδευσης.

■ Η θεσμοθέτηση της Ε' Δέσμης και η μετέπειτα κατάργησή της λόγω έλλειψης μαθητών-τριών ίσως να είναι και το κλειδί για να εξετάσουμε κριτικά τα όσα συζητιούνται για το αν μπορεί το Λύκειο να γίνει «αυτόνομη βαθμίδα», ανεξάρτητη από την εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Οσοι επέλεγαν την Ε' Δέσμη μάλλον εστίαζαν την προσοχή τους σε κάποια μεταγενέστερη επιλογή που περνούσε εκτός πανελλαδικών, όπως οι σχολές αστυνομίας, στρατιωτικές σχολές κτλ.

Από το 1983 οι στρατιωτικές σχολές αξιωματικών μπήκαν στις πανελλαδικές ενώ από το 1992 εντάχθηκαν σε αυτές και οι σχολές υπαξιωματικών. Από το 1994 η εισαγωγή στο Δημόσιο γίνεται μέσω του ΑΣΕΠ και οι θέσεις υποψήφιων δημοσίων υπαλλήλων με μοναδικό προσόν το απολυτήριο Λυκείου ελαχιστοποιούνται. Κατά συνέπεια, το ενδιαφέρον των μαθητών-τριών να φοιτήσουν σε ένα σχολείο που χορηγεί έναν γενικό τίτλο σπουδών με τον οποίο δεν μπορούν να συνεχίσουν σε καμία παραπάνω βαθμίδα ουσιαστικά έχει χαθεί.

* εκπαιδευτικός

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γλώσσα και ιδεολογία στα σχολικά βιβλία: Μερικά σχόλια
Η ερμηνεία που δίνω στον τρόπο με τον οποίο συμφραστικοποιείται η ελληνική γλώσσα στα συγκεκριμένα σχολικά βιβλία είναι ότι αποτελεί έκφραση ενός λόγου προσκολλημένου στο έθνος-κράτος, το οποίο θεωρείται ότι...
Γλώσσα και ιδεολογία στα σχολικά βιβλία: Μερικά σχόλια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η μάχη για τη σωτηρία της δημόσιας εκπαίδευσης μας αφορά όλους
Η πολυδιαφημιζόμενη «αυτονομία της σχολικής μονάδας» δεν είναι τίποτε άλλο παρά η σταδιακή αποδέσμευση του κράτους από το καθήκον να χρηματοδοτεί τη δημόσια εκπαίδευση, όπως εμφανίζεται στο άρθρο 99 του...
Η μάχη για τη σωτηρία της δημόσιας εκπαίδευσης μας αφορά όλους
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κάθε χρονιά που ανοίγουν τα σχολεία αλλά (και) φέτος…
Τον τελευταίο χρόνο, που τα σχολεία δεν άνοιξαν ουσιαστικά ποτέ, ένα κλίμα απαισιοδοξίας και κατήφειας απλώθηκε παντού. Είχε προηγηθεί και μισή ακόμα σχολική χρονιά χαμένη και το εκπαιδευτικό πρόβλημα έγινε...
Κάθε χρονιά που ανοίγουν τα σχολεία αλλά (και) φέτος…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σχολεία εκτεθειμένα στην πανδημία, παιδεία εκτεθειμένη στις πολιτικές της Ν.Δ.
Την ώρα που το 4ο κύμα της πανδημίας σαρώνει τη χώρα και οι προβλέψεις των επιστημόνων κάνουν λόγο για περαιτέρω αύξηση των κρουσμάτων, λόγω και της υψηλής μεταδοτικότητας των μεταλλάξεων, τα σχολεία ανοίγουν...
Σχολεία εκτεθειμένα στην πανδημία, παιδεία εκτεθειμένη στις πολιτικές της Ν.Δ.
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το αποτύπωμα της Παιδείας στη μετα-πανδημική εποχή
Τις τελευταίες δεκαετίες σε όλο τον κόσμο γίνεται μια προσπάθεια από πολιτικούς να συνδέσουν την Παιδεία με τις λέξεις «επαρκής» και «επάρκεια». Πονηρές λέξεις. Η χρήση τους νομιμοποιεί ανταγωνισμούς,...
Το αποτύπωμα της Παιδείας στη μετα-πανδημική εποχή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αξιο-λογικοί κραδασμοί…
Η αξιολόγηση ενός εκπαιδευτικού συστήματος και των επιμέρους δομών του αποτελεί σημαντική παράμετρο στον σχεδιασμό, την οργάνωση και την υλοποίηση του εκπαιδευτικού έργου.
Αξιο-λογικοί κραδασμοί…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας