• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 18.5°C / 23.5°C
    1 BF
    49%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.6°C / 17.5°C
    3 BF
    71%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.9°C / 19.9°C
    3 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 17.0°C
    1 BF
    67%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.0°C / 19.9°C
    2 BF
    73%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.7°C / 15.3°C
    2 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 11.4°C / 12.9°C
    4 BF
    66%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.6°C / 20.8°C
    1 BF
    89%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 21.0°C
    3 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 17.9°C / 20.9°C
    3 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 20.1°C / 22.8°C
    4 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.7°C / 17.7°C
    2 BF
    82%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.9°C / 19.9°C
    5 BF
    68%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.5°C / 17.9°C
    0 BF
    68%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 17.8°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 22.1°C / 22.8°C
    1 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.8°C / 23.7°C
    2 BF
    66%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 17.1°C
    2 BF
    84%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 13.7°C / 17.6°C
    3 BF
    74%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    2 BF
    77%

Δεξιά: Το πρωτοσέλιδο του πρώτου «Charlie Hebdo» που εκδόθηκε αμέσως μετά την τρομοκρατική επίθεση και κυκλοφόρησε στα ελληνικά από την «Εφ.Συν.», σε συνεργασία με τους συντελεστές του περιοδικού.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Είμαστε ακόμα «Charlie» και δεν το βάζουμε κάτω

  • A-
  • A+
Σ’ αυτήν τη δίκη θα μιλήσουμε επιτέλους ή τουλάχιστον θα προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τι πήγε στραβά σ’ αυτήν την κοινωνία, για να φτάσει σ’ αυτά τα πρωτάκουστα και ανείπωτα άκρα. Μια κοινωνία που δεν έχει τίποτα κοινό με αυτήν στην οποία γεννήθηκα, μεγάλωσα και σπούδασα. Ποτέ δεν άκουσα στο Παρίσι «γύρισε στη χώρα σου». Αυτό το άκουσα εδώ, στην Ελλάδα, και όχι μόνο μία φορά.

Τι ειρωνεία... Ενώ στην Ελλάδα τελειώνει η πιο σημαντική δίκη μετά τη μεταπολίτευση, η δίκη της Χρυσής Αυγής, στη Γαλλία αρχίζει μια εξίσου σημαντική δίκη -μετά τις λίγες, πολύ λίγες, δίκες των δωσίλογων που αμαύρωσαν τη χώρα στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής-, η δίκη του «Charlie Hebdo». Ή, πιο συγκεκριμένα, η δίκη των 14 κατηγορουμένων -εκ των οποίων τρεις διαφεύγουν στη Συρία- για συνεργασία με τους δολοφόνους της μισής συντακτικής ομάδας του «Charlie Hebdo», το οποίο είχε τολμήσει να βάλει πρωτοσέλιδα σκίτσα του προφήτη Μωάμεθ, όπως είχε βάλει πριν σατιρικά σκίτσα και για άλλες θρησκείες.

Αλλά δεν είναι μόνο το «Charlie Ηebdo». Σε αυτές τις τρομερές τρεις μέρες που σημάδεψαν για πάντα τη γαλλική κοινωνία, δολοφονήθηκαν, πέρα από τη μισή ομάδα του «Charlie Hebdo» και τρεις αστυνομικούς, και πελάτες του σουπερμάρκετ HyperCacher. Οι μεν επειδή ήταν σατιρικοί δημοσιογράφοι και σκιτσογράφοι που δεν το έβαζαν κάτω, οι δε επειδή ήταν Εβραίοι.

Οι οικογένειες των 17 θυμάτων, συν των 11 τραυματιών που αντιπροσωπεύονται από 200 πολιτικές αγωγές, δεν θα δικαιωθούν διότι οι δολοφόνοι, τα αδέρφια Κουασί, Γάλλοι, γέννημα θρέμμα της γαλλικής κοινωνίας, και ο επίσης Γάλλος Κουλιμπαλί, είναι νεκροί. Σκοτώθηκαν σε ανταλλαγή πυρών μετά την τριήμερη τρελή πορεία τους.

Αλλά σ’ αυτήν τη δίκη θα μιλήσουμε επιτέλους ή τουλάχιστον θα προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τι πήγε στραβά σ’ αυτήν την κοινωνία, για να φτάσει σ’ αυτά τα πρωτάκουστα και ανείπωτα άκρα. Μια κοινωνία που δεν έχει τίποτα κοινό με αυτή στην οποία γεννήθηκα, μεγάλωσα και σπούδασα.

Ποτέ δεν άκουσα στο Παρίσι «γύρισε στη χώρα σου». Αυτό το άκουσα εδώ, στην Ελλάδα, και όχι μόνο μία φορά.

Θυμάμαι το δημόσιο σχολείο της γειτονιάς μου στο Παρίσι. Τις αληθινά πολυπολιτισμικές τάξεις σε όλη τη διάρκεια του Δημοτικού και του Γυμνασίου, όπου ο καθένας, η καθεμιά, κάθε χρόνο έφερνε τα πολιτιστικά στοιχεία της χώρας απ’ όπου καταγόταν και η δασκάλα τα ενσωμάτωνε στη γαλλική παιδεία. Οι μεν μάθαιναν από τους δε χωρίς εθνικισμούς και μισαλλοδοξίες.

Πώς και πότε εξαφανίστηκε αυτό; Πώς δεν είδαμε ότι καταστρέφεται αυτός ο μοναδικός κοινωνικός ιστός; Τώρα, το 2020, έχουμε φτάσει στη Γαλλία να υπάρχουν «Ενώσεις Μαύρων Γιατρών για Μαύρους Ασθενείς». Αν είναι δυνατόν! Και αυτό παρουσιάζεται μάλιστα σαν μεγάλη απελευθέρωση.

Εχουμε φτάσει στο να ζούμε ο καθένας, η καθεμιά, στον κόσμο του/της, δίπλα δίπλα, αλλά ποτέ μαζί. Πώς έγινε αυτό; Πώς δεν είδαμε αυτήν τη ρουφιάνα την κοινοτικοποίηση να τρώει σιγά σιγά, από μέσα, ύπουλη σαν το σαράκι, τη γαλλική κοινωνία;

Μια κοινωνία που άφησε το πολιτικώς ορθό, άλλο σαράκι, να αντικαταστήσει την ελευθερία του λόγου, την ελευθεροτυπία, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και το δικαίωμα στη βλασφημία. Ενα αναφαίρετο δικαίωμα που μας δίνει το γαλλικό Σύνταγμα και υπερασπίζει σθεναρά η Δικαιοσύνη.

Ο μακαρίτης ο Σαρμπ, αρχισυντάκτης του «Charlie», πρώτος στόχος των δολοφόνων, έλεγε ότι στη Γαλλία έχουμε μια σπάνια ελευθερία του λόγου που δεν υπάρχει σε άλλες χώρες. Μπορούμε, έλεγε, να πούμε τα πάντα. Γιατί δεν το κάνουμε; Δεν είναι κρίμα; Δύο φορές έπεσε θύμα επίθεσης, δεν το έβαλε κάτω. Πίστευε στη δύναμη του λόγου και φοβόταν πάνω απ’ όλα την αυτολογοκρισία. Διότι μια κρατική λογοκρισία μπορεί να καταπολεμηθεί, αλλά η αυτολογοκρισία όχι.

Αυτή η δίκη είναι μια δίκη εξίσου σημαντική για τους μετριοπαθείς μουσουλμάνους, πρώτα θύματα των ριζοσπαστικοποιημένων φονταμενταλιστών ισλαμιστών, με τους οποίους η κοσμική δημοκρατία δεν έχει κανένα πρόβλημα συνύπαρξης.

Είναι μια δίκη στην οποία θα θυμίσουμε τα θεμέλια του κοσμικού κράτους. Είναι μια δίκη στην οποία η γαλλική κοινωνία θα κοιταχτεί στον καθρέφτη για να δει πού έχασε την μπάλα. Μένουν 49 δικάσιμες, η δίκη θα κρατήσει ώς τις 10 του Νοέμβρη. Ενα ογκώδες πόρισμα 65 τόμων, 800 μαρτυρίες, θα προσπαθήσουν να δώσουν κάποιες απαντήσεις σ’ αυτές τις καίριες ερωτήσεις και όχι μόνο. Εδώ θα έρθουν στο φως και οι δυσλειτουργίες του κρατικού μηχανισμού, που αφαίρεσε την προστασία στο «Charlie Hebdo» λίγες εβδομάδες πριν από το μακελειό.

Εδώ θα μιλήσουμε για το γιατί οι γαλλικοί θεσμοί έκλεισαν μάτια και αυτιά στη οφθαλμοφανή ριζοσπαστικοποίηση των ισλαμιστών στις γαλλικές φυλακές, γνωστή από το 2005. Εκεί γνωρίστηκαν οι δολοφόνοι. Kι ένα τελευταίο: πώς και γιατί σταμάτησε η παρακολούθηση των δολοφόνων, γνωστών στην αντιτρομοκρατική υπηρεσία λόγω των στενών σχέσεων που είχαν με το «Ισλαμικό κράτος», το «Νταές»;

Αυτή τη δίκη την περιμέναμε, αλλά θα πονέσει. Πρώτα απ’ όλα διότι θα νιώσουμε ακόμα πιο έντονα την απώλεια των αγαπημένων μας, διότι θα ξαναζήσουμε αυτές τις τρεις τρομερές μέρες που μας πήραν την ανεμελιά μας, διότι δεν ξέρουμε αν θα πάρουμε τις απαντήσεις που περιμένουμε. Ενα είναι σίγουρο. Αν και όλοι ξέρουμε, και μας εξοργίζει, ότι δεν υπάρχει περίπτωση να ξανακατεβούν 3,5 εκατομμύρια κόσμος στους δρόμους και να λέει «Είμαι Charlie», διότι τελικά η αυτολογοκρισία που έγινε φόβος κυριαρχεί, δεν το βάζουμε κάτω.

Γι’ αυτό όταν τέθηκε η ερώτηση αν συμφωνούμε να ξαναβάλουμε πρωτοσέλιδα αυτά τα σκίτσα που κόστισαν τις ζωές των συναδέλφων μας, και όχι μόνο, όλοι, όλες είπαμε «ναι» χωρίς δεύτερη σκέψη. Οχι για προβοκάτσια, αλλά για να θυμηθούμε γιατί πεθάναν με το μολύβι στο χέρι. Η μάχη για την ελευθεροτυπία, την αυθάδεια, το γέλιο, τα ελεύθερα μυαλά δεν σταμάτησε στις 7 του Γενάρη του ‘15.

*Δημοσιογράφος, ανταποκρίτρια του «Charlie Hebdo» στην Ελλάδα

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο,τι σπέρνεις θερίζεις
Οι ηγέτες της Δύσης, αξιοποιώντας τον φόβο που προκαλούν τέτοιες δολοφονικές ενέργειες όπως στο Παρίσι, από τη μια αξιώνουν ομοψυχία ενάντια στην τρομοκρατία για την οποία ευθύνονται οι ίδιοι και από την άλλη...
Ο,τι σπέρνεις θερίζεις
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο ισλαμισμός είναι καταφύγιο των ταπεινωμένων
Είναι δύσκολο να μιλήσεις για ένα γεγονός που μόλις έχει συμβεί. Εχεις όλη τη συναισθηματική φόρτιση από τρομοκρατικά χτυπήματα με τόσους νεκρούς. Είναι τραγικό και απάνθρωπο. Αν πάρεις μια μικρή απόσταση...
Ο ισλαμισμός είναι καταφύγιο των ταπεινωμένων
ΑΠΟΨΕΙΣ
O κοινωνικός δαρβινισμός οδηγεί στον νεοναζισμό και τον σαλαφιστικό τζιχαντισμό
Η τρομοκρατική επίθεση στο Παρίσι δεν είναι φαινόμενο που εμφανίζεται για πρώτη φορά. Αιματηρές επιθέσεις σε πολυσύχναστους χώρους συνδέθηκαν με τον απελευθερωτικό αγώνα της Αλγερίας, τη γαλλική εμπλοκή στον...
O κοινωνικός δαρβινισμός οδηγεί στον νεοναζισμό και τον σαλαφιστικό τζιχαντισμό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ισλαμικός εξτρεμισμός και ελευθερία της έκφρασης
Στο πλαίσιο μιας δημοκρατίας δεν υπάρχουν όρια στην «ελευθερία της έκφρασης», όπως και σε κάθε μορφή ελευθερίας που αμφισβητεί τα όρια της ελευθερίας του άλλου, που προσβάλλει την προσωπικότητα του άλλου;
Ισλαμικός εξτρεμισμός και ελευθερία της έκφρασης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πώς να δουλεύεις, να γελάς, να ζεις, να πεις σ' αγαπώ, με τόσο μίσος...
Πώς μπορείς να γράφεις, να σκιτσάρεις, να δουλεύεις σε ένα χώρο που μοιάζει με πολεμικό καταφύγιο, ο οποίος είναι στη κυριολεξία έτσι; Λες ότι δεν το βάζεις κάτω, λες ότι για το γαμώτο της ιστορίας, για όσους...
Πώς να δουλεύεις, να γελάς, να ζεις, να πεις σ' αγαπώ, με τόσο μίσος...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οχι σε έναν πόλεμο των πολιτισμών
Σε όλους μας προκαλεί φρίκη η δολοφονική τρέλα των τζιχαντιστικών επιθέσεων στο Παρίσι. Ηταν άραγε «αντίποινα» για τους γαλλικούς βομβαρδισμούς στη Συρία; Ή μήπως μια τιμωρία που επιβλήθηκε στην «ανήθικη και...
Οχι σε έναν πόλεμο των πολιτισμών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας