Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι «εισακτέοι της λευκής κόλλας», η φαρισαϊκή υποκρισία και οι «έτοιμες από καιρό» πρωτοβουλίες της κ. Κεραμέως!
EUROKINISSI/ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι «εισακτέοι της λευκής κόλλας», η φαρισαϊκή υποκρισία και οι «έτοιμες από καιρό» πρωτοβουλίες της κ. Κεραμέως!

  • A-
  • A+

Με την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής για τις ανώτατες σχολές είχαμε και φέτος την επανάληψη της εισόδου σε πανεπιστημιακές σχολές υποψηφίων με πολύ χαμηλές βαθμολογίες.

Αμέσως πολλά ΜΜΕ της αυλής, «σοκαρισμένα» για ένα φαινόμενο που επαναλαμβάνεται πολλά χρόνια τώρα, επιστράτευσαν απόψεις «αναλυτών» και «ειδικών», αποτυπώνοντας στα πρωτοσέλιδά τους την «Εισαγωγή με… 1 στα ΑΕΙ», «Μαθηματικοί με 4 και φιλόλογοι με 7» και άλλα ηχηρά παρόμοια του τύπου «Εγραψαν μόνο το... όνομά τους στις πανελλαδικές και πέρασαν στα Πανεπιστήμια», «Είσοδος στα ΑΕΙ με λευκή κόλλα», «Κατακραυγή για όσους μπήκαν στα ΑΕΙ με λευκές κόλλες».

Οπως εύστοχα επισημαίνει ο εκπαιδευτικός Βαγγέλης Ντάλης, για όποιον ασχολείται στοιχειωδώς με την εκπαίδευση τίποτα πρωτοφανές δεν υπήρξε φέτος. Αν υπήρξε κάτι στην υπερβολή του ήταν η ένταση που το περιέγραφαν οι «σοκαρισμένοι» και η έκταση που δόθηκε από κανάλια, εφημερίδες και τα υπόλοιπα μέσα. Κι επειδή τα περισσότερα μέσα είναι πλέον κατευθυνόμενα και λειτουργούν με σκοπιμότητες στην «ενημέρωση», το μυστήριο λύθηκε σύντομα. Η Νίκη Κεραμέως, «σαν έτοιμη από καιρό» που έγραψε και ο Καβάφης, υποκαθιστώντας την αναζήτηση των αιτίων από τη διαπίστωση των αποτελεσμάτων, αναμασά, μαζί με τον προβληματισμό της, τις συνήθεις κοινοτοπίες με τις οποίες τρέφεται η κοινή γνώμη σερβίροντας το «αυτονόητο»: «Επιτέλους, δεν μπορεί κανείς να εισάγεται με λευκή κόλλα»!

Και αμέσως, από τον γνωστό για τις σχέσεις του με την κυβέρνηση ΣΚΑΪ, εξήγγειλε πρωτοβουλίες! «Βρισκόμαστε σε εκτενή διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Και ανάμεσα στις λύσεις που συζητάμε είναι να ορίζει η κάθε σχολή τη βάση εισαγωγής σε τουλάχιστον ένα μάθημα που θεωρεί εξαιρετικά βασικό: π.χ. στο Μαθηματικό τα Μαθηματικά, στις Οικονομικές Σχολές η Οικονομία, στις Σχολές Πληροφορικής η Πληροφορική. Ανάμεσα σε διάφορες λύσεις που συζητάμε».

Και αφού πρόσθεσε ότι «ο διάλογος αυτός τώρα θα εντατικοποιηθεί. Θέλουμε πάντως και η λύση να είναι στην κατεύθυνση της μεγαλύτερης αυτονομίας των Πανεπιστημίων – όπως γίνεται σε τόσες χώρες στον κόσμο», προανήγγειλε αναδιάταξη των σχολών και των τμημάτων.

Ουδεμία έκπληξις, που έλεγαν και οι παλιότεροι! Η γραμμή είναι γνωστή και την έχει περιγράψει πολύ πριν από την ανακοίνωση των φετινών βάσεων εισαγωγής ο πρωθυπουργός, όταν ακόμη δεν είχε γίνει πρωθυπουργός, αλλά είχε τελειώσει το Χάρβαρντ: «Η εισαγωγή σε εκπαιδευτικά ιδρύματα με πολύ χαμηλή βαθμολογία υπονομεύει την έννοια της ανώτατης εκπαίδευσης», είχε ανακαλύψει ο Κ. Μητσοτάκης τέτοιο καιρό πριν από δύο χρόνια (29/8/2018) και υπογράμμιζε ότι «από το 2005, ως νέος βουλευτής, είχα υποστηρίξει την καθιέρωση ενός κατώτατου ορίου εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Η ρύθμιση αυτή πρέπει να επανέλθει. Και θα επανέλθει».

Να ξεκαθαρίσουμε εξ αρχής ότι: Πρώτον, το θέμα της ποιότητας της δημόσιας εκπαίδευσης που παίρνουν τα παιδιά των εργαζομένων και η συνεχής συρρίκνωσή της είναι από τα πρώτα ζητήματα που παλεύει η μαχόμενη εκπαιδευτική κοινότητα. Δεύτερον, σαφώς υπάρχει προβληματισμός για την εισαγωγή (σε κάποιες υποβαθμισμένες σχολές) υποψηφίων με βαθμό που μαρτυρά ελάχιστη προετοιμασία και κανείς δεν μπορεί να είναι ευχαριστημένος με αυτό ή να το προσπερνάει σφυρίζοντας αδιάφορα.

Ωστόσο, όπως δείχνουμε παρακάτω, η σπουδαιοφανής συζήτηση περί «βάσεων», τα επιχειρήματα του υπουργείου Παιδείας και η ιδιοτελής συνεπικουρία των νεοφιλελεύθερων κονδυλοφόρων του δεν αφορούν τη συνεισφορά σε αυτόν τον προβληματισμό.

Παράλληλα κανείς δεν πρέπει να ξεχνάει ότι οι πανελλαδικές δεν είναι σύστημα αξιολόγησης του επιπέδου γνώσεων κανενός. Είναι διαγωνισμός στον οποίο «επιτυγχάνει» ένας προκαθορισμένος αριθμός υποψηφίων, όσες και οι θέσεις που διατίθενται από κάθε σχολή, ανεξαρτήτως επιδόσεων. Γι’ αυτό και έχει γίνει αποδεκτό, χωρίς πολλές διαμαρτυρίες, το γεγονός ότι τα θέματα ξεπερνάνε σε δυσκολία και το επίπεδο των σχολικών βιβλίων αλλά και του μαθήματος, όπως το καθορίζει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Γι’ αυτό και όλα τα παιδιά οδηγούνται στα φροντιστήρια.

Επίσης οι «ανεπαρκείς» με 18άρια που δεν μπορούν να εισαχθούν στην Ιατρική Αθήνας και οι «επαρκείς» με 3,5 που εισάγονται στο Μαθηματικό Σάμου, είναι και οι δύο τεχνητή απόρροια ενός εξεταστικού συστήματος που αφ’ ενός αποτελεί μηχανισμό παρακυβέρνησης της εκπαίδευσης, αφ’ ετέρου με τα λεγόμενα διαβαθμισμένα θέματα λειτουργεί σαν έξυπνη βόμβα στην κατανομή της αποτυχίας/επιτυχίας.

Να θυμίσουμε ότι η λεγόμενη βάση του 10 στις πανελλαδικές εξετάσεις (που ως γνωστόν είναι ανταγωνιστικές και όχι διαγνωστικές) εφαρμόστηκε από το 2006 έως το 2010 και πέτυχε ταξικά αλλά απέτυχε μορφωτικά. Η έρευνα έδειξε ότι το μέτρο είχε επίπτωση τη μεγάλη μείωση των εισακτέων που προέρχονταν από οικογένειες με μεσαίο και χαμηλό κοινωνικό-μορφωτικό επίπεδο, έναντι αυτών που προέρχονταν από υψηλό έως πολύ υψηλό επίπεδο. Πέρα από το ότι έμειναν εκτός πανεπιστημιακών σχολών περισσότερα παιδιά από οικογένειες χαμηλού ή μεσαίου εισοδήματος, καμιά αξιοσημείωτη πρόοδος δεν σημειώθηκε στο μορφωτικό επίπεδο ούτε των μαθητών των Λυκείων ούτε των φοιτητών και των Πανεπιστημίων.

Να το πούμε καθαρά: Πίσω από την κατακραυγή των ΜΜΕ για τη «βουτιά στις βάσεις που ευτελίζει τα ΑΕΙ και αδικεί τους φιλομαθείς και επιμελείς», πίσω από τον «προβληματισμό» των επιτελών του υπουργείου Παιδείας, πίσω ακόμη από τα ψευδεπίγραφα κλισέ περί «αριστείας» κρύβεται επιμελώς ο βασικός προσανατολισμός της κυβέρνησης, που είναι η μείωση των εισακτέων και η πριμοδότηση της ιδιωτικής Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Οι ενορχηστρωμένες κραυγές υπαγορεύονται από την επιχείρηση υφαρπαγής της συναίνεσης της κοινής γνώμης στην επαναφορά της βάσης του 10 (του 9,5 ή του 9 ή όποιου βαθμού θέλει κάθε σχολή), στην αποδοχή της σκλήρυνσης του εξεταστικού συστήματος και στον καθορισμό του αριθμού των εισακτέων από τα ίδια τα Πανεπιστήμια έτσι ώστε να μη χρεώνεται η κυβέρνηση και το υπουργείο το κόστος. Εν ολίγοις, το σύστημα θέλει κόφτες της ροής στα Πανεπιστήμια.

Η επαναφορά της βάσης του 10 θα παίξει τον ρόλο του τροχονόμου της εισόδου στα Πανεπιστήμια, εξοστρακίζοντας, με εργαλείο τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων (Τράπεζα Θεμάτων), χιλιάδες υποψηφίους στους οποίους θα προσφερθεί είτε μια χαμηλής πνοής επαγγελματική κατάρτιση (στους φτωχότερους) είτε μια νέα βάση: τα δίδακτρα στους επιχειρηματίες της γνώσης οι οποίοι ως γνώστες του εμπορίου, θα ξεχάσουν να δηλώσουν ότι στα ιδιωτικά εκπαιδευτικά μαγαζιά που οι ίδιοι έχουν στήσει δεν ισχύει καμιά βάση του 10 εάν ισχύσουν τα δίδακτρα.

ΑΠΟΨΕΙΣ
«Συμβόλαιο θανάτου» για τα πανεπιστήμια
Το υπουργείο Παιδείας «πριονίζει τις ρίζες» των δημόσιων ΑΕΙ-ΤΕΙ προωθώντας τάχιστα την ιδιωτικοποίησή τους με μοχλό τη σύνδεση της χρηματοδότησης με την αξιολόγηση.
«Συμβόλαιο θανάτου» για τα πανεπιστήμια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κεραμέως: αυτονομία, αξιολόγηση και... άγιος ο Θεός!
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ανακοίνωσε οτι το κυβερνητικό πλάνο περιλαμβάνει, «αυτονομία» των σχολικών μονάδων και των Πανεπιστημίων, αξιολόγηση και σύνδεσή τους με τη χρηματοδότηση.
Κεραμέως: αυτονομία, αξιολόγηση και... άγιος ο Θεός!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Λάθη και αδικίες στις Πανελλαδικές
Φέτος στις πανελλαδικές εξετάσεις έγιναν πρωτόγνωρα πράγματα, ειπώθηκαν αναλήθειες και δυστυχώς, για πρώτη φορά, υπήρξε βλάβη σε υποψηφίους.
Λάθη και αδικίες στις Πανελλαδικές
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Κατασκεύασαν» 30 χιλιάδες υποψηφίους κάτω από τη βάση
Περίπου 200 Τμήματα ΑΕΙ θα δεχτούν φέτος πάνω από 15.000 υποψηφίους με βαθμολογία κάτω από τη βάση. Σε ορισμένα μάλιστα από αυτά η βάση εισαγωγής θα διαμορφωθεί κάτω από τα 5.000 μόρια.
«Κατασκεύασαν» 30 χιλιάδες υποψηφίους κάτω από τη βάση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας