Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Επιμέλεια καταστροφής

O Ντίνος Χριστιανόπουλος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επιμέλεια καταστροφής

  • A-
  • A+

Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 ο μετεωρολόγος Εντουαρντ Λόρενζ διερευνούσε τη συμπεριφορά ενός υπολογιστικού μοντέλου προσομοίωσης της εξέλιξης των καιρικών φαινομένων, χρησιμοποιώντας τους «πρωτόγονους» ηλεκτρονικούς υπολογιστές της εποχής. Κάθε λεπτό εργασίας του υπολογιστή παρήγαγε τιμές των παραμέτρων του συστήματος που αντιστοιχούσαν στην εξέλιξη του καιρού για μία ολόκληρη μέρα.

Επιχειρώντας να συνεχίσει μια προσομοίωση που είχε διακόψει την προηγούμενη μέρα και για να κερδίσει χρόνο δεν ξεκίνησε το πείραμα από την αρχή, αλλά περίπου από τη μέση της ακολουθίας τιμών που είχε παραχθεί μέχρι τότε. Η νέα αυτή προσομοίωση θα έπρεπε αρχικά να παράγει αποτελέσματα πανομοιότυπα με αυτά της προηγούμενης μέρας. Για μεγάλη του έκπληξη, ο Λόρενζ παρατήρησε ότι τα αποτελέσματα των δυο πειραμάτων αρχικά απέκλιναν λίγο μεταξύ τους, παρουσιάζοντας μικρές διαφοροποιήσεις, αλλά προϊόντος του χρόνου οι αποκλίσεις μεγεθύνονταν, οδηγώντας σε εντελώς διαφορετικές εξελίξεις.

Ο Λόρενζ διερεύνησε το ζήτημα και εντόπισε ότι η απόκλιση των αποτελεσμάτων οφειλόταν στο ότι για μια μεταβλητή αντί να εισάγει την τιμή 0,506127 είχε εισάγει τη στρογγυλοποιημένη τιμή 0,506. Από αυτή τη μικρότερη του ενός χιλιοστού μικροδιαφορά στην τιμή μιας μεταβλητής προέκυψε μια εντελώς διαφορετική συμπεριφορά στη μεταγενέστερη εξέλιξη του μοντέλου του. Το χαρακτηριστικό αυτό, που αποτελεί βασικό γνώρισμα αυτών που σήμερα ονομάζουμε «μη γραμμικά δυναμικά συστήματα», κωδικοποιήθηκε με την ονομασία «ευαισθησία στις αρχικές συνθήκες»: μια απειροελάχιστη μεταβολή στην τιμή μιας μεταβλητής μπορεί να λειτουργήσει σωρευτικά και αργά ή γρήγορα μπορεί να οδηγήσει στην εκδήλωση μιας εντελώς διαφορετικής συμπεριφοράς.

Τέτοια συστήματα συναντώνται πλέον σε όλους τους κλάδους της Επιστήμης, καταρρίπτοντας την εικόνα του νευτώνειου σύμπαντος όπου όλα λειτουργούν με απόλυτη τάξη ως ένας απόλυτα προβλέψιμος μηχανισμός ακριβείας. Γνωρίζουμε πλέον ότι μια τέτοια υπεραπλουστευμένη θεώρηση του Κόσμου αποτελεί φενάκη της πρώιμης Νεωτερικότητας. Γνωρίζουμε την προβλεπτική ισχύ των μοντέλων μας, καθώς και τους περιορισμούς που υπεισέρχονται.

Ολα αυτά οφείλει να τα γνωρίζει και η Πολιτεία και να είναι προετοιμασμένη με σχεδιασμό, μηχανισμούς και υποδομές για να αντιμετωπίσει την όποια καιρική «ιδιοτροπία». Γιατί όπως έγραφε λίγα χρόνια πριν τον Λόρενζ, το 1956, ο Ντίνος Χριστιανόπουλος: «Τέλειωσαν πια τα πρελούδια, ήρθε η ώρα του κατακλυσμού». Πρόκειται για τον τρίτο στίχο του ποιήματός του «Εγκαταλείπω την ποίηση».

Ο ποιητής μας «εγκατέλειψε» προχθές, αλλά έχει φροντίσει να μας προειδοποιήσει έγκαιρα στους δυο πρώτους στίχους του προαναφερθέντος ποιήματος: «Εγκαταλείπω την ποίηση δε θα πει προδοσία / δε θα πει ανοίγω ένα παράθυρο για τη συναλλαγή.» Για να καταλήξει: «Βρίσκει κανείς τόσους τρόπους να επιμεληθεί την καταστροφή του».

*  (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης

ΑΠΟΨΕΙΣ
Χειλική ανάγνωση
Η ανάπτυξη προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης με τη δυνατότητα χειλικής ανάγνωσης, δηλαδή κατανόησης της ομιλίας αναγνωρίζοντας τις κινήσεις των χειλιών, ανακοινώθηκε προ λίγων εβδομάδων .Αυτό που πριν από 70...
Χειλική ανάγνωση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι είναι τέχνη;
«Η τέχνη είναι ένα σφυρί με το οποίο δίνουμε σχήμα στον κόσμο και δεν είναι καθρέφτης όπου καθρεφτίζεται ο κόσμος». Βλαντίμιρ Μαγιακόφσκυ.
Τι είναι τέχνη;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πολιτική στα χρόνια της πανδημίας
Η πανδημία του κορονοϊού οδηγεί στο συμπέρασμα ότι πολιτικές που θέτουν ως προτεραιότητα την οικονομία είναι ανίκανες να προλάβουν και να διαχειριστούν την υγειονομική και κοινωνική κρίση.
Η πολιτική στα χρόνια της πανδημίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο ζωγράφος Κώστας Λούστας (1933- 2014)
Παράλληλα με τη ζωγραφική, ο Λούστας ασχολήθηκε με τη λογοτεχνία, τη μουσική και τη δημοσιογραφία, ενώ σε όλη του τη ζωή δεν σταμάτησε να παίζει βιολί που ήταν το μεγάλο του πάθος.
Ο ζωγράφος Κώστας Λούστας (1933- 2014)
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ξαναδιαβάζοντας τον Λα Μποεσί
Το βασικό θέμα –ουσιαστικά αξίωμα– του βιβλίου είναι ότι ο άνθρωπος γεννιέται ελεύθερος, όπως και όλα τ’ άλλα πλάσματα του Θεού. Πώς λοιπόν γίνεται να συνηθίσει να είναι σκλάβος; Και ο Λα Μποεσί διαλαλεί το...
Ξαναδιαβάζοντας τον Λα Μποεσί
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Στα δίκαια χέρια, στην αιώνια ελπίδα»…
Ακόμη κι όταν πεθάνουν, «θα ’μαστε πιο ζωντανοί από κάθε άλλη φορά» αφού όλοι θα «κοιτάζουν το ίδιο αστέρι που κοιτάξαμε» και «θ’ ανασαίνουν σ’ έναν κόσμο, που εγώ κ’ εσύ ονειρευτήκαμε».
«Στα δίκαια χέρια, στην αιώνια ελπίδα»…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας