• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.8°C / 19.5°C
    2 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.3°C / 13.6°C
    0 BF
    93%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 17.3°C
    5 BF
    83%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.4°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Θύελλα με ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 14.9°C / 15.2°C
    3 BF
    94%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 9.7°C / 12.2°C
    1 BF
    89%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.4°C / 8.4°C
    3 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 13.5°C / 14.6°C
    3 BF
    95%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.9°C / 19.8°C
    3 BF
    65%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    5 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.5°C / 20.2°C
    4 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.0°C
    2 BF
    80%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 16.6°C
    5 BF
    83%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.5°C / 11.9°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 10.5°C / 12.8°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 21.8°C
    1 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.7°C / 19.8°C
    2 BF
    97%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 15.5°C
    1 BF
    95%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.4°C / 12.9°C
    1 BF
    88%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    89%
EUROKINISSI/ΕΦΗ ΣΚΑΖΑ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Περί πατριωτισμού

  • A-
  • A+

Στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, «πατριώτης» λογίζεται αυτός που φωνασκεί περισσότερο από τους υπόλοιπους για τα εθνικά θέματα, είτε από τηλεοπτικού βήματος είτε συνηθέστερα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ο «πατριώτης» αυτής της κοπής αρέσκεται να βλέπει τη χώρα περικυκλωμένη πανταχόθεν από εχθρούς, που νυχθημερόν απεργάζονται δόλια σχέδια για να κατασπαράξουν τις αμόλυντες κι άσπιλες σάρκες της. Καταγγέλλει παγκόσμιες συνωμοσίες κατά της Πατρίδος, που εξυφαίνονται από σκοτεινά κέντρα με στόχο την αποσάθρωση της «αρχέγονης κι αναλλοίωτης» στο διάβα των αιώνων ελληνικότητας, όπως ασφαλώς την αντιλαμβάνεται και την ορίζει ο ίδιος.

Ετοιμος να στήσει κρεμάλες για τους εγχώριους «προδότες» που «ξεπουλάνε» διαχρονικά τα φαντασιακά κι αδιαμφισβήτητα «δίκαια» του Εθνους για να εξυπηρετήσουν ιδιοτελείς σκοπούς και μικροπολιτικές σκοπιμότητες. Εσχατολόγος, προβλέπει με ακρίβεια το τέλος του ελληνισμού προσεχώς, όσο το Εθνος συνεχίζει να διαβαίνει τις καταστροφικές ατραπούς στις οποίες τάχα έχει εγκλωβιστεί. Πάντοτε έτοιμος να ξιφουλκήσει με μένος για να υπερασπιστεί την υπέρτατη αλήθεια του, λούζοντας με το πιο πλούσιο υβρεολόγιο οποιονδήποτε δεν δείχνει να συμμερίζεται την παθιασμένη του προσέγγιση για το εκάστοτε εθνικό ζήτημα, παρά τολμά να υψώσει το ασήμαντο ανάστημά του μπρος στην ένδοξη ορμή του «υπερπατριώτη».

Ο «πατριωτισμός» της αμετροέπειας και της μωρολογίας, του υπερτροφικού εγωισμού και της ημιμάθειας, του χλευασμού και της ύβρεως, ο μισαλλόδοξος και αλαζονικός «πατριωτισμός» που εδράζεται σε μια φαντασιακή και χαλκευμένη ιστορική προσέγγιση και απευθύνεται μονάχα στο θυμικό, τείνει να εκτοπίσει τον άλλον πατριωτισμό· αυτόν του μέτρου, του ορθού λόγου, της ανεκτικότητας, της σύνθεσης και της αυτοπεποίθησης, της αλήθειας και της φιλομάθειας, της εντιμότητας και της προόδου, της αγάπης για την Πατρίδα που είναι συνάμα κι αγάπη για τον Ανθρωπο και τον Πολιτισμό, δίχως να εμφιλοχωρεί μέσα σε αυτόν κανένα καταστροφικό μίσος ή κάποια ανόητη αίσθηση υπεροχής.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως στην Ελλάδα τού σήμερα, όταν μιλούμε για «πατριωτικό ακροατήριο», συνήθως αναφερόμαστε σε όσους εμφορούνται από τα αρνητικά χαρακτηριστικά που απαριθμήσαμε προηγουμένως, τα οποία διαχρονικά υπήρξαν εντελώς ξένα προς οποιονδήποτε πολιτισμό δημιούργησε το ελληνικό γένος στις διάφορες ιστορικές του φάσεις· οξύμωρο, λοιπόν, να θεμελιώνουμε την ελληνικότητά μας επάνω σε αυτά. Απ’ την άλλη, όσοι δεν φωνασκούν ούτε κουνάνε διαρκώς το δάχτυλο παρά έχουν μια πιο ορθολογική και μετρημένη προσέγγιση των εθνικών ζητημάτων, θεωρούνται ότι δεν ανήκουν στο επονομαζόμενο «πατριωτικό ακροατήριο»· ενίοτε, μάλιστα, κατηγορούνται και για εθνομηδενισμό.

Κι αυτός ο εκφυλισμός της έννοιας του πατριωτισμού ενδεχομένως να αποτελεί από μόνος του μια μικρή εθνική τραγωδία.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι ανθρωπιστικές αξίες στην ψηφιακή εποχή
Η σχέση πολιτισμού, θεάτρου και ψηφιακής τεχνολογίας δεν είναι νέα. Αυτό που τώρα επιδιώκουμε, όμως, είναι να εξετάσουμε συστηματικά πολλαπλές όψεις και παραμέτρους του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού διά της...
Οι ανθρωπιστικές αξίες στην ψηφιακή εποχή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η όρθια συνείδηση της πατρίδας
«Σε αυτό το φέρετρο ακουμπά όλη η Ελλάδα». Το είχε απαγγείλει στην κατεχόμενη Αθήνα, το 1943, ο Αγγελος Σικελιανός αποχαιρετώντας μαζί με μια λαοθάλασσα τον Κωστή Παλαμά. Το λέει σήμερα, 78 χρόνια μετά,...
Η όρθια συνείδηση της πατρίδας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πόσο απέχουμε από μια δίκαιη οικονομία;
Ενας χρήσιμος τρόπος αξιολόγησης της συμβολής της οικονομίας περιστασιακής απασχόλησης σε μια ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς αφορά τη διάκριση μεταξύ της δημιουργίας αξίας και της απόσπασης αξίας.
Πόσο απέχουμε από μια δίκαιη οικονομία;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οδύσσεια β`. Έτσι με ράβε- ξήλωνε πέρασαν τρία χρόνια
Τη μορφή του Μέντορα έπαιρνε η θεά Αθηνά, όπως τότε που συνόδευσε τον Τηλέμαχο στην Πύλο και στη Σπάρτη προκειμένου να μάθει για την τύχη του πατέρα του.
Οδύσσεια β`. Έτσι με ράβε- ξήλωνε πέρασαν τρία χρόνια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Θεοκρατική μοναρχία του Βυζαντίου (1)
Το πολίτευμα του Βυζαντίου από την αρχή ως το τέλος (4ος-15ος αι.) ήταν μοναρχία. Ο αυτοκράτωρ ή βασιλεύς ήταν η ανώτατη αρχή που ασκούσε κάθε είδος...
Η Θεοκρατική μοναρχία του Βυζαντίου (1)
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ξεκινά ο 6ήμερος «μαραθώνιος» του 6ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών
Με επίκεντρο το Ζάππειο, κορυφαίες συμμετοχές και πάνω από 1.000 ομιλητές και ελεύθερη online παρακολούθηση σε τέσσερα παράλληλα streams.
Ξεκινά ο 6ήμερος «μαραθώνιος» του 6ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας