Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο κλέψας τον ρότσον θα φάει κλώτσον
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο κλέψας τον ρότσον θα φάει κλώτσον

  • A-
  • A+

Δυο χρόνια το μυαλό πηγαινοερχόταν στη Λευκωσία, σ’ έναν παράδρομο της οδού Λήδρας, εκεί που αναπνέει η μνήμη της Λευκωσίας. Στο τσαγκαράδικο του Αχιλλέα, που, κατά τον ίδιο, είναι ένα από τα δέκα αξιοθέατα της παλιάς πόλης. Αχιλλέας θεραπευτής υποδημάτων, έτσι καταγράφει την αναφορά στο δικό του μαγαζί ο πανέξυπνος τσαγκάρης, που συνεχίζει να ασκεί το επάγγελμά του από το 1947.

Στενό το μαγαζί, οι παροιμιακού τύπου εκφράσεις όμως που στεφανώνουν την είσοδο αποτυπώνουν τη λαϊκή σοφία που χάνεται κάτω από τη σκόνη του δρομαίου ορθολογισμού. Ωρες ώρες δημιουργείται η εντύπωση πως η εκπαίδευση χρειάστηκε να ιππεύσει το άλογο της επιστήμης, για να αντιληφθεί πως, τελικά, κάτω από την κρούστα πολιτισμικών και ηθικών αξιών υπάρχουν αλήθειες με τις οποίες οι λαϊκοί άνθρωποι, οι κοινοί πολίτες συνελόντι ειπείν, πορεύτηκαν στη ζωή τους. Ενας από αυτούς και ο Αχιλλέας, ο συμπαθής θεραπευτής υποδημάτων της Λευκωσίας.

Στην πρόσοψη του τσαγκαράδικου, στον στενό δρόμο, εντυπωσιάζει η επιγραφή «Ο κλέψας τον ρότσον θα φάει κλώτσον». Δεν γνώριζα την έκφραση, θεώρησα πως θα είναι παροιμιακού τύπου έκφραση της Κύπρου. Είχε ρυθμό, ποιητικότητα και αναδυόταν ένα ηθικό αξίωμα που διέτρεχε την καθημερινότητα των μελών μιας κοινοτικής ομάδας. Ρότσος ή ρότσα είναι η πέτρα στην κυπριακή διάλεκτο, που στόλιζε την πρόσοψη του μαγαζιού.

Μια πέτρα ξεχωριστή που αποτελούσε συστατικό στοιχείο του μαγαζιού. Για αρκετό διάστημα ο ρότσος παρέμεινε στη θέση του. Ωστόσο, οι εποχές άλλαξαν, αμφισβητείται ακόμη και ο ρότσος όταν εκτίθεται στον δημόσιο χώρο. Κάποιοι τον απαλλοτρίωσαν, τον έκλεψαν, προς μεγάλη απογοήτευση του λαϊκού τεχνίτη, του Αχιλλέα. Ευθύς ανάρτησε πινακίδα με την ειρημμένη φράση.

Οποιος τον έκλεψε, θα φάει κλώτσον, θα τιμωρηθεί. Αυτή ήταν η πρόθεσή του. Αποτύπωσε την πολιτισμική και κοινωνική εμπειρία του στην ποιητική αυτή φράση, ως μια έμμεση προειδοποίηση όσων έκλεψαν. Ο Αχιλλέας γνωρίζει πως οι εποχές δεν είναι ίδιες. Πέρασαν ανεπιστρεπτί. Οι κλέφτες δεν έχουν ηθικές αναστολές ούτε αποτρέπονται από παροιμιακές φράσεις ή και από νόμους.

Ο κλέψας αδιαφορεί για τον κλώτσον, τη δημόσια διαπόμπευση. Η κλεψιά έχει νομιμοποιηθεί με νόμους, καθώς επιβάλλονται μονομερείς δραστικές μειώσεις μισθών στους αδύναμους. Οσοι δημιουργούν τους νόμους επιφυλάσσουν την ατιμωρησία για τους εαυτούς τους. Εχουν οργανώσει σύγχρονους λαβύρινθους, όπου οι κλέψαντες Μινώταυροι έχουν αποκτήσει οικειότητα με την αποφυγή του κλώτσου.

Ο Αχιλλέας κρατάει το τσαγκαράδικο κόντρα στους καιρούς. Θυμάται και νοσταλγεί την εποχή που δεν υπήρχε η πράσινη γραμμή στην πόλη του. Ισως κρατάει το κατάστημα προσδοκώντας στον κλώτσον που θα ενώσει ξανά τη γειτονιά του. Τον κλώτσον σ’ αυτούς που έκλεψαν τον ρότσον της μνήμης του.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Το νερό
Το νερό ήταν πάντα αείζωον, πηγή ζωής και υλικό σύμβολο για την έκφραση μεταφυσικών αγωνιών, για να οριοθετήσει την έννοια της αμαρτίας και του ιερού, στον τρόπο που αναζωογονούνται και αναπαράγονται οι...
Το νερό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Λιντσάρισμα στην Ερμού
Εχω την αίσθηση ότι με τον αξιότιμο κορονοϊό, το διαδίκτυο και η ενημέρωση έχει γίνει μια σύγχρονη οδός Ερμού.
Λιντσάρισμα στην Ερμού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μοναχικά παράσιτα
Η ταινία είναι εξαιρετική, αρμόδιοι όμως για την αναφορά στις ειδικές αρετές της είναι οι ειδικοί. Αρκετοί έχουν μιλήσει με λόγια διθυραμβικά για το αισθητικό αποτέλεσμα.
Μοναχικά παράσιτα
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Σχεδία» η πολυμήτις
Το περιοδικό δρόμου «Σχεδία» είναι η δική τους ομηρική δημιουργία, για να διασχίσουν τις θάλασσες που τους πέταξαν στις ξέρες της κοινωνικής ανυποληψίας και της παγερής μοναξιάς. Γίνεται το περιοδικό μέσο για...
«Σχεδία» η πολυμήτις
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ανοίγεις το παράθυρο
Το παράθυρο έχει μια ξεχωριστή θέση στη ζωή μας, στον πολιτισμό και στην κοινωνική ζωή. Αποκαλύπτει αλλά και κρύβει. Οι σύρτες στα παράθυρα είναι από τη μέσα μεριά. Αυτό που ακινητοποιεί το χέρι είναι ο...
Ανοίγεις το παράθυρο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο τοίχος της καλοσύνης
Ο δρόμος είχε τη δική ιστορία. Το τραγούδι έδωσε ψυχή στα πράγματα που δεν δίναμε σημασία, κι ας ήτανε ο μικροτόπος του κόσμου της γειτονιάς. Κάθε ήχος κι ένας άνθρωπος.
Ο τοίχος της καλοσύνης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας