Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το πορτρέτο…

Τουλούζ Λοτρέκ. Χορός στο Moulin Rouge, 1890, Φιλαδέλφεια, Museum of Art

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το πορτρέτο…

  • A-
  • A+

Λένε μια ιστορία για τoν Τουλούζ Λοτρέκ. Για ένα ημιτελές πορτρέτο… Τη νύχτα που πέθανε στο Μαλρόμ, στην τραπεζαρία του κάστρου πάνω από το τζάκι, το πορτρέτο του στρατηγού Βο ήταν ακίνητο και ημιτελές. Ο Λοτρέκ το κοίταξε για ώρα. Θα το εγκαταλείψει ημιτελές; Σε μια ξαφνική παραφορά χρησιμοποίησε μια μικρή σκάλα. Ανέβηκε επάνω. Και μετά σχεδίασε μόνο μία πινελιά. Δεν μπορούσε να συνεχίσει, ήταν βρεγμένος από ιδρώτα…

Ο Λοτρέκ, ο ζωγράφος, εγκαταλείπει την προσπάθεια. Η παράλυσή του μεγάλωνε γρήγορα και δεν μπορούσε να κινήσει τα χέρια του. Ποτέ δεν επρόκειτο να ολοκληρώσει το πορτρέτο. Κάλεσαν τον ιερέα. Ο Λοτρέκ έκανε ένα αστείο. Το τελευταίο του αστείο. Η αυγή του θανάτου του, η αυγή της 8ης Σεπτεμβρίου, ερχόταν.

Από όλα τα έργα ζωγραφικής του, τα πορτρέτα του, το art nouveau του και μετά τον ιμπρεσιονισμό του τις μικρές γραφικές του εικόνες και τα Moulin Rouges του, τις πλύστρες του και τον Βαν Γκογκ του, τη θεϊκή ποικιλομορφία του, αυτός ο ημιτελής πίνακας αιχμαλώτισε τη φαντασία μου. Αυτό ήταν για μένα το καλύτερο πορτρέτο του παρά το τρέμουλο στο χέρι του. Παρά τις ατέλειές του. Επειδή άφησε όλες τις δυνατότητες ανοιχτές…

Αυτή η αναθεματισμένη πιθανότητα, αυτή η δυνατότητα των ανοιχτών οριζόντων, είναι που μας στοιχειώνει όποτε πρέπει να ζυγίσουμε τις περιστάσεις και να ζυγιστούμε μπροστά τους. Είτε αφορά δυσκολία πολιτική, είτε επαγγελματική, προσωπική ή κοινωνική. Ο ατέλειωτος πίνακας είναι εκεί. Να βάζει το ύψος. Και στην επιτυχία και στην αποτυχία.

Στην «Υπόγεια Επανάσταση» η Ναόμι Φέργκιουσον επισημαίνει ότι σε οριακές εποχές ο ακτιβισμός, σε κάθε τομέα, ζυμώθηκε με την τέχνη «στην ανάγκη της στιγμής, στην ανάγκη κάθε ατόμου να αισθάνεται μέρος της ζωής».

Και κάνοντας αυτό μετέτρεψε τον θεατή από παθητικό δέκτη σε ζωντανό μέρος ενός αγώνα πολύ μεγαλύτερου από το πρόβλημά του, ενός αγώνα που ίσως δεν μπορούσε να φανταστεί καθώς ζωγράφιζε τις μικροσκοπικές λεπτομέρειες της καθημερινής του/της ζωής στον καμβά της Ιστορίας, της κοινωνικής απελευθέρωσης και της προσωπικής εκπλήρωσης.

Ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ είπε άλλωστε ότι αυτό που μας ξεχωρίζει είναι το πέταγμα. Εάν, παρ' όλο που νιώθουμε «χώμα», στήνουμε τη σκάλα κι ανεβαίνουμε ψηλά, για να βάλουμε τη μία και μοναδική πινελιά. «Εάν δεν μπορείτε να πετάξετε, τρέξτε» είπε. «Εάν δεν μπορείτε να τρέξετε, περπατήστε. Εάν δεν μπορείτε, συρθείτε». Ομως όποιοι κι αν είστε, όπως κι αν είστε, όπου κι αν είστε «μη σταματήσετε ποτέ να κινείστε προς τα εμπρος…».

ΑΠΟΨΕΙΣ
Με μια τίγρη αντί ταύρου στη Λέσβο!
Η νομαδική πλατφόρμα σύγχρονης τέχνης «K-Gold Temporary Gallery» του εικαστικού επιμελητή Νικόλα Βαμβουκλή, που ιδρύθηκε το 2014, παρουσιάζει στη Λέσβο την έβδομη έκθεσή της, «Sleeping with a tiger».
Με μια τίγρη αντί ταύρου στη Λέσβο!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αλλο ΕΛΑΣ, άλλο ΔΣΕ
Μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας, πάνω από 100.000 ΕΑΜίτες και ΕΛΑΣίτες εξομοιώθηκαν με τους δολοφόνους της κομματικής OΠΛΑ, κυνηγήθηκαν, βασανίστηκαν, φυλακίστηκαν και δολοφονήθηκαν.
Αλλο ΕΛΑΣ, άλλο ΔΣΕ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Τέχνη στα σχολειά μας
Χρειαζόμαστε ελεύθερα μυαλά και όχι παιδιά-ρομπότ! Παιδιά να αμφιβάλλουν, να πειραματίζονται και να δοκιμάζουν με ό,τι μέσον διαθέτουν, να βλέπουν το σχολείο ως χώρο έμπνευσης και όχι καταναγκασμού.
Η Τέχνη στα σχολειά μας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ιστορία ως επανάληψη (;)
Η φρίκη που εξαπλώθηκε στην Ευρώπη από το 1320 μέχρι το 1420 κατέστρεψε τον κοινωνικό της ιστό, αλλά και τα πολιτικά και φιλοσοφικά αξιώματα του τότε μεσαιωνικού κόσμου.
Η ιστορία ως επανάληψη (;)
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ενα κορίτσι ζωγραφίζει κίτρινα αστέρια
Οπως όλα τα παιδιά, έτσι κι εκείνο το κορίτσι κάποτε επιχείρησε να μετρήσει τα αστέρια του ουρανού. Πολύ μικρή, αλλά αρκετά μεγάλη για να ονειρεύεται «να γίνω κάτι πολύ σπουδαίο». Πολιτικός μηχανικός, γιατρός,...
Ενα κορίτσι ζωγραφίζει κίτρινα αστέρια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Στον άγνωστο διαδηλωτή
Σήμερα η διαδήλωση, αγαθό αναγνωρισμένο από Συντάγματα και Διεθνείς Συνθήκες –κατακτήσεις αγώνων και πολιτισμού– αντιμετωπίζει νέους δομικούς κινδύνους. Η πρόσφατη νομοθεσία της χώρας μας τρέπει το...
Στον άγνωστο διαδηλωτή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας