• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    26°C 24.4°C / 26.7°C
    1 BF
    61%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.8°C / 26.1°C
    2 BF
    69%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.1°C / 27.2°C
    1 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.1°C / 25.0°C
    1 BF
    61%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    1 BF
    78%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 23.0°C / 23.9°C
    1 BF
    73%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    1 BF
    73%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.0°C / 27.2°C
    1 BF
    78%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 24.4°C
    1 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.0°C / 27.0°C
    1 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 25.0°C
    1 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.2°C / 22.2°C
    1 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    1 BF
    88%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.0°C / 26.1°C
    2 BF
    69%
  • Λαμία
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    26°C 25.6°C / 25.6°C
    1 BF
    84%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.0°C / 25.6°C
    3 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.6°C / 25.0°C
    2 BF
    69%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 21.7°C / 24.0°C
    2 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    1 BF
    91%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    1 BF
    73%
Το πορτρέτο…

Τουλούζ Λοτρέκ. Χορός στο Moulin Rouge, 1890, Φιλαδέλφεια, Museum of Art

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το πορτρέτο…

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Λένε μια ιστορία για τoν Τουλούζ Λοτρέκ. Για ένα ημιτελές πορτρέτο… Τη νύχτα που πέθανε στο Μαλρόμ, στην τραπεζαρία του κάστρου πάνω από το τζάκι, το πορτρέτο του στρατηγού Βο ήταν ακίνητο και ημιτελές. Ο Λοτρέκ το κοίταξε για ώρα. Θα το εγκαταλείψει ημιτελές; Σε μια ξαφνική παραφορά χρησιμοποίησε μια μικρή σκάλα. Ανέβηκε επάνω. Και μετά σχεδίασε μόνο μία πινελιά. Δεν μπορούσε να συνεχίσει, ήταν βρεγμένος από ιδρώτα…

Ο Λοτρέκ, ο ζωγράφος, εγκαταλείπει την προσπάθεια. Η παράλυσή του μεγάλωνε γρήγορα και δεν μπορούσε να κινήσει τα χέρια του. Ποτέ δεν επρόκειτο να ολοκληρώσει το πορτρέτο. Κάλεσαν τον ιερέα. Ο Λοτρέκ έκανε ένα αστείο. Το τελευταίο του αστείο. Η αυγή του θανάτου του, η αυγή της 8ης Σεπτεμβρίου, ερχόταν.

Από όλα τα έργα ζωγραφικής του, τα πορτρέτα του, το art nouveau του και μετά τον ιμπρεσιονισμό του τις μικρές γραφικές του εικόνες και τα Moulin Rouges του, τις πλύστρες του και τον Βαν Γκογκ του, τη θεϊκή ποικιλομορφία του, αυτός ο ημιτελής πίνακας αιχμαλώτισε τη φαντασία μου. Αυτό ήταν για μένα το καλύτερο πορτρέτο του παρά το τρέμουλο στο χέρι του. Παρά τις ατέλειές του. Επειδή άφησε όλες τις δυνατότητες ανοιχτές…

Αυτή η αναθεματισμένη πιθανότητα, αυτή η δυνατότητα των ανοιχτών οριζόντων, είναι που μας στοιχειώνει όποτε πρέπει να ζυγίσουμε τις περιστάσεις και να ζυγιστούμε μπροστά τους. Είτε αφορά δυσκολία πολιτική, είτε επαγγελματική, προσωπική ή κοινωνική. Ο ατέλειωτος πίνακας είναι εκεί. Να βάζει το ύψος. Και στην επιτυχία και στην αποτυχία.

Στην «Υπόγεια Επανάσταση» η Ναόμι Φέργκιουσον επισημαίνει ότι σε οριακές εποχές ο ακτιβισμός, σε κάθε τομέα, ζυμώθηκε με την τέχνη «στην ανάγκη της στιγμής, στην ανάγκη κάθε ατόμου να αισθάνεται μέρος της ζωής».

Και κάνοντας αυτό μετέτρεψε τον θεατή από παθητικό δέκτη σε ζωντανό μέρος ενός αγώνα πολύ μεγαλύτερου από το πρόβλημά του, ενός αγώνα που ίσως δεν μπορούσε να φανταστεί καθώς ζωγράφιζε τις μικροσκοπικές λεπτομέρειες της καθημερινής του/της ζωής στον καμβά της Ιστορίας, της κοινωνικής απελευθέρωσης και της προσωπικής εκπλήρωσης.

Ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ είπε άλλωστε ότι αυτό που μας ξεχωρίζει είναι το πέταγμα. Εάν, παρ' όλο που νιώθουμε «χώμα», στήνουμε τη σκάλα κι ανεβαίνουμε ψηλά, για να βάλουμε τη μία και μοναδική πινελιά. «Εάν δεν μπορείτε να πετάξετε, τρέξτε» είπε. «Εάν δεν μπορείτε να τρέξετε, περπατήστε. Εάν δεν μπορείτε, συρθείτε». Ομως όποιοι κι αν είστε, όπως κι αν είστε, όπου κι αν είστε «μη σταματήσετε ποτέ να κινείστε προς τα εμπρος…».

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο μεταφυσικός κόσμος του Αριστοτέλη και η Pittura Metafisica του De Chirico
«Η τέχνη πρέπει να μοιάζει μ` ένα μοιραίο δίχτυ, που πιάνει πάνω στο πέταγμα, όχι σπάνιες πεταλούδες, αλλά μυστηριώδεις στιγμές τις οποίες δεν προσέχει ο απλός άνθρωπος, είτε από αφηρημάδα, είτε από...
Ο μεταφυσικός κόσμος του Αριστοτέλη και η Pittura Metafisica του De Chirico
ΑΠΟΨΕΙΣ
Θέλω να είμαι λεία σαν τ' αγάλματα
Βρισκόμαστε μπροστά σ` ένα έργο του Μποτιτσέλι, ένα γυναικείο πορτραίτο μεγάλης και καθοριστικής σημασίας για τον τρόπο σκέψης σε σχέση με την ομορφιά.
Θέλω να είμαι λεία σαν τ' αγάλματα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι Μεγάλες Δυνάμεις και το 1821
Η στάση των Μεγάλων Δυνάμεων (Αγγλίας, Γαλλίας και Ρωσίας) κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του 1821 ήταν από τους σημαντικότερους παράγοντες που επηρέασε την πορεία των γεγονότων.
Οι Μεγάλες Δυνάμεις και το 1821
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μαθήματα από τους Κλασικούς για τους αυτοαποκαλούμενους Αρίστους
Ο Σοφοκλής στο «Οιδίπους Τύραννος» χρησιμοποιεί έναν λοιμό ως φόντο μιας ιστορίας που ουσιαστικά αποτελεί έντονη επίκριση της ανθρώπινης ικανότητας για αυτογνωσία.
Μαθήματα από τους Κλασικούς για τους αυτοαποκαλούμενους Αρίστους
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για να μην ξεχνάμε. Η Ιστορία επαναλαμβάνεται
Η αντιμεταρρύθμιση του νεοφιλελευθερισμού των Μητσοτάκη-Χατζηδάκη δεν θα πρέπει να περάσει με κανέναν τρόπο, γιατί σημαίνει καταστροφή. Πρόκειται για έναν «εκσυγχρονιστικό» μεσαίωνα.
Για να μην ξεχνάμε. Η Ιστορία επαναλαμβάνεται

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας