• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.2°C / 20.7°C
    1 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 16.5°C / 20.2°C
    1 BF
    67%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 13.0°C / 19.9°C
    1 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    59%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 16.8°C
    1 BF
    76%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.4°C / 12.3°C
    2 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 15.6°C
    1 BF
    47%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.8°C / 17.2°C
    2 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    2 BF
    58%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.3°C / 19.4°C
    1 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 18.5°C / 18.5°C
    2 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 19.8°C
    1 BF
    53%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 15.1°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 13.5°C / 19.9°C
    1 BF
    57%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.8°C / 19.8°C
    2 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.7°C / 20.4°C
    1 BF
    63%
  • Καβάλα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    0 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 13.7°C / 17.5°C
    1 BF
    90%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.4°C / 12.4°C
    2 BF
    63%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Συνομιλίες

  • A-
  • A+

Το 1974 ο Αμερικανός σκηνοθέτης Φράνσις Φορντ Κόπολα παρουσίασε την ταινία «Η συνομιλία», η οποία γυρίστηκε στο μεσοδιάστημα των ταινιών του «Ο Νονός» (1972) και «Ο Νονός ΙΙ» (1974) και αποτελεί ένα εύστοχο και δυστυχώς πάντα επίκαιρο πολιτικό σχόλιο για την παρακμιακή κατάσταση της αμερικανικής πολιτικής σκηνής των αρχών της δεκαετίας του 1970.

Ο πόλεμος στο Βιετνάμ συνεχιζόταν, παρά τις εγχώριες αλλά και τις παγκόσμιες αντιδράσεις, και είχε αποκαλυφθεί το σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ, που με τη σειρά του συγκλόνισε την πολιτική σκηνή των ΗΠΑ και είχε πλανητικό αντίκτυπο. Πρόκειται για εκκωφαντική περίπτωση κατάχρησης πολιτικής εξουσίας που αφορά τη διάρρηξη της έδρας της Εθνικής Επιτροπής του Κόμματος των Δημοκρατικών στις 17 Ιουνίου 1972, η οποία χρηματοδοτήθηκε από το «μαύρο ταμείο» ενίσχυσης της επανεκλογής του προέδρου Ρίτσαρντ Νίξον στις εκλογές του 1972.

Ανάμεσα στις διαδοχικές σοκαριστικές αποκαλύψεις που ενέπλεκαν ολοένα και περισσότερα άτομα από τον στενό κύκλο του Νίξον ήταν η από μέρους του καταγραφή συζητήσεων με μέλη του επιτελείου του. Η πεισματική άρνηση του Νίξον για διερεύνηση της υπόθεσης οδήγησε τη χώρα σε συνταγματική κρίση και χρειάστηκε σειρά δικαστικών μαχών, καθώς και ειδική απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου ώστε να δημοσιευτούν οι επίμαχες μαγνητοταινίες που αποκάλυπταν τη δημιουργία ενός ολόκληρου παρακρατικού μηχανισμού προκειμένου να «κουκουλωθεί» η υπόθεση και να αποπροσανατολιστεί τόσο η εξέλιξη των ερευνών, όσο και η κοινή γνώμη.

Τελικά αυτό απεφεύχθη λόγω (και) της μαχητικής στάσης των δημοσιογράφων Καρλ Μπέρνσταϊν και Μπομπ Γούντγουορντ της εφημερίδας Washington Post. Αυτή η πτυχή του ρόλου του Τύπου στην πλήρη διαλεύκανση του σκανδάλου Γουότεργκεϊτ αποτέλεσε το υλικό για την ταινία του Αλαν Πάκουλα «Ολοι οι άνθρωποι του προέδρου» (1976).

Επιστρέφοντας στη «Συνομιλία» του Κόπολα, ο Τζιν Χάκμαν υποδύεται τον Χάρι Κόουλ - ειδικό καταγραφής ιδιωτικών συνομιλιών. Σε μία από αυτές τις παράνομες καταγραφές γίνεται νύξη για έναν επικείμενο φόνο, κάτι που αναστατώνει τον Κόουλ, ο οποίος παραβιάζοντας το επαγγελματικό του «πρωτόκολλο», προσπαθεί να αποτρέψει αυτήν την εξέλιξη, για να διαπιστώσει στο τέλος ότι αποτελεί μέρος ενός ζοφερού δαιδαλώδους δικτύου και ότι παρακολουθείται και ο ίδιος.

Η τελευταία σκηνή της ταινίας, όπου ο Κόουλ έχει διαλύσει ολόκληρο το σπίτι του σε μια απεγνωσμένη αναζήτηση «κοριών», αποτυπώνει ανάγλυφα την ηθική κατάπτωση και το αδιέξοδο στα οποία νομοτελειακά οδηγεί ο παραλογισμός των παράνομων παρακολουθήσεων και καταγραφών, της απώλειας της ιδιωτικότητας, της άκριτης υιοθέτησης θεωριών συνωμοσίας.

Καθώς, όπως όλα δείχνουν, η χώρα μας εισέρχεται, για ακόμα μια φορά, στο θολό τοπίο της «πολιτικής της κασέτας» ας αναστοχαστούμε για τα παραπάνω με τη σοβαρότητα που απαιτείται.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αρχαία γνώση
Η τελευταία παραγωγή του Τούρκου σκηνοθέτη Σεμίχ Καπλάνογλου «Σπόρος» προκαλεί αίσθηση. Περνά από το ζήτημα της επερχόμενης διατροφικής κρίσης στο ζήτημα της καλλιέργειας αποκλειστικά γενετικά τροποποιημένων...
Αρχαία γνώση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ξένες σε ξένη χώρα!
Εμένα μου άρεσαν πάντα τα αστυνομικά, που δυστυχώς ήταν λίγα και επιπλέον «ακατάλληλα». Ετσι, δεν μπόρεσα να τα δω την εποχή που εμφανίστηκαν στις αρχές του 1960. Τι τύχη όμως που μπόρεσα να τα δω… 25 χρόνια...
Ξένες σε ξένη χώρα!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κι εμείς γελούσαμε, σαν τα παιδιά...
Δεν θέλω να γράψω για τον Μητσοτάκη, που δείχνει το μαστιγιάκι, δίνοντας το ψιχουλάκι, με αξύριστο μουσάκι. Δεν θέλω, δεν δεν δεν και δεν! Θέλω να γράψω για τον Αρτ, για τον Ντέσμοντ, την Μπετίνα. Θέλω να...
Κι εμείς γελούσαμε, σαν τα παιδιά...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η δυστοπία ως ιδεολογία
Μάλλον η μοναδική κινηματογραφική ταινία που με έχει τρομάξει στην ενήλικη ζωή μου είναι το «Funny games» του σημαντικού Αυστριακού σκηνοθέτη Μίχαελ Χάνεκε.
Η δυστοπία ως ιδεολογία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Παγίδα στην καταραμένη κοιλάδα
Αν το ζητούμενο στην ταινία του Jodie Copelan ήταν να εφαρμοστεί το «δόγμα Χίτσκοκ» σε μια ταινία γουέστερν, το «Ambush at Cimarron pass» μπορεί τότε να περηφανεύεται ότι είναι ο απόλυτα επιτυχημένος...
Παγίδα στην καταραμένη κοιλάδα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Στις πίστες των 60s
Θρυλικό road movie του Monte Hellman, με το οποίο πέρασε στη σινε-αιωνιότητα. Το «2 Lane Blacktop», σε αντίθεση με πολλά φιλμ χαμηλού προϋπολογισμού, δεν περίμενε δεκαετίες για να αναγνωριστεί από τους...
Στις πίστες των 60s

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας