Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Χωρίς περίσκεψιν, χωρίς λύπην, χωρίς αιδώ...
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χωρίς περίσκεψιν, χωρίς λύπην, χωρίς αιδώ...

  • A-
  • A+

Με περίσκεψιν, αλλά χωρίς λύπην, χωρίς αιδώ (παραφράζοντας τον Κωνσταντίνο Καβάφη) πέταξαν έξω από το ωρολόγιο πρόγραμμα των Λυκείων μας οι ιθύνοντες ό,τι μάθημα είχε σχέση με την τέχνη και τις κοινωνικές επιστήμες. Για να χτίσουν τείχη και να εγκλωβίσουν την εκπαιδευτική κοινότητα και όλη την κοινωνία κατ’ επέκταση.

Οι κοινωνικοί επιστήμονες γνωρίζουν ότι η εκπαίδευση συντηρεί και αναπαράγει το εκάστοτε κοινωνικό και οικονομικό σύστημα. Η ιδιομορφία της έγκειται στο ότι ακριβώς αναπαράγοντας το σύστημα, μπορεί και επιφέρει κάποιες ρωγμές, διευρύνοντας τον νου και τη ψυχή των μαθητών και μαθητριών.

Φαίνεται ότι αυτές οι ρωγμές είχαν γίνει πολύ επικίνδυνες για το σύστημα τελευταία. Κάτι μουσική και καλλιτεχνικά διδάσκονται στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο με όποια μέσα. Στη Α΄ Λυκείου υπήρχε μάθημα θεατρολογίας και πολλοί συνάδελφοι δουλεύαμε με θεατρικές ομάδες εκτός ωραρίου ακόμη και Σάββατα και Κυριακές. Πολλά παιδιά λάτρεψαν το θέατρο, και βρήκαν δημιουργικές διεξόδους στην άχαρη καθημερινότητά τους. Φευ, πάνε και αυτές οι ελάχιστες ώρες ελεύθερου και γραμμικού σχεδίου (προαπαιτούμενα σε πολλές σχολές).

Κάθε υπουργός σε αυτό τον τόπο, κάτι σκαλίζει, κάτι κάνει, για να δικαιολογεί τη θέση του. Κάποτε, γίνονται καλά πράγματα – έστω αποσπασματικά. Ετσι, γράφτηκαν βιβλία αξιολογότατα. Στη Β΄ Λυκείου, «Σύγχρονος Κόσμος - Πολίτης και Δημοκρατία» μάθημα γενικής παιδείας, πρωτοποριακό στη σύλληψη και στη διδασκαλία, με κείμενα και εικονογράφηση υψηλής ποιότητας που λειτουργούν ως πηγές προβληματισμού και γνώσης σε πλήθος καθημερινών ζητημάτων: πολίτης και δικαιώματα, φτώχεια και ανεργία, παγκοσμιοποίηση, μετανάστευση, μέσα κοινωνικής δικτύωσης… Διδάχθηκε μόνο δυο χρόνια. Αποσύρεται τώρα χωρίς αξιολόγηση, χωρίς αιτιολόγηση. Μαζί με το μάθημα.

Στη Β΄ Λυκείου, πάλι, σε βιβλίο κατεύθυνσης ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών θίγονται με εύληπτο και επιστημονικό τρόπο βασικά ζητήματα κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών επιστημών. Απολύτως απαραίτητο για μελλοντικούς φοιτητές πολιτικών, κοινωνικών, νομικών, παιδαγωγικών κ.ά. επιστημών. Στη φωτιά, λοιπόν.

Η πέτρα του σκανδάλου, Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: μάθημα γενικής παιδείας αρχικά, αργότερα κατεύθυνσης ανθρωπιστικών και κοινωνικών σπουδών και το τελευταίο χρόνο πανελλαδικά εξεταζόμενο – καταλήγει και αυτό στα αζήτητα. Πραγματεύεται με αμιγώς κοινωνιολογικό τρόπο θέματα όπως εκπαίδευση, σύγχρονες μορφές εργασίας, παραβατικότητα, εξουσία κ.ά. Απολύτως απαραίτητο για όλους τους μαθητές της κατεύθυνσης.

Η κριτική σκέψη που καλλιεργεί συνειδητά η κοινωνιολογία –όχι ηθικολογίες, όχι υποταγή και υποκρισία– βλάπτει σοβαρά το όποιο σύστημα. Και ένα σύστημα που νιώθει ακόμη δυνατό αντέχει την κριτική. Ενα φθαρμένο σύστημα όμως νιώθει σαν τον Ντόριαν Γκρέι μπροστά στο πορτρέτο του.

Εδώ δεν πρόκειται για αντιπαλότητες ειδικοτήτων. Ολα έχουν θέση στο σχολείο. Αλλά με προϋποθέσεις, που τις γνωρίζουμε καλά. Με ποιες επιστημονικές ενώσεις έγινε διάλογος; Ποια μέλη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) δικαιολογούν αυτές τις αλλαγές;

Διότι όλο το νομοσχέδιο είναι έωλο: μιλά για αξιολόγηση μαθητών, εκπαιδευτικών, σχολικών μονάδων, σαν να επρόκειτο για αξιολόγηση πωλήσεων σε οποιαδήποτε επιχείρηση. Αλλά οι σοβαρές επιχειρήσεις έχουν τους κανόνες τους. Αν αυτή η κυβέρνηση είναι ένα σοβαρό μαγαζί, ας απαντήσει πώς αξιολόγησε τα μαθήματα που πετάει: την αναγκαιότητα της ύπαρξής τους, τα εργαλεία για τη διδασκαλία τους (προγράμματα σπουδών, βιβλία, υποδομές), τα κριτήρια και τους αξιολογητές. Περιμένουμε άριστες απαντήσεις.

* κοινωνιολόγος, εκπαιδευτικός

ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανδημία Κεραμέως σε βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης
Μία υπουργός που ηγείται της εκπαίδευσης, οφείλει να χρησιμοποιεί πιο σοβαρά επιχειρήματα και κυρίως δεν δικαιούται να δηλώνει τόσο μεγάλη άγνοια της σχολικής πραγματικότητας.
Πανδημία Κεραμέως σε βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί η Κοινωνιολογία πρέπει να παραμείνει ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα
Μπορούμε να σκεφτούμε πέρα από τα επόμενα 5-10 χρόνια; Μπορούμε να θέσουμε μακροπρόθεσμους στόχους και ενδιάμεσα βήματα; Μπορούμε να θέσουμε, αρχικά, βάσεις;
Γιατί η Κοινωνιολογία πρέπει να παραμείνει ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ποιος μπορεί να φοβάται την κοινωνιολογία;
Για να αναπτυχθεί ο ορθός λόγος, η κριτική σκέψη, η κοινωνική σκέψη ως επιστημονική γνώση, προϋπόθεση είναι το κοινωνικό περιβάλλον να επιτρέπει την ελεύθερη έκφραση, τη δυνατότητα της κριτικής της κοινωνικής...
Ποιος μπορεί να φοβάται την κοινωνιολογία;
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Γκάζια» για την αποκέντρωση και αποδόμηση της εκπαίδευσης
Σχέδιο μεταφοράς ανθρώπινου δυναμικού, κτιρίων και πόρων από την κεντρική διοίκηση στα χέρια των περιφερειαρχών και των δημάρχων επεξεργάζεται ομάδα τεχνοκρατών του υπουργείου Εσωτερικών προκειμένου να...
«Γκάζια» για την αποκέντρωση και αποδόμηση της εκπαίδευσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Requiem… για μια γενιά
Ολα κάποτε τελειώνουν, είναι νόμος της ζωής. Δεν είχα φανταστεί όμως ποτέ ότι αυτό θα γινόταν με αυτό τον… τιμητικό τρόπο. Σήμερα, 35 χρόνια μετά –μια ολόκληρη γενιά– την πρώτη εμφάνιση της Κοινωνιολογίας στο...
Requiem… για μια γενιά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μαθηματική συνηγορία υπέρ της καλλιτεχνικής παιδείας
Πολλά έχουν ήδη γραφεί, και θα γραφούν περισσότερα, για το ζήτημα του εξοβελισμού των καλλιτεχνικών μαθημάτων από το ωρολόγιο πρόγραμμα των ελληνικών...
Μαθηματική συνηγορία υπέρ της καλλιτεχνικής παιδείας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας