• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 19.2°C
    3 BF
    82%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.6°C / 17.6°C
    4 BF
    72%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 17.0°C
    3 BF
    75%
  • Ιωάννινα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    5 BF
    82%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 17.0°C
    2 BF
    88%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 9.4°C
    1 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    3 BF
    97%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 19.8°C
    5 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.9°C / 18.9°C
    4 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.4°C / 18.4°C
    3 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.6°C / 17.6°C
    5 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    2 BF
    90%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 13.9°C / 14.5°C
    2 BF
    88%
  • Λαμία
    Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
    14°C 14.5°C / 14.5°C
    2 BF
    96%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 16.8°C / 20.8°C
    1 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 19.4°C
    3 BF
    75%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 12.3°C
    2 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 13.7°C / 17.7°C
    2 BF
    83%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    2 BF
    98%

Σοφία Ζαχαράκη, υφυπουργός Παιδείας

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια χρονιά διαφορετική από τις άλλες

  • A-
  • A+

Μια σχολική χρονιά διαφορετική από τις άλλες. Μια χρονιά που ξεκίνησε με τη συνήθη αγωνία για την επιστροφή στις τάξεις, την κάλυψη των κενών, τα βιβλία στη θέση τους. Με τη μεγαλύτερη αγωνία να σχεδιαστούν οι πολιτικές για να κάνουμε ένα ουσιαστικό βήμα εμπρός. Με την αγωνία να εφοδιάσουμε μαθήτριες και μαθητές με όλα τα μορφωτικά και ψυχικά εφόδια που θα τους επιτρέψουν να βρεθούν στην πρωτοπορία της εποχής τους. Με πλήρη επίγνωση ότι όλες οι μάχες του μέλλοντος θα δοθούν σ’ αυτά τα θρανία.

Και με μια αναπάντεχη τροπή και σε μια παγκόσμια μάχη με την πανδημία, έπρεπε να αναζητηθούν άμεσες λύσεις για να ενισχυθούν οι μαθητές μέσα από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και να στηριχθούν από τους εκπαιδευτικούς τους τις δύσκολες ημέρες της καραντίνας. Ολες όμως οι αποφάσεις είτε τις ημέρες της καραντίνας είτε κατά τη διάρκεια των σχεδιασμών για τις βασικές αλλαγές για τις επόμενες χρονιές στηρίχθηκαν σε βασικές παραδοχές μας.

Οτι η παιδεία δεν αποτελεί απλά μια εθνική προτεραιότητα, είναι ο καθρέφτης μας. Αλλά είναι και η μαγιά της κοινωνίας και της Ελλάδας του αύριο – και μιας ολόκληρης γενιάς που θα προσπαθήσει να σταθεί όρθια αλλά και να μεγαλουργήσει σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει και η γνώση διευρύνεται. Αλήθεια, ποιος μπορεί να διαφωνήσει ότι στην πατρίδα μας αξίζει ένα εκπαιδευτικό σύστημα που διαπαιδαγωγεί, που ενισχύει τη δημιουργικότητα και τη φαντασία, που φέρνει κοντά τους ανθρώπους, που καταρτίζει με σύγχρονες δεξιότητες, που διδάσκει πολιτισμό, που εμπνέει;

Ενα εκπαιδευτικό σύστημα που θα επιτρέπει σε όλους τους πολίτες να ξεκινούν την προσπάθεια να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα από την ίδια αφετηρία. Χωρίς εξαιρέσεις και αποκλεισμούς, αλλά με ισότιμη πρόσβαση σε όλα τα εφόδια, σε όλες τις πηγές της γνώσης. Με μέριμνα και ιδιαίτερη ευαισθησία για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση.

Αλήθεια, τι σημαίνει γνώση σήμερα; Τι σημαίνει ένας μαθητής να μπορεί πραγματικά να είναι προετοιμασμένος για τις προκλήσεις που θα συναντήσει ή για τις επιλογές που θα κληθεί να κάνει αύριο ως πολίτης, ως επαγγελματίας ή και πιο απλά ως φίλος; Ας πάρουμε για παράδειγμα την εισαγωγή θεματικών ενοτήτων για την ανάπτυξη ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων, τα λεγόμενα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», που αποτελούν μια σημαντική τομή του νέου νόμου για την Παιδεία.

Ενα πιλοτικό πρόγραμμα, στα πρότυπα των σκανδιναβικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων, όπου τα παιδιά θα έρχονται σε άμεση επαφή και θα αποκτούν γνώση για κρίσιμα ζητήματα που υπερβαίνουν τη σχολική εκπαίδευση, όπως η υγιεινή διατροφή, η οδική ασφάλεια, η σεξουαλική αγωγή, η οικολογική συνείδηση, η πρόληψη και προστασία από φυσικές καταστροφές, ο εθελοντισμός, ο αλληλοσεβασμός και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, η επιχειρηματικότητα ή ακόμα και η ρομποτική.

Μέσα από το πρόγραμμα αυτό, οι μαθητές δεν θα αποκτούν απλά σημαντική γνώση αλλά θα αναπτύσσουν δεξιότητες κρίσιμες για την ατομική εξέλιξη κάθε ανθρώπου, κάθε πολίτη, όπως η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η συνεργασία, η επικοινωνία, η ευελιξία και προσαρμοστικότητα, η πρωτοβουλία, η οργανωτική ικανότητα ή ακόμα και η ενσυναίσθηση.

Αυτή είναι για μας η νέα γνώση που οφείλει να παρέχει ένα σχολείο εξωστρεφές, δημιουργικό, καινοτόμο, με απελευθερωμένες τις δυνάμεις και τις ικανότητες των μαθητών και των εκπαιδευτικών μας. Ενα σχολείο που θα δίνει στη νέα γενιά της χώρας μας τα πνευματικά εφόδια σε επίπεδο γνώσεων, δεξιοτήτων αλλά και καλλιέργειας χαρακτήρα, που είναι τόσο απαραίτητα στη ζωή κάθε ανθρώπου.

Και φυσικά, οι νέες τεχνολογίες που, όπως αποδείχθηκε κατά την κρίση της πανδημίας και το αναπόδραστο κλείσιμο των σχολικών μονάδων, αποτέλεσαν τον κυματοθραύστη κάθε πιθανής εκπαιδευτικής ανισότητας. Ο κάθε μαθητής –χωρίς να παραγνωρίζουμε όσους δεν είχαν τον κατάλληλο τεχνολογικό εξοπλισμό αλλά και την εμπειρία για να την εφαρμόσουν– σε κάθε γωνιά της χώρας, χάρη και στην άοκνη υποστήριξη των εκπαιδευτικών μας, είχε την ευκαιρία για πρόσβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Μέσα, λοιπόν, σε αυτές τις έκτακτες και πρωτοφανείς συνθήκες και σε χρόνους-ρεκόρ δεν δόθηκε απλά μια έκτακτη λύση – έγινε μια σημαντική αρχή. Ασφαλώς, η αρχική μας προτεραιότητα ήταν να μη χαθεί η στενή επαφή των μαθητών με την εκπαιδευτική διαδικασία και το μαθησιακό περιβάλλον. Γι’ αυτό και προχωρήσαμε στην υλοποίηση των προγραμμάτων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με ταχύτατους ρυθμούς, αξιοποιώντας υπάρχοντα αλλά και νέα εργαλεία.

Η κληρονομιά αυτής της περιόδου υπερβαίνει τις έκτακτες συνθήκες. Η καθημερινή εξοικείωση των μαθητών –καθ’ όλο αυτό το διάστημα– με τα εργαλεία της τεχνολογίας αλλά και η δυνατότητα πρόσβασης στην ψηφιακή εκπαίδευση αποτελούν έναν αληθινό πλούτο, που θα παραμείνει σύγχρονος και αξιόπιστος οδηγός για ένα καλύτερο σχολείο, ένα σχολείο χωρίς ανισότητες. Ηταν πράγματι μια χρονιά αλλιώτικη από τις άλλες. Που μπορεί όμως να μας βοηθήσει να κερδίσουμε το στοίχημα. Το στοίχημα του μέλλοντος δημιουργίας και αυτοτέλειας που τα παιδιά μας θα διεκδικήσουν μακριά από κάθε ομηρία.

* Υφυπουργός Παιδείας

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Στη διαδρομή της μάθησης κανένας δρόμος δεν μπορεί να καταλήγει σε αδιέξοδο!
Επεμβαίνοντας διορθωτικά σε όσα σημεία εντοπίζονται αδυναμίες, θα συνεχίσουμε στην ιδιαίτερα απαιτητική σχολική χρονιά, αντιμετωπίζοντας τις αντιξοότητες που η εξέλιξη της πανδημίας δημιουργεί, τόσο στη γενική...
Στη διαδρομή της μάθησης κανένας δρόμος δεν μπορεί να καταλήγει σε αδιέξοδο!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δεύτερη ευκαιρία για τα σχολεία
Το κλείσιμο από τις 2-11-20 των σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης και Σερρών και το γενικευμένο δεκαπενθήμερο λουκέτο των Λυκείων, Γυμνασίων, Δημοτικών, Νηπιαγωγείων, Παιδικών και Βρεφονηπιακών...
Δεύτερη ευκαιρία για τα σχολεία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κυβέρνηση καταπατά βάναυσα το δικαίωμα των παιδιών στη μόρφωση
Η κυβέρνηση βάζει λουκέτο στα σχολεία – καταπατά βάναυσα το δικαίωμα των παιδιών στη μόρφωση – επιβάλλει σκληρά ταξικά μέτρα στην εκπαίδευση – εντείνει το κλίμα της τρομοκρατίας και του αυταρχισμού.
Η κυβέρνηση καταπατά βάναυσα το δικαίωμα των παιδιών στη μόρφωση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αίθουσες διδασκαλίας υπάρχουν!
Ωστόσο, εν μέσω πανδημίας κορονοϊού, που αποτελεί τη σοβαρότερη εδώ και δεκαετίες απειλή για την υγεία των πολιτών αλλά και για την οικονομία του τόπου, οι γονείς, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί περίμεναν...
Αίθουσες διδασκαλίας υπάρχουν!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι μαθητές έχουν δίκιο
Σήμερα, που η ανασφάλεια μεγαλώνει μέρα με τη μέρα, ιδιαίτερα στους μαθητές που καταλαβαίνουν τι ξημερώνει για αυτούς και τους γονείς τους στο σχολείο και τη ζωή τους, οι εικόνες των μαθητικών κινητοποιήσεων...
Οι μαθητές έχουν δίκιο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το επιβεβαιωμένο κρούσμα εκπαιδευτικού και η γεμάτη κυνισμό στάση του υπουργείου Παιδείας
Το μεσημέρι της Τετάρτης (2 Σεπτεμβρίου) διαλύθηκαν οι αυτάρεσκες δηλώσεις της υπουργού «παιδείας».
Το επιβεβαιωμένο κρούσμα εκπαιδευτικού και η γεμάτη κυνισμό στάση του υπουργείου Παιδείας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας