Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αλλάζοντας τα φώτα στην πραγματικότητα!
EUROKINISSI

Αλλάζοντας τα φώτα στην πραγματικότητα!

  • A-
  • A+
Για τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα Νεοελληνικής... Υποκρισίας!

Έχει γίνει πια συνήθεια στην πρεμιέρα των πανελλαδικών εξετάσεων το ιδιαίτερα «ευαίσθητο» εξεταστικά και ιδεολογικά μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας -και Λογοτεχνίας από φέτος- να σύρεται στην κλίνη του Προκρούστη της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων με θέματα που χαρακτηρίζονται από ιδεολογική μονομέρεια.

Τείνει να επικρατήσει τα θέματα να επιλέγονται από συγκεκριμένες συντηρητικές εφημερίδες, με το «ΒΗΜΑ» να έχει τον πρώτο λόγο, όπως και η «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» στην ιδεολογική χειραγώγηση του μαθήματος.

Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να γράψουν τις απόψεις τους σε θέματα, όπως: «Ποια είναι η σχέση σας με την ανάγνωση βιβλίων και ποιος ο ρόλος της στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού σας χρόνου;» Ή για «τη συμβολή του βιβλίου στη συγκρότηση της προσωπικότητας των νέων». 

Πρόκειται για ασκήσεις περίσσιας υποκρισίας. Και αυτό είναι που χαρακτηρίζει γενικότερα αυτό που παραδοσιακά ονομαζόταν «έκθεση ιδεών». Δηλαδή γράφουμε γενικά και αόριστα εξιδανικευμένα, χωρίς να παίρνουμε υπόψη μας τις συγκεκριμένες κοινωνικές συνθήκες. Με άλλα λόγια να αλλάζουμε τα... φώτα της πραγματικότητας. Άλλωστε και η «φιλαναγνωσία» γενικώς και αορίστως αποτελεί «θαυματουργή ίαση», «γιατρικό».

Όπως εύστοχα σημειώνει ο φιλόλογος Γιώργος Καββαδίας οι θεματοθέτες του Υπουργείου Παιδείας είτε αγνοούν τη σχολική και κοινωνική πραγματικότητα είτε επιμένουν σε ασκήσεις υποκρισίας. Οι μαθητές αντιμετωπίζουν τις ασφυκτικές αντιπαιδαγωγικές συνθήκες των πανελλαδικών εξετάσεων και την πλήρη έλλειψη ελεύθερου χρόνου με σοβαρές παρενέργειες στην πνευματική τους συγκρότηση και την ψυχική τους ισορροπία. Το σχολείο, που έχει μετατραπεί σε απέραντο φροντιστήριο, μαθαίνει τους μαθητές να λειτουργούν σαν ντοπαρισμένοι δρομείς σε μια ξέφρενη κούρσα μηχανιστικής και στείρας αποστήθισης... Ξοδεύουν μέχρι και 16 ώρες καθημερινής δουλειάς, σε έναν εξουθενωτικό αγώνα άκρατου ανταγωνισμού για να κερδίσουν το πολυπόθητο εισιτήριο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Από την άλλη οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ κλήθηκαν να αναπτύξουν πώς «εσείς οι νέοι μπορείτε να προστατέψετε το υδάτινο στοιχείο» με βάση κείμενου του ΒΗΜΑgazino (22 Μαρτίου 2020) που έχει «άγνοια» για την εμπορευματοποίηση του νερού και τη μετατροπή του από κοινωνικό αγαθό και δικαίωμα όλων σε εμπόρευμα για το κέρδος των λίγων.

Στο «ΒΗΜΑ» και την «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» θα διαβάσουμε όλοι για την «ανάπτυξη» που φέρνουν οι «επενδύσεις», για την «κρίση που πρέπει να πληρώσουμε όλοι», αλλά δεν θα διαβάσουμε ότι η κυβέρνηση επιδιώκει την ιδιωτικοποίηση μέσω σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου (ΣΔΙΤ) όλου του εξωτερικού υδροδοτικού συστήματος της Αττικής από τα φράγματα και του ταμιευτήρες Ευήνου, Μόρνου, Μαραθώνα, τη λίμνη Υλίκης, τις γεωτρήσεις Πάρνηθας και Βοιωτικού κάμπου, τα υδραγωγεία, τα δίκτυα μεταφοράς...

Τέτοιες επιλογές θεμάτων καταδυναστεύουν τις εξετάσεις και τη διδασκαλία του μαθήματος με αναχρονιστικές και συντηρητικές απόψεις αποστεώνοντας ακόμα περισσότερο το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας που υποφέρει στην προκρούστεια κλίνη της κυρίαρχης ιδεολογίας με επικίνδυνες περιπλοκές για την πνευματική συγκρότηση και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών που υποτίθεται ότι είναι ο στόχος του. Αποτελεί προνομιακό μάθημα αναπαραγωγής και εμπέδωσης της κυρίαρχης ιδεολογίας. Με αποτέλεσμα να καταπνίγεται ο αυθορμητισμός και να εθίζονται οι μαθητές στην ανειλικρίνεια και την υποκρισία. Ακόμα περισσότερο ναρκώνεται η κριτική σκέψη και παθητικά γίνονται αποδεκτές οι υποτιθέμενες «αιώνιες και γενικού κύρους αλήθειες», ενώ παράλληλα διαμορφώνονται ανελεύθερες προσωπικότητες.

Περισσότερη υποκρισία, πεθαίνεις 

Θα μπορούσε, βέβαια, εύλογα κάποιος να πει ότι οι θεματοθέτες και το υπουργείο Παιδείας τρολάρει τους μαθητές και τους βαθμολογητές. Γιατί όταν βάζεις θέμα για την ανάγνωση ή το νερό είναι σαν να κάνεις ότι δεν βλέπεις το σκοινί στο σπίτι του κρεμασμένου. Γιατί όταν παραμένουν κλειστές και διαλυμένες οι σχολικές βιβλιοθήκες, όταν δεν υπάρχει καμιά μέριμνα στην κυρίαρχη εκπαιδευτική πολιτική για φιλαναγνωσία, όταν από την άλλη το νερό θεωρείται προϊόν που πρέπει να πουληθεί σε ιδιωτικές εταιρείες τότε ναι τα θέματα στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας - και Λογοτεχνίας μετατρέπεται σε άσκηση στην υποκρισία.

Μιλήσαμε παραπάνω για υποκρισία. Για να δούμε πιο συγκεκριμένα τα ερωτήματα που τέθηκαν στους μαθητές:

Ποιο είναι το θέμα του ποιήματος, κατά τη γνώμη σας; Ποιο ρόλο έχει η Ποίηση στην προσωπική σας ζωή; Να απαντήσετε αξιοποιώντας τρεις τουλάχιστον κειμενικούς δείκτες... (Το ποίημα είναι του Τίτου Πατρικίου από τη συλλογή ΣΕ ΒΡΙΣΚΕΙ Η ΠΟΙΗΣΗ...)

Η φιλόλογος Μαρία Φούκα δίκαια αναρωτιέται: Από πού και ως πού επιβάλλεται ένας έφηβος να έχει τόση σχέση με την Ποίηση ώστε αυτή να παίζει και ρόλο στη ζωή του; Θα μου πείτε, θεμιτό το ερώτημα... Ναι, θα απαντήσω, αλλά μέσα στην τάξη, σε μια χαλαρή συζήτηση ή στο τηλέφωνο, σε ένα καφέ... Όχι ως ερώτημα σε Πανελλαδικές εξετάσεις... Γιατί αν απευθύνεις ένα τέτοιο ερώτημα θα πρέπει να είσαι προετοιμασμένος και για την εξής απάντηση... Η Ποίηση δεν έχει κανένα ρόλο στην προσωπική μου ζωή... Ή... Δεν προλαβαίνω να διαβάσω Ποίηση... Ή... Δεν μου αρέσει η Ποίηση... Αν ρωτούσες... Τι προσφέρει η Ποίηση στην ζωή του ανθρώπου γενικά, θα μπορούσε ο μαθητής άσχετα και πέρα από τις προσωπικές του επιλογές να απαντήσει από τα διαβάσματα ή και τις εμπειρίες του... Τη στιγμή που του ζητάς να σου μιλήσει για την προσωπική του ζωή και το ρόλο της Ποίησης σε αυτή, περνάς τα εσκαμμένα και όχι μόνο αυτό... Τον εκβιάζεις ψυχολογικά να σου δώσει την απάντηση που εσύ θέλεις—Η Ποίηση έχει ρόλο στην προσωπική μου ζωή—. Του κλείνεις το μάτι να σου γράψει ψέματα, να υποκριθεί κάτι που δεν κάνει , να σου αποδείξει τέλος ότι έχει εκπαιδευτεί πολύ καλά να λέει ψέματα... Κι όλα αυτά μέσα από την Ποίηση... Τι ειρωνεία!!!

Θα μου πείτε... Και εσύ πού το ξέρεις, πνεύμα αντιλογίας; Μπορεί η Ποίηση να έχει ρόλο στην προσωπική ζωή των εφήβων... Θα απαντήσω... Συμφωνώ... Κάποιων εφήβων... Όχι όλων... Αυτοί οι άλλοι έφηβοι, που δεν διαβάζουν Ποίηση, που τους αρέσει να αθλούνται, να ζωγραφίζουν, να τραγουδούν.... τι θα απαντήσουν σε αυτό το ερώτημα... Αν όχι ψέματα και όχι και πολύ επιτυχημένα... Εκτός, βέβαια, αν όλα αυτά θεωρούνται Ποίηση...

ΑΠΟΨΕΙΣ
«Κατασκεύασαν» 30 χιλιάδες υποψηφίους κάτω από τη βάση
Περίπου 200 Τμήματα ΑΕΙ θα δεχτούν φέτος πάνω από 15.000 υποψηφίους με βαθμολογία κάτω από τη βάση. Σε ορισμένα μάλιστα από αυτά η βάση εισαγωγής θα διαμορφωθεί κάτω από τα 5.000 μόρια.
«Κατασκεύασαν» 30 χιλιάδες υποψηφίους κάτω από τη βάση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κεραμέως: αυτονομία, αξιολόγηση και… Αγιος ο Θεός!
Στο όνομα του «αποτελεσματικού σχολείου» και του ανταγωνισμού με βάση τα κριτήρια της αγοράς, είναι ορατός ο κίνδυνος δημιουργίας σχολείων πολλών και διαφορετικών ταχυτήτων και αντίστοιχων αποτελεσμάτων στη...
Κεραμέως: αυτονομία, αξιολόγηση και… Αγιος ο Θεός!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο επιθεωρητισμός... με νέα φορεσιά
Η υπουργική απόφαση για τον προγραμματισμό και την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων εμπεδώνει ακόμη περισσότερο την ιεραρχία, τον διοικητισμό και τον τεχνοκρατισμό, δημιουργώντας μια...
Ο επιθεωρητισμός... με νέα φορεσιά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και η νέα Γ’ Λυκείου
Πριν από λίγες μέρες ανακοινώθηκε από το ΥΠΠΕΘ μια πρόταση για το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και τη δομή της νέας Γ’ Λυκείου. Αναμφισβήτητα, το πλέον καινοτόμο στοιχείο της πρότασης είναι η δυνατότητα...
Το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και η νέα Γ’ Λυκείου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι μας διδάσκουν οι εξετάσεις;
Η σημερινή μέρα κλείνει για μια ακόμη χρονιά τις διαδικασίες των Πανελλαδικών Εξετάσεων, καθώς αμέσως μετά αρχίζει η μακρά περίοδος αναμονής της ανακοίνωσης των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ που συνοδεύεται πάντα...
Τι μας διδάσκουν οι εξετάσεις;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανελλήνιες εξετάσεις 2018: Η Έκθεση... που τόσο μας εκθέτει
Η πρεμιέρα των Πανελλαδικών εξετάσεων με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας χαρακτηρίστηκε από αστοχίες στη διατύπωση των θεμάτων και προβληματικές οδηγίες - «άξονες για την αξιολόγηση του περιεχομένου» στην...
Πανελλήνιες εξετάσεις 2018: Η Έκθεση... που τόσο μας εκθέτει

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας