Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μινεάπολις - και όχι μόνο
Chris Granger/The Advocate via AP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μινεάπολις - και όχι μόνο

  • A-
  • A+

Η ρατσιστική βία είναι αρχέγονη. Από την αρχαιότητα ο άγριος ως κύρια ανθρώπινη απειλή έβλεπε τον αλλόφυλο. Τον έβλεπε σαν τέρας, εχθρό, ξένο, αποδιοπομπαίο τράγο, δύσκολα τον δεχόταν και εύκολα τον κατέστρεφε. Πέρασαν αιώνες, χιλιετίες, η απειλή πήρε νέες μορφές, έγινε ταξική, οικονομική, αλλά το ρατσιστικό υπόβαθρο δεν έχασε και δεν χάνει τη σημασία του. Ισα ίσα καθορίζει τις κοινωνικές σχέσεις, τις ταυτότητες και τα πάθη, καθώς αέναα επιβεβαιώνεται.

Γενικότητες τα παραπάνω, κρύβονται στην καθημερινή ζωή κάτω από το χαλί, ωσότου ένα τυχαίο επεισόδιο γίνει η σπίθα που προκαλεί την έκρηξη.* Ο βάρβαρος φόνος, αφόρητος, φέρνει στη συνέχεια τη γενικευμένη ταραχή. Τότε όμως είναι αργά και οι συνταγές μοιάζουν παλιόχαρτα. Ψυχραιμία; Αδύνατη. Καταστολή;

Ναι, αλλά από ποιον και πώς; Ποιος θα είναι ο «δικός μας» και ποιος ο αλλόφυλος; Στον δρόμο φυσικά θα πλειοψηφούν οι «μαύροι» και στις υπηρεσίες οι λευκοί, αλλά θα παρεμβάλλονται και οι παρείσακτοι και οι συνέπειες δεν θα 'χουν μορφή καθαρής νίκης αλλά βρόμικων πληγών, κατά τεκμήριο σε βάρος των πιο αδυνάτων στο σώμα της κοινωνικής συνοχής.

Κι όμως, προηγουμένως υπήρχαν δυνατότητες αποτελεσματικότητας. Ο ρατσισμός θα μπορούσε να συντριβεί έγκαιρα με όρια και αντιστάσεις. Με μια γυναίκα στην οικογένεια που δεν θα ήταν ιμάντας μεταφοράς των επιταγών της πατριαρχίας, αλλά ο εαυτός της. Με μια παιδεία όχι μόνο μέσω σχολικών συμβούλων και συμβουλών, αλλά πρακτική και σκληρή. Με τον αστυνομικό να μαθαίνει παρακολουθώντας τον υπηρεσιακό του μηχανισμό ότι όσοι σέβονται τα δικαιώματα των άλλων, και μάλιστα και των διαφορετικών, προάγονται και ευημερούν. Οτι αντίθετα όσοι φέρονται ρατσιστικά χάνουν τη δουλειά ή τα προνόμιά τους. Καλώς ή κακώς, το πιο αποτελεσματικό μάθημα το προσφέρει το έμπρακτο παράδειγμα.

Αλλωστε επιδρά με μια περίεργη ισότητα: αν η Αστυνομία καταστείλει αποτελεσματικά με τη βία μια παρανομία και αν ο ιδιώτης οπλίζεται για να σκοτώνει εγκληματίες, το μήνυμα προς όλους (αστυνόμους, εγκληματίες, επίδοξους δράστες μαζικών φόνων σε σχολεία κ.λπ., εξίσου) θα είναι κοινό και πολλαπλασιαστικό: Ναι, να το, η βία είναι η λύση. Και οι στατιστικές θα μετρούν το ανθρώπινο κόστος της διασποράς αυτού του μηνύματος επί δικαίους και αδίκους.

Καθώς το έγκλημα και το φαινόμενο της αστυνομικής βίας καταγράφονται και στη χώρα μας, καθώς ο Ζακ Κωστόπουλος ζούσε δίπλα μας, καλό θα είναι να προσέξουμε πολύ την αμερικανική έκρηξη. Ο καθησυχασμός των δραστών και η σύσταση επιτροπών επί επιτροπών χωρίς πρακτική δράση θα μας αφήσουν ανόητα -ή μάλλον κατανοητά- εμβρόντητους απέναντι στην όποια αυριανή συγκυρία.

*Ποιος έχει ξεχάσει την ταινία «Τζόκερ»;

* ομ. καθηγητής ΑΠΘ

ΑΠΟΨΕΙΣ
Am I next?
Η τραγική ιστορία του Φλόιντ ξεπερνά τα σύνορα των ΗΠΑ και φτάνει σε όλο τον κόσμο. Γιατί μαζί με τον ρατσισμό, αναδεικνύει και τις ανισότητες που βαθαίνουν όλο και περισσότερο.
Am I next?
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υπόθεση Floyd: ο βαθύς ρατσισμός του συστήματος
Η ειδεχθής πράξη τελέστηκε κατά τη συνήθη εκπλήρωση αστυνομικών καθηκόντων. Δεν υπήρξε κατηγορία, δεν εκδόθηκε δικαστική απόφαση. Η βία που ασκήθηκε παραβίασε κατάφωρα κάθε έννοια αναλογικότητας.
Υπόθεση Floyd: ο βαθύς ρατσισμός του συστήματος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το γόνατο
Το γόνατο άθελά του γίνεται το σύμβολο του κυνισμού, μέσο ισοπέδωσης της βούλησης. Απέναντι σ’ αυτό ένα άλλο γόνατο γονατίζει, σύμβολο μνήμης στα θύματα της βίας.
Το γόνατο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Smartphone από τη μια μεριά, ρομπότ από την άλλη!
Τελευταία με την τρομακτική εξάπλωση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η μαύρη Αμερική αντί να καλέσει τον αριθμό 911 για βοήθεια, τραβά έξω από τις τσέπες της τα smartphones, προκειμένου να καταγράψει και...
Smartphone από τη μια μεριά, ρομπότ από την άλλη!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αν ζούσε ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ
Αν ζούσε σήμερα ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, που δολοφονήθηκε σε ηλικία μόλις 39 ετών, θα ζητούσε από τον πρόεδρο Τραμπ να σταματήσει τη ρητορική του εναντίον των μεταναστών και των μειονοτήτων στις ΗΠΑ.
Αν ζούσε ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας