Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Διεθνοποίηση «απαρτχάιντ» των ΑΕΙ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Διεθνοποίηση «απαρτχάιντ» των ΑΕΙ

  • A-
  • A+

Για άλλη μια φορά βρισκόμαστε απέναντι σε ένα νομοσχέδιο που αφορά «την εξωστρέφεια» και τη «διεθνοποίηση» των ΑΕΙ. Είναι ένα νομοσχέδιο που αντιλαμβάνεται αυτούς του δύο όρους με πολύ παρόμοιο-υποτακτικό τρόπο, όπως ο Ν. 4009/11, ο λεγόμενος «Νόμος Διαμαντοπούλου», όπως αυτός έχει μείνει στη μνήμη μας.

Μία από τις «καινοτομίες» που εισάγει το εν λόγω νομοσχέδιο είναι και αυτή της ίδρυσης ξενόγλωσσων προγραμμάτων πρώτου κύκλου σπουδών. Η ρύθμιση, σύμφωνα με το δελτίο Τύπου του υπουργείου, θα «ενισχύσει την εξωστρέφεια των Πανεπιστημίων».

Το κείμενο του νομοσχεδίου που έχει αναρτηθεί για δημόσια διαβούλευση στην επίσημη ιστοσελίδα του υπουργείου, αναφέρει ότι: «Τα Ξενόγλωσσα Προγράμματα Σπουδών απευθύνονται αποκλειστικά σε αλλοδαπούς πολίτες χωρών εντός ή εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης, οι οποίοι είναι απόφοιτοι Λυκείων ή αντίστοιχων σχολείων με φυσική έδρα στην αλλοδαπή».

Χωρίς να είναι κανείς νομικός με ειδίκευση στο Συνταγματικό ή το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, αναρωτιέται κατά πόσο αυτή η διάταξη συνάδει και με τα δύο. Πώς γίνεται δηλαδή να μην επιτρέπεται η πρόσβαση ενός Ελληνα πολίτη σε ένα πρόγραμμα σπουδών που προσφέρεται από ένα ελληνικό κρατικό Πανεπιστήμιο ή αντιστοίχως ένας Ευρωπαίος πολίτης να μην έχει πρόσβαση σε ένα πρόγραμμα σπουδών λόγω υπηκοότητας ή φυσικής έδρας... και αυτό να συμβαίνει στην ίδια του τη χώρα!

Αλλο πράγμα είναι η υποχρέωση του υποψηφίου να ακολουθήσει συγκεκριμένο τρόπο εισαγωγής ανάλογα με την υπηκοότητα ή τη φυσική του έδρα, όπως ισχύει π.χ. στις πανελλήνιες εξετάσεις (ειδικές κατηγορίες υποψηφίων, κ.λπ.) και άλλο ο ολοκληρωτικός αποκλεισμός του λόγω... έδρας και υπηκοότητας!

Στην πραγματικότητα, ο αποκλεισμός των ημεδαπών, όπως αυτός αποτυπώνεται στις διατάξεις του εν λόγω νομοσχεδίου, εκλαμβάνεται όχι ως «εξωστρέφεια» και «διεθνοποίηση» αλλά ως προσβολή προς τους Ελληνες πολίτες. Παραπέμπει δε σε περιπτώσεις ξενοδοχείων και πολυτελών resorts που λειτουργούν σε τριτοκοσμικές χώρες, στα οποία απαγορεύεται η είσοδος στους ντόπιους.

Πέρα όμως από αυτό το σοβαρότατο θέμα, υπάρχει και η ακαδημαϊκή ουσία. Αυτά τα προγράμματα θα είναι άραγε τα ίδια με τα ελληνόφωνα, απλά θα διδάσκονται σε μία ξένη γλώσσα; Εάν ναι, τότε γιατί το προς ψήφιση νομοσχέδιο αναφέρει «(...) Για την ίδρυση ΞΠΣ απαιτείται η προηγούμενη πιστοποίηση των προγραμμάτων αυτών από το Συμβούλιο Αξιολόγησης και Πιστοποίησης της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (...)».

Αυτή η διάταξη από μόνη της φανερώνει ότι θα πρόκειται για διαφορετικά προγράμματα σπουδών.

- Γιατί άραγε αυτό; Γιατί διαφορετικό πρόγραμμα για τους «εσωτερικούς» και διαφορετικό για τους «εξωτερικούς»;

- Αραγε θα είναι καλύτερο ή χειρότερο από το ελληνόφωνο; Αυτό δεν θα δημιουργήσει ανισότητα μεταξύ των φοιτητών;

Τέλος, ως προς το θέμα της γλώσσας. Ισως ο αποκλεισμός των Ελλήνων πολιτών από αυτά τα προγράμματα σπουδών να μην είναι τόσο επιζήμιος. Το πιο επιζήμιο είναι ότι το ελληνικό Πανεπιστήμιο, μέσω αυτών των διατάξεων, θυσιάζει τη μητρική του γλώσσα, που αποτελεί ίσως την πιο σημαντική προστιθέμενη αξία που διαθέτει. Και αυτό χάριν... «πελατείας»!

Ποια χώρα από αυτές που αρεσκόμαστε να παίρνουμε ως καλά παραδείγματα έχει απαρνηθεί τη γλώσσα της -ιδίως σε προγράμματα του πρώτου κύκλου σπουδών- προκειμένου να γίνει πιο ελκυστική για τους ξένους φοιτητές; Οι χώρες αυτές στηρίζουν τις γλώσσες τους - και μέσω των ξένων φοιτητών, στοχεύουν, δε, στην αύξηση του αριθμού των ανθρώπων που τις μιλούν διεθνώς. Στη δική μας περίπτωση δεν μιλάμε για μια οποιαδήποτε γλώσσα, μιλάμε για μία γλώσσα με τεράστιο πολιτιστικό και επιστημονικό φορτίο.

Αν το υπουργείο Παιδείας επιθυμεί να προσελκύσει ξένους φοιτητές στα ελληνικά Πανεπιστήμια, αντί να ιδρύει προγράμματα σπουδών που θυμίζουν «απαρτχάιντ», μπορεί πολύ απλά να κάνει πιο ελκυστικό το υπάρχον νομικό πλαίσιο που αφορά τις «ειδικές κατηγορίες υποψηφίων».

Σε αυτές τις κατηγορίες υπάγονται οι πολίτες της Ε.Ε., οι πολίτες τρίτων χωρών αλλά και οι Ελληνες ομογενείς. Ιδιαίτερα σε αυτούς θα μπορούσαν, επιτέλους, να δοθούν όσο το δυνατόν περισσότερες διευκολύνσεις προκειμένου να επιστρέψουν στην Ελλάδα για να σπουδάσουν. Να δώσουμε κίνητρα στα Ελληνόπουλα του εξωτερικού να ακολουθήσουν την αντίστροφη πορεία των γονέων ή των παππούδων τους.

Η δημιουργία ενός σύγχρονου και ελκυστικού πλαισίου, μέσα από τον εξορθολογισμό της ήδη υπάρχουσας νομοθεσίας, θα αποτελούσε ουσιαστική κίνηση εξωστρέφειας και διεθνοποίησης των ελληνικών Πανεπιστημίων, γεγονός που θα ωφελούσε την ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα στο σύνολό της.

Διεθνοποίηση σημαίνει προβάλλω προς τα έξω αυτό που έχω ή πρεσβεύω και όχι «παπαγαλίζω» τους άλλους... μπας και τους μοιάσω.

* αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου

ΑΠΟΨΕΙΣ
Και με τη βούλα η εμπορευματοποίηση - ιδιωτικοποίηση των Πανεπιστημίων
Λίγες εβδομάδες πριν από την έκτακτη Σύνοδο των Πρυτάνεων της 8ης Ιουλίου, την Παρασκευή 16 Ιουνίου, με 945 σχόλια ολοκληρώθηκε η διαβούλευση επί του Σχεδίου Νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση, η οποία ξεκίνησε...
Και με τη βούλα η εμπορευματοποίηση - ιδιωτικοποίηση των Πανεπιστημίων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κραυγή αγωνίας από νέους ερευνητές
Ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση ενεργοποίησε τα προγράμματα υποτροφιών για τους υποψήφιους διδάκτορες και τους μετά-διδακτορικούς ερευνητές, υλοποιώντας τον Α' και Β' κύκλο μέχρι τα τέλη του 2018. Πιο συγκεκριμένα, ο α’...
Κραυγή αγωνίας από νέους ερευνητές
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Νέα επίθε ση στα μαθησιακά δικαιώματα»
«Τον τελευταίο λόγο για να μην περάσουν αυτά τα μέτρα τον έχουν οι μαθητές, οι φοιτητές, οι εκπαιδευτικοί, οι πανεπιστημιακοί, συνολικά ο λαός μας» τονίζει το ΚΚΕ, αφού προηγουμένως θέτει τους πέντε σαφείς...
«Νέα επίθε ση στα μαθησιακά δικαιώματα»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κακοποιώντας την ανώτατη εκπαίδευση
Αυτός είναι ο πολιτικός στόχος της Ν.Δ. και των πολιτικών συμμάχων της. Η χωρίς σεβασμό του επιστημονικού και κοινωνικού ρόλου του δημόσιου πανεπιστημίου και των λειτουργών του, η βίαιη αναπροσαρμογή του...
Κακοποιώντας την ανώτατη εκπαίδευση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ακόμη πιο συγκεντρωτικό το νέο πλαίσιο για τα ΑΕΙ
Η ΕΘΑΑΕ, δεν αναβαθμίζεται, όπως υποστηρίζει η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, αντιθέτως αλλάζει ταυτότητα. Τύποις μετατρέπεται σε επιτελικό όργανο δυνάμενο να ασκήσει και εκπαιδευτική πολιτική.
Ακόμη πιο συγκεντρωτικό το νέο πλαίσιο για τα ΑΕΙ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας