Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ξαρχάκος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ξαρχάκος

  • A-
  • A+

Από το παραμορφωμένο πρόσωπο του σκηνοθέτη Ινδαρέ στο Κουκάκι από τα ΜΑΤ του «νόμος και τάξη» του κ. Χρυσοχοΐδη, περάσαμε στην απαξίωση των καλλιτεχνών που καλλιεργούν το συλλογικό ήθος, από την κ. Μενδώνη, στη βάρβαρη προσπάθεια δολοφονίας χαρακτήρα ενός μεγάλου δημιουργού, του Σταύρου Ξαρχάκου, από συγκυβερνώντα ΜΜΕ.

Το ολοκληρωτικό νομοσχέδιο της κ. Κεραμέως στην εκπαίδευση και τα τεκταινόμενα στις εργασιακές σχέσεις ολοκληρώνουν την εικόνα του προαναγγελθέντος κράτος «Πινοσέτ» στα σύγχρονα δεδομένα, δηλαδή μία μεταδημοκρατία ή κυριολεκτικά μία εξελισσόμενη πορεία προς μία μεταδημοκρατική δικτατορία νέου τύπου, οι διαστάσεις της οποίας βρίσκονται εν κινήσει.

Μια απίστευτη επίθεση δέχτηκε ένας καταξιωμένος δημιουργός με μεγάλη συμβολή στον νεοελληνικό πολιτισμό. Αυτό που στόχευσε η εξουσία ήταν το συμπύκνωμα των οικουμενικών αξιών που συμβολίζει το πρόσωπό του και εδράζονται στο ήθος, το οποίο είναι υποστύλωμα της Πολιτικής Ελευθερίας και της Δημοκρατίας· αυτά που θέλει να καταργήσει η κυβέρνηση και η οικονομική ελίτ σε συνεργασία με τις κυρίαρχες δυνάμεις της Παγκοσμιοποίησης.

Στη Μεταπολίτευση ένα από τα μεγάλα έργα που μας μας άνοιξαν ορίζοντες στον Πολιτικό Ανθρωπισμό, δημιουργώντας ένα ήθος υψηλής πνευματικής καλλιέργειας, ήταν και το μουσικό έργο του Σταύρου Ξαρχάκου, «Θρήνος για τον Ιγνάθιο Σάντσιεθ Μεχίας», σε ποίηση Λόρκα, απόδοση Νίκου Γκάτσου, απαγγελία Μάνου Κατράκη με σολίστ τον βαρύτονο Κώστα Πασχάλη.

Ο Ιγνάθιο Μεχίας, ένας σπουδαίος ταυρομάχος στην Ισπανία με πνευματικά ενδιαφέροντα, όπου στην αυλή του έβρισκαν καταφύγιο και προστατεύονταν οι πνευματικοί άνθρωποι που καταδίωκε το φασιστικό καθεστώς του Φράνκο, σκοτώθηκε στην τελευταία ταυρομαχία, τον Αύγουστο του 1934, και ο Λόρκα, συνέθεσε ένα μοναδικό παγκόσμιο λυρικό ποίημα.

«Πέντε η ώρα που βραδιάζει./ Πέντε ακριβώς, την ώρα που βραδιάζει. Φέρνει ένα αγόρι το νεκροσέντονο/ .../

Σκαλί-σκαλί πάει ο Ιγνάθιο/ το θάνατό του φορτωμένος./ Γύρευε να ΄βρει την αυγή/ και πουθενά η αυγή δεν ήταν./ Γυρεύει τη σωστή θωριά του/ και τ’ όνειρο του αλλάζει δρόμο./ Γύρευε τ’ όμορφο κορμί του/ και βρήκε το χυμένο του αίμα. /…. Ποιος μίλησε; Βαριά σιωπή σα μπόχα βασιλεύει./ Μπροστά μας είν’ ένα κορμί στη σκοτεινιά δοσμένο,/ μια κατακάθαρη μορφή που κάποτε είχε αηδόνια/ και τώρα τρύπες άπατες γεμάτη απ’ άκρη σ’ άκρη».

«Α, τι φριχτά στις πέντε που βραδιάζει». «Κι ο ταυρομάχος Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα δολοφονήθηκε στην αρένα της ελευθερίας του πνεύματος», σημείωνε στον δίσκο ο Σταύρος Ξαρχάκος. Συμπτώσεις!

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ρασούλης της οικουμενικότητας
Η δική του μαγκιά ήταν το απόσταγμα μιας ιλιγγιώδους και αντιφατικής πορείας αλλά πάντα με την αγωνία να διασωθεί και να εκφραστεί η αλήθεια, που κοστίζει και πληρώνεται, οσμιζόταν σαν το λαγωνικό το άρωμά της...
Ρασούλης της οικουμενικότητας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το πενηντάρικο
Ο πατέρας μου, ο Απόστολος Καλδάρας, που δούλευε σε ένα από αυτά, έφευγε από το σπίτι στις 8 το βράδυ και γυρνούσε στις 8 το πρωί, με τη συγκοινωνία. Οι συνθήκες δύσκολες, οι απαιτήσεις πολλές και το...
Το πενηντάρικο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ζούμε κάτω από τον ίδιο πολιτισμό, κυρία Μενδώνη;
Ενας οργανισμός συλλογικής διαχείρισης πνευματικής ιδιοκτησίας πρέπει να υπάρχει, που θα εκπροσωπεί το σύνολο των δημιουργών και των δικαιούχων, κι αυτός δεν είναι άλλος από την ΕΔΕΜ.
Ζούμε κάτω από τον ίδιο πολιτισμό, κυρία Μενδώνη;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Καλλιτέχνες ή αλλιώς πραγματικοί ηγέτες!
Κανένας ποτέ δεν αποκάλεσε κανέναν πολιτικό «ιερό τέρας», κανέναν δημοσιογράφο «πηγή έμπνευσης» κανένας δολοφόνος δεν μπορεί να φοβίσει όσο ένας καλλιτέχνης, κανένας δάσκαλος δε θα σου πει κάτι νέο παρά μόνο...
Καλλιτέχνες ή αλλιώς πραγματικοί ηγέτες!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το τελευταίο αντίο
Θυμάμαι πολλά, αλλά κυρίως να μας ανοίγεις την πόρτα με το γνωστό σου χαμόγελο και μια ελαφρά υπόκλιση από αυτές που κάνουν οι άνθρωποι που αγαπούν τους ανθρώπους. Μας πήρε λίγη ώρα να αποφασίσουμε ποιο γλυκό...
Το τελευταίο αντίο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το χρώμα της μουσικής
Αυτή η μαγική μουσική απαλύνει τον πόνο της ιδιόμορφης ορφάνιας του και είναι μικρός για να ξέρει το χρώμα της, το χρώμα που απεχθάνεται η λευκή κοινωνία των ενηλίκων. Είναι η μουσική του Muddy Waters που,...
Το χρώμα της μουσικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας