Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μάθημα βασικό: Αλληλεγγύη
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μάθημα βασικό: Αλληλεγγύη

  • A-
  • A+

Γύρω στο 1990 μια νηπιαγωγός, σε σχολείο της Φθιώτιδας, εξοικονόμησε χρήματα και προμηθεύτηκε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή για το νηπιαγωγείο της. Σιγά σιγά ενέταξε τη χρήση του στις δραστηριότητες του νηπιαγωγείου· απλά πράγματα, τραβάμε γραμμές, ρίχνουμε χρώμα και γράφουμε κάποια γράμματα.

Ε! Επεσαν να τη φάνε. Γιατί χρησιμοποίησε τα χρήματα για αυτόν τον σκοπό, προβλέπεται – το επιτρέπει η νομοθεσία, δεν θα κάνουν άλλες δραστηριότητες. Και στο αποκορύφωμα διατάχθηκε ένορκη διοικητική εξέταση, ώστε να ελεγχθεί διοικητικά και πειθαρχικά. Πάντοτε οι καινές ιδέες και πρακτικές προβληματίζουν, δημιουργούν αντιρρήσεις, απορρίπτονται· μέχρι να γίνουν κτήμα των πολλών. Και μετά αρχίζουν οι υπερβολές, καθετί το ονομάζουμε καινοτόμα δράση.

Με την πανδημία που ενέσκηψε και το κλείσιμο των σχολείων το υπουργείο Παιδείας εξήγγειλε την υλοποίηση προγραμμάτων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, με σύγχρονη και ασύγχρονη μέθοδο διδασκαλίας. Ταυτόχρονα θα γίνουν επιμορφωτικά σεμινάρια για τους εκπαιδευτικούς, έτσι ώστε να είναι ικανοί να εφαρμόσουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Δηλαδή την ίδια περίοδο θα επιμορφώνονται οι εκπαιδευτικοί και παράλληλα θα εφαρμόζουν όσα προσέλαβαν, απ’ την ταχύρυθμη επιμόρφωση, για την τηλεκπαίδευση των μαθητών τους.

Σίγουρα η περαιτέρω αξιοποίηση της ψηφιακής εκπαίδευσης-του ψηφιακού σχολείου είναι στα αναμενόμενα· με ζητούμενο το πώς. Τώρα κάποιοι γονείς περιμένουν να συνεχιστούν τα μαθήματα, οι παραδόσεις, να μπουν εργασίες και να βαθμολογηθούν! Αυτές τις προσδοκίες έχουν δώσει οι εξαγγελίες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας.

Αν προσπεράσουμε τα τεχνικά θέματα, εγγραφές, αντοχή του Σχολικού Δικτύου, ύπαρξη υπολογιστών, επαρκή γνώση κι ό,τι άλλο, υπάρχει ο προβληματισμός πώς θα γίνουν όλα αυτά με άμεση εφαρμογή· σε πέντε, δέκα μέρες. Ειδικά στην Γ' Λυκείου θα συνεχιστούν τα μαθήματα, θα προχωρήσουν στην ύλη, η οποία θα είναι η ύλη των εισαγωγικών εξετάσεων; Είναι δυνατόν όλα τα Λύκεια, όλοι οι μαθητές κι όλοι οι εκπαιδευτικοί να εφαρμόσουν, επαναλαμβάνω τόσο άμεσα, την εκπαίδευση με ψηφιακά μέσα. Ή μετά όλοι, υπουργείο γονείς και άλλοι, θα επιρρίψουν στους εκπαιδευτικούς τα όποια προβλήματα. Οπωσδήποτε πρέπει να ελαττωθεί η ύλη και να εξεταστεί η περίπτωση μετάθεσης των εξετάσεων.

Τούτες τις ώρες, μέρες, χρειαζόμαστε όλοι αλληλοϋποστήριξη. Τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας να προβληματιστούμε για το μέλλον της εκπαίδευσης. Πώς θα είναι η εκπαίδευση μετά την πανδημία. Για σήμερα μπορούμε να έχουμε όσο το δυνατό μεγαλύτερη επαφή, επικοινωνία, υποστήριξη των μαθητών, των γονιών αλλά και των εκπαιδευτικών. Οποιος τρόπος επιλεγεί, κατά περίπτωση, πρέπει να στοχεύει στην αμφίδρομη επικοινωνία εκπαιδευτικών και μαθητών, έτσι ώστε να μην αποκοπούν. Η εμψύχωση ας είναι προτεραιότητά μας. Τα άλλα είναι εξαγγελίες, με αρκετό εντυπωσιασμό, για μετά.

* συγγραφέας, διδάκτορας Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας

ΑΠΟΨΕΙΣ
Συνεργασία και αλληλεγγύη, σωσίβιο στην πανδημία
Η πρόταση για ένα Ταμείο Ανάκαμψης έχει ακόμα πολύ δρόμο μπροστά της μέχρι να υιοθετηθεί, καθώς πρέπει να κερδίσει την ομόφωνη υποστήριξη των κρατών-μελών στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Ομως αποτελεί ένα σημαντικό...
Συνεργασία και αλληλεγγύη, σωσίβιο στην πανδημία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Του Δημάκη και της εκπαίδευσης
Ο Δημάκης τιμωρείται για όσα έπραξε εκτός φυλακής. Το σχολείο όμως είναι ναός, δεν είναι φυλακή. Οσοι συμπεριφέρονται τιμωρητικά, θα έπρεπε να καθίσουν στο ίδιο θρανίο. Να μάθουν ό,τι ξέχασαν.
Του Δημάκη και της εκπαίδευσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μάθημα με ή χωρίς μαθητές;
Θα ξεκινήσω λέγοντας πως ούτε κι εγώ είμαι ειδικός στα παιδαγωγικά. Ούτε θέλω να υπεισέλθω στα ζητήματα των προσωπικών δεδομένων που έχουν, κατά τη γνώμη μου, συζητηθεί εξαντλητικά.
Μάθημα με ή χωρίς μαθητές;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για μια εργατική εναλλακτική απέναντι στην πολλαπλή αποτυχία του καπιταλισμού
Ο συνδυασμός της πανδημίας με την οικονομική κρίση παίρνει ζοφερές διαστάσεις. Οι κυβερνήσεις μιλάνε για έξοδο από την καραντίνα, αλλά στην πράξη οδηγούν τον κόσμο στο επόμενο κύμα της πανδημίας, με χιλιάδες...
Για μια εργατική εναλλακτική απέναντι στην πολλαπλή αποτυχία του καπιταλισμού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το μάθημα εν σαρκί
Πέρα από συντεχνιακές ή πολιτικές αντιδικίες τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη ζωηράδα, την εμπνευσμένη ενέργεια, τη διάδραση και τη μαθησιακή γονιμότητα ενός, ας πούμε, «ένσαρκου» μαθήματος.
Το μάθημα εν σαρκί
ΑΠΟΨΕΙΣ
Καψοεκπαίδευση
Ράβε-ξήλωνε, χωρίς πυξίδα. Χωρίς να ξέρουμε τι κοινωνία θέλουμε να κάνουμε. Ωστόσο, η λέξη «καψοεκπαίδευση» έγινε βαθύς αναστεναγμός. Σχεδιάζεται η επαναφορά της διαγωγής στην εκπαιδευτική διαδικασία....
Καψοεκπαίδευση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας