Το 2021, εκτός από τους εορτασμούς για την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, είναι και έτος απογραφής του πληθυσμού (απογραφής από ’δώ κι εμπρός). Η απογραφή αυτή είναι κρίσιμης σημασίας για το μέλλον της χώρας δεδομένων: της επιδείνωσης της κρίσης του δημογραφικού μας προβλήματος και των όσων υπέστη ο λαός και η χώρα τη δεκαετία 2011-2020.
Στο άρθρο αυτό, αφού επισημάνω τα λάθη που έγιναν στην απογραφή του 2011, θα παραθέσω ορισμένες προτάσεις για την οργάνωση και το περιεχόμενο της απογραφής του 2021 (βλέπε σχετικά στον ιστότοπο https://manolisdrettakis.gr/ ένα αντίστοιχο άρθρο μου για την απογραφή του 2011 που δημοσιεύτηκε στην «Ελευθεροτυπία» 29.7.2010).
Το πρώτο μεγάλο λάθος της απογραφής του 2011 ήταν να διεξαχθεί μήνα Μάιο, έναν μήνα κατά τον οποίο μετακινείται σημαντικός αριθμός κατοίκων σε εξοχικές κατοικίες, με αποτέλεσμα να μη βρεθούν στον τόπο της μόνιμης κατοικίας τους και, ενδεχομένως, να μην απογραφούν. Η καλύτερη εποχή διεξαγωγής απογραφών είναι τα τέλη Μαρτίου και σε αυτήν έγιναν προηγούμενες απογραφές.
Στην απογραφή του 2011 πολυκατοικίες ολόκληρες δεν απογράφτηκαν και στην ύπαιθρο υπήρξαν περιπτώσεις στις οποίες δεν πήγαν απογραφείς σε κατοικίες. Επιπλέον, υπήρξαν προβλήματα στην προετοιμασία της απογραφής εκείνης και στην επεξεργασία των αποτελεσμάτων της εξαιτίας των επιλογών της τότε ηγεσίας της ΕΛΣΤΑΤ με αποτέλεσμα να υπάρξουν ερωτηματικά για την ακρίβειά της.
Ι. Προετοιμασία και οργάνωση της απογραφής
Εχοντας υπόψη τα όσα προαναφέρθηκαν, για την άρτια προετοιμασία και οργάνωση της απογραφής 2021 προτείνω να:
(α) διεξαχθεί στα τέλη Μαρτίου και αρχές Απριλίου του 2021,
(β) δοθούν από τώρα όλες οι αναγκαίες πιστώσεις για να προσληφθεί εγκαίρως ο αναγκαίος αριθμός απογραφέων και εποπτών και να εκπαιδευτεί από το έμπειρο προσωπικό της ΕΛΣΤΑΤ. Η οποιαδήποτε ανεπάρκειά τους θα στοιχίσει πανάκριβα στη χώρα,
(γ) εξασφαλιστεί το αναγκαίο τεχνικό και άλλο προσωπικό και ο υπολογιστικός εξοπλισμός για την καθολική (και όχι δειγματοληπτική) καταχώριση και επεξεργασία όλων των δελτίων απογραφής,
(δ) γίνει καμπάνια στον πληθυσμό για τη σημασία της απογραφής και παρότρυνσή του για τη συμμετοχή του σ’ αυτήν με ακριβή στοιχεία,
(ε) καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια για την, όσο είναι ανθρώπινα δυνατό, απογραφή όλων όσοι θα βρεθούν στη χώρα μας τις ημέρες της διεξαγωγής της και αποφυγή διπλο-απογραφής τους, και
(στ) δημοσιευτούν το συντομότερο δυνατό τα αποτελέσματά της (αφού γίνει δειγματοληπτικός έλεγχος της ακρίβειάς τους).
ΙΙ. Το περιεχόμενο της απογραφής
Προκειμένου να έχουμε πληρέστερη εικόνα του πληθυσμού της χώρας μετά τα όσα συνέβησαν τη δεκαετία 2011-2020, στα δελτία απογραφής προτείνω σε όσους έχουν ξένη υπηκοότητα να τεθούν ερωτήματα για:
- (α) τον χρόνο εισόδου τους στη χώρα,
- (β) την υπηκοότητά τους,
- (γ) αν έχει νομιμοποιηθεί και από πότε η παραμονή τους,
- (γ) αν έχουν και πότε αποκτήσει ελληνική υπηκοότητα,
- (δ) αν τα παιδιά τους γεννήθηκαν στην Ελλάδα,
- (ε) αν πηγαίνουν ή πήγαν σχολείο και για πόσα χρόνια.
Ολες αυτές οι πληροφορίες είναι χρήσιμες από τη μια μεριά για να διαπιστωθεί το πόσοι ακριβώς είναι οι κάτοικοι της χώρας με ξένη υπηκοότητα, ποια είναι η νομική τους κατάσταση και αν τα παιδιά τους μετέχουν στο εκπαιδευτικό σύστημα, και από την άλλη για να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους και την ενσωμάτωσή τους στη χώρα.
Τόσο εξαιτίας της εφαρμογής των μέτρων των τριών Μνημονίων όσο και για γενικότερους λόγους, σε όλους όσοι θα απογραφούν πρέπει να τεθούν ερωτήματα σχετικά με το:
- (α) αν έμειναν άνεργοι στη διάρκεια της κρίσης, βρήκαν δουλειά ή παραμένουν άνεργοι,
- (β) ποιο είναι το εισόδημά τους και αν και πόσο μειώθηκε στη διάρκεια της κρίσης,
- (γ) αν, σε περίπτωση έλλειψης ή ανεπάρκειας εισοδήματος, δέχονται βοήθεια,
- (δ) αν τα παιδιά τους τελείωσαν το γυμνάσιο,
- (ε) αν μέλη της οικογένειάς τους έχουν μεταναστεύσει και εργάζονται στο εξωτερικό, και
- (στ) θρήσκευμά τους.
(Σημείωση: πρόβλημα δεν υπάρχει για τα παραπάνω δεδομένου του απορρήτου της απογραφής).
Από τις πληροφορίες αυτές θα προκύψει από τη μια μεριά ακριβέστερη «εικόνα» των οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων της κρίσης σε σύγκριση με εκείνη που προκύπτει από δημοσκοπικές έρευνες και από την άλλη, η βάση δεδομένων για την εφαρμογή της κατάλληλης πολιτικής αντιμετώπισης των οικονομικών, κοινωνικών και θρησκευτικών αναγκών (χώρων προσευχής για τους αλλόθρησκους) των απογραφέντων.
*πρώην: αντιπρόεδρος της Βουλής, υπουργός και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας