Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πρόκληση και εικονική πραγματικότητα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πρόκληση και εικονική πραγματικότητα

  • A-
  • A+

Μια δεκαεξάχρονη έχει δημιουργήσει σάλο στη Γαλλία με τις αναρτήσεις της στο Instagram, όπου δηλώνει ότι σιχαίνεται τις θρησκείες και ειδικότερα το Ισλάμ. Η γλώσσα της είναι προκλητική και πέραν κάθε αμφιβολίας βλάσφημη, γεγονός που δεν αρνείται ούτε η ίδια.

Το σκηνικό: η Βιλφοντέν των 19.000 κατοίκων, έξω από τη Λιόν, ένα χωριό όπου το ’70 χτίστηκαν, δορυφορικά, μεγάλα οικιστικά συγκροτήματα, σχηματίζοντας μια από αυτές τις άχαρες, καινούργιες πόλεις χωρίς κέντρο.

Η ιστορία: Η δεκαεξάχρονη Μιλά γράφει στο Instagram ότι της αρέσουν τα κορίτσια και πως οι άνδρες Αραβες δεν είναι του γούστου της. Δέχεται χυδαίες φραστικές επιθέσεις και ανταπαντά με ένα βίντεο όπου δηλώνει δημόσια πως απεχθάνεται τις θρησκείες, το Κοράνι είναι γεμάτο μίσος, ότι βάζει κωλοδάχτυλο στον θεό του (sic). Ακολούθως δέχεται κατακλυσμό ύβρεων και απειλών για τη ζωή της, γεγονός που την αναγκάζει να φύγει, για την ασφάλειά της, από την πόλη και να φοιτήσει σε άλλο σχολείο.

Το περιστατικό έχει ξεσηκώσει τεράστια συζήτηση στη Γαλλία -το κατ’ εξοχήν κοσμικό κράτος της Ευρώπης- πάνω στο θέμα της βλασφημίας των θρησκειών και της ελευθερίας της έκφρασης, διχάζοντας την κοινή γνώμη σε όλο το πολιτικό φάσμα. Κάτι που μοιάζει, ωστόσο, να διαφεύγει και πάντως δεν τίθεται σε αυτή τη συζήτηση είναι ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και τα συγκεχυμένα όρια ανάμεσα στην πραγματική και την εικονική πραγματικότητα, από όπου έχει προκύψει ένας υβριδικός, ασαφής χώρος μεταξύ δημόσιας και ιδιωτικής σφαίρας με νέα ήθη.

Η Γαλλίδα έφηβη συμπεριφέρθηκε ακραία αλλά μέσα στο πνεύμα αυτών των νέων ηθών που έχουν νομιμοποιηθεί στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Καθημερινά, σε αυτές, εκστομίζονται κουβέντες από χείλη έγκριτων ενηλίκων που ξεπερνούν τα όρια της ευπρέπειας και δεν θα λέγονταν ποτέ από τα ίδια πρόσωπα σε άλλο πλαίσιο, πέραν του διαδικτυακού κόσμου. Σαν οι συγκεκριμένες πλατφόρμες να δίνουν την ψευδαίσθηση ενός απυρόβλητου, σαν εκεί να γίνονται επιτρεπτά ένα ύφος και μια γλώσσα που στη διά ζώσης επικοινωνία θα ήταν αδιανόητα.

Εάν τόσοι σοφοί και περισπούδαστοι μπορούν να δίνουν ρεσιτάλ τζάμπα μαγκιάς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εκμεταλλευόμενοι την ασάφεια μεταξύ εικονικού και πραγματικού, ιδιωτικού και δημόσιου βίου, γιατί να μην μπορεί και μια παρορμητική έφηβη να πει και αυτή κάτι ρητορικό, για να στρέψει την προσοχή επάνω της;

Η περίπτωση της Μιλά έρχεται να μας προβληματίσει λιγότερο για το δικαίωμα στην ελευθερία της έκφρασης και περισσότερο για τη σχέση μας με τον εικονικό κόσμο και την ψευδαίσθηση ότι μπορούμε να ενεργούμε κάπου ανάμεσα στο πραγματικό και το εικονικό, να μας επιτρέπεται να εννοούμε και να μην εννοούμε ακριβώς αυτό που λέμε, να έχουμε και να μην έχουμε ευθύνη των λόγων μας. Η Μιλά πληρώνει σήμερα αυτή τη σύγχυση με την απειλούμενη ζωή της.

*καλλιτέχνις, ακτιβίστρια

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ουαί ημίν!
Μια πρόταση για προοδευτική διακυβέρνηση δεν μπορεί να «συμπεριλαμβάνει» την Εκκλησία ως εταίρο, αφού η καταστατική λειτουργία της είναι συντηρητική επί της αρχής.
Ουαί ημίν!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Θρησκεία και κοινωνικές σχέσεις
Η κοινωνία σήμερα έχει ανάγκη τη θρησκεία του ψυχολογικού και του κοινωνικού περιεχομένου, περισσότερο από τη θρησκεία που διδάσκει μιαν αλήθεια. Τίποτε δεν είναι όπως παλιά, τώρα τα σύνορα περιπλέκονται:...
Θρησκεία και κοινωνικές σχέσεις
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Ζωγράφισε» και πάλι η Athens Voice
Ένας μικρός χαμός γίνεται από το πρωί στα social media, με ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στο γνωστό free press, με το γνωστό παρελθόν και γνωστό παρόν.
«Ζωγράφισε» και πάλι η Athens Voice
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Μωυσής και ο Φαραώ
​​​​​​​Ο Μωυσής και ο Φαραώ δεν είναι και τόσο άγνωστοι μεταξύ τους. Για την ακρίβεια είναι στενοί συγγενείς. Προφανώς, πρόκειται για δύο ονειροπόλους που θέλουν να είναι σωτήρες. Για να ακριβολογούμε, ο ένας...
Ο Μωυσής και ο Φαραώ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ομ και ομοούσιος Τριάδα
Οι ιεράρχες μπορούν να συνέρχονται όσο και για ό,τι ζήτημα θέλουν, να διυλίζουν όσους κώνωπες επιθυμούν. Ας έχουν κατά νου ότι τίποτε δεν μπορεί να εμποδίσει την ελευθερία μας να ανάβουμε κερί σε ένα ξωκλήσι...
Ομ και ομοούσιος Τριάδα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας