• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    34°C 32.1°C / 36.6°C
    3 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    33°C 29.9°C / 35.3°C
    4 BF
    42%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 32.0°C / 36.6°C
    3 BF
    45%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.3°C / 33.9°C
    3 BF
    20%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 32.4°C
    2 BF
    43%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    36°C 29.6°C / 39.4°C
    3 BF
    33%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 32.3°C / 32.4°C
    2 BF
    22%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    36°C 35.7°C / 35.7°C
    1 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.8°C / 31.9°C
    3 BF
    48%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 30.7°C / 32.9°C
    3 BF
    46%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    30°C 30.4°C / 32.8°C
    3 BF
    45%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.7°C / 30.1°C
    1 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    2 BF
    35%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    35°C 33.4°C / 34.9°C
    3 BF
    28%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    35°C 33.4°C / 34.9°C
    3 BF
    31%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.2°C / 34.8°C
    4 BF
    51%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    36°C 32.3°C / 36.8°C
    2 BF
    17%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.3°C / 31.6°C
    2 BF
    47%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.9°C / 36.7°C
    3 BF
    65%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 27.1°C / 27.1°C
    3 BF
    38%

«Γραβάτες» έργο του Παύλου Διονυσόπουλου

EUROKINISSI

Οι «αγραβάτωτοι»

  • A-
  • A+

Μπορεί κανείς να αιφνιδιάζεται από δηλώσεις και πράξεις του κυβερνητικού συνονθυλεύματος, να αναρωτιέται για το μέγεθος των φελών επιφανείας, που συγκρατούν το δίχτυ της κοινωνίας στα νερά μιας τρικυμισμένης μεσογειακής, ευρωπαϊκής και παγκόσμιας θάλασσας. Μπορεί να ζαλίζεται από τους ιδεολογικούς στροβιλισμούς μειξοπαρθένων και από τα τροπάρια γερόντων Παϊσίων αριστεράς ορθοδοξίας, των οποίων οι σαγιονάρες βγαίνουν σε προσκηνύματα. Μπορεί να εκτιμάει πως η κυβέρνηση δεν κυβερνάει, ούτε διοικεί, έχοντας επιλέξει να χαϊδεύει τα αυτιά και τα κεφάλια των φωτισμένων και των νεοφώτιστων που ξεφυτρώνουν κάθε λίγο, οι οποίοι, με περισσό θράσος και νταηλίκι, περιβάλλονται το ένδυμα του ιεροεξεταστή. Μπορεί να σπαζοκεφαλάει, βλέποντας άρρενες και θήλεις ιεροεξεταστές να οργανώνουν ηθικοπλαστικά τάγματα τιμωρίας πρώην και προσφάτως διεφθαρμένων, εκείνων που δημιούργησαν χρέη και έσπειραν μιαν ατέλειωτη ερήμωση. Εντονη η οσμή μιας αγκιτ-προπ (αγκιτάτσιας-προπαγάνδας) από το ένα άκρο ώς το άλλο του κυβερνητικού σχηματισμού. Από την άλλη πλευρά, το διαλυμένο καραβάνι της πολιτικής αγυρτείας τεσσάρων τουλάχιστον δεκαετιών δεξιόστροφης, μεσοβέζικης και σοσιαλίζουσας παραμόρφωσης, με μπαταριές λογικοφανών προφητειών, με ποταμίσιες πέστροφες που επαγγέλλονται ότι σπεύδουν προς ωοτοκία αντίθετα στο ρεύμα, όλο αυτό το κακόμοιρο σινάφι επαναλαμβάνει πως η χώρα φουντάρει, λες και έχει τιμόνι για τον εαυτό του, ώστε να μη φουντάρει το ίδιο, μισοβυθισμένο κιόλας.

Είναι προφανές πως υπάρχει ανισορροπία του πολιτικού περιβάλλοντος. Μια ανισορροπία που λειτουργεί, συντηρείται και αναπτύσεται υπέρ της κυβέρνησης: οι διαρκείς και απαράλλαχτες κραυγές απελπισίας του καραβανιού της πολιτικής αγυρτείας κάθε στεριανής απόχρωσης, καθώς και οι συνταγές της νεόκοπης ποταμίσιας καλλιέργειας δεν καλύπτουν το πανδαιμόνιο των θουρίων της αγκιτ-προπ, όπου οι «αβράκωτοι» (οι «sans culotte» του Παρισιού της 14ης Ιουλίου 1789), οι δικοί μας Ελληνες «αγραβάτωτοι» δηλαδή, όρμησαν και κατέλαβαν τη Βαστίλλη, πιστεύοντας πως θα καταλάβουν την Ευρώπη και –γιατί όχι;– τον κόσμο. Με τέτοια νίκη στα χέρια, την οποία πέτυχαν έπειτα από μάχες και γιουρούσια λίγων ετών, έχουν μπροστά τους μια κοινωνία ασύμμετρα χτυπημένη από μια κρίση που κρυβόταν και από αδιέξοδα που δεν ταράζονται.

Η ελληνική κοινωνία δεν ορίζεται από διαστρωματώσεις λιγότερο ή περισσότερο σταθερές, ούτε αναγνωρίζει οικονομικούς προσανατολισμούς λιγότερο ή περισσότερο σταθερούς. Αποτέλεσμα αυτής της εγγενούς φυσιογνωμίας είναι πως το πλουσιότερο 10% των εργαζομένων, που ανήκει κατά πλειοψηφία στον εγγύς και ευρύτερο δημόσιο τομέα, είχε εισοδηματικές απώλειες 9,3%, ενώ το πλουσιότερο των εισοδημάτων από επιχειρηματική δραστηριότητα είχε μείωση 20%. Απελπιστική προφανώς είναι η κατάρρευση των εισοδημάτων των πολύ μικρών επιχειρηματιών (-48%), όπως και των χαμηλόμισθων εργαζομένων (-34,6%). Το πλουσιότερο 1% της εργασίας είχε απώλειες 4,8%, ενώ το πλουσιότερο 1% των εισοδημάτων από επιχειρήσεις είχε απώλειες 24%.[1] Το εύκολο συμπέρασμα είναι πως η ραχοκοκαλιά της ελληνικής κοινωνίας έχει λυγίσει και πως οι διαφορές εισοδημάτων εργασίας και οικονομικής δραστηριότητας απέχουν, οπότε διορθώσεις είναι απαραίτητες. Το δύσκολο συμπέρασμα είναι πως έχει παγιωθεί μια δεσπόζουσα κατάσταση, όπου το παραγωγικό μέρος υποφέρει από ένα μη παραγωγικό, στην πλειοψηφία του, μέρος της κοινωνίας.

Εδώ, οι διορθώσεις απαιτούν χρόνο, πολύ περισσότερο χρόνο όταν δεν αντιστοιχούν σε υποτυπώδη έστω σχεδιασμό. Οι «αγραβάτωτοι» διαθέτουν χρόνο, αφού η πολιτική αγυρτεία του παρελθόντος δεν βρίσκει αντίκρισμα. Με αυτό το πλεονέκτημα ενώπιόν τους, διαπλάθουν μια κοινωνική προοπτική διαρκώς μεταβαλλόμενης απόληξης. Σε αυτό το παιχνίδι αρέσκονται μέχρις οργασμού. Και επειδή δεν είναι περαστικοί από το περιβόλι, δεν έχουμε παρά να περιμένουμε, επειδή ούτε ξέρουν ούτε ξέρουμε τι θα καρπίσει και τι θα πάει χαμένο. Οι «αγραβάτωτοι» δεν έχουν φόβο να πνιγούν από τη γραβάτα τους. Το πιθανό είναι πως οι «γραβατωμένοι» έχουν λυμένη τη δική τους γραβάτα.

[1] Στοιχεία της διαθέσιμης στο Διαδίκτυο μελέτης Γιαννίτση και Ζωγραφάκη «Greece: Solidarity and Adjustment in time of crisis», έκδ. Macroeconomic Policy Institute, Μάρτιος 2015.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ακηδία με όρους κοινωνικού κόστους
Η ακηδία βγαίνει από το «α» στερητικό και το «κήδος» (που σημαίνει φροντίδα, νοιάξιμο, σεβασμός για τον άλλο, π.χ. κηδεμόνας, κηδεία κ.α.).
Η ακηδία με όρους κοινωνικού κόστους
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προεκλογικοί διάλογοι για την τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση
Ο δημόσιος λόγος εδώ και λίγο καιρό κινείται στο πλαίσιο των απαιτήσεων των εκλογών. Εκεί όμως που κάθε λογικός άνθρωπος αρχίζει να αναρωτιέται για το αν οι πρωταγωνιστές έχουν συνειδητοποιήσει σε ποια χώρα...
Προεκλογικοί διάλογοι για την τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για την Ελλάδα της νέας εποχής, για την Αριστερά της εποχής μας
Τον Αύγουστο του 2018 ο κύκλος της δημοσιονομικής προσαρμογής έκλεισε. Η πρώτη μάχη κερδήθηκε. Για να ακολουθήσει η αμέσως επόμενη. Σκληρότερη. Η οικοδόμηση της Ελλάδας της νέας εποχής. Ανασηκώνοντας το κεφάλι...
Για την Ελλάδα της νέας εποχής, για την Αριστερά της εποχής μας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σβήνοντας μία μία τις λέξεις που συγκρατούν τον κόσμο μας
Τίποτα, καμιά λέξη, καμιά εξαγγελία, καμιά υπόσχεση δεν μπορεί να πείσει πια, δεν μπορεί να σταθεί αυτούσια στην άκρη της σκηνής. Από κάτω οι θεατές πετάνε σκουπίδια, πέτρες και βρισιές, στέλνουν τη δική τους...
Σβήνοντας μία μία τις λέξεις που συγκρατούν τον κόσμο μας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δύο τύποι αστικής ηγεμονίας
Η επιλογή των δύο αντιπροέδρων της Νέας Δημοκρατίας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη είχε συμβολικό χαρακτήρα (κάτι σαν δικέφαλος αετός): Κωστής Χατζηδάκης, ως εκφραστής του νεοφιλελευθερισμού, Αδωνις Γεωργιάδης, ως...
Δύο τύποι αστικής ηγεμονίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δεν θα θάψουμε ποτέ την ελπίδα!
Είναι πολλοί εκείνοι που θέλουν να θάψουμε την ελπίδα, να τη θρηνήσουμε και να παραδώσουμε τα όπλα, να αποδεχθούμε ότι σαν «άμυαλα παιδιά» -που αρνούνται να μεγαλώσουν- παρασυρθήκαμε από υποσχέσεις που δεν...
Δεν θα θάψουμε ποτέ την ελπίδα!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας