Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τι συνδέει τα επιδόματα με τη σχολική διαρροή;
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τι συνδέει τα επιδόματα με τη σχολική διαρροή;

  • A-
  • A+
Η σύνδεση των επιδομάτων με τη σχολική φοίτηση που προβλέπει το νομοσχέδιο για το επίδομα γέννησης είναι τιμωρητική, αντιπαιδαγωγική, βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού και θα περιορίσει άδικα τον αριθμό των δικαιούχων γονέων, με σοβαρές συνέπειες στην ομαλή ανατροφή των παιδιών.

Ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο που αφορά το επίδομα γέννας των 2.000 ευρώ. Ενα μέτρο φυσικά καλοδεχούμενο που βοηθάει για την κάλυψη των πρώτων αναγκών μιας οικογένειας που υποδέχεται το νέο της μέλος (στη συνέχεια, αλήθεια, τι γίνεται;).

Στο β’ μέρος του νομοσχεδίου προστέθηκαν διατάξεις που αφορούν τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται για τη χορήγηση μια σειράς επιδομάτων (τέκνου-στέγασης-ΚΕΑ). Μία από τις προϋποθέσεις αυτές είναι «…η πραγματική φοίτηση του παιδιού η οποία θεωρείται ότι συντρέχει, όταν το εξαρτώμενο τέκνο δεν υποχρεούται να επαναλάβει την ίδια τάξη λόγω του αριθμού των απουσιών του».

Εάν η πρόβλεψη αυτή έχει σκοπό τον περιορισμό της σχολικής διαρροής διά της τιμωρητικής οδού, έχουμε για ακόμη μία φορά την εφαρμογή μιας πολιτικής που αντιμετωπίζει το πρόβλημα επιφανειακά και όχι στις πραγματικές του διαστάσεις και απαιτήσεις.

Πρώτα απ’ όλα έρχεται σε αντίθεση με βασικά δικαιώματα των παιδιών όπως αυτά περιγράφονται στη Διεθνή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού και η οποία αποτελεί υπερεθνικό νόμο (βλ. άρθρα 2, 26, 27), όπου αναφέρεται σαφώς ότι όλα τα παιδιά σε μια χώρα έχουν δικαίωμα στην κοινωνική πρόνοια και, κυρίως, στην υποστήριξη μέσω προγραμμάτων για τη διατροφή, τον ρουχισμό και την κατοικία.

Υπάρχει μια ξεκάθαρη αντίφαση. Ο νομοθέτης προσπαθεί να υποστηρίξει το δικαίωμα στην εκπαίδευση καταπατώντας άλλα βασικά δικαιώματα, απαραίτητα για τη διαβίωση (και επιβίωση) των παιδιών. Πώς λοιπόν ένα τέτοιο μέτρο μπορεί να γίνει αποδεκτό και να εφαρμοστεί;

Με μια πρώτη ανάγνωση γίνεται αντιληπτό ότι το μέτρο αυτό στοχεύει σε συγκεκριμένες ομάδες πληθυσμού, που λόγω σοβαρών κοινωνικοοικονομικών προβλημάτων αδυνατούν να είναι «συνεπείς» στη μέριμνα της φοίτησης του παιδιού τους.

Πώς θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή μια τέτοια οπτική που εμφανώς αγνοεί την πραγματικότητα του ελληνικού εκπαιδευτικού και προνοιακού συστήματος και την έλλειψη γνώσης, μέτρων και δομών προκειμένου να πλαισιώσει και να υποστηρίξει τις οικογένειες αυτές;

Οσοι από εμάς εργαζόμαστε στο πεδίο της παιδικής προστασίας γνωρίζουμε, μέσα από τον μεγάλο αριθμό περιπτώσεων που καλούμαστε να βοηθήσουμε, ότι ένα παιδί μπορεί να χρειαστεί να επαναλάβει την τάξη, όχι από την αμέλεια των γονέων, αλλά εξαιτίας άλλων σοβαρών αιτίων. Ενα παράδειγμα αφορά έναν μεγάλο αριθμό μονογονεϊκών οικογενειών ή οικογενειών με παιδιά με σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες ή διαταραχές συμπεριφοράς ή αναπηρίες. Συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις δεν υπάρχει η απαιτούμενη στήριξη από το ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον τους, αλλά ούτε και από τους δημόσιους φορείς (εκπαίδευσης ή κοινωνικών υπηρεσιών). Αυτό οδηγεί στην αδυναμία πλαισίωσης του παιδιού τους, ώστε να μπορεί να παρακολουθήσει επαρκώς τη σχολική τάξη.

Η σύνδεση, λοιπόν, των επιδομάτων με τη σχολική φοίτηση είναι τιμωρητική, αντιπαιδαγωγική, βρίσκεται σε αντίθεση με τη Διεθνή Σύμβαση για τα ΔτΠ και θα περιορίσει άδικα τον αριθμό των δικαιούχων γονέων, με σοβαρές συνέπειες στην ομαλή ανατροφή των παιδιών.

Δυστυχώς, αποδεικνύεται για ακόμη μία φορά ότι διαιωνίζεται (εξυπηρετώντας ποιες πολιτικές άραγε;) η διαμόρφωση μιας κοινωνίας περιθωριοποιητικής, με πολίτες πρώτης και δεύτερης κατηγορίας. Μιας κοινωνίας που επιρρίπτει την ευθύνη στο άτομο κι όχι στο ίδιο το σύστημα όπως λειτουργεί.

Ακόμα προσμένουμε τη στιγμή που το κράτος θα αναλάβει το μερίδιο ευθύνης του απέναντι στους πολίτες του, χωρίς μόνο να απαιτεί, αλλά και να φροντίζει. Τη στιγμή που θα μεριμνά για την εφαρμογή μέτρων πρόληψης, πρώιμης παρέμβασης, παιδαγωγικών πρακτικών κατά της σχολικής διαρροής και ενίσχυσης των μη προνομιούχων μαθητών και οικογενειών. Τη στιγμή που το κράτος μέσα από το δικό του παράδειγμα θα δημιουργήσει υπεύθυνους πολίτες με δημοκρατικά ιδεώδη.

* Κοινωνικός λειτουργός, εμπειρογνώμων παιδικής προστασίας

ΑΠΟΨΕΙΣ
Τηλεκπαίδευση πέρα από την εικονική πραγματικότητα του ΥΠΑΙΘ
Πρόκειται για τα παιδιά του “τελευταίου θρανίου”. Εκείνους τους μαθητές που, έτσι κι αλλιώς, το αστικό σχολείο των πολλαπλών ταξικών φραγμών δεν τους προσφέρει χώρο και θέση.
Τηλεκπαίδευση πέρα από την εικονική πραγματικότητα του ΥΠΑΙΘ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ιστορία του Βασίλη Κ. (ή η «αριστεία» αλλιώς)
Θα σου πω την ιστορία του Βασίλη Κ., ενός ψηλόλιγνου μελαχρινού αγοριού που μεγάλωνε σε ένα ορεινό χωριό της Πελοποννήσου τη δεκαετία του ’90. Hταν μια ιδιαίτερη περίπτωση παιδιού, ο μαθητής που πολλοί...
Η ιστορία του Βασίλη Κ. (ή η «αριστεία» αλλιώς)
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γλυκά, συντηρητικά και... αντιεπιστημονικά
Η οικογένεια που εννοεί η κ. υφυπουργός Εργασίας, απλά, δεν υπάρχει. το ιδεατό μοντέλο οικογένειας, ζει σ’ ένα υπόδειγμα αγοράς εργασίας, όπου όλο το εργατικό δυναμικό απασχολείται, όπου δεν υπάρχουν ξένοι,...
Γλυκά, συντηρητικά και... αντιεπιστημονικά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το βάρος της αριστείας
Οι λέξεις έχουν τη σημασία τους, ειδικά όταν επαναλαμβάνονται. Η λέξη «αριστεία» είναι μία από αυτές, με σημαντικές πολιτικές προεκτάσεις. Η χρήση της σχετίζεται κυρίως με την επιστήμη και ενίοτε με την τέχνη....
Το βάρος της αριστείας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο λαϊκισμός και οι ξενιστές του φασισμού
Αν η Ελλάδα έχει κάποια ελπίδα, αυτή μεγαλώνει στα σχολεία, εκεί που βλασταίνει η γνώση, η ζωντάνια, η φαντασία, η ανθρωπιά και η κατανόηση∙ μεγαλώνει στον χώρο των ευκαιριών για τους πιο αδύνατους, του...
Ο λαϊκισμός και οι ξενιστές του φασισμού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας