Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αυτοθαυμαζόμενοι όψιμοι θαυμαστές της νέας ΠτΔ
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αυτοθαυμαζόμενοι όψιμοι θαυμαστές της νέας ΠτΔ

  • A-
  • A+

Ι. Ο μέχρι σήμερα Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος πιστεύω ότι υπερασπίστηκε με παρρησία, υπευθυνότητα αλλά και λαϊκότητα τον θεσμικό ρόλο του και ανταποκρίθηκε, ως ουσία Πρόεδρος και χωρίς παρωπίδες, στις ανάγκες της κοινωνίας και της χώρας (μεταξύ άλλων: κρίση 2015, Συμφωνία των Πρεσπών, γερμανικές αποζημιώσεις).

Του άξιζε ανανέωση της θητείας, αλλά «γι’ αυτήν ή γι’ αυτά έκριναν άλλοι».

Κατά τα άλλα όφειλε ο Πρόεδρος να μην αρνηθεί την υπογραφή του σχετικού προεδρικού διατάγματος για την προαγωγή συγκεκριμένων δικαστών στις υψηλές θέσεις της ιεραρχίας (διατύπωσα την επιστημονική-θεσμική αντίθεσή μου) - και η οποία άρνησή του τελικώς δεν τον ωφέλησε.

ΙΙ. Η εκλογή της Κατερίνας Σακελλαροπούλου σε νέα Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας προκαλεί την ικανοποίηση όχι μόνον όσων γνωρίζουν το δικαιοδοτικό έργο της, την κουλτούρα και τους ανοιχτούς ορίζοντες σκέψης της. Το ζήτημα ωστόσο είναι ότι καλείται πλέον η νέα Πρόεδρος να παράγει πολιτική, σε δύσκολους μάλιστα καιρούς, και στο πεδίο αυτό θα κριθεί. Κυρίως με σθένος και χωρίς προκατάληψη. Μπορεί. (Παρένθεση: Ας πάψει πλέον ο χαροποιός λόγος: Για πρώτη φορά γυναίκα Πρόεδρος! Στην εποχή μας;)

ΙΙΙ. Μετά την ανακοίνωση της υποψηφιότητας της Κατ. Σακελλαροπούλου αφυπνίστηκαν πολιτικοί, ακαδημαϊκοί, δημοσιολόγοι και δημοσιογράφοι, σαν να ανακάλυπταν την ύπαρξή της για πρώτη φορά μεταξύ των μελών της ελληνικής μας κοινότητας. Και άρχισαν τα υμνολόγια και τις μεγαληγορίες.

Αυτά βέβαια είναι φανερό ότι δεν αποσκοπούν στην εξ αρχής ενδυνάμωση της νέας Προέδρου, αλλά γίνονται για να αυτοθαυμαστούν οι ίδιοι, ότι ενεργούν τάχα μου με αξιοκρατία, άρνηση κομματικών κριτηρίων κ.ά., αλλά και για να δημιουργήσουν επιχειρήματα για ποιο λόγο ανακόπηκε η πορεία του Προκόπη Παυλόπουλου.

Μόνο που δεν μπορούν να αγνοηθούν τα γεγονότα, τα οποία για άλλα «μιλούν», παριστάνουν δε ότι τα αγνοούν οι νεοϋμνητές.

Αυτά κωδικοποιώ:

  • α. Η κυβέρνηση δεν ήθελε την ανανέωση της θητείας του Π. Παυλόπουλου, γι’ αυτό αναζήτησε την «άλλη ιδιαίτερη» επιλογή,
  • β. Ηθελε να περιορίσει τις συσπειρώσεις των πρώην πρωθυπουργών στον κομματικό της χώρο, αλλά και να κατανοήσουν όλοι ότι ένας και μόνο είναι ο κυρίαρχος,
  • γ. Με γνωστή την ύπαρξη ακροδεξιών ακόμη και κυβερνητικών στελεχών στο κόμμα, με την επιλογή της Κατ. Σακελλαροπούλου επιχειρεί η κυβέρνηση να προσδώσει άλλους χρωματισμούς στο ιδεολογικό της φάσμα, προσφέροντας ταυτόχρονα και ψιχία ανακούφισης σε νεοπροσχωρήσαντες, ασκώντας δικαίωμα βέβαια, στον κομματικό χώρο της επαγγελίας,
  • δ. Ερωτάται, γιατί το κυβερνητικό κόμμα αρνήθηκε ως αξιωματική αντιπολίτευση στη Διάσκεψη των Προέδρων να ψηφίσει την Κατ. Σακελλαροπούλου. Δεν γνώριζε τότε τα προσόντα της;
  • ε. Υπερπροβάλλεται ότι η επιλογή της νέας ΠτΔ δεν έγινε με κομματικά κριτήρια, μια και αυτή δεν προέρχεται από τον χώρο του κυβερνώντος κόμματος, πλην όμως, και αποφεύγοντας να αναμειχθώ στη σχετική αναζήτηση, διερωτώμαι ποιος μπορεί να αμφισβητεί ότι πρόκειται για επιλογή «τακτικισμού» και μόνο για κομματικό όφελος,
  • στ. Τέλος, μήπως με το κενό που δημιουργείται στη θέση προέδρου του ΣτΕ, η κυβέρνηση θα επιχειρήσει την τοποθέτηση προέδρου που θα βρίσκεται –κατά την προσδοκία της τουλάχιστον– στο δικό της ιδεολογικό κλίμα;

Το ’χουν το χούι οι κυβερνήσεις σε τέτοιες τοποθετήσεις.

IV. Είναι αλήθεια ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στερείται από τις ιδιαίτερα σημαντικές θεσμικές δυνατότητες που είχε κατά τα ισχύοντα μέχρι το 1986 Συντάγματα, πλην όμως, παρά την καθιέρωση πρωθυπουργοκεντρικού συστήματος, και με βάση το ισχύον Σύνταγμα αυτός έχει δυνατότητες, αλλά και ευθύνες, για τη λειτουργία ενός σύγχρονου κράτους δικαίου, στην πραγμάτωσή του βέβαια και όχι απλώς στην πληθωρική επίκλησή του.

Με την υπόμνηση μάλιστα ότι το Σύνταγμα δεν οριοθετεί μόνο την οργάνωση του κράτους και τις λειτουργίες του, αλλά και τα ατομικά, πολιτικά και κοινωνικά δικαιώματα των πολιτών, ο θεσμός δε του ΠτΔ παράγει εξουσία και δυνατότητες σειράς παρεμβάσεων, χωρίς βέβαια να υποκαθιστά αρμοδιότητες άλλων εξουσιών, η νέα Πρόεδρος με το κύρος της καλείται να υπερασπιστεί αυτά και κυρίως τα κοινωνικά δικαιώματα, στο νέο δημοσιονομικό περιβάλλον που δημιουργήθηκε μετά τον Αύγουστο 2018.

Επιπρόσθετα το Σύνταγμα οριοθετεί την υποχρέωση για την υπεράσπιση μεγάλων αξιακών μεγεθών για χάρη του ανθρώπου, όπως είναι το περιβάλλον και η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, σε μια εποχή μάλιστα που οξύνεται το πρόβλημα αλλά και αναζωπυρώνεται το ενδιαφέρον, αν όχι η αγωνία, του κόσμου για την προστασία τους.

Ετσι είναι αναμενόμενη η ενεργοποίηση της νέας ΠτΔ με τις συγκροτημένες γνώσεις της, ώστε να δώσει δύναμη και ουσία σε ελληνικές παρεμβάσεις, όχι μόνο σε ευρωπαϊκή αλλά και σε διεθνή σφαίρα.

Εν τέλει, όταν στο ακροτελεύτιο άρθρο του Συντάγματος ορίζεται ότι ο σεβασμός σ’ αυτό αποτελεί θεμελιώδη υποχρέωση όλων των Ελλήνων, είναι αυτονόητο ότι η υποχρέωση αυτή ανήκει πολύ περισσότερο στην ΠτΔ. Το γνωρίζει.

* δικηγόρος, πρώην υπουργός

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Προκόπης
Μοιάζει σαν η κυβέρνηση να θέλησε να πει: Εντάξει, πάθαμε στραπάτσο στα εξωτερικά, μούσκεμα τα κάναμε και στο μεταναστευτικό, αλλά σας προτείνουμε την κ. Σακελλαροπούλου!
Ο Προκόπης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πέντε παρατηρήσεις για τη συνταγματική αναθεώρηση
Οσο το πολιτικό σύστημα αδυνατεί να αλλάξει το Σύνταγμα μέσω της τυπικής διαδικασίας αναθεώρησης τόσο αυξάνει η εξουσία όσων αλλάζουν το Σύνταγμα ερμηνεύοντάς το, χωρίς να αλλάζουν το κείμενό του – δηλαδή...
Πέντε παρατηρήσεις για τη συνταγματική αναθεώρηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και η επιλογή της ηγεσίας του Αρείου Πάγου
Σε σχέση με την επιλογή προ ημερών της προέδρου και της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου και τον θόρυβο που προκλήθηκε και συνεχίζεται να προκαλείται μέχρι σήμερα, προβλέπεται δε να συνεχιστεί μέχρι τις...
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και η επιλογή της ηγεσίας του Αρείου Πάγου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα ανυπέρβλητα όρια της συνταγματικής αναθεώρησης
Ως προς τη διαδικασία αναθεώρησης, παρότι υπάρχουν και σεβαστές αντίθετες απόψεις, νομίζω ότι ερμηνευτικά οδηγούμαστε στο ότι το Σύνταγμα επιτρέπει την τροποποίησή της, δεδομένου μάλιστα ότι οι παράγραφοι 2...
Τα ανυπέρβλητα όρια της συνταγματικής αναθεώρησης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αναθεώρηση δημοκρατική και όχι νεοφιλελεύθερη
Πριν λοιπόν διατυπωθούν οι τελικές προτάσεις, ως προς τις αναθεωρητέες διατάξεις, θα ήταν νομίζω χρήσιμο οι πολιτικές δυνάμεις να σταθμίσουν, για ακόμη μια φορά, την κρίσιμη κοινωνική και πολιτική...
Αναθεώρηση δημοκρατική και όχι νεοφιλελεύθερη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οχι σε νέα Βάρκιζα
Τα ψέματα τελείωσαν. Είτε οδηγούμαστε σε μια επαίσχυντη νέα Βάρκιζα, που η κυβέρνηση επιχειρεί να γίνει εθελοδουλικά αποδεκτή από τον λαό μας, είτε ο ίδιος ο λαός με τις αριστερές δυνάμεις, που αντιστέκονται...
Οχι σε νέα Βάρκιζα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας