Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πολιτική αστοχιών και απουσία σχεδίου

Μετρό Θεσσαλονίκης, Σταθμός Βενιζέλου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πολιτική αστοχιών και απουσία σχεδίου

  • A-
  • A+

Η πολιτική του υπουργείου Πολιτισμού έως τώρα ήταν: εξαγγελίες ευκαιριακού εντυπωσιασμού, όπως λ.χ. η ενοποίηση του Αρχαιολογικού Μουσείου με το Πολυτεχνείο και το «Ακροπόλ», ο περίφημος «δανεισμός» των Γλυπτών του Παρθενώνα ή οι χρονικές δεσμεύσεις για μπουλντόζες στο Ελληνικό και πολλά άλλα που αποδείχθηκαν ανεδαφικά. Ο ζήλος για αποτελεσματικότητα και ταχύτητα κατέληξε σε ματαιώσεις και αναβολές λόγω έλλειψης σχεδίου και μελετών.

Η σειρά που επιβάλλουν οι δημόσιες πολιτικές (διατύπωση προτεραιοτήτων, σχεδιασμός, χρονοδιάγραμμα, διαβούλευση, μελέτες και, στη συνέχεια, στόχοι και έργα) περιφρονήθηκε βάναυσα: διοικητικές πράξεις ακυρώθηκαν, αποφάσεις επιστημονικών συμβουλίων άλλαξαν, η συνέχεια της δημόσιας διοίκησης παραβιάστηκε, έτοιμα σχέδια αναβλήθηκαν, η αλήθεια παραποιήθηκε σκανδαλωδώς, ανίερες συμμαχίες αναβίωσαν, ό,τι συντελέστηκε στα τεσσεράμισι προηγούμενα χρόνια κατασυκοφαντήθηκε.

Απορρύθμισης πεπραγμένα

Η βαθιά ιδεολογία απορρύθμισης έδρασε καταλυτικά, εναντίον κάθε προηγούμενης προοδευτικής πολιτικής: οι προκηρύξεις για τις θέσεις διευθυντών που είχαν δημοσιευτεί για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Φεστιβάλ Αθηνών, το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης ματαιώθηκαν εν μιά νυκτί προκειμένου να γίνουν διορισμοί της αρεσκείας της πολιτικής ηγεσίας.

Οι καθυστερήσεις στο Ελληνικό αποδόθηκαν στην υπερβολική τάχα προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και του περιβάλλοντος, αλλά τις νέες αποφάσεις των υπουργών Πολιτισμού και Ανάπτυξης δεν τις ψήφισαν ούτε οι βουλευτές της συμπολίτευσης, ενώ οι περίφημες μπουλντόζες ακόμη να μπουν έξι μήνες μετά. Οι αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης απομακρύνονται χάρη σε νέα επεισοδιακή απόφαση του ΚΑΣ, με κίνδυνο καταστροφής, πολλαπλάσιο κόστος και χρόνο ολοκλήρωσης του έργου και παρά την κατακραυγή της πόλης.

Ο ιστορικός χώρος της ΠΥΡΚΑΛ στην Ελευσίνα αποχαρακτηρίστηκε με τακτικισμούς και νέα απόφαση του ΚΣΝΜ. Τα δρομολογημένα έργα του αναβατήρα της Ακρόπολης καλύφθηκαν από επικοινωνιακά ψεύδη, προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η υποτιθέμενη υπουργική πυγμή και η σημασία της ιδιωτικής χορηγίας.

Με αφορμή την ταινία «Τζόκερ», το πανελλήνιο διαπιστώνει τι σημαίνει πολιτική δειλία, καθώς η υπουργός δηλώνει ανήξερη και ρίχνει εκείνη και ο συνάδελφός της ο ένας στον άλλο την πολιτική ευθύνη. Το δρομολογημένο ήδη χρονοδιάγραμμα των έργων της Εθνικής Πινακοθήκης διατυμπανίζεται σαν ένα ακόμη κατόρθωμα, η Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα δυσφημείται προκειμένου να νομιμοποιηθεί η πολιτική και επιχειρησιακή παρέμβαση του υπουργείου στην αρμόδια Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι Γενικοί Γραμματείς χρίζονται με πρωτάκουστη έμπνευση project managers (!) έργων, ενώ η πολιτική ηγεσία δεν διστάζει να οικειοποιείται έργα που έχουν ημερομηνία ολοκλήρωσης από την προηγούμενη κυβέρνηση.

Ο αμαρτωλός και υπόλογος στη δικαιοσύνη συνδικαλισμός δέχτηκε από την πρώτη μέρα άφεση αμαρτιών, το περίφημο Ταμείο Αλληλοβοήθειας εκκαθαρίζεται διά της εκ νέου γενναίας χρηματοδοτήσεώς του (τι ειρωνεία!) και με την ασφυκτική παρουσία προσώπων που βαρύνονται με σοβαρές κατηγορίες.

Στο εσωτερικό του υπουργείου εγκαθίσταται ένας μηχανισμός προπαγάνδας, παράλληλα με την επάνοδο των παλιών δομών και προσώπων νομής της εξουσίας, που κανιβαλίζουν τις λειτουργίες των υπηρεσιών, λειτουργώντας λογοκριτικά και εκφοβιστικά προς τη δημόσια διοίκηση. Κατεδαφίζονται μέτρα και διαδικασίες που οδήγησαν τα πρόσφατα χρόνια σε μεγαλύτερη αξιοκρατία και διαφάνεια.

Χωρίς αναπτυξιακό σχέδιο

Παρά τις τυμπανοκρουσίες, συνολικό αναπτυξιακό σχέδιο δεν φαίνεται πουθενά στον ορίζοντα. Οι εξαγγελίες περιορίζονται σε αποσπασματικά επιλεκτικά έργα που επιδιώκουν να κερδίσουν τις εντυπώσεις. Η δυναμική ανάπτυξης που ευαγγελιζόταν η κυβέρνηση στις αρχικές της δηλώσεις δεν ανιχνεύεται πουθενά, καθώς απουσιάζει η συνολικότερη οπτική μέσα από την οποία πρέπει να χαραχτούν στρατηγικές, ώστε να αναζητηθούν δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις για τον πολιτισμό.

Είναι χαρακτηριστική η ομιλία της υπουργού κατά την ψήφιση του προϋπολογισμού στη Βουλή, όπου περιορίστηκε σε δευτερεύουσας σημασίας ζητήματα, ενώ απουσίαζε εκκωφαντικά το συνολικό σχέδιο, η επενδυτική στρατηγική, ο αναπτυξιακός προσανατολισμός. Μάλιστα, η ομιλία δεν κρίθηκε καν άξια να αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του υπουργείου, ενώ εκεί βρίσκει κάποιος ακόμη και τη διαμάχη με τους συνδικαλιστές για το πότε θα είναι ανοιχτές οι τουαλέτες της Ακρόπολης.

Ο χάρτης σχεδιασμού, στρατηγικής και κατευθύνσεων πολιτιστικής πολιτικής και ανάπτυξης αποτελεί, ωστόσο, το κύριο ζητούμενο. Η εργαλειοποίηση του πολιτισμού που μετατρέπει τα πολιτιστικά έργα σε εργολαβίες ακυρώνοντας το δημόσιο συμφέρον δεν αποτελεί αναπτυξιακή κατεύθυνση. Η πολιτισμική ανάπτυξη απαιτεί επενδύσεις και όχι εμβαλωματικές και ευκαιριακές χορηγίες, απαιτεί δυναμική αξιοποίηση των δημοσίων επενδύσεων και, κυρίως, απαιτεί όραμα και σχέδιο: διοικητικό, οικονομικό, ιδεών και προγραμμάτων, συμπεριληπτικό, αειφόρο και ισόρροπο.

Σιωπή, υπεκφυγές, καθυστερήσεις

Σε συνέπεια όλων των παραπάνω, μια σειρά σημαντικών ζητημάτων αποσιωπώνται ή αντιμετωπίζονται με υπεκφυγές. Η περιφερειακή πολιτική του σύγχρονου πολιτισμού, που είναι ζωτικής σημασίας για την αναζωογόνηση των πόλεων και την ισόρροπη πολιτισμική ανάπτυξη της χώρας, ενώ αποτελεί δομικό και χρόνιο έλλειμμα του υπουργείου, εξαντλείται σε συναντήσεις καλών προθέσεων με τους περιφερειάρχες για έργα περιορισμένης σημασίας. Αλλά χωρίς περιφερειακή στρατηγική, ο πολιτισμός παραμένει συγκεντρωτικός, κλεισμένος εντός των τειχών, ενώ το χάσμα με την περιφέρεια μεγαλώνει τροφοδοτώντας ανισότητες και διακρίσεις που κλονίζουν την πολιτισμική συνοχή.

Επίσης, η τεράστια ασυμμετρία ενδιαφέροντος του υπουργείου ανάμεσα στην πολιτιστική κληρονομιά και τον σύγχρονο πολιτισμό ζημιώνει την ανάπτυξη της χώρας και υποβαθμίζει το ανθρώπινο δυναμικό της. Από την άλλη μεριά, αγνοείται η τύχη και η συνέχεια σημαντικών θεσμικών και τεχνικών εργαλείων. Τέτοιο είναι το Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων, που εξασφάλισε την προηγούμενη χρονιά διαφανείς διαδικασίες και ορθή λειτουργία για τις επιχορηγήσεις.

Επίσης το Αρχαιολογικό Κτηματολόγιο και το Ψηφιακό Μητρώο Κινητών Μνημείων, τα οποία πρέπει να ολοκληρωθούν, ενώ εκκρεμούν και διαδικασίες με τη δικαιοσύνη. Τα Προγράμματα Δημοσίων Επενδύσεων, όσον αφορά την αξιοποίησή τους σε έργα σύγχρονου πολιτισμού. Ο φορέας συλλογικής διαχείρισης των δημιουργών ΕΔΕΜ για την είσπραξη πνευματικών δικαιωμάτων, που έχει επί 6μηνο καθυστερήσει να λάβει την υπουργική υπογραφή.

Το ΤΑΠ, που αντί να ακολουθήσει τις δρομολογημένες διαδικασίες ταχείας ανάπτυξης υπέστη παλινόρθωση με άγνωστο αποτέλεσμα. Το «Ακροπόλ» ως χώρος σύγχρονων τεχνών που παραμένει αδρανής, ενώ υπήρχε έτοιμο νομοσχέδιο προς ψήφιση από τη Βουλή. Ο Οργανισμός Βιβλίου που απορρίφθηκε με συνοπτικές διαδικασίες και μένει να φανεί από τι θα αντικατασταθεί.

Συμπέρασμα

Η χώρα χρειάζεται ένα καλά επεξεργασμένο αναπτυξιακό σχέδιο που θα αξιοποιεί το πολιτιστικό κεφάλαιο της χώρας, θα επενδύει στον σύγχρονο πολιτισμό και θα ανασυγκροτεί παραγωγικά το δημιουργικό και καλλιτεχνικό δυναμικό της χώρας.

Ο πολιτισμός είναι υπόθεση δημοσίου συμφέροντος, όπως η παιδεία και η υγεία. Αφορά επίσης τη δημοκρατία, καθώς αποτελεί την ενδοχώρα της για την επίτευξη πολιτισμικής συνοχής ανάμεσα σε όλα τα στρώματα και τις ομάδες του πληθυσμού. Γι’ αυτό είναι σημαντική μια πολιτική που θα επηρεάζει τη διαμόρφωση των ταυτοτήτων των νέων, φιλική στην ετερότητα, αποτελεσματική στη μείωση των πολιτισμικών ανισοτήτων και διακρίσεων, που θα δρα ευεργετικά στην καθημερινή ζωή, με θετικές κατακτήσεις πολιτισμικής δημοκρατίας.

Για όλα αυτά, η χώρα χρειάζεται μια πολιτική πολιτισμού με σχέδιο, που θα ενισχύει και θα ανασυγκροτεί το πολιτισμικό πεδίο με τη συμμετοχή όλων των δρώντων, χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις.

*Τέως υπουργός Πολιτισμού

ΑΠΟΨΕΙΣ
Θα καταφέρουν να πείσουντο Κ ΑΣ να παρανομήσει;
Η επιχείρηση παραπλάνησης της κοινής γνώμης από πλευράς κυβέρνησης για τα αρχαία του μετρό της Θεσσαλονίκης βρίσκεται συνίσταται σε έναν καταιγισμό ψευδών και ανυπόστατων ισχυρισμών.
Θα καταφέρουν να πείσουντο Κ ΑΣ να παρανομήσει;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Διορισμοί καλλιτεχνικών διευθυντών με «μάντρα» προκηρύξεων!
Δεν είναι παράδοξο που μετά από κάθε διορισμό καλλιτεχνικού διευθυντή το υπουργείο Πολιτισμού επαναλαμβάνει μονότονα το «μάντρα»: «Παράλληλα, θα προετοιμαστεί εγκαίρως η προκήρυξη για την πλήρωση της οικείας...
Διορισμοί καλλιτεχνικών διευθυντών με «μάντρα» προκηρύξεων!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ελληνικό: και αρχαία και επένδυση
Η Ελλάδα χρειάζεται μια άλλη πολιτική για την οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική της ανάπτυξη· μια πολιτική που στο πρότυπο του Αριστοτελικού μέτρου θα αναζητά το σημείο ισορροπίας μεταξύ οικονομίας,...
Ελληνικό: και αρχαία και επένδυση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αυτή είναι η επένδυση του Ελληνικού!
Πέρα από το καζίνο και τη μαρίνα που αποτελούν τις μόνες βέβαιες κερδοφόρες ζώνες της επένδυσης, οι επενδυτές δεν δείχνουν διατεθειμένοι να αναλάβουν το ρίσκο της κατασκευής κτιρίων και στη συνέχεια της...
Αυτή είναι η επένδυση του Ελληνικού!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα αστικά απορρίμματα και το Ελληνικό
Συνοπτικά, η πρόταση για το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος ΕΜΠ και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης περιλαμβάνει, εκτός των πράσινων επιφανειών, δεκάδες χρήσεις σε εκατοντάδες...
Τα αστικά απορρίμματα και το Ελληνικό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ζούμε κάτω από τον ίδιο πολιτισμό, κυρία Μενδώνη;
Ενας οργανισμός συλλογικής διαχείρισης πνευματικής ιδιοκτησίας πρέπει να υπάρχει, που θα εκπροσωπεί το σύνολο των δημιουργών και των δικαιούχων, κι αυτός δεν είναι άλλος από την ΕΔΕΜ.
Ζούμε κάτω από τον ίδιο πολιτισμό, κυρία Μενδώνη;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας