Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εναν χρόνο μπρος, πολλά χρόνια πίσω

Ο "τοίχος με τις κούκλες": διαμαρτυρία στο Μιλάνο για τη βία κατά των γυναικών 

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εναν χρόνο μπρος, πολλά χρόνια πίσω

  • A-
  • A+

Λίγο πριν κάνουμε ένα ακόμη βήμα μπροστά στον νέο χρόνο, έχουμε ήδη κάνει τουλάχιστον δύο βήματα πίσω σε άλλες εποχές.

Στην επίσημη δημόσια/κρατική τηλεόραση, όχι με έκπληξη αλλά με απογοήτευση και θυμό, διάβασα την εξής λεζάντα: «Τη σκότωσε γιατί τον απατούσε - το μετάνιωσε». Το συμπέρασμα προκύπτει διά της απλής επαγωγικής λογικής. Ο άντρας που σκότωσε τη γυναίκα δικαιολογείται διότι τον απατούσε και αφού μετάνιωσε τον συγχωρούμε τον καημένο και τον επιστρέφουμε αθώο ως περιστερά στους κόλπους της κοινωνίας. Η δημόσια/κρατική τηλεόραση αναπαράγει, συνειδητά πιστεύω -αν είναι ασυνείδητα τότε είναι ακόμη πιο επικίνδυνο διότι αποτελεί δομικό και άρα ανίκητο στοιχείο, κατά το «η βλακεία είναι ανίκητη»- μηχανισμούς κοινωνικού αυτοματισμού και ελέγχου της συμπεριφοράς του ατόμου.

Τι μας λέει το μήνυμα που εκπέμπει η λεζάντα; Οτι όποια γυναίκα/θύμα –ταυτόχρονα κάνει και αναπαραγωγή του έμφυλου ρόλου- παραβεί την 6η εντολή, «ου μοιχεύσεις», τιμωρείται με θάνατο. Αντίθετα, ο δολοφόνος/άνδρας που παραβαίνει την 8η εντολή, «ου φονεύσεις», συγχωρείται άμα τη μετανοία του και λαμβάνει άφεση αμαρτιών διά της δημόσιας τηλεόρασης, ο λόγος της οποίας για πολλούς ανθρώπους -«το είπε η τηλεόραση»- αποτελεί θέσφατο.

Πίσω ολοταχώς, όχι ένα βήμα αλλά αιώνες, στην εποχή της τουρκοκρατίας και στον Μενούση που σκότωσε τη γυναίκα του -μάλλον άδικα τελικά- και τον έκαναν τραγούδι, έτσι για να μείνει στην αιωνιότητα, παράδειγμα για τις επόμενες γενιές προς γνώση και συμμόρφωση.

Δεύτερο βήμα προς τα πίσω. Αναμοχλεύεται τις τελευταίες ημέρες το δικαίωμα στην άμβλωση διά της δήθεν ανησυχίας για το δημογραφικό πρόβλημα. Μάλιστα, εξώφυλλο γνωστού αθλητικού περιοδικού έστειλε σαφές ηθικοπλαστικό μήνυμα, εικονίζοντας ένα έμβρυο στην παλάμη και με μεγάλα γράμματα, «αφήστε με να ζήσω», στιγματίζει και προσπαθεί να δημιουργήσει τύψεις. Με άλλα λόγια, μη με σκοτώνετε. Ποιος σκοτώνει το έμβρυο; Η γυναίκα που το κυοφορεί αλλά και η νομοθεσία που το επιτρέπει.

Στην προκειμένη περίπτωση δεν απευθύνεται μόνο στο συλλογικό θυμικό, όπως στην περίπτωση του γυναικοκτόνου, αλλά και προς τη νομοθετική εξουσία. Ερχεται μάλιστα γνωστός για τις απόψεις του πολιτικός εκπρόσωπος της νομοθετικής και εκτελεστικής εξουσίας να επικυρώσει το μήνυμα συγχαίροντας το περιοδικό για την… «ευαισθησία» του. Και ερωτώ εγώ τώρα μήπως θα ήταν καλύτερα οι «ευαίσθητοι» αυτού του κόσμου να απευθυνθούν προς όλες τις εξουσίες και να μεριμνήσουν για τις συνθήκες που θα επιτρέψουν τη γέννηση του κυοφορούμενου εμβρύου, εξασφαλίζοντας όλα τα δικαιώματα τόσο του παιδιού όσο και της μητέρας ή του ζευγαριού που θα το αναθρέψει;

Είναι εύκολη η πατριδολατρία όταν πρόκειται να αναλάβουν την υπεράσπισή της άλλοι πλην ημών. Η γέννηση ενός παιδιού δεν γίνεται για να λυθεί το δημογραφικό πρόβλημα. Ενα παιδί, ένας άνθρωπος δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως αριθμός ή ως ένα από τα δεδομένα μιας πληθυσμιακής στατιστικής. Η γυναίκα δεν μπορεί να θεωρείται εθνική αναπαραγωγική μηχανή. Καταρχάς και καταρχήν πρέπει να είναι συνειδητή η απόφαση της γυναίκας που θα το κυοφορήσει. Επεται η δυνατότητα της οικογένειας -όποιας σύστασης- να το αναθρέψει με αξιοπρέπεια εξασφαλίζοντας όλα τα δικαιώματά τους. Αυτό φυσικά δεν είναι ευθύνη μόνο της οικογένειας αλλά και του κράτους, το οποίο οφείλει να καλύπτει τις ανάγκες, οικονομικές, υγείας, παιδείας κ.λπ. όχι με επιλεκτικά επιδόματα κύησης αλλά με μόνιμη δουλειά ικανών απολαβών και υπηρεσίες που θα προσφέρουν το αίσθημα της ασφάλειας πρωτίστως και της αυτοπραγμάτωσης ακολούθως.

Μα πώς φτάσαμε στο σημείο να μιλάμε ακόμη και σήμερα για το δικαίωμα στην άμβλωση; Πόσα βήματα/αιώνες κάναμε πίσω; Πόσα άλματα μπροστά πρέπει να κάνουμε για να συναντήσουμε το νέο έτος; Με αυτές τις σκέψεις ας ευχηθούμε -οι ευχές είναι ανέξοδες- καλή χρονιά κι ας επαγρυπνούμε μήπως και την κάνουμε καλύτερη.

* εκπαιδευτικός, συγγραφέας, π. περιφερειακή διευθύντρια Εκπαίδευσης Θεσσαλίας

ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Βιτριόλι
Φριχτές μνήμες ξύπνησε η ακραία δολοφονική επίθεση εναντίον νέας εργαζόμενης σε ασφαλιστική εταιρεία στην Καλλιθέα, από άγνωστο πρόσωπο που την περιέλουσε με οξύ.
Βιτριόλι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γυναικοκτονία, όπως βουλεύτρια
Ασήκωτο, κάποιες φορές, το βάρος των λέξεων. Ας μην απορούμε, λοιπόν, που η γυναικοκτονία, η έννοια που ανέλαβε να δώσει όνομα σε μια αόρατη, αν και κορακοζώητη, βαρβαρότητα, συνεχίζει να προκαλεί τόσο σφοδρές...
Γυναικοκτονία, όπως βουλεύτρια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η βία κατά των γυναικών πολιτικών
Οταν οι γυναίκες αποφασίσουμε να εκτεθούμε στην παραδοσιακή πολιτική, δεν μπορούμε να φανταστούμε πόσο μισογυνική και σεξιστική είναι η κεντρική πολιτική σκηνή της. Ο σεξισμός δεν μας είναι άγνωστος. Τον...
Η βία κατά των γυναικών πολιτικών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η επιστροφή της γυναικοκτονίας
Η τελευταία γυναικοκτονία στην Κέρκυρα άνοιξε και πάλι μια βαθιά πληγή της ελληνικής κοινωνίας: την επικράτηση του δυνατού άντρα πάνω στην αδύναμη γυναίκα. Γράφτηκαν και ειπώθηκαν πολλά.Μήπως θα έπρεπε να...
Η επιστροφή της γυναικοκτονίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προστασία προσωπικών δεδομένων και σεξουαλική εκμετάλλευση
Η ελληνική κοινωνία με τη δολοφονία της 21χρονης Ελένης αντίκρισε επιτέλους τις «πραγματικές» διαστάσεις που έχει λάβει ο βιασμός. Ο βιασμός δεν είναι μόνο η σεξουαλική επαφή χωρίς τη θέληση του άλλου ατόμου....
Προστασία προσωπικών δεδομένων και σεξουαλική εκμετάλλευση
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Οικογενειακή τραγωδία», αλήθεια;
Η ενδοοικογενειακή βία είναι από τις σημαντικότερες αίτιες βίαιου θανάτου των γυναικών στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες. Τα δολοφονικά αυτά εγκλήματα δεν έχουν τις περισσότερες φορές θύτη έναν άγνωστο δράστη ή...
«Οικογενειακή τραγωδία», αλήθεια;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας