Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Oι προδιαγραφές των άριστων
EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Oι προδιαγραφές των άριστων

  • A-
  • A+

Η υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως προανήγγειλε ως μεταρρύθμιση την εξάρτηση του 20% της κρατικής επιχορήγησης των ελληνικών Πανεπιστημίων από αξιολόγησή τους με ποιοτικά κριτήρια, που «ώς τώρα έλειπαν». Το 80% των κονδυλίων βέβαια θα συνεχίσει να χορηγείται με ποσοτικά κριτήρια, κύριο από τα οποία είναι ο αριθμός των φοιτητών. Το θέμα της χρηματοδότησης αυτής με τα ζητούμενά της είναι τεράστιο.

Οποια ανάλυση κι αν επιχειρηθεί, όμως, θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη της παραμέτρους που συνήθως απορρίπτονται στον «κάδο» με τα αυτονόητα και τα ασύμφορα.

Πρώτη: η σύνδεση της χρηματοδότησης με αποδόσεις, στηριγμένη στην ιδέα ότι έτσι αναπτύσσεται ένας ανταγωνισμός που οδηγεί στην πρόοδο, δεν καταξιώνεται στο πεδίο του δημόσιου συμφέροντος.

Τα δημόσια Λύκεια δεν βελτιώθηκαν επειδή λειτουργούν και ιδιωτικά, και το αντίστοιχο ισχύει για τα νοσοκομεία απέναντι στις ιδιωτικές κλινικές. Σωστά και ευτυχώς: Η βασική έρευνα, η κοινή ωφέλεια και η ανιδιοτελής παραγωγή και μετάδοση της γνώσης αποτελούν αξίες εκτός πεδίου του ανταγωνισμού.

Δεύτερη και κύρια: είναι ευνόητο ότι μια αξιολόγηση επιδόσεων είναι χρήσιμη κι ότι μια αυξομείωση της χρηματοδότησης των ιδρυμάτων κατά 20% θα είναι λειτουργικά καθοριστική. Ας υποθέσουμε, όμως, ότι σ’ ένα Πανεπιστήμιο οι καθηγητές είναι αδιάφοροι και οκνοί.

Είναι λογικό η κακή τους απόδοση να έχει συνέπειες σε βάρος τους, και μάλιστα εξατομικευμένες αφού συλλογική ευθύνη στον πολιτισμένο κόσμο δεν νοείται. Ομως στην πραγματικότητα ποιον θα πλήξει η υποχρηματοδότηση; Ποιος θα «τιμωρηθεί;». Προφανώς οι φοιτητές που θα μείνουν με ανεπαρκή εξοπλισμό, χωρίς οικονομική στήριξη για συνέδρια κ.λπ. Με πιο λαϊκά αλλά καθόλου λαϊκίστικα λόγια: Θα χτυπηθεί η ίδια η γενιά που σπουδάζει.

Μόνο κάποιος αμέτοχος στις αγωνίες της εκπαίδευσης παραγνωρίζει ότι λογικό είναι η ίδια η χρηματοδότηση να επηρεάζει τις δραστηριότητες, κι όχι το αντίστροφο. Το έλλειμμά της θα σημαίνει λιγότερες συνδρομές για περιοδικά, λιγότερα βιβλία, λιγότερα όργανα, επομένως υστέρηση με βάση διεθνείς δείκτες μέτρησης.

Δεν νοιάζονται γι’ αυτό, στην καλύτερη περίπτωση δεν το συνειδητοποιούν, όσοι έχουν την οικονομική άνεση εξ αρχής να πηγαίνουν στο εξωτερικό για σπουδές ή να δίνουν εδώ δίδακτρα για ένα κέντρο σπουδών, πιστεύοντας ότι το τελευταίο ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της αγοράς. Ομως αυτοί είναι λίγοι και χωρίς τεκμήριο αξιοκρατικής υπεροχής (αριστείας!).

Αποσιωπάται επίσης ότι η αξιολόγηση και μάλιστα με κριτήρια αγοράς χαρακτηρίζει ήδη τις ερευνητικές δραστηριότητες των Πανεπιστημίων. Ως έναν βαθμό αυτό είναι χρήσιμο, αλλά δεν λείπουν οι παρενέργειες: Η ιδιωτική χορηγία της έρευνας συνήθως συνεπάγεται και ιδιωτική στοχοθεσία, που αφήνει απέξω π.χ. δράσεις υπέρ του περιβάλλοντος, συνεπαγόμενες περιορισμούς κερδών για τις επιχειρήσεις.

Πολλά λοιπόν αποσιωπώνται. Προφανώς, επειδή το συστημικό ενδιαφέρον δεν αφορά την ανάπτυξη, αλλά τη συρρίκνωση της δημόσιας παιδείας. Πράγμα που δεν ομολογείται.

* ομ. καθηγητής ΑΠΘ

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ακόμη πιο συγκεντρωτικό το νέο πλαίσιο για τα ΑΕΙ
Η ΕΘΑΑΕ, δεν αναβαθμίζεται, όπως υποστηρίζει η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, αντιθέτως αλλάζει ταυτότητα. Τύποις μετατρέπεται σε επιτελικό όργανο δυνάμενο να ασκήσει και εκπαιδευτική πολιτική.
Ακόμη πιο συγκεντρωτικό το νέο πλαίσιο για τα ΑΕΙ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σχολή Ανατολικών Γλωσσών και Πολιτισμών: γιατί δεν τη θέλουμε;
Η ίδρυση Σχολής Ανατολικών Γλωσσών και Πολιτισμών στο Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας, στη Θεσσαλονίκη, αποφασίστηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επί υπουργίας Κώστα Γαβρόγλου.
Σχολή Ανατολικών Γλωσσών και Πολιτισμών: γιατί δεν τη θέλουμε;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αρχαιολογία της γνώσης, αξιοποιήσιμη στην εκπαίδευση
Θετική ιδιαιτερότητα, μοναδικής σημασίας, για την εκπαίδευσή μας είναι αναμφίβολα το ότι η χώρα μας είναι η κοιτίδα ενός αξιοποιήσιμου αρχαίου πολιτισμού, του αρχαιότερου στην Ευρώπη, όπου έχει τις ρίζες της η...
Αρχαιολογία της γνώσης, αξιοποιήσιμη στην εκπαίδευση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια αληθινή ιστορία…
Μέρες που είναι, το μυαλό συνειρμικά πήγε σε μια ιστορία που συνέβη τα χρόνια που ήμουν πρύτανης στο ΑΠΘ. Μια ιστορία αληθινή, που η ζωή την έκανε να είναι επίκαιρη, όσο όμως και διδακτική, από πολλές απόψεις....
Μια αληθινή ιστορία…
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Συμβόλαιο θανάτου» για τα πανεπιστήμια
Το υπουργείο Παιδείας «πριονίζει τις ρίζες» των δημόσιων ΑΕΙ-ΤΕΙ προωθώντας τάχιστα την ιδιωτικοποίησή τους με μοχλό τη σύνδεση της χρηματοδότησης με την αξιολόγηση.
«Συμβόλαιο θανάτου» για τα πανεπιστήμια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας