Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το «ξήλωμα» της δημόσιας δωρεάν παιδείας
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το «ξήλωμα» της δημόσιας δωρεάν παιδείας

  • A-
  • A+

Το «ξήλωμα» της δημόσιας δωρεάν παιδείας

Της ΜΑΡΙΑΣ ΣΠΑΝΟΥ*

Πολύς λόγος έγινε τελευταία για τα κενά στην εκπαίδευση, τους μόνιμους διορισμούς, τις τοποθετήσεις, την ταλαιπωρία των αναπληρωτών, τη δυσκολία εύρεσης στέγης και πολλά άλλα. Ηρθε η ώρα να μπουν τα πράγματα στη θέση τους ρητά και στις πραγματικές διαστάσεις.

Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί βιώνουν, για περισσότερο από μια δεκαετία, την εργασιακή ανασφάλεια, τη νομαδική ζωή, με μεγάλο οικονομικό, οικογενειακό και ψυχολογικό κόστος, χωρίς να γνωρίζουν αν και πότε θα λήξει το καθεστώς εργασιακής ομηρίας τους. Τα λειτουργικά κενά κάθε χρόνο ξεπερνούν τις 30.000. Φέτος οι προσλήψεις αναπληρωτών συνολικά σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια έφτασαν τις 25.947 στις δύο φάσεις προσλήψεων.

Οι αριθμοί καταδεικνύουν την ανάγκη πραγματοποίησης μόνιμων διορισμών στην εκπαίδευση, κάτι που είχε ήδη δρομολογηθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με την εγκριτική απόφαση του υπουργικού συμβουλίου, τον περασμένο Ιούνιο, που άναβε το πράσινο φως για 10.500 διορισμούς στη γενική εκπαίδευση, ενώ το αίτημα απεστάλη στο ΑΣΕΠ για την έκδοση της σχετικής προκήρυξης. Να σημειώσουμε εδώ ότι η δαπάνη είχε προβλεφτεί στον τακτικό προϋπολογισμό του κράτους του τρέχοντος και επόμενου έτους.

Την ίδια περίοδο ολοκληρωνόταν η διαδικασία κατάθεσης των αιτήσεων για 4.500 διορισμούς στην Ειδική Αγωγή, η οποία μετακινήθηκε χρονικά για το τέλος του έτους από την παρούσα κυβέρνηση, χωρίς να είναι γνωστή η κατανομή των εκπαιδευτικών ανά κλάδο και χωρίς να υπάρχει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα.

Λίγες μέρες μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου η νέα υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως σε δήλωσή της ανέφερε την επανεξέταση των 10.500 μόνιμων διορισμών στη γενική εκπαίδευση μέσω της ανακαταμέτρησης των κενών! Τα οργανικά κενά ανά κλάδο ωστόσο ήταν ήδη γνωστά στο υπουργείο Παιδείας, τα οποία από τον περασμένο Μάιο είχαν κοινοποιηθεί στους δικαιωθέντες εκπαιδευτικούς κατά την πρόσκληση διορισμού τους.

Μια άλλη παράμετρος του προβλήματος είναι ότι η συντριπτική πλειονότητα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών προσλαμβάνεται μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ, κάτι που προκαλεί εύλογη ανησυχία και απορία στην εκπαιδευτική κοινότητα καθώς το ερώτημα είναι πώς θα καλύπτονται τα κενά των σχολείων μετά τη λήξη των προγραμμάτων αυτών.

Είναι προφανές σε όλους μας, μετά και τις αποφάσεις του υπουργείου υπέρ της ιδιωτικής εκπαίδευσης, ότι η ενίσχυση της δημόσιας παιδείας δεν αποτελεί προτεραιότητα για αυτή την κυβέρνηση! Οπότε ποια στάση θα ακολουθηθεί; Συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων; Αναστολή διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης στους μεγάλους δήμους, δεδομένου ότι διανύουμε το δεύτερο σχολικό έτος εφαρμογής της και οι ανάγκες σε νηπιαγωγούς είναι ήδη αυξημένες;

Η θεσμοθέτηση της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ απέδειξε στην πράξη ότι η δημόσια και δωρεάν παιδεία είναι αγαθό κοινωνικό στο οποίο όλοι πρέπει να έχουμε πρόσβαση. Μέσα στο δημόσιο σχολείο αμβλύνονται οι διαφορές, κοινωνικές, οικονομικές, και οι ιδιαιτερότητες ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

Η αξία του δημόσιου σχολείου σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες είναι ανεκτίμητη, καθώς δημιουργεί στους μαθητές τη συνείδηση της αρμονικής συνύπαρξης και της αλληλεγγύης.

Οι αποφάσεις της σημερινής κυβέρνησης, όπως αυτή της κατάργησης των διετών προγραμμάτων των Πανεπιστημίων και της αυτοματοποιημένης αναγνώρισης των πτυχίων κολεγίων και ξένων Πανεπιστημίων και εξίσωσής τους με τα πτυχία των δημόσιων Πανεπιστημίων, μας υπενθυμίζουν ότι η εκπαίδευση μπορεί να γίνει ταξική υπέρ των προνομιούχων.

Θεωρούμε αυτονόητη την αφύπνιση και την άμεση παρέμβαση όλων των εμπλεκομένων τόσο για τη διεκδίκηση όσων είχαν ήδη δρομολογηθεί για τα θέματα αυτά, όσο και την ενεργοποίηση των γονέων και της κοινωνίας για θωράκιση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας.

*Εκπρόσωπος της Ενωσης Νηπιαγωγών

ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι παρίες της δημόσιας εκπαίδευσης ζητούν δικαίωση
Υπάρχουν κάποιοι εκπαιδευτικοί που κάθε χρόνο διδάσκουν σε διαφορετικά σχολεία σε όλη την Ελλάδα. Υπάρχουν κάποιοι εκπαιδευτικοί που δεν πληρώνονται το καλοκαίρι. Υπάρχουν κάποιοι εκπαιδευτικοί που αν...
Οι παρίες της δημόσιας εκπαίδευσης ζητούν δικαίωση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ιδιωτική εκπαίδευση: επιστροφή στη νομιμότητα
Εν όψει της καταγραφόμενης από εμπειρογνώμονες του ΟΗΕ και οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών ραγδαίας ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης, το Συμβούλιο πρότεινε δύο άμεσα μέτρα με...
Ιδιωτική εκπαίδευση: επιστροφή στη νομιμότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Να μην πληρώσει την κρίση η γλωσσομάθεια
Η αλήθεια είναι -όσο και αν την επενδύσει κανείς- ότι με τις νομοθετικές ρυθμίσεις του υπουργείου το τελευταίο δίμηνο έχουν ήδη «εξοικονομηθεί» χιλιάδες θέσεις εκπαιδευτικών, ο ακριβής αριθμός των οποίων θα...
Να μην πληρώσει την κρίση η γλωσσομάθεια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το ψευδοδίλημμα της διδασκαλίας των Αρχαίων από πρωτότυπο
Η πρόταση των 132 πανεπιστημιακών για την κατάργηση των Αρχαίων από το πρωτότυπο στο Γυμνάσιο με ταυτόχρονη ενίσχυση της νεοελληνικής γλώσσας έχει ανοίξει έναν έντονο διάλογο ανάμεσα σε άτομα και φορείς της...
Το ψευδοδίλημμα της διδασκαλίας των Αρχαίων από πρωτότυπο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το τέλος της αθωότητας
Η αλήθεια είναι ότι το «Νέο Λύκειο», όπως προτείνεται στην έκθεση, επιβάλλει τη συγχώνευση σχολικών μονάδων προκειμένου να είναι δυνατή η συγκρότηση τμημάτων, αφού πλέον οι μαθητές θα μπορούν να επιλέξουν...
Το τέλος της αθωότητας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εκπαίδευση, ο μεγάλος ασθενής;
Ολα είναι θέμα παιδείας, συνηθίζουμε να λέμε, αλλά φτιάξαμε μια παιδεία σε μόνιμη «ύπνωση». Και θέλουμε να την αξιολογήσουμε κιόλας. Αλλά η αξιολόγηση ας αρχίσει αυτή τη φορά από τα πάνω: από τις πολιτικές που...
Εκπαίδευση, ο μεγάλος ασθενής;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας