• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.7°C / 33.5°C
    3 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    29°C 25.8°C / 32.9°C
    3 BF
    50%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.9°C / 35.9°C
    1 BF
    31%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    2 BF
    30%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 29.6°C
    3 BF
    44%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 25.1°C / 31.0°C
    2 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 28.1°C
    2 BF
    34%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    34°C 33.5°C / 33.5°C
    2 BF
    19%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.5°C / 31.6°C
    2 BF
    43%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 29.6°C
    2 BF
    47%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.1°C / 27.8°C
    2 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 27.7°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    4 BF
    34%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 31.1°C / 31.9°C
    0 BF
    42%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 27.3°C / 31.6°C
    2 BF
    46%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 28.8°C
    4 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.9°C / 33.2°C
    3 BF
    31%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.1°C / 28.3°C
    3 BF
    60%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 31.1°C
    3 BF
    74%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    29°C 28.5°C / 28.5°C
    1 BF
    52%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΕΥΡΩ - ΕΙΚΟΝΟΦΡΑΦΗΣΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Προϋπολογισμός 2020: επιθυμία και πραγματικότητα

  • A-
  • A+

Το Προσχέδιο Κρατικού Προϋπολογισμού (ΠΚΠ) για το 2020 προβλέπει ότι ο ρυθμός αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ το 2020 θα ανέλθει στο 2,8% χάρη κυρίως στα μέτρα φορολογικής και ασφαλιστικής ελάφρυνσης νομικών και φυσικών προσώπων και τις λοιπές παρεμβάσεις για τη διαμόρφωση φιλικού επιχειρηματικού κλίματος (βλ. απορρύθμιση αγοράς εργασίας, ιδιωτικοποιήσεις, κίνητρα σε οικοδομή κ.ά.), που αναμένεται να αυξήσουν την ιδιωτική κατανάλωση και τις επενδύσεις.

Πρόκειται για στόχο που υπερβαίνει σημαντικά την πρόβλεψη τόσο του Προγράμματος Σταθερότητας (2,3%) όσο και των διεθνών οργανισμών όπως της Ε.Ε., του ΟΟΣΑ και του ΔΝΤ (2,1% κατά μέσον όρο) και επιχειρεί να γεφυρώσει προοπτικά τις υπερπροσδοκίες που δημιούργησε προεκλογικά η Ν.Δ. (βλ. υπόσχεση για μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 4% ώς το 2023) με τη σκληρή οικονομική πραγματικότητα.

Μια πρώτη αξιολόγηση του ΠΚΠ έκανε το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο (ΕΔΣ), το οποίο, αν και χαρακτήρισε αισιόδοξο τον στόχο για αύξηση του ΑΕΠ 2% το 2019 και πολύ πιο αισιόδοξο το 2,8% για το 2020, απεφάνθη πως εφόσον επιτευχθεί ο στόχος του 2019 και εφόσον δεν υπάρξουν νέα περιοριστικά μέτρα, συνεχιστεί η βελτίωση του οικονομικού κλίματος, περιοριστεί η αβεβαιότητα, βελτιωθούν οι συνθήκες πιστωτικής επέκτασης, δεν υπάρξουν μείζονες διαταραχές στις εργασιακές σχέσεις, δεν αυξηθούν οι τιμές του πετρελαίου και δεν λογιστούν οι επιπτώσεις του Brexit, τότε ο κυβερνητικός στόχος για ανάπτυξη 2,8% το 2020 μπορεί να θεωρείται εφικτός…

Ομως και περιοριστικά μέτρα θα υπάρξουν προκειμένου να καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό του 1 δισ. ευρώ, και οι εργασιακές σχέσεις έχουν ήδη διαταραχθεί και ο δείκτης οικονομικού κλίματος ανέκοψε την ανοδική του πορεία (τον Σεπτέμβριο μειώθηκε στις 107,2 μονάδες από 108,4 τον Αύγουστο 2019), και σε Brexit βαδίζουμε ολοταχώς με σαφείς επιπτώσεις σε εξαγωγές, τουρισμό και χρηματοπιστωτικό σύστημα ενώ δεν είναι καθόλου βέβαιο πως θα επιτευχθεί ο στόχος για ανάπτυξη 2% για το 2019 για τους εξής λόγους:

1. Η βασική κινητήρια δύναμη της οικονομίας το 2019, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπ. Οικονομίας, είναι οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίων με προβλεπόμενη αύξηση όγκου 8,8%. Ομως, στο α’ εξάμηνο του 2019 οι επενδύσεις αυξήθηκαν μόλις 0,7% και για να επιτύχουν τον ετήσιο στόχο του υπουργείου θα πρέπει να αυξηθούν 17% περίπου το β’ εξάμηνο. Πόσο ρεαλιστική είναι μια τέτοια εκτίναξη επενδύσεων με τις εργασίες του Ελληνικού να ξεκινάνε το 2020, τη διεθνή οικονομική αβεβαιότητα στα ύψη και τον γεωπολιτικό μας κίνδυνο (Τουρκία) ανεπίλυτο;

2. Η δεύτερη ατμομηχανή της ανάπτυξης είναι η ιδιωτική κατανάλωση, η οποία εκτιμάται ότι θα αυξηθεί το 2019 κατά 0,6%, όταν στο α’ εξάμηνο μειώθηκε οριακά 0,1% και στο α’ επτάμηνο ο όγκος λιανικών πωλήσεων μειώθηκε 1% ετησίως. Εδώ ο στόχος φαίνεται να είναι πιο προσιτός λόγω των μέτρων ενίσχυσης των νοικοκυριών που έλαβε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και συμπλήρωσε ακολούθως η κυβέρνηση της Ν.Δ. Πόσο όμως μπορεί να αποδώσουν τα μέτρα αυτά στο υπόλοιπο του έτους αν στο α’ επτάμηνο δεν απέφεραν καμία αύξηση;

Συνοψίζοντας, ανάπτυξη 2% το 2019 ισοδυναμεί με αύξηση του ΑΕΠ 2,5% το β’ εξάμηνο, επίδοση ιδιαιτέρως δυσπρόσιτη στις τρέχουσες συνθήκες επιβράδυνσης της παγκόσμιας και ευρωπαϊκής οικονομίας.

Τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο δύσκολα με τις επίσημες προβλέψεις για το 2020. Γιατί ενώ οι πιο πρόσφατες προβλέψεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (Οκτώβριος 2019) θεωρούν ότι η μεγέθυνση του παγκόσμιου ΑΕΠ θα παραμείνει στο ίδιο επίπεδο με αυτήν του 2019 (2,3%) και η ανάπτυξη στην Ε.Ε. θα επιβραδυνθεί ελαφρά (από 1,3% το 2019 σε 1,2% το 2020), στην Ελλάδα το υπουργείο Οικονομικών προβλέπει επιτάχυνση αύξησης του ΑΕΠ σε 2,8%.

Στην περίπτωση των επενδύσεων η προβλεπόμενη ταχύτερη αύξησή τους κατά 13,4% το 2020 σηματοδοτεί μια επιβράδυνση συγκριτικά με το β’ εξάμηνο του 2019. Παρά ταύτα υπερβαίνει τη μέση πρόβλεψη των Ε.Ε.-ΟΟΣΑ-ΔΝΤ για αύξηση 9% και βασίζεται κυρίως στην ώθηση που θα δώσουν το Ελληνικό και οι κατασκευές γενικότερα στην αύξηση του ΑΕΠ. Επειδή όμως οι επενδύσεις εκτός από κέρδη προϋποθέτουν σταθερότητα και πωλήσεις, υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα για το πώς θα εξελιχθούν ώς τότε οι διεθνείς οικονομικές συνθήκες.

Ακόμη μεγαλύτερη αβεβαιότητα υπάρχει στο μέτωπο της ιδιωτικής κατανάλωσης, καθώς μεγάλο μέρος των φορολογικών ελαφρύνσεων θα αντισταθμιστεί από τα αντίμετρα για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού (π.χ. αύξηση αντικειμενικών αξιών, αυστηρότεροι όροι επίτευξης του αφορολόγητου, μείωση δαπανών κ.ά.). Συγχρόνως, θα αυξηθεί κατακόρυφα το κύμα των κατασχέσεων και πλειστηριασμών (στόχος οι 50.000 πλειστηριασμοί μόνο το 2019) με συνέπεια ένα αρνητικό αποτέλεσμα πλούτου και τη συγκράτηση της ιδιωτικής κατανάλωσης. Πώς λοιπόν θα τριπλασιαστεί ο ρυθμός αύξησης της ιδιωτικής κατανάλωσης από 0,6% το 2019 σε 1,8% το 2020 με τους διεθνείς οργανισμούς να περιορίζουν την πρόβλεψή τους στο 1,1%;

Τέλος, σχετικά με τις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών, που το υπουργείο Οικονομικών προβλέπει να αυξηθούν ταχύτερα το 2020 (5,1%), να θυμίσουμε πως οι ευρωπαϊκές εισαγωγές δεν αναμένεται να αυξηθούν πάνω από 0,9% το 2020, ενώ οι τρεις βασικές εξαγωγικές αγορές της Ελλάδας είναι ήδη σε ύφεση (Ιταλία, Τουρκία) ή στο όριό τους (Γερμανία).

Ζητείται ρεαλισμός. Επειγόντως.

* Οικονομολόγος


 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Στο ίδιο έργο πάλι θεατές
Θα ξεκινήσω λέγοντας ότι δυο μικρές παράγραφοι στο κείμενο που ακολουθεί είναι από ομιλία μου στη Βουλή και δημοσιευμένο άρθρο μου από την περίοδο 2008-2009 και το οποίο έχει δημοσιευτεί στο βιβλίο μου...
Στο ίδιο έργο πάλι θεατές
ΑΠΟΨΕΙΣ
Περί προϋπολογισμού και ανεξαρτησίας
Η παρουσίαση του προϋπολογισμού ήταν παλιά κάτι σαν τα Χριστούγεννα και το Πάσχα μαζί, του οικονομικού ρεπορτάζ, με συζητήσεις, αναλύσεις, ρεπορτάζ και αφορμή για ανάκριση του υπουργού Οικονομικών
Περί προϋπολογισμού και ανεξαρτησίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η οικονομία των μαγκωμένων και η οικονομία των προνοητικών
Ποια η διαφορά ανάμεσα στην οικονομία των μαγκωμένων και αυτή των προνοητικών; Η πρώτη έχει φορτωθεί 110 δισ. χρέος σε 10 χρόνια ενώ ή άλλη ανακάμπτει πλήρως μετά από δύο χρόνια.
Η οικονομία των μαγκωμένων και η οικονομία των προνοητικών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αλλο 33% αύξηση κι άλλο μηδενική, κ. υπουργέ
Αν η Ν.Δ. πίστευε σε ρυθμούς ανάπτυξης 4%, τότε ο διπλάσιος ρυθμός αύξησης του κατώτατου μισθού θα οδηγούσε μέσα στην τριετία 2019-2022 σε συνολική αύξηση 33% κι όχι 11% που εκτιμά ο υπουργός.
Αλλο 33% αύξηση κι άλλο μηδενική, κ. υπουργέ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μεγάλη πρόκληση ή χαμένο στοίχημα;
Ο θερμότερος μήνας προβλέπεται για την κυβέρνηση θα είναι ο Σεπτέμβριος, όταν θα υποβάλει το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2020 στους επικεφαλής των θεσμών που θα διενεργήσουν την τέταρτη αξιολόγηση.
Μεγάλη πρόκληση ή χαμένο στοίχημα;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας