Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μια διαφορετική πολιτική για την ανάπτυξη
EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια διαφορετική πολιτική για την ανάπτυξη

  • A-
  • A+

Με αφορμή την αιφνίδια και χωρίς λόγο αλλαγή σχεδιασμού στο μετρό Θεσσαλονίκης από την κυβέρνηση Μητσοτάκη και την προσπάθεια επαναφοράς της παλιάς λύσης της απόσπασης των αρχαιοτήτων για τον σταθμό Βενιζέλου, η οποία και στο παρελθόν είχε γίνει αιτία καθυστερήσεων για το έργο, η κοινωνία της πόλης διχάστηκε για ακόμη μία φορά.

Από τη μια αυτοί που, υπερασπιζόμενοι τη γρήγορη ολοκλήρωση του έργου, διεκδικούν τη συνέχιση του σχεδιασμού με την κατά χώραν ανάδειξη των αρχαιοτήτων, επικαλούμενοι αφενός τη συμμόρφωση με τον αρχαιολογικό νόμο, που θέλει τα μνημεία να μη μετακινούνται όταν υπάρχει τεχνική λύση για την παραμονή στη θέση τους, και αφετέρου την ακεραιότητα του μνημείου, καθώς και το αυξημένο κόστος και την καθυστέρηση που η αλλαγή σχεδιασμού θα επιφέρει.

Από την άλλη μεριά είναι εκείνοι που υποστηρίζουν την επαναφορά της μη νόμιμης λύσης της απόσπασης, κυρίως για λόγους πολιτικού ρεβανσισμού, αλλά και εξυπηρέτησης οικονομικών συμφερόντων. Οι οποίοι, επικαλούμενοι διάφορα αβάσιμα και προσχηματικά επιχειρήματα, όπως ότι δήθεν η άλλη λύση δεν προχωρούσε και δεν ήταν λειτουργική, αποκαλούν ειρωνικά τους οπαδούς της διατήρησης των αρχαιοτήτων στη θέση τους «επαγγελματίες ευαίσθητους».

Αν και προσωπικά δεν με ενοχλεί καθόλου ο χαρακτηρισμός μου ως ευαίσθητου, σε αντιδιαστολή μάλιστα με κάτι αναίσθητους, εντούτοις, δεν είναι η ευαισθησία το βασικό χαρακτηριστικό αυτών που υπερασπίζονται τη λύση που θέλει τη συνύπαρξη των αρχαίων με το μετρό.

Απλώς αυτοί διαθέτουν μια εντελώς διαφορετική πολιτική αντίληψη από την αγοραία για τα τεχνικά έργα, καθώς πιστεύουν ότι τα έργα, πέραν της εξυπηρέτησης του στόχου της κερδοφορίας των κατασκευαστών, συμβάλλουν σε μια βιώσιμη και ολοκληρωμένη ανάπτυξη.

Σύμφωνα με αυτήν την αντίληψη, οι μεγάλες υποδομές, όπως το μετρό, δεν είναι μόνον έργα τεχνικά, που εξυπηρετούν συγκοινωνιακούς, στην προκειμένη περίπτωση, σκοπούς. Είναι έργα που συμβάλλουν στην οικονομική, κοινωνική, περιβαλλοντική και πολιτιστική ανάπτυξη. Η θεώρηση αυτή μεγιστοποιεί τα οφέλη από τη λειτουργία των έργων, λόγω των πολλαπλών συνθέσεων και των συνεργειών.

Γι’ αυτό και η προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό Α.Ε. ενσωμάτωσε εξ αρχής τα σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα της Βενιζέλου στον σχεδιασμό του έργου, με την κατά χώραν ανάδειξή τους και την εύρεση και εφαρμογή τεχνικής λύσης που το επιτρέπει.

Σύμφωνα με αυτή τη διευρυμένη αντίληψη, το όφελος από τη λειτουργία των μεγάλων έργων υποδομής αποτιμάται, βεβαίως, με τα εισιτήρια που θα πωληθούν, αλλά επιπλέον αποτιμάται και με το κοινωνικό όφελος από την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης και με το περιβαλλοντικό όφελος εξαιτίας της μείωσης των αυτοκινήτων, που δεν σημαίνει μόνο λιγότερη κατανάλωση βενζίνης, αλλά και δραστική μείωση των καυσαερίων, της ρύπανσης της ατμόσφαιρας, αλλά και των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου, συμβάλλοντας έτσι σημαντικά στην καταπολέμηση των αιτίων που οδηγούν στην κλιματική αλλαγή.

Τα έργα αυτά, σύμφωνα με την αντίληψη της αειφορίας, συμβάλλουν όμως και στην ανάδειξη της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και στην αποκατάσταση της ιστορικής ταυτότητας της πόλης, αλλά και στην προσέλκυση μεγάλου αριθμού επισκεπτών, που θα φέρουν τόνωση της αγοράς και θα ενισχύσουν την οικονομική ανάπτυξη στην περιοχή του έργου.

Γιατί πόλεις με μετρό υπάρχουν πάρα πολλές στον κόσμο. Πόλεις με μετρό και αρχαία υπάρχουν αρκετές. Πόλεις όμως με μετρό και αρχαία ενσωματωμένα στους σταθμούς υπάρχουν ελάχιστες και γι’ αυτό και είναι περιζήτητες.

Η κατά χώραν ανάδειξη των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου, λοιπόν, αποτελεί δυνάμει έναν κινητήριο μοχλό για το μεγάλο ζητούμενο της εποχής, την οικονομική ανάπτυξη.

Μια ευκαιρία για ανάπτυξη που θα χαθεί αν υπερισχύσουν τα ολέθρια σχέδια αλλαγής σχεδιασμού στο μετρό και απόσπασης των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου.

Γιατί στη διευρυμένη σύγχρονη αντίληψη της αειφορίας, η οικονομική αποτίμηση ενός έργου δεν εξαντλείται στον υπολογισμό του κόστους κατασκευής του, αλλά στη συνδυασμένη αποτίμηση του κόστους της κατασκευής αφενός και του αναμενόμενου οφέλους από τη λειτουργία του αφετέρου.

Η λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων λοιπόν, την οποία προσπαθούν να επαναφέρουν, είναι περισσότερο ακριβή, αφενός γιατί αυξάνει το κόστος της κατασκευής, λόγω του ράβε-ξήλωνε και του μπρος-πίσω στην κατασκευή, αλλά και γιατί προϋποθέτει μεγαλύτερο χρόνο κατασκευής, που θα επισύρει μεγάλα αιτήματα αποζημιώσεων από τον εργολάβο εξ αιτίας των καθυστερήσεων.

Επιπλέον, η λύση αυτή είναι πιο ακριβή γιατί μειώνει δραστικά τα αναμενόμενα αναπτυξιακά και οικονομικά οφέλη που θα είχαμε από την κατά χώραν ανάδειξη των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου.

Αυτή είναι η μεγάλη διαφορά προσέγγισης μεταξύ αυτών που υποστηρίζουν την παραμονή και εκείνων που σήμερα επιδιώκουν την απόσπαση των αρχαιολογικών ευρημάτων στη Βενιζέλου.

Αυτοί που επιδιώκουν την απόσπαση των αρχαιοτήτων κοιτούν κοντόφθαλμα και έχουν εξαιρετικά περιορισμένο ορίζοντα αντίληψης των πραγμάτων.

Εκείνοι που σήμερα υπερασπιζόμαστε την κατά χώραν παραμονή των αρχαίων βλέπουμε μπροστά, γιατί δεν μας ενδιαφέρει μόνο το παρόν, αλλά, όπως η αειφορία διδάσκει, και το μέλλον των παιδιών και των παιδιών των παιδιών μας...

*καθηγητής Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ, πρώην πρύτανης

ΑΠΟΨΕΙΣ
Από το ξήλωμα του τραμ μέχρι τα αρχαία του μετρό Θεσσαλονίκης…
Δεν υπάρχει σύγχρονη πόλη στην Ευρώπη που να μην έχει μέσο σταθερής τροχιάς. Αλλοτε με τη μορφή μετρό και άλλοτε με τη μορφή τραμ, τα μέσα σταθερής τροχιάς επιλύουν οριστικά το συγκοινωνιακό, αλλά και το...
Από το ξήλωμα του τραμ μέχρι τα αρχαία του μετρό Θεσσαλονίκης…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα επιχειρηματικά βραβεία αριστείας και η πραγματικότητα
Γίνεται μεγάλη προσπάθεια, το τελευταίο διάστημα, από τη διοίκηση του Εμπορικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης για την προβολή των «αρίστων». Αλήθεια, πόσοι επαγγελματίες ασχολούνται με την κοινωνική εταιρική...
Τα επιχειρηματικά βραβεία αριστείας και η πραγματικότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μετρό Θεσσαλονίκης: γέφυρα υποδομών και πολιτισμού
Τον Μάρτιο του 2016 ζήσαμε στη Θεσσαλονίκη μια μεγάλη ανατροπή, την επανεκκίνηση των έργων του μετρό. Ο ΣΥΡΙΖΑ, επιλέγοντας ένα νέο μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης και στον τομέα των μεταφορών, έδωσε τέλος στο...
Μετρό Θεσσαλονίκης: γέφυρα υποδομών και πολιτισμού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Επιχείρηση «εξαπάτησης» στο μετρό Θεσσαλονίκης
Για λόγους μικροπολιτικής, εγωισμού και ιδιότυπου πολιτικού ρεβανσισμού σταματούν την πορεία ενός έργου που θα ολοκληρωνόταν σύντομα και καθυστερούν την παράδοσή του, αυξάνοντας το κόστος και επιβαρύνοντας...
Επιχείρηση «εξαπάτησης» στο μετρό Θεσσαλονίκης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η προστασία της πολιτισμικής μας κληρονομιάς
Πώς θα δημιουργήσουμε το νέο, το καινοτόμο, το φρέσκο σε τούτη τη χώρα αν κόβουμε διαρκώς τις ρίζες που μας συνδέουν με το παρελθόν; Ας ενώσουμε τη φωνή μας με τους δημοκρατικούς πολίτες της Θεσσαλονίκης που...
Η προστασία της πολιτισμικής μας κληρονομιάς
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Βυζαντινά και βυζαντινισμοί στο μετρό Θεσσαλονίκης
Οχι πως οι προηγούμενοι δεν προσπάθησαν να «τακιμιάσουν» με εργολάβους. Αλλά ετούτοι εδώ, οι Αδώνιδες και λοιποί «αναπτυξιακοί», του πρωθυπουργού «χοροστατούντος», σαν να παραμπήκαν φουριόζοι στο κατάστημα.
Βυζαντινά και βυζαντινισμοί στο μετρό Θεσσαλονίκης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας