Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο παπλωματζής που χάθηκε

Φωτογραφία του Δημήτρη Παπαδήμου (1918-1994) από το ΕΛΙΑ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο παπλωματζής που χάθηκε

  • A-
  • A+

Η φωτογραφία είχε γίνει το κουίζ της βραδιάς στην παρέα της Νέας Φιλαδέλφειας. Το κινητό (φωτογραφική μηχανή πλέον αλλά και φωτογραφικό άλμπουμ) περνούσε από χέρι σε χέρι: «Τι δουλειά κάνει αυτός ο άνθρωπος, τι είναι αυτό που κουβαλάει στον ώμο του;». Η απορία σαν σκυτάλη δινόταν από τον έναν στον άλλο. «Να το πάρει το ποτάμι; Είναι παπλωματζής, ρε παιδιά».

Να, ένα μικρό κέντρισμα μιας θαμπής φωτογραφίας κι άρχισαν να τρέχουν παλαβές μνήμες κι αναμνήσεις. Ναι, ο παπλωματζής, που γύριζε στις γειτονιές άνοιξη, καλοκαίρι και φθινόπωρο και καλούσε τις νοικοκυρές να φρεσκάρουν τα παπλώματά τους. Παπλωματζήηης! Το βαμβάκι ή το μαλλί με το οποίο ήταν παραγεμισμένα τα παπλώματα με τον καιρό και με τη χρήση «καθόταν», έχανε την αφρατάδα του.

Η δουλειά του παπλωματζή ήταν να το ξάνει με το εργαλείο που κρατούσε (και δεν ξέρω πώς λεγόταν) και να συμπληρώνει αν χρειαζόταν και καινούργιο, και μετά… ήταν η δύσκολη δουλειά: το έβαζε μέσα σε θήκη –ένας τεράστιος σάκος από φόδρα καπιτονέ– που δεν αρκούσε να τη ράψει μόνο στο άνοιγμα, αλλά έπρεπε να την «τσιμπήσει» με τη σακοράφα σε πολλά πολλά σημεία, σε ομοιόμορφους ρόμβους, «μπακλαβαδωτά», για να συγκρατείται το βαμβάκι, να μη φεύγει πέρα δώθε και να στουμπώνει σε μια γωνιά.

Φημισμένοι παπλωματζήδες ήταν οι Μικρασιάτες Μιστιώτες. Ο Εμμανουήλ Τσαλίκογλου (1895-1985) τους χαρακτηρίζει «περιπλανώμενους Ιουδαίους της Καππαδοκίας». «Και ποίος δεν γνώριζε, εις την Κιλικία, τους συμπαθέστατους “Μπαμπουκτζή Μιστιλή”, δηλαδή τους από το Μισθί βαμβακάδες όπως τους καλούσαν οι αγαθοί Τούρκοι χωρικοί. […] Νομίζω ότι ακούω τις φωνές τους: “-Παμπούκ Αττιράν”. Αυτό σημαίνει: “-Ο Βαμβακοτινάζων”».

Πόσος κόπος, αλλά και τι σοβαρό έξοδο για την οικογένεια! Το πάπλωμα ήταν ακριβό. Γι’ αυτό στήθηκε ο καβγάς μέσα στο καταχείμωνο κάτω από το σπίτι του Νασραντίν Χότζα από δύο ληστές, ώστε να βγει αυτός με το πάπλωμα στην πλάτη και αυτοί να του το αρπάξουν. «Τι έγινε;», τον ρώτησε η κυρά του όταν μπήκε μέσα. «Ο καβγάς ήταν για το πάπλωμα» της είπε.

Στις μέρες μας περίσσεψαν τα «παπλώματα», αλλά και οι ληστές.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Παγωτό με γεύση χρόνου
Η Image Gallery και οι εκδόσεις Tόπος σάς προσκαλούν στην έκθεση φωτογραφίας του Ηλία Μπουργιώτη «Το βλέμμα της αιωνιότητας». «Στην έκθεση παρουσιάζονται backstage φωτογραφίες των τελευταίων ταινιών του...
Παγωτό με γεύση χρόνου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το βαλσάκι του γάμου
Ο έρωτας πάνω απ’ όλα. Και στα χρόνια της κρίσης και στα χρόνια του πολέμου και στα χρόνια της χολέρας, ο έρωτας δεν το βάζει κάτω. Εκείνος που λύγισε λίγο από την κρίση είναι ο γάμος, γιατί πια τα νέα παιδιά...
Το βαλσάκι του γάμου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι συνεντεύξεις αυτοπροσώπως
Η Ολγα Μπακομάρου θεωρείται –και είναι– η κορυφαία σε συνεντεύξεις δημοσιογράφος. Αυτό έχει καταγραφεί, πάει και τελείωσε. Εκείνο που θα έπρεπε να μας απασχολεί, και κυρίως τα νέα παιδιά που κάνουν τα πρώτα...
Οι συνεντεύξεις αυτοπροσώπως
ΑΠΟΨΕΙΣ
Και μουστάκι θα ξυρίσουμε
Μην κάνετε έτσι, βρε κουτά. Για το καλό μας είναι η αυστηροποίηση του αντικαπνιστικού νόμου. Θα ξανανιώσουμε, όχι μόνο όσοι αποφασίσουν να το κόψουν το ρημάδι, αλλά κι αυτοί που θα συνεχίσουμε την κακή, μα...
Και μουστάκι θα ξυρίσουμε
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η σερβάντα
Πάνω στη σερβάντα, πολλές οικογενειακές φωτογραφίες. Ο χρόνος έτρεχε πάνω στον δρύινο μπουφέ πέρα δώθε. Τα παιδιά άφηναν τα πόδια των γονιών, για να φορέσουν στολή, νυφικό, να διαλέξουν συντρόφους από τον...
Η σερβάντα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Νικώντας τη λέπρα και το στίγμα της
Τέσσερις φωτογράφοι, επαγγελματίες στον χώρο της Υγείας, σε ένα μοναδικό ταξίδι στον χρόνο, στα πρώτα λεπροκομεία της Ελλάδας. Τόποι γεμάτοι μνήμες, πόνο, μα και ελπίδα για ζωή.
Νικώντας τη λέπρα και το στίγμα της

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας