Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Νέα μαθηματικά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Νέα μαθηματικά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση

  • A-
  • A+

Το υπουργείο Εσωτερικών με το πρόσχημα της δήθεν κυβερνησιμότητας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης προβαίνει σε συνεχείς παρεμβάσεις, που χαρακτηρίζονται από συντηρητικό ιδεολογικό πρόσημο και έλλειψη θεσμικής αυτοδιοικητικής μνήμης. Οι παρεμβάσεις δεν έχουν προσφέρει μια λειτουργική, ισορροπημένη και δημοκρατική λύση στην αυτοδιοίκηση. Το αντίθετο.

Πρώτα αποκλείστηκε με αντιδημοκρατικό τρόπο περίπου το 34% του εκλογικού σώματος από τη δυνατότητα εκπροσώπησης στις Επιτροπές Οικονομική και Ποιότητας Ζωής και τώρα επιχειρείται ο περιορισμός και αποκλεισμός της αντιπολίτευσης από τη διοίκηση των νομικών προσώπων των δήμων με τη χρήση νέων μαθηματικών.

Ο νόμος Θεοδωρικάκου (4623/2019) για τον ορισμό μελών στη διοίκηση των νομικών προσώπων, ορίζει: «[…] τα τρία πέμπτα (3/5) των μελών, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου, με τους αναπληρωτές τους, υποδεικνύονται από τον δήμαρχο ή τον περιφερειάρχη, αντίστοιχα, και τα δύο πέμπτα (2/5) από τις λοιπές παρατάξεις».

Αυτό σημαίνει πριμοδότηση της παράταξης του δημάρχου/περιφερειάρχη και κατανομή των οριζομένων μελών σε αναλογία 3/5 και 2/5, ανεξάρτητα από τους συσχετισμούς στα δημοτικά/περιφερειακά συμβούλια. Δηλαδή στα 10 μέλη, τα 6 θα ορίζει δεσμευτικά ο δήμαρχος και τα 4 η αντιπολίτευση. Είναι προφανές πως στην αναλογία αυτή δεν περιλαμβάνονται όσοι μετέχουν θεσμικά, όπως ο εκπρόσωπος των εργαζομένων. Είναι επίσης αυτονόητο πως εάν στην ποσοστιαία αναλογία δεν προκύψει ακέραιος αριθμός, τότε το αποτέλεσμα θα στρογγυλοποιείται στον πλησιέστερο ακέραιο.

Η ερμηνευτική εγκύκλιος 102/2019 παρερμηνεύει τον νόμο και τα μαθηματικά, καθώς αναφέρει: «η ποσοστιαία αναλογία των τριών πέμπτων υπολογίζεται επί του αριθμητικού συνόλου των μελών του συμβουλίου» και «εάν τα οριζόμενα μέλη είναι δύο (2), η ποσοστιαία αναλογία των 3/5 είναι 1,2 και στογγυλοποιούμενη στην αμέσως επόμενη ακέραια μονάδα, δίνει άθροισμα δύο (2)».

Εισάγει τη λογική πως τα 3/5 του δημάρχου θα υπολογιστούν επί του αριθμητικού συνόλου των μελών ενός νομικού προσώπου. Αν, για παράδειγμα, το Διοικητικό Συμβούλιο είναι 11μελές και το ένα μέλος είναι ο εκπρόσωπος των εργαζομένων, τα 3/5 θα υπολογιστούν όχι επί των 10 υπολοιπόμενων μελών, αλλά επί των 11. Ετσι θα πάρει 7 μέλη ο δήμαρχος, αντί για 6 που δικαιούται, και 3 η αντιπολίτευση, αντί για 4 που δικαιούται, κατά παράβαση κάθε νομικής, πολιτικής και μαθηματικής λογικής.

Η στρογγυλοποίηση δε του 1,2 προς τα πάνω, όταν πρόκειται για την παράταξη του δημάρχου, είναι μέρος των νέων μαθηματικών καθώς παραβιάζονται οι κανόνες στρογγυλοποίησης στον πλησιέστερο ακέραιο αριθμό.

Στα παραπάνω προστέθηκε και το ενημερωτικό του γ.γ. Εσωτερικών και Οργάνωσης, για τη συγκρότηση των σχολικών επιτροπών, που έρχεται σε αντίθεση με την ίδια την απόφαση του υπουργού.

Η υπουργική απόφαση (ΦΕΚ B 3537/2019) αναφέρει πως οι σχολικές επιτροπές διοικούνται από Διοικητικό Συμβούλιο, στο οποίο μετέχουν έως 15 μέλη, από τα οποία τα 4 είναι υποχρεωτικά συγκεκριμένοι εκπρόσωποι της σχολικής κοινότητας. Στη συνέχεια αναφέρει: «β.) Τα υπόλοιπα μέλη ορίζονται με την αναλογία που προβλέπουν οι διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 6 του ν. 4623/2019».

Η απόφαση είναι ξεκάθαρη. Στα 11 μέλη, που απομένουν να οριστούν από το σύνολο των 15, τα 7 μέλη θα υποδείξει δεσμευτικά ο δήμαρχος (3/5) και τα 4 οι μειοψηφίες (2/5).

Ομως το ενημερωτικό (66008/24.9.19) του γ. γραμματέα προς τις αποκεντρωμένες διοικήσεις εισάγει νέα μαθηματικά: «Σας επισημαίνουμε ότι η αναλογία των 3/5 των μελών του Δ.Σ. που υποδεικνύονται από τον δήμαρχο […] υπολογίζεται στο σύνολο των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου έκαστης σχολικής επιτροπής […].

Για παράδειγμα, σε μια δευτεροβάθμια 15μελή σχολική επιτροπή, ο δήμαρχος υποδεικνύει τα εννέα (9) μέλη, που μπορεί να είναι αιρετοί ή δημότες, τέσσερα (4) είναι τα υποχρεωτικώς οριζόμενα μέλη από τις σχολικές μονάδες (διευθυντές, εκπρόσωπος γονέων και μαθητών), και δύο (2) μέλη υποδεικνύονται από τις λοιπές παρατάξεις».

Το ενημερωτικό, αντί να υπολογίζει τα 3/5 του δημάρχου και τα 2/5 της αντιπολίτευσης επί των οριζομένων 11 μελών, υπολογίζει τα 3/5 του δημάρχου επί του συνόλου των 15. Δίνει έτσι 9 μέλη στον δήμαρχο αντί για 7 που δικαιούται και περιορίζει την αντιπολίτευση σε 2 μέλη αντί για 4 που δικαιούται. Με αυτόν τον ευφάνταστο τρόπο τα 3/5 αναβαθμίζονται σε 4/5 και τα 2/5 υποβιβάζονται σε 1/5. Πρόκειται για παρ–ερμηνεία του νόμου, της λογικής των μαθηματικών.

Στην πραγματική εφαρμογή του ενημερωτικού, καθώς οι περισσότερες σχολικές επιτροπές είναι ενδεκαμελείς, αποκλείεται πλήρως η αντιπολίτευση, καθώς στα 11 μέλη δίνει 7 στον δήμαρχο. Με δεδομένο ότι τα 4 μέλη είναι συγκεκριμένοι εκπρόσωποι της σχολικής κοινότητας, για την αντιπολίτευση δεν μένει τίποτα. Πλήρης αποκλεισμός της αντιπολίτευσης παραπέμπει αλλού.

Το θέμα ξεπερνάει τα όρια του τραγικού. Γίνεται κωμικό. Πρέπει να λυθεί πολιτικά και όχι στα δικαστήρια. Η Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδος και η Ενωση Περιφερειών Ελλάδας πρέπει να πάρουν θέση.

* δημοτικός σύμβουλος Τριφυλίας, επικεφαλής της «Ανεξάρτητης Δημοτικής Συνεργασίας», τ. δήμαρχος Αετού

ΑΠΟΨΕΙΣ
Μεταρρύθμιση στην Αυτοδιοίκηση ή απλώς «εκλογικός νόμος»;
Επειτα από δύο χρόνια αναμονής για ένα νομοσχέδιο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, το υπ. Εσωτερικών, αφού διαβουλεύτηκε ουσιαστικά μόνο με τον εαυτό του, παρουσίασε τελικά τον «Κλεισθένη Ι». Η ελπίδα μας...
Μεταρρύθμιση στην Αυτοδιοίκηση ή απλώς «εκλογικός νόμος»;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κυβέρνηση πρέπει να υιοθετήσει ένα πρόγραμμα ανατροπών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
Ενας λόγος που δεν έχουμε δυνατή παρουσία στους Οργανισμούς Τ.Α. είναι ότι δεν εφαρμόσαμε αμέσως μετά το 2015 ένα πρόγραμμα ελκυστικό για τους ανθρώπους της Τ.Α. σε όλη την Ελλάδα, που να τους εμπνεύσει και να...
Η κυβέρνηση πρέπει να υιοθετήσει ένα πρόγραμμα ανατροπών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Νέο είδος φακελώματος;
Με τροπολογία δίνεται η δυνατότητα στην ΕΥΠ να συνάπτει μνημόνια συνεργασίας με τον δημόσιο τομέα και την Τοπική Αυτοδιοίκηση προκειμένου οι φορείς αυτοί να συντρέχουν με πληροφορίες το έργο της. Ετσι, μπορεί...
Νέο είδος φακελώματος;
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Από την αρχή I: Η κρίση»
Η συρρίκνωση ή και η κατά περιπτώσεις εξαφάνιση της δυνατότητας μετασχηματιστικών πολιτικών δεν αποτελούν μόνο πρόκληση για τα κυβερνητικά κόμματα της Αριστεράς και της λεγόμενης Κεντροαριστεράς αλλά και για...
«Από την αρχή I: Η κρίση»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μειοψηφίες που ξαναγίνονται «θηριώδεις» πλειοψηφίες
Θα μπορούσε κάποιος να παρατηρήσει ότι πράγματι με βάση τα ισχύοντα εκλεγμένοι δήμαρχοι στον Β’ γύρο δεν θα διαθέτουν το 60% των εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου που ο προηγούμενος νόμος τούς «παραχωρούσε»...
Μειοψηφίες που ξαναγίνονται «θηριώδεις» πλειοψηφίες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μεγάλο θεσμικό πραξικόπημα
Η προπαγάνδα της Ν.Δ. και των στελεχών της ενάντια στην Απλή Αναλογική υποκρύπτει την άποψη, ότι δεν έχουν δικαίωμα να εκπροσωπούνται ισότιμα όλοι οι πολίτες στα κοινά, η οποία είναι μια βαθιά αντιδημοκρατική...
Μεγάλο θεσμικό πραξικόπημα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας