Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών

  • A-
  • A+
Η παιδεία είναι επένδυση για το μέλλον και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως απλή δαπάνη στον προϋπολογισμό. Οι χώρες που σε περίοδο κρίσης δεν επένδυσαν στην παιδεία δεν ανέκαμψαν ποτέ.

Η 5η Οκτωβρίου καθιερώθηκε το 1994 από την UNESCO ως Παγκόσμια Ημέρα των Εκπαιδευτικών, προκειμένου να τιμήσει πάνω από 60 εκατομμύρια μαχόμενους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης σε όλο τον κόσμο -160.000 από αυτούς διδάσκουν στην Ελλάδα-, που με το έργο τους συμβάλλουν καθοριστικά στην ανάπτυξη, την πρόοδο και την ευημερία των κοινωνιών.

Η ραγδαία τεχνολογική ανάπτυξη, η αλλαγή στους κοινωνικούς συσχετισμούς, τις αξίες και τα οικονομικά μεγέθη και η διαρκής μετακίνηση των πληθυσμών επαναπροσδιορίζουν την ταυτότητα του σύγχρονου εκπαιδευτικού και αναδιαμορφώνουν τον ρόλο του, απομακρύνοντάς τον από τα παραδοσιακά πρότυπα που τον ήθελαν αποκλειστικά κάτοχο και μεταλαμπαδευτή της γνώσης.

«Η δουλειά μας δεν τελειώνει στη διδασκαλία των μαθηματικών, της γεωγραφίας, του συντακτικού, της ιστορίας. Η δουλειά μας είναι να διδάξουμε αυτά τα πράγματα με σοβαρότητα και επιδεξιότητα, αλλά και να συμμετάσχουμε, να αφιερωθούμε στον αγώνα για να νικηθεί η κοινωνική αδικία. Είναι αναγκαίο να αποκαλύψουμε το ιδεολογικό περιεχόμενο ενός συγκεκριμένου νεοφιλελεύθερου λόγου που μερικές φορές αποκαλείται εκσυγχρονιστικός», όπως λέει ο Φρέιρε.

Στο πλαίσιο αυτού του νεοφιλελεύθερου «εκσυγχρονιστικού» λόγου, οι μετανεωτερικές αντιλήψεις για την εκπαίδευση οδηγούν σε μεταρρυθμίσεις στα σχολεία με στόχο την εργαλειακή αξιοποίηση της γνώσης για την υπηρέτηση των αναγκών της αγοράς εργασίας.

Ο ρόλος των εκπαιδευτικών σήμερα, παρά την επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης και των συνθηκών εργασίας τους, την ανασφάλεια, το άγχος και τις πιέσεις που καθημερινά βιώνουν και παρότι η εκτίμηση από την κοινωνία απέναντι στο επάγγελμά τους σταθερά φθίνει, είναι σημαντικότερος από ποτέ, καθώς καλούνται να μεταδώσουν ιδανικά και αξίες, να διαμορφώσουν κριτικά σκεπτόμενους πολίτες που θα αγωνιστούν για την παγκόσμια ειρήνη, για τη δημοκρατία, την ελευθερία, την ισότητα, την αλληλεγγύη, την κοινωνική δικαιοσύνη και όχι «Εργαλεία κέρδους Ανταλλάξιμα Σε ελεύθερες αγορές Σε σκλαβοπάζαρα ανθρώπων Σε αρένες πάλης για μια θέση εργασίας», όπως έχει πει ο Ν. Ποταμιάνος.

Οφείλουμε να προστατεύσουμε τα εκπαιδευτικά μας συστήματα από τις τρέχουσες οικονομικές πιέσεις και τους δημοσιονομικούς περιορισμούς, εξαιρώντας τις δαπάνες κάθε προϋπολογισμού για την εκπαίδευση από τον υπολογισμό του ελλείμματος. Η παιδεία είναι επένδυση για το μέλλον και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως απλή δαπάνη στον προϋπολογισμό.

Οι χώρες που σε περίοδο κρίσης δεν επένδυσαν στην παιδεία δεν ανέκαμψαν ποτέ. Ηδη από την εποχή του Πλάτωνα έχει συζητηθεί το πόσο σημαντική είναι η επένδυση στην εκπαίδευση της κοινωνίας, ώστε οι πολίτες της να καταστούν «λογικοί άνδρες», άρα και οικονομικά αποτελεσματικοί πολίτες.

Οφείλουμε να εφαρμόσουμε μια Νέα Εκπαιδευτική Πολιτική, που θα επενδύσει στην εκπαίδευση για μια κοινωνία καμωμένη με τα ιδανικά του ανθρωπισμού και για ένα μέλλον αξιοπρέπειας και ίσων ευκαιριών για όλους.

Οφείλουμε να προσφέρουμε συνεχή στήριξη στους εκπαιδευτικούς, αναβάθμιση του κύρους και αναγνώριση του σημαντικού τους έργου, αναγνωρίζοντας, ηθικά, οικονομικά και κοινωνικά, τον ρόλο και την προσφορά τους, καθώς, «μέσα από την εκπαίδευση που προσφέρουν στις νεότερες γενιές παίρνει σάρκα και οστά το μέλλον των κοινωνιών» (Dumitru Chitoran, σύμβουλος UNESCO για θέματα εκπαίδευσης).

*Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Α’ Θεσσαλονίκης, εκπαιδευτικός

ΑΠΟΨΕΙΣ
Παρα-σχολείο, παρα-πανεπιστήμιο, παρα-παιδεία
Με τον δούρειο ίππο των ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων (επί πληρωμή), που απελευθερώνονται πλήρως με το νέο νομοσχέδιο του ΥΠΑΙΘ, η κυβέρνηση κλείνει το μάτι στους πανεπιστημιακούς που έχουν...
Παρα-σχολείο, παρα-πανεπιστήμιο, παρα-παιδεία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο κώδικας των «Δεν» και μια προδιαγεγραμμένη καταστροφή
Ανεξάρτητα όμως από το τι πιστεύει καθένας για την Iστορία, ο Σεπτέμβριος προσφέρει άφθονο υλικό για να συνταχθεί μία «Μαύρη Βίβλος» που στις σελίδες της θα φιλοξενούνται όλα τα «Δεν». Αυτά, δηλαδή, που θα...
Ο κώδικας των «Δεν» και μια προδιαγεγραμμένη καταστροφή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ποιο φοιτητικό κίνημα στην εποχή μας;
Αν έψαχνε κάποιος να βρει τι απέμεινε σήμερα από το πάλαι κραταιό φοιτητικό κίνημα δεν θα αναγνώριζε πολλά, εκτός από τον βερμπαλισμό, την αναπαραγωγή των ίδιων στερεοτύπων, την ανούσια συνθηματολογία....
Ποιο φοιτητικό κίνημα στην εποχή μας;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί δεν μπορούμε να βελτιώσουμε την εκπαίδευση;
Η διαπίστωση πικρή. Το σχολείο χωλαίνει, το Λύκειο είναι σχεδόν νεκρό. Τα φροντιστήρια και πολλά ιδιωτικά σχολεία εστιάζουν στην εισαγωγή των μαθητών σε «καλά» πανεπιστημιακά τμήματα και «φροντιστηριοποιούν»...
Γιατί δεν μπορούμε να βελτιώσουμε την εκπαίδευση;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εκπαίδευση, ο μεγάλος ασθενής;
Ολα είναι θέμα παιδείας, συνηθίζουμε να λέμε, αλλά φτιάξαμε μια παιδεία σε μόνιμη «ύπνωση». Και θέλουμε να την αξιολογήσουμε κιόλας. Αλλά η αξιολόγηση ας αρχίσει αυτή τη φορά από τα πάνω: από τις πολιτικές που...
Εκπαίδευση, ο μεγάλος ασθενής;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανεπιστήμιο: ερωτήματα για τη νέα χρονιά
Με εξαίρεση την, εξ ανάγκης, πρόσφατη ΠΝΠ απουσιάζει η νομοθετική παρέμβαση στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στις σχέσεις μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ, του πιο φιλικού προς την παιδεία κοινοβουλευτικού κόμματος, και...
Πανεπιστήμιο: ερωτήματα για τη νέα χρονιά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας