Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Υπερουράνιος τόπος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Υπερουράνιος τόπος

  • A-
  • A+

Να υπήρχε λέει εκείνος ο τόπος του πλατωνικού μύθου… Ενας τόπος, ένας κόσμος ιδεατός, πέρα από οτιδήποτε υλικό, εκεί όπου υπάρχουν τα νοητά αρχέτυπα των αισθητών πραγμάτων, οι ιδέες. Καθαρή αλήθεια, καθαρή ομορφιά, καθαρή γνώση. Κι εκεί οι ψυχές να βρίσκουν τη γαλήνη.

Εκεί το νόημα της ύπαρξης να γίνεται ξεκάθαρο, σαφές και διαυγές. Πλάτωνος «Φαίδρος»: «Τον υπερουράνιο όμως τόπο, ούτε μέχρι τώρα κάποιος από τους ποιητές ύμνησε, ούτε θα τον υμνήσει ποτέ, όπως αξίζει. Και είναι ως εξής: γιατί πρέπει βέβαια να τολμήσουμε να πούμε το αληθινό, αφού άλλωστε για την αλήθεια μιλούμε. Η άχρωμη δηλαδή και ασχημάτιστη και ανέγγιχτη ουσία, η όντως υπαρκτή, ορατή μόνον από τον κυβερνήτη της ψυχής, τον νου, αυτή που αποτελεί το θέμα της αληθινής γνώσης, κατέχει τον τόπο».

Δυστυχώς όμως ακόμα και στον πλατωνικό μύθο στον τόπο αυτό απ' όπου προέρχεται η τροφή που αρμόζει στο άριστο μέρος της ψυχής κατοικούν μόνο θεοί. Μάταια προσπαθούν οι άλλες ψυχές, πέφτοντας η μία πάνω στην άλλη και χύνοντας άπειρο ιδρώτα, να επιτύχουν τη θέα της ίδιας της ύπαρξής τους. Καταπονημένες φεύγουν και αφού φύγουν, τρέφονται με δοξασίες. Πάει η αλήθεια, χάθηκε για τους πολλούς. Κι αντί να κοιτάμε τον έξω τόπο, κοιτάμε τη Γη όπου βαλτώνουμε συχνά με τα πόδια μας βυθισμένα στη φαιδρότητα.

Αφορμή γι' αυτές τις σκέψεις ήταν η συζήτηση μεταξύ δύο φίλων κοντά στο σημείο όπου ο Πλάτωνας έγραψε τον «Φαίδρο». Κοντά στις όχθες του σκεπασμένου σήμερα Ιλισού ποταμού.

Κάτω από ένα πανύψηλο πλατάνι, σαν κι αυτό που κάθονται κι αυτοί, φέρεται ο Σωκράτης να συζητεί με τον νεαρό μαθητή του Φαίδρο σχετικά με τον έρωτα και τη ρητορική, παίρνοντας αφορμή από έναν λόγο που είχε απαγγείλει λίγο προηγουμένως ο ρήτορας Λυσίας στον Φαίδρο. [Γράφτηκε κατά την περίοδο της ωριμότητας του Πλάτωνα (μέση χρονική περίοδος 386 - 367 π.Χ.)]. Το πρώτο μέρος του διαλόγου είναι αφιερωμένο στον έρωτα και το δεύτερο στη ρητορική.

Οι δύο φίλοι πάντως συζητούσαν για τον έρωτα και τις απατηλές του όψεις, εξ ου και η ιδέα ενός υπερουράνιου τόπου όπου ο έρωτας εξιδανικεύεται. Τη συζήτησή τους όμως τελικά διέκοψε η θέα νεαρού ζευγαριού. Μέσα στη νιότη, μέσα στην ανίδεη χαρά του ερωτικού αισθήματος. Γήινοι και όμορφοι. Αλλαξαν τη συνοικία σε υπερουράνιο τόπο. Το ποτάμι κυλούσε και πάλι ελεύθερο στα πόδια των Αθηναίων. Να πώς γίνεται και φωτίζει ξανά ο ουρανός, είπαν, και να αυτό, ίσως αυτό να είναι που έλεγε κι ο Πλάτωνας: καθαρή Αλήθεια, καθαρή Ομορφιά, καθαρή Γνώση.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Το θαύμα της ανάσας
Ενα δροσερό αεράκι κατεβαίνει από το βουνό, περνάει μέσα από τα ανθισμένα περιβόλια του Ιούνη και φτάνει στην αυλή. Το στρωμένο τραπέζι κάτω από την κληματαριά έχει πάνω του τα απολύτως απαραίτητα.
Το θαύμα της ανάσας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο άνθρωπος με τη μάσκα
Ο γείτονάς μου, μου εκμυστηρεύεται πως τον ακολουθεί ένας Πακιστανός που σίγουρα θέλει να τον ληστέψει και ότι η μάσκα που φορά δεν είναι για να προστατευτεί από τον ιό, αλλά για να μη φαίνονται τα...
Ο άνθρωπος με τη μάσκα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η λίμνη της συνήθειας
Νιώθω πια πως όσο περισσότερες είναι οι συνήθειές μας τόσο λιγότερη είναι η ελευθερία μας. Παρόλα αυτά τα πόδια μου με οδηγούν στο καφέ που πίνω συνήθως καφέ.
Η λίμνη της συνήθειας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ας μην καούμε μεταξύ μας
«Τα τρία από τα τέσσερα στοιχεία της φύσης τα μοιράζονται όλα τα πλάσματα, αλλά η φωτιά ήταν δώρο που έγινε μόνο στον άνθρωπο. Το κάπνισμα του τσιγάρου είναι ο μεγαλύτερος βαθμός οικειότητας που μπορούμε να...
Ας μην καούμε μεταξύ μας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ιδανικός κι ανάξιος και σήμερα…
Εξήντα χρόνων άνθρωπος κάνει σαν μαθητούδι. Οσο μεγαλώνεις τόσο πιο δύσκολο φαίνεται. Αναλογίστηκε τον εαυτό του στα σαράντα, τότε που έπαιζε στα δάχτυλα τέτοια θέματα.
Ιδανικός κι ανάξιος και σήμερα…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας