Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δασκαλοκτονία
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δασκαλοκτονία

  • A-
  • A+

Και πάλι για τα σχολεία. Η καινούργια σχολική χρονιά ανασύρει από το βάθη της ψυχής των μεγαλύτερων τραυματικές μνήμες από τη συμπεριφορά των δασκάλων του ή και εικόνες τρυφερότητας. Σε κάθε περίπτωση, η θέση του δασκάλου/ας είναι κομβική στη διαμόρφωση της μνήμης αλλά και στον ψυχισμό των μαθητών/τριών. Οι απόψεις όσων διατείνονται πως τα παιδιά δέχονται πολλαπλά εξωσχολικά ερεθίσματα χαρτογραφούν το θέμα. Ομως, ο εκπαιδευτικός έχει καθοριστικό ρόλο για το αν η τάξη είναι τόπος ικανοποίησης ή καθημερινό μαρτύριο.

Πρόκειται για μια εναλλακτική «γονεϊκή» σχέση. Πιο έντονη στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και αυξανόμενα υπαινικτική στις μεγαλύτερες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Που έχει όλα τα στοιχεία αυτής της σχέσης. Αυταρχισμό, κούραση, αγάπη και αίσθηση καθήκοντος. Αυτή η σχέση δασκάλου και μαθητή εξελίσσεται με κορύφωση τη σύγκρουση και την πατροκτονία. Την απομάκρυνση από τον αυστηρό και πνιγηρό, ενίοτε, εναγκαλισμό από τους γονείς. Το ίδιο γίνεται και στην εκπαίδευση.

Η δασκαλοκτονία παίρνει διάφορες μορφές. Ο συμβολικός θάνατος του δασκάλου/ας στην τάξη. Στη διάρκεια της γνωστικής διαδικασίας. Μια πράξη που δεν πετυχαίνει πάντα, αλλά που είναι βασική ώστε να αυτονομηθεί ο εκπαιδευόμενος από την τυραννική εξουσία της γνώσης του δασκάλου. Η βιωμένη προσωπική εμπειρία είναι μακροχρόνια. Σαράντα χρόνια στην τάξη. Σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Εξόν από την πρωτοβάθμια. Σε κάθε εξάμηνο το ίδιο αίτημα. Η βαρετή επισήμανση. Που συχνά η τάξη κωφεύει, ακολουθώντας την παροιμιώδη φράση «μπαινάκιας-βγαινάκιας». Ομως, εκεί εγκαταβιώνει η πεμπτουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Το μάθημα θα είναι αποτυχημένο αν στο τέλος του εξαμήνου δεν αμφισβητήσετε τον δάσκαλο. Αν δεν έχετε δική σας άποψη και μηρυκάζετε όσα σας δίδαξαν. Δασκαλίστικες κουβέντες, θα σχολίαζε κάποιος. Κούφιες κουβέντες. Δεν είναι εύκολο να προσκληθεί η τάξη σε μια τελετουργική δασκαλοκτονία. Που μπορεί να συνοδεύεται από ψήγματα νεανικής «αναίδειας». Ή από το αίσθημα «μπορώ να πάρω το αίμα μου πίσω».

Και η δυσκολία μεγαλώνει από την ανασφάλεια του δασκάλου. Από τη μη επαρκή προετοιμασία. Από την αδυναμία του ή τη δυσκολία να χτίσει μια διαφορετική σχέση. Σε μια εκπαίδευση που απαξιώνει τους ανθρώπους της. Που κάποιοι γονείς υπονομεύουν με τη συμπεριφορά τους τη δασκαλοκτονία. Που κάποιοι απ' αυτούς επιλέγουν τη δασκαλοεξόντωση ή τη δασκαλοεξουδετέρωση.

Η κατ’ οίκον εκπαίδευση ξεθωριάζει τη μαγική χροιά της εξελισσόμενης τελετουργίας. Ωστόσο, η δασκαλοκτονία θέλει άλλα κολόκουρα. Είναι αναγκαία συνθήκη πρώτα απ’ όλα, για να δημιουργηθούν πολίτες. Που μπορεί να έχουν άποψη. Να αμφισβητούν αλλά να μην εξοντώνουν την άλλη άποψη. Θέλει και μια κοινωνία ώριμη. Μια πολιτεία ανοιχτόμυαλη. Θέλει οι συνδικαλιστικοί φορείς να μην πανηγυρίζουν μόνο για τη νίκη τους στις εκλογές. Να κατανοήσουν πως το δασκαλίκι είναι κατάθεση ψυχής.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι βρικόλακες του Μιστριώτη
Συνέβη στα χρόνια της εφτάχρονης δικτατορίας. Στα σχολεία της χώρας έγιναν ενστικτώδεις προσπάθειες αντίστασης στην πνιγηρή ατμόσφαιρα στην οποία ζούσαν όλοι, μαθητές/τριες και καθηγητές. Ηταν η ενασχόληση με...
Οι βρικόλακες του Μιστριώτη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Φίλια
Την ουσία της ζωής δεν τη βλέπουμε με τα μάτια. Είναι η καρδιά που όταν έχει εκπαιδευτεί σωστά παρακάμπτει αυτό που φαίνεται. Πηγαίνει απευθείας στην ουσία. Επικοινωνεί με τις άλλες καρδιές. Η Φίλια που μας...
Η Φίλια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι δύο όψεις του νομίσματος
Είναι το δημόσιο σχολείο, το κατασυκοφαντημένο. Που θέλει ίσιωμα, αλλά που αγωνιά. Ευφάνταστοι και ευσυνείδητοι εκπαιδευτικοί που κοσμούν τα σχολεία. Κι από την άλλη μεριά είναι η άλλη όψη: της ασχήμιας. Την...
Οι δύο όψεις του νομίσματος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Παιδί με το γρατσουνισμένο γόνατο
Δανείζομαι τον τίτλο από τον Ελύτη, παρ’ όλο που αρκετοί γονείς σήμερα θα διαφωνούσαν με τα γρατσουνισμένα γόνατα. Στην εποχή μας τα ματωμένα γόνατα,...
Παιδί με το γρατσουνισμένο γόνατο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μαύρα περιστέρια
Μόνο τα μαύρα περιστέρια πετούν πάνω από τον ουρανό της πολύπαθης Συρίας. Είναι οι σιδερόφρακτες ερπύστριες και τα γεράκια του πολέμου, τα βομβαρδιστικά, που σπέρνουν την καταστροφή. Και πόσο να κλάψουν οι...
Μαύρα περιστέρια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το ελατήριο και οι κλόουν
Η σχέση μου με τη Φυσική παιδιόθεν ήταν αθλία. Το μόνο κομμάτι της που κάπως μου έγινε προσιτό ήταν η Μηχανική. Το οφείλω μάλλον σε έναν εξαίρετο φυσικό στο Γυμνάσιο που έκανε το μάθημα του στο εργαστήριο.
Το ελατήριο και οι κλόουν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας