Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενθύμηση αγαπημένη*
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενθύμηση αγαπημένη*

  • A-
  • A+

Σε είδα να ανεβαίνεις στα μπεντένια του κάστρου. Αέρινη παρουσία, σαν τις κοπέλες στις ζωγραφιές της φίλης σου, της Νίκης. Δεν γινόταν να απουσιάσεις. Ο δάσκαλος κι ο δημιουργός δεν απουσιάζουν ποτέ απ’ ό,τι αγαπούν και απ’ ό,τι έχουν κοπιάσει για να δημιουργηθεί.

Ηρθες μαζί με το φεγγάρι του Αυγούστου, την αιολική Σελάνα της Μυτιλήνης κατά τον προπάτορά μας ποιητή. Περίμενες ν’ αρχίσουν να παίζουν οι μουσικοί, έτσι ώστε οι ακροατές να είναι συγκεντρωμένοι, να έχουν την προσοχή τους στο κομμάτι που παρουσιάζεται. Ηταν το «Σακόν για βιολί και πιάνο σε σολ ελάσσονα» του Τομάζο Αντόνιο Βιτάλι, με τη Δανάη Ντάρκεν στο πιάνο και τον Κιρίλ Τρουσόφ στο βιολί. Ενα εξαιρετικό ντουέτο νεαρών ερμηνευτών κλασικής μουσικής. Εκεί στη Μήθυμνα της Λέσβου, στο 5ο Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Μολύβου.

Πώς γύρισε ο κύκλος του χρόνου πέντε φορές! Θυμήσου, Φωτεινή, ήταν ανήμερα Δεκαπενταύγουστος του ’15 όταν με προσκάλεσες στο λιμανάκι του χωριού για να συζητήσουμε «κάτι πολύ ενδιαφέρον και δημιουργικό», όπως είπες και συμπλήρωσες, «θα σου αρέσει». Μαζί και τ’ άλλα μέλη της οργανωτικής επιτροπής· με σημαντική πρωτοτυπία: ήταν όλες κυρίες! Η Λητώ, η Ραλού, η Δέσποινα, η Αφροδίτη, η Ελπη. Πάνω στην προβλήτα, στο εκατόχρονο μαγαζί, κι από πάνω μας το φεγγάρι, σαν τον πίνακα του Σπύρου Βασιλείου.

Τη συζήτησή μας απασχόλησε το εκπαιδευτικό μέρος του φεστιβάλ. Πώς οι μαθητές του νησιού θα έρθουν σε επαφή με την κλασική μουσική και θα την αποδεχτούν. Για τέσσερα χρόνια το «Μουσικό κλειδί», το πρόγραμμα, ξεκλείδωσε τις μαθητικές ψυχές. Νεαροί βιρτουόζοι μουσικοί επισκέφθηκαν πολλά σχολεία του νησιού, έπαιξαν μουσική, συζήτησαν με τους μαθητές, γνώρισαν τον τόπο μας, τον πολιτισμό και την ιστορία του.

Τα ερωτήματα κι οι επιφυλάξεις έφευγαν ένα ένα. Κάτι το ωραίο έγινε στις εκπαιδευτικές μουσικές συναντήσεις των χρόνων αυτών. Μόνο δεν συνενώσαμε τη μουσική με τη λογοτεχνία. Μένει ακόμα να γίνει κι η «εαρινή μουσική σύναξη» ανάμεσα στα Μουσικά Σχολεία των νησιών της περιοχής μας.

Περασμένα μεσάνυχτα κατηφορίσαμε στα λιθόστρωτα δρομάκια του Μολύβου, ώς το σπίτι σου, στον Πλάτανο. Ηταν ώρα να ποτίσουμε τα βασιλικά, τους κατιφέδες, τις αρμπαρόριζες, τα γεράνια και να ταΐσουμε τις γάτες σου. Στον απέναντι καφενέ οι μουσικάντες στο πάλκο, σαν τον παλιό καιρό, παίζουν πανηγυριώτικους σκοπούς. Ανάμεσά τους «τα ξύλα», τον τοπικό σκοπό του νησιού. Οι διαφορετικές μουσικές φεύγουν από τα όργανα, τις σηκώνει ψηλά ο αγέρας, τις συνενώνει και τις εξακτινίζει στο άπειρο του Σύμπαντος· προς εσένα.

* Στη μνήμη της φίλης Φωτεινής Φραγκούλη

** συγγραφέας, διδάκτορας Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας

ΑΠΟΨΕΙΣ
Περί των λιθουμένων α', β' του Θεόφραστου
Στις 20-5-1956 ο Λέσβιος Φρέντυ Γερμανός έγραψε στην «Ελευθερία» Αθηνών: «Μερικοί απολιθωμένοι κορμοί διατηρούνται τόσο καλά, που σε ξεγελούν και τους περνάς για ζωντανά δένδρα.
Περί των λιθουμένων α', β' του Θεόφραστου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σημεία των καιρών
Οι αρχαίοι απέδωσαν τη μάθηση και γενικότερα την αγωγή-διάπλαση με τον όρο παιδεία, υπογραμμίζοντας τον παιδεμό που προϋποθέτει η απόκτηση γνώσης και ικανοτήτων.
Σημεία των καιρών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Συγγραφείς του ιβηροαμερικανικού τόξου σε καιρούς κορονοϊού
Σήμερα Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου, αφού κουβέντιασα όλα όσα είχα να πω με τα αγαπημένα μου βιβλία, άρχισα να φαντάζομαι το πώς θα αντιμετώπιζαν οι αγαπημένοι μου συγγραφείς την πανδημία.
Συγγραφείς του ιβηροαμερικανικού τόξου σε καιρούς κορονοϊού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υφος και λογοτεχνική γραφή
Η λογοτεχνική γραφή δεν είναι λειτουργικός κώδικας επικοινωνίας, αλλά δημιουργική γλώσσα διακεκριμένων και συγκεκριμένων εμπειριών, που μετατρέπονται σε πραγματικότητα. Δημιουργία αυτών που δεν γνωρίζεις αλλά...
Υφος και λογοτεχνική γραφή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η φούστα, ο Πάγκαλος και ο Μυριβήλης
Ο Μυριβήλης εμπνέεται και την απαγόρευση την κάνει θέμα σε έξι χρονογραφήματα, δημοσιευμένα από τις αρχές Δεκεμβρίου 1925 μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου 1926. Στις 4 Δεκεμβρίου γράφει τη «Γαμπονομία».
Η φούστα, ο Πάγκαλος και ο Μυριβήλης
ΑΠΟΨΕΙΣ
«To Σύνταγμα της Ηδονής»
Ο Κωνσταντίνος Καβάφης, με το ποίημα «Το Σύνταγμα της Ηδονής» (που έχει συμπεριλάβει ο Γ.Π. Σαββίδης στον τόμο με τίτλο «Κρυμμένα Ποιήματα 1877-1923», εκδόσεις Ικαρος), ίσως πριν από την ψυχανάλυση...
«To Σύνταγμα της Ηδονής»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας