Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κυβερνητικά μέτρα για τους ΟΤΑ ή πώς οι μειοψηφίες μετατρέπονται σε διοικητικές πλειοψηφίες
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κυβερνητικά μέτρα για τους ΟΤΑ ή πώς οι μειοψηφίες μετατρέπονται σε διοικητικές πλειοψηφίες

  • A-
  • A+

Τα μέτρα για τους ΟΤΑ ψηφίστηκαν, εν μέσω καύσωνα, από την κυβερνητική πλειοψηφία, χωρίς καμία ουσιαστική διαβούλευση, με πλήρη απαξίωση και αποκλεισμό των νεοεκλεγμένων αυτοδιοικητικών οργάνων, τα οποία εν τέλει θα είχαν και την ευθύνη αντιμετώπισης τυχόν προβλημάτων από την εφαρμογή του νόμου.

Τα μέτρα αυτά δεν αποτελούν ρυθμίσεις διευκόλυνσης της λειτουργίας των ΟΤΑ, αλλά μέτρα εγκαθίδρυσης ενός ακόμα πιο συγκεντρωτικού, αυταρχικού τρόπου διοίκησης, καταστρατηγώντας ταυτόχρονα τα πρόσφατα εκλογικά αποτελέσματα.

Αρθρο 14 Σύμπραξη δημοτικών και περιφερειακών παρατάξεων

α. Ορίζεται ο τρόπος συνεργασίας με τη δημαρχιακή παράταξη, με τη σύνταξη και κατάθεση ενός απλού «πρακτικού σύμπραξης».

β. Η συμφωνία γίνεται «εφάπαξ» χωρίς δυνατότατα ανάκλησης ή καταγγελίας της για όλη τη διάρκεια της θητείας της δημοτικής αρχής.

γ. Η παράταξη που συμπράττει με τη δημαρχιακή, εντάσσεται σε αυτήν και αποτελούν πλέον «ενιαία παράταξη» που νοείται ως «η παράταξη που εξέλεξε δήμαρχο».

Οι προβλέψεις αυτές, σε συνδυασμό με επόμενα άρθρα που εξασφαλίζουν την απόλυτη κυριαρχία του δημάρχου στα όργανα διοίκησης και την υποβάθμιση του Δ.Σ., καθιστούν την όποια συνεργασία «αυτοκτονική» για τη συμπράττουσα παράταξη.

Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι θα υπάρξει παράταξη πρόθυμη:

◼ Να παράσχει «εφάπαξ» εξουσιοδότηση στον δήμαρχο χωρίς δυνατότητα αναίρεσης ή καταγγελίας της σε περίπτωση καταστρατήγησής της, ακόμα και σε περίπτωση ανάγκης αλλαγής δημάρχου.

◼ Να «αυτοκαταργηθεί» εντασσόμενη στην παράταξη του δημάρχου, λίγους μόνο μήνες μετά τις εκλογές, αναιρώντας έτσι τον προεκλογικό της ρόλο και λόγο (συνήθως αντιπολιτευτικό).

◼ Να αναλάβει υποχρεώσεις, θέσεις ευθύνης και διοίκησης, εντός του αυταρχικού πλαισίου λειτουργίας που ορίζουν τα κυβερνητικά μέτρα, παραιτούμενη από τη δυνατότητα άσκησης της δικής της πολιτικής, έστω στα σημεία διαφωνίας της με τον δήμαρχο.

◼ Να βρεθεί στην παράλογη θέση να εξακολουθεί να θεωρείται «ενιαία» παράταξη με αυτήν του δημάρχου, ακόμα και αν, για όποιους λόγους, αποφασίσει να παραιτηθεί από θέσεις ευθύνης.

◼ Να αθροίσει, χωρίς καμία νομιμοποίηση, τις ψήφους που έλαβε με αυτές του δημάρχου.

Οι παραπάνω όροι στην ουσία αποτρέπουν, αντί να διευκολύνουν, τη δυνατότητα ουσιαστικής σύμπραξης. Δεδομένης μάλιστα της απόλυτης κυριαρχίας του δημάρχου σε θέσεις διοίκησης, μάλλον αποσκοπούν στη διευκόλυνση συνεργασιών στη βάση της συναλλαγής.

Το άρθρο αυτό όμως είναι απόλυτα «βολικό» για την επανασυσπείρωση των «ανταρτών» της κυβερνητικής παράταξης, όπου αυτή έχει εκλέξει δημάρχους.

Αρθρο 15 Συγκρότηση – Εκλογή Οικονομικής Επιτροπής και Επιτροπής Ποιότητας Ζωής

α. Ορίζεται η απόλυτη πλειοψηφία του δημάρχου, ανεξαρτήτως του εκλογικού ποσοστού της παράταξής του.

β. Οι υπόλοιπες θέσεις μελών μοιράζονται στις άλλες παρατάξεις με πλειοψηφικό σύστημα, αποκλείοντας έτσι τις «μικρότερες» από τη δυνατότητα εκπροσώπησής τους.

γ. Σε περίπτωση παραίτησης μέλους της επιτροπής και μη ύπαρξης αναπληρωματικού (ορίζεται και αυτό κατά τη διαδικασία εκλογής μελών) η θέση περνάει στην παράταξη του δημάρχου (;) ενισχύοντας περαιτέρω την πλειοψηφία του.

Αρθρο 16 Αρμοδιότητες Οικονομικής Επιτροπής Δήμων και Περιφερειών

Είναι το άρθρο που φροντίζει να διευρύνει τις αρμοδιότητες της επιτροπής, σε βάρος των αρμοδιοτήτων του δημοτικού συμβουλίου, εξασφαλίζοντας σε συνδυασμό με άλλα άρθρα τη μετατροπή της μειοψηφίας σε διοικητική πλειοψηφία.

Αρθρο 17 Εκλογή νέου δημάρχου

Σε περίπτωση παραίτησης του δημάρχου (ενδοπαραταξιακές αιτίες, προσωπικοί ή δικαστικοί λόγοι, προβλήματα υγείας, θάνατος κ.λπ.) ο νέος δήμαρχος εκλέγεται μεταξύ και από τους δημοτικούς συμβούλους της παράταξής του. Προβλέπεται μάλιστα και η διαδικασία της σχετικής πλειοψηφίας.

Στην περίπτωση π.χ. της πόλης μας αρκούν 8 ή και λιγότεροι (σχετική πλειοψηφία) δημοτικοί σύμβουλοι του απερχόμενου δημάρχου για να εκλέξουν νέο.

Πρόκειται για άκρως προκλητική παραχάραξη του εκλογικού αποτελέσματος.

Τη δεύτερη Κυριακή ο δημότης κλήθηκε να επιλέξει μεταξύ δύο συγκεκριμένων προσώπων. Είναι εύλογη η πιθανότητα με διαφορετικούς υποψηφίους να είχαμε διαφορετικό αποτέλεσμα. Καταργείται η απευθείας προτίμηση του δημότη στο πρόσωπο του δημάρχου και όχι στην παράταξή του, που καταγράφηκε την πρώτη Κυριακή. Εξάλλου ήταν συχνό το φαινόμενο ανατροπής των συσχετισμών της πρώτης Κυριακής κατά τη διαδικασία εκλογής δημάρχου.

Αρθρα 21 – 25 Αφορούν τη λειτουργία επιτροπών και την ψήφιση του προϋπολογισμού και του τεχνικού προγράμματος

Προφανώς η αυτοδυναμία του δημάρχου στις επιτροπές δεν κρίθηκε επαρκής. Μέσα από τις προβλεπόμενες διαδικασίες ψήφισης και κατάθεσης εναλλακτικών προτάσεων, αποδυναμώνεται περαιτέρω η δυνατότητα παρέμβασης των παρατάξεων.

α. Εγκυρες θεωρούνται μόνο οι ψήφοι υπέρ της μίας ή της άλλης πρότασης. Η τελική απόφαση παίρνεται με σχετική πλειοψηφία.

Πρακτικά π.χ. στην πόλη μας δίνεται η δυνατότητα έγκρισης του προϋπολογισμού με 15 ή και λιγότερες ψήφους, σε περίπτωση που δεν κατατεθεί άλλη πρόταση ή αυτή πάρει λιγότερες ψήφους. Εχουμε κατάργηση της έννοιας τής κατά ή λευκής ψήφου.

β. Οι προϋποθέσεις κατάθεσης εναλλακτικής πρότασης στην πράξη την καθιστούν σχεδόν αδύνατη αφού η σύνταξή της απαιτεί στοιχεία, μελέτες, μηχανισμό, ειδικευμένους συνεργάτες.

Ακόμα όμως και αν γίνει δυνατή η σύνταξη εναλλακτικής πρότασης, απαιτείται να συνοδεύεται από «γνωμάτευση των σχετικών υπηρεσιών». Δηλαδή οι υπηρεσίες που έχουν εργαστεί για τη σύνταξη της πρότασης του δημάρχου θα γνωμοδοτούν για μία άλλη πρόταση, διαφορετική από αυτήν που συνέταξαν. Εδώ πια αγγίζουμε τα όρια της παράνοιας και της «κοροϊδίας».

Από την εξέταση των κυβερνητικών μέτρων προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι αυτά δεν αποσκοπούν στην αποκατάσταση τάχα της κυβερνησιμότητας. Η κυβερνητική παρέμβαση στην ουσία αποσκοπεί στην αλλαγή μέσω νόμου των εκλογικών αποτελεσμάτων και τη δημιουργία πλαστών διοικητικών πλειοψηφιών.

Η πραγματική στόχευση έγκειται στο ότι ο νόμος της απλής αναλογικής εισάγει μία διαφορετική άποψη για τη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αποψη που η Δεξιά αντιμάχεται διαχρονικά, με κάθε μέσο, ακριβώς γιατί είναι ενάντια σε κάθε μέτρο διεύρυνσης της δημοκρατίας, ελέγχου της εξουσίας και συμμετοχής, που φέρνει τον πολίτη στο κέντρο των αποφάσεων.

Είναι γνωστή η εξαγγελία της κυβέρνησης να προχωρήσει στο άμεσο μέλλον στην πλήρη κατάργηση της απλής αναλογικής. Μέχρι όμως αυτό να γίνει δυνατό, είναι επιλογή της, μέσω των μέτρων, να μη δοθεί η ευκαιρία στην κοινωνία και στους πολίτες η δυνατότητα να γευτούν ένα άλλο μοντέλο διοίκησης στηριγμένο στην ισοτιμία της ψήφου, τη δυνατότητα συγκλίσεων και συνεργιών, τη δημοκρατική διεύρυνση και τη συμμετοχή.

*Αρχιτέκτονας μηχανικός, δημοτικός σύμβουλος της «Στροφής Ν. Σμύρνης»

ΑΠΟΨΕΙΣ
Μεγάλο θεσμικό πραξικόπημα
Η προπαγάνδα της Ν.Δ. και των στελεχών της ενάντια στην Απλή Αναλογική υποκρύπτει την άποψη, ότι δεν έχουν δικαίωμα να εκπροσωπούνται ισότιμα όλοι οι πολίτες στα κοινά, η οποία είναι μια βαθιά αντιδημοκρατική...
Μεγάλο θεσμικό πραξικόπημα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα «έργα» της διοίκησης Τζιτζικώστα στον Δήμο Θερμαϊκού
Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά οι δημοτικές πλαζ του Πάλιουρα, της παραλίας Επανομής και της Νέας Μηχανιώνας δεν θα μπορέσουν να δεχτούν ντόπιους λουόμενους και τουρίστες εξαιτίας του... ενδιαφέροντος της...
Τα «έργα» της διοίκησης Τζιτζικώστα στον Δήμο Θερμαϊκού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Απλή αναλογική, ζήτημα δημοκρατίας
Στη δημόσια συζήτηση και στον διάλογο που διεξάγεται αυτή την περίοδο για τις επικείμενες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο της Αυτοδιοίκησης, κάποιοι αυτοδιοικητικοί επικεντρώνονται μόνο στο ζήτημα της καθιέρωσης...
Απλή αναλογική, ζήτημα δημοκρατίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αλήθειες για το Μέγα Ρέμα Ραφήνας
Εγκρίθηκε πρόσφατα (3/4) από το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων των έργων διευθέτησης-οριοθέτησης του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας. Αδυνατούμε να κατανοήσουμε τις φωνές αντίθεσης...
Αλήθειες για το Μέγα Ρέμα Ραφήνας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ε.Ε. και απορρίμματα
Σήμερα η υπεράσπιση του εγχειρήματος της ευρωπαϊκής ενοποίησης, της μοναδικής αυτής ειρηνικής προσπάθειας για την κοινωνική δικαιοσύνη και την ευημερία των λαών της Ευρώπης, όπως την οραματίστηκαν οι Σουμάν,...
Ε.Ε. και απορρίμματα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κανονικότητα της υποκρισίας
Παραδείγματα χαλαρής συνείδησης θα μπορούσε κάποιος να αναφέρει αρκετά στη δημόσια ζωή. Το «καυτό» ζήτημα της διαχείρισης των ταμειακών διαθεσίμων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και η απόφαση του υφυπουργού...
Η κανονικότητα της υποκρισίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας