Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μεγάλη πρόκληση ή χαμένο στοίχημα;

Από τη συνεδρίαση των αρμόδιων επιτροπών για το διυπουργικό νομοσχέδιο

EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μεγάλη πρόκληση ή χαμένο στοίχημα;

  • A-
  • A+

Μπορεί ο Ιούλιος να ήταν ο θερμότερος μήνας για την Ευρώπη και τον κόσμο στα χρονικά, όμως για την κυβέρνηση της Ν.Δ. ο θερμότερος μήνας προβλέπεται να είναι ο Σεπτέμβριος, όταν θα υποβάλει το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2020 στους επικεφαλής των θεσμών που θα διενεργήσουν την τέταρτη αξιολόγηση, στο πλαίσιο της ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας.

Το 2020 αποτελεί έτος-δοκιμασία για το φιλόδοξο αναπτυξιακό πρόγραμμα της Ν.Δ., από την επιτυχία του οποίου θα κριθούν τόσο η μεγάλη μάχη για τη μεταγενέστερη μείωση των στόχων στα πρωτογενή πλεονάσματα όσο και η αξιοπιστία της Ν.Δ. για την τήρηση των ανειλημμένων δεσμεύσεων απέναντι στην ελληνική κοινωνία.

Δεδομένου ότι, όπως χαρακτηριστικά έχει διαμηνύσει ο πρόεδρος του ESM κ. Ρέγκλινγκ, οι δανειστές είναι πρόθυμοι να συζητήσουν τις ελαφρύνσεις φόρων, αρκεί να βγαίνουν οι αριθμοί, η ελληνική κυβέρνηση καλείται να σχοινοβατήσει ανάμεσα στις μειώσεις φόρου για νοικοκυριά και επιχειρήσεις και στην τήρηση των δεσμεύσεων και των δημοσιονομικών στόχων.

Στο πλαίσιο αυτό, ο προϋπολογισμός 2020 οφείλει να εγγράφει αύξηση ονομαστικού ΑΕΠ 5% (4% αύξηση πραγματικού ΑΕΠ και περίπου 1% πληθωρισμό) με παράλληλη αύξηση της απασχόλησης κατά 2,8% και επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ.

Το σημαντικότερο, ωστόσο, είναι τα μέσα με τα οποία καλείται ο προϋπολογισμός να πετύχει τους στόχους αυτούς. Γιατί η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να μη μειώσει συντάξεις και αφορολόγητο και να αυξήσει τους μισθούς με ρυθμό ανάλογο αυτού του ΑΕΠ (5%), τον δε κατώτατο μισθό με ρυθμό διπλάσιο της αύξησης του ΑΕΠ (δηλαδή 10%). Ομως, μισθοί και συντάξεις μαζί ισοδυναμούν με πάνω από τα 2/3 των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού, με αποτέλεσμα τα περιθώρια μείωσης του συνόλου των κρατικών δαπανών ως μέσου επίτευξης του πρωτογενούς πλεονάσματος να είναι εξαιρετικά ισχνά.

Συνεπώς, το βάρος του στόχου μετατίθεται στο μεγαλύτερο μέρος του στην αύξηση των φορολογικών εσόδων, παρά τη σημαντική μείωση των φορολογικών συντελεστών και του φορολογικού βάρους των πολιτών. Και αυτή μπορεί να προέλθει μόνον από την ισχυρή ανάπτυξη και τη σύλληψη της φοροδιαφυγής, με την τελευταία να αποτελεί όχι μόνο χρόνιο και δυσεπίλυτο πρόβλημα, αλλά και εξαιρετικά δυσπρόσιτο στόχο μετά και την πρόσφατη κατάργηση ελεγκτικών μηχανισμών (ΣΔΟΕ, ΣΕΠΕ κ.λπ.) και τις συγχωνεύσεις των λειτουργιών τους υπό μία αρχή.

Με άλλα λόγια, δεδομένης της νέας φορολογικής πολιτικής, η κατά 4% οικονομική ανάπτυξη δεν αποτελεί μόνο στόχο αλλά και προϋπόθεση επίτευξης του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα. Το σχεδόν αδύνατο προς επίλυση πρόβλημα είναι: πώς διπλασιάζεις τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας σε μια περίοδο που η ευρωπαϊκή και διεθνής οικονομία ακολουθεί αντίστροφη πορεία υποδιπλασιάζοντας τον δικό της ρυθμό μεγέθυνσης;

Με τις εξαγωγές να έχουν ήδη χάσει τη δυναμική τους (2,2% ετήσια αύξηση το αεξάμηνο 2019 έναντι 15,9% την αντίστοιχη περίοδο 2018) και τον τουρισμό να εμφανίζει τα πρώτα σημάδια κόπωσης (μείωση αφίξεων, στάσιμες εισπράξεις), είναι φυσικό όλο το αναπτυξιακό βάρος να πέφτει στις επενδύσεις και την ιδιωτική κατανάλωση. Ομως, η ιδιωτική κατανάλωση στερείται δυναμική (ο όγκος λιανικού εμπορίου υποχωρεί 1,3% στο α5μηνο 2019), ενώ οι ξένες άμεσες επενδύσεις παραμένουν στάσιμες στο α5μηνο και τα περιθώρια αύξησης των δημόσιων επενδύσεων είναι περιορισμένα. Πόσο μεγάλη αύξηση των εγχώριων ιδιωτικών επενδύσεων πρέπει να έχουμε, λοιπόν, προκειμένου να επιτευχθεί ο διπλασιασμός των ρυθμών ανάπτυξης;

Με βάση τις τάσεις του 2019 και εκτιμώντας πραγματικούς ρυθμούς ανάπτυξης 1% για την ιδιωτική κατανάλωση, 5% για τις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών και 7% για τις εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών, τότε για να έχουμε 4% αύξηση του ΑΕΠ θα πρέπει οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου να αυξηθούν κατά 30% περίπου! Ακόμη και στις καλύτερες από πλευράς ανάπτυξης εποχές για την Ελλάδα, δεν υπήρξε ποτέ τέτοια επενδυτική έκρηξη σε μια χρονιά. Συνεπώς, είναι ανθρωπίνως αδύνατο να υπάρξει επενδυτική εκτίναξη παρόμοιου βεληνεκούς το 2020 ώστε να επιτευχθεί ο στόχος για 4% ανάπτυξη.

Κι επειδή ο προϋπολογισμός αναγκαστικά πρέπει να θέτει «ρεαλιστικότερο» στόχο ανάπτυξης (ας πούμε 2,5-3%), η υποχρεωτική τήρηση του στόχου για 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα σημαίνει πως, μαζί με την πρώτη διάψευση της προεκλογικής υπόσχεσης για 4% ανάπτυξη, θα υπάρξουν και άλλες διαψεύσεις προεκλογικών δεσμεύσεων, όπως π.χ. για τη μη μείωση των συντάξεων και του αφορολόγητου ή για την αύξηση των μισθών όσο το ΑΕΠ κ.λπ.

Είναι, άραγε, τυχαίο που ο ΣΕΒ δεν έχει ασκήσει καμία κριτική στην πρωθυπουργική εξαγγελία για αύξηση των μισθών όσο το ΑΕΠ, όταν είναι γνωστή η θέση του πως -για να μην πληγεί η ανταγωνιστικότητα- οι αυξήσεις μισθών δεν πρέπει να υπερβαίνουν την αύξηση της παραγωγικότητας (δηλαδή όχι πάνω από 1,5% στην καλύτερη των περιπτώσεων); Πόσο σίγουρος μπορεί να είναι για το ανεφάρμοστο μιας τέτοιας εξαγγελίας με κυβέρνηση Ν.Δ.;

*Οικονομολόγος


 

ΑΠΟΨΕΙΣ
Προώθηση της μισθωτής εργασίας
Παραμένουμε προσηλωμένοι στον στρατηγικό μας στόχο: στη δραστική μείωση της ανεργίας και στη δημιουργία συνθηκών για πλήρη, σταθερή και αξιοπρεπή απασχόληση για όλους. Το 2014 η ανεργία ήταν 26,5%, σήμερα...
Προώθηση της μισθωτής εργασίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Λιγόστεψαν τους... χειμώνες
Ο χειμώνας του 2020... δεν υπάρχει για την κυβέρνηση. Ο νέος προϋπολογισμός για το 2020 δεν περιλαμβάνει ΚΑΝΕΝΑ κονδύλιο για επίδομα θέρμανσης. Ο,τι δοθεί σαν ενίσχυση θα είναι μέχρι τις αρχές του 2020.
Λιγόστεψαν τους... χειμώνες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προϋπολογισμός 2020: επιθυμία και πραγματικότητα
Εφόσον επιτευχθεί ο στόχος του 2019, συνεχιστεί η βελτίωση του οικονομικού κλίματος, περιοριστεί η αβεβαιότητα aki βελτιωθούν οι συνθήκες πιστωτικής επέκτασης, τότε ο κυβερνητικός στόχος μπορεί να θεωρείται...
Προϋπολογισμός 2020: επιθυμία και πραγματικότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προϋπολογισμός μιας... χρήσεως
Ολες οι μνημονιακές κυβερνήσεις κοτσάρουν ένα «για το καλό μας» και ξεκινούν τις κατεδαφίσεις. Από την ακροτελεύτια φράση του διαγγέλματος του Γιωργάκη τον Απρίλιο του 2010 μέχρι τον Μητσοτάκη και τις...
Προϋπολογισμός μιας... χρήσεως
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα άλλοθι των μνημονίων
Ο πραγματικός κίνδυνος που προβάλλει σήμερα είναι η πολιτική εξουσία να δρα ανεξέλεγκτα. Το σίγουρο είναι ότι για τον κ. Μητσοτάκη και την κυβέρνησή του, οι τζίφρες των μνημονίων λειτουργούν τόσο σαν αλυσίδες...
Τα άλλοθι των μνημονίων
ΑΠΟΨΕΙΣ
10 πολιτικές και προγραμματικές αντιφάσεις της Ν.Δ.
Διαβάζοντας το πρόγραμμα και τις διακηρύξεις της Ν.Δ. είναι αδύνατο να μην επισημάνει κανείς ένα πλήθος ασαφειών και αντιφάσεων που χρήζουν διερεύνησης και απάντησης προεκλογικά.
10 πολιτικές και προγραμματικές αντιφάσεις της Ν.Δ.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας