Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι φτωχοί δίνουν το οβολάκι
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι φτωχοί δίνουν το οβολάκι

  • A-
  • A+

Και οι πλέον πάμφτωχοι εβγάνανε το οβολάκι τους και το δίνανε …

Διονύσιος Σολωμός, «Η Γυναίκα της Ζάκυθος»

Ας δούμε μερικά πράγματα –ας τα πούμε παραδοχές‒ που αποτυπώνουν όψεις κοινωνικοπολιτικής πραγματικότητας.

Πρώτον, η κυβέρνηση ανακαλύπτει την μεγάλη απόσταση από τις ιδεοληψίες των μελών της και τον βέλτιστο τρόπο διακυβέρνησης. Από την «επανίδρυση του κράτους» στο «επιτελικό κράτος» είναι δύο χαμένες δεκαετίες με πολύ πόνο φορτωμένο στους Ελληνες.

Δεύτερον, το μεγαλύτερο ίσως πλήγμα που κατάφερε, άθελά του, ο ΣΥΡΙΖΑ στη Ν.Δ. του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι η απόσυρσή του από τις ευθύνες διακυβέρνησης του τόπου, ώστε να αποδειχθεί με τον πιο θεσμικό τρόπο, επί σκηνής, ότι οι πραγματικοί ιδιοκτήτες της χώρας έχουν επίπεδο φυλάρχου που απευθύνεται σε ακατάταχτους, ασύνταχτους ιθαγενείς. Ότι η κουβέντα γίνεται για ένα καζίνο.

Τρίτον –όπως γινόταν πάντα‒ οι πολίτες αντιλαμβάνονται τους κυβερνώντες ως εμμονικούς ψεύτες και αυτοθαυμαζόμενους τύπους και το κράτος ως έναν αντικοινωνικό μηχανισμό∙ ως κάτι ξένο και απέναντί του.

Τέλος, για πρώτη φορά φαίνεται πως η κυβέρνηση, με την απύλωτη πολιτική, έχει πρόβλημα με τη διακυβέρνηση και έχει αρχίσει να ζητάει συγνώμη για τον τρόπο που ασκεί τη διακυβέρνηση με πρόσθετα δελτία Τύπου. Το σίγουρο είναι ότι δεν θα πλήξουμε. Αλλά το γέλιο που προκαλούν οι καμποτίνοι, ίσως να βγει ξυνό. Και κανένας δεν αντέχει σήμερα την ξυνίλα.

Για να μην αδικούμε τον πρίγκιπα κ. Καραμανλή τον 3ο, δεν είπε ακριβώς «είναι απόβρασμα όποιος δεν πληρώνει εισιτήριο στο μετρό». Για την ακρίβεια είπε «ότι ο ίδιος ο άνθρωπος που κάνει αυτή την πράξη πρέπει να νιώθει ως απόβρασμα της κοινωνίας. Δεν είναι δυνατόν να μπαίνουμε τζάμπα στο μετρό».

Δηλαδή, δεν μιλάμε απλώς για μια κοινωνικη κατηγοριοποίηση «απόβρασμα» που πιθανότατα να ταιριάζει στην ευγένεια, τον πολιτισμό και την αξιολογική κλίμακα του κ. Καραμανλή στην οποία βάζει τα «κοινωνικά αποβράσματα» στο μηδέν (με άριστα το δέκα, με το οποίο βαθμολογεί τον εαυτό του και το λοιπό υπουργικό συμβούλιο), αλλά για κάτι παραπάνω που δείχνει πόσο κυνικό και κρίσιμο γίνεται το πράγμα.

Το κάτι παραπάνω κρύβεται στο «ο ίδιος». Δηλαδή, «ο ίδιος» ο φτωχός, ο νέος χωρίς χαρτζιλίκι, ο άνεργος, «ο ίδιος από μόνος του» πρέπει να υιοθετήσει την κατηγοριοποίηση του κ. Καραμανλή και να αυτοκαταταχθεί στο μηδέν της κοινωνικής κλίμακας. Να αποδεχθεί, επιτέλους, ότι ανήκει στην κατηγορία του κοινωνικού σκουπιδαριού.

Βέβαια, κοντά στην επιχείρηση κοινωνικής παθολογίας που στήνει η κυβέρνηση, υπάρχει και το ταμείο που γεμίζει με τη μέθοδο των προπληρωμένων εισιτηρίων. Πολλοί έχουν προπληρώσει τις διαδρομές που δεν πραγματοποιούν για διάφορους λόγους. Αυτά τα ποσά γιατί δεν μπαίνουν στη συζήτηση;

Αλλά έστω να δεχθώ ότι έχουμε να κάνουμε με κυβερνήτες που δεν πήραν ποτέ τους μετρό ή τραμ. Που δεν ξέρουν πόσο έχει το εισιτήριο, και πόσος είναι ο κατώτατος μισθός και με πόσα γεμίζει ένα καλάθι με αγαθά πρώτης ανάγκης για ένα νοικοκυριό με ένα ή δύο παιδιά.

Έρχεται και ο κ. Δημήτρης Παπαδημούλης να μιλήσει για «τζαμπατζήδες» από τις Βρυξέλλες. Μα το πρόβλημα του «τζαμπατζή» είναι γνωστό και μελετημένο. Τζαμπατζήδες είναι πολλοί που ξέρω, που πάνε στις δουλειές τους, που χτυπάνε την κάρτα τους και… μαζεύουν πεταλούδες. Τζαμπατζήδες είναι επίσης πολλοί που είναι σίγουροι ότι «κάποιοι άλλοι θα κάνουν τη δουλειά, θα κάνουν την εργασία» και θα περάσουν το μάθημα.

Τζαμπατζήδες είναι πολλοί που βρίσκονται στις περιζήτητες και διπλοκαλοπληρωμένες θέσεις της Ε.Ε. και των θεσμικών της οργάνων και περιφέρονται (με όλα τα έξοδα πληρωμένα) και ντελαλίζουν «Τhe future is Europe» ή «Εven closer Union», ενώ οι λαοί της Ενωσης έχουν φαγούρα εδώ και χρόνια.

Ο Διονύσιος Σολωμός στη αλληγορία του «Γυναίκα της Ζάκυθος» έγραφε το 1862 ακριβώς πάνω σ’ αυτήν την κατάσταση για τις ζητιάνες Μεσολογγίτισσες. «Στην αρχή εντρεπόντανε νά ‘βγουνε και επροσμένανε το σκοτάδι για ν’ απλώσουν το χέρι, επειδή δεν ήτανε μαθημένες». Κι όμως, κοντά διακόσια χρόνια τώρα, «οι πλέον πάμφτωχοι εβγάνανε το οβολάκι τους και το δίνανε …» Δεν το δώσανε ούτε οι Καραμανλήδες ούτε οι Μητσοτάκηδες.

Για να κλείνω: όσο θα υπάρχει στην Ελλάδα αυτή η αξεστιά που λογιέται για πολιτισμός, όσο θα πλανιέται η ύβρις που παριστάνει το νοικοκύρεμα, όσο θα υπάρχει τούτη η απανθρωπιά που θα λογιέται για επιστήμη, όσο θα στήνονται φιέστες με την ορίτζιναλ Γιάννα που θα κληθεί να ξαναγράψει το 1821, τόσο θα μικραίνει η Ελλάδα και θα μαραζώνουν οι Ελληνες.

Αναρωτηθήκατε γιατί δεν ακούγεται ο Σεφέρης απ’ τον τάφο του να εξηγεί με πικρά λόγια γιατί τα πράγματα πάνε τόσο στραβά; «Ευνουχισμένοι διανοούμενοι, μικροί ανίκανοι και τυφλοί κυβερνήτες… Η βλακεία, η εγωπάθεια… σε φέρνει στην ανάγκη να ξεράσεις…. Τούτοι οι ελεεινοί δεν αντιπροσωπεύουν τη ζωντανή Ελλάδα…»

 

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο θάνατος των άλλων και η δική μας πενία
Η απουσία των άλλων δεν είναι φτώχεια. Είναι δυναμικό κίνητρο για να προσπαθήσουμε να αφήσουμε ομοίως ίχνη και περιουσία στις γενιές που μας ακολουθούν.
Ο θάνατος των άλλων και η δική μας πενία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πεινασμένος και άνευ ονείρων
Ούτε η κυβέρνηση ούτε οι μπαχαλάκηδες μπορούν να πετύχουν κάτι κοινωνικά, πολιτικά και πολιτισμικά σημαντικό. Και οι δύο πλευρές δεν έχουν πάρει καν χαμπάρι το γύρισμα της εποχής. Τη δεκαετία του ’70 ο...
Πεινασμένος και άνευ ονείρων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γενική Συνομοσπονδία Εργοδοτών Ελλάδας
Το 37ο Συνέδριο της ΓΣΕΕ θα διεξαχθεί σε ένα τουριστικό θέρετρο στην Καλαμάτα, μακριά από τους εργαζομένους και τα προβλήματά τους. Από αυτό οι εργαζόμενοι δεν έχουν να περιμένουν τίποτε θετικό για τη ζωή τους...
Γενική Συνομοσπονδία Εργοδοτών Ελλάδας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δεν είναι μόνο η οικονομία, ανόητε!
Πολλά τα μηνύματα προς την Αριστερά και θα ήταν κολοσσιαίο λάθος να κλείσουμε τα αυτιά μας. Μέχρι τώρα ίσχυε η αρχή ότι όσοι δυσανασχετούν ήταν, έστω εν δυνάμει, «δικοί μας». Μια ματιά γύρω μας αποδεικνύει το...
Δεν είναι μόνο η οικονομία, ανόητε!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σκέψεις για τον Δημοσθένη
Πρέπει να αρνηθούμε να πιστεύουμε ότι η ανθρωπότητα μπορεί να αποβάλει τις αντιθέσεις της χωρίς να περάσει μέσα από τη σημερινή κόλαση; Την απάντηση θα δώσει η Ιστορία τις επόμενες δεκαετίες∙ και πάνω της θα...
Σκέψεις για τον Δημοσθένη
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Πάρτε μου ένα χαρτομάντιλο»
Ενας νεαρός κοινωνιολόγος μού είπε ότι «το να δίνουν οι Ρομά αλλά και το να παίρνουν είναι στην κουλτούρα τους». Τελικώς, ακόμα κι αν οι δικαιολογίες για τη ζητιανιά είναι ψεύτικες, η ανέχεια και η δύσκολη...
«Πάρτε μου ένα χαρτομάντιλο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας